Råvildt, fodertønde, majs og hvede????

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Klinge-777
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 527
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Ribe-Esbjerg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Råvildt, fodertønde, majs og hvede????

Indlæg af Klinge-777 » 18. okt 2008, 21:05

Heej..

Nu er jeg lige vendt hjem efter en tur ude på mit jagtterræn. Til min store overraskelse var den fodertønde, som jeg satte ud for halvanden uge siden, allerede tømt, og nej, godt nok har vi mange fasaner i området, men ikke SÅ mange, at de kan spise 30 kg, på 9-10 dage, men derimod var sandet spættet med råvildtfod, og jeg stødte da også en gammelrå med to lam sammen med en buk ikke mere en 20 meter fra tønden.. Tønden var halvfyldt med 50 % hvede og 50 % valset majs. Nu er mit spørgsmål, kan råvildt overhovedet udnytte hvede, når det ikke er valset, og hvad med de valsede majskerner?? og kan det betale sig at sætte en desideret foderstand op til råvildt? jeg synes jo, at der er nok af grønt på markerne :???:
PS. det er ikke udfodring med jagt for øje (hvis nogen er i tvivl) ;-)

Hilsen Simon
Der er altid et alternativ!

Brugeravatar
Jakovski
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 30. nov 2007, 17:15
Geografisk sted: Trekants-området

Re: Råvildt, fodertønde, majs og hvede????

Indlæg af Jakovski » 20. okt 2008, 13:12

Råvildt kan kun fordøje hele kerner hvis skalen på kernen er flækket. Uanset hvilken kerne det er..

Jeg valser altid både hvede, majs, havre og byg, til Råvildtet. og Fuglevildt får hele kerner, da de har kråsen til at knuse kerner i...

Selvom der er grønt og frodigt der ude, ser jeg ofte både rå og fuglevidt ved mine tønder.
Især nu hvor det bliver koldt..

Prøv eventuelt at lægge nogle kastajer, ved tønderne. Det plejer jeg at lokke med.. :)

Highlander
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 27. jun 2006, 12:00
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 5 times

Re: Råvildt, fodertønde, majs og hvede????

Indlæg af Highlander » 20. okt 2008, 14:39

Hej Klinge-777,
jeg har lige et spørgsmål til udformningen af din fodertønde. Jeg fodre selv med hvede og valset majs og har et 110mm rør i bunden af fodertønden der stopper 1½ cm over et par fliser så blandingen kan løbe ud efterhånden som det bliver spist. Mit problem er at majsen suger fugt og klumper sammen så røret stopper. Jeg over vejer og sætte en træplade på røret ca. 10 cm over fliserne for at holde regn væk men er ikke sikker på at det er nok. Kender du problemet og hvordan har du løst det ?
Alting skal prøves 1 gang...nogle ting skal kun prøves 1 gang...

Brugeravatar
Klinge-777
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 527
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Ribe-Esbjerg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Råvildt, fodertønde, majs og hvede????

Indlæg af Klinge-777 » 20. okt 2008, 19:34

Highlander skrev:Jeg har lige et spørgsmål til udformningen af din fodertønde
Ved godt at det kan være et problem. Jeg har en foderspiral monteret i mine tønder, men der skal være en drypkant på bunden af tønden, så regnvand ikke kan løbe ind til fjederen. Til gengæld skal majskernerne valses fint, for ellers kan de ikke komme igennem fjederen, og hvis man udvider fjederen vælter alt hveden bare ud :impatient: ... Så hvis fjederen bare bliver brugt en gang imellem, så stopper kernerne ikke til, hvis der altså kommer en lang fugtig periode.. :)
Der er altid et alternativ!

Brugeravatar
Klinge-777
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 527
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Ribe-Esbjerg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Råvildt, fodertønde, majs og hvede????

Indlæg af Klinge-777 » 20. okt 2008, 19:39

Men kan det betale sig at fodre på vores råvildt? I dag igen så jeg to stk. råvildt ved en af tønderne. Der var prikket ca. 1,5 kg korn ud, som bare lå på jorden, ved godt at de kommer tilbage senere, men alligevel.. og 20 kg korn i ugen synes jeg lyder af meget :???: skal jeg evt. hegne med noget fårehegn omkring tønden, så kun fasanerne kan komme ind?
Der er altid et alternativ!

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 949
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Råvildt, fodertønde, majs og hvede????

Indlæg af Raven » 20. okt 2008, 21:50

Klinge-777 skrev:Men kan det betale sig at fodre på vores råvildt? I dag igen så jeg to stk. råvildt ved en af tønderne. Der var prikket ca. 1,5 kg korn ud, som bare lå på jorden, ved godt at de kommer tilbage senere, men alligevel.. og 20 kg korn i ugen synes jeg lyder af meget :???: skal jeg evt. hegne med noget fårehegn omkring tønden, så kun fasanerne kan komme ind?
Du kan jo godt lave en anordning således at råvildet ikke kan mosle kornet ud!! Det med fårehegnet lyder som en fin ide, måske med nogle lidt større netmasker. Det med at fodre dit råvildt med korn, synes jeg ikke er en god ide. Det er fint at give et supplement til vildtet, men du kan være evig forvisset om, at du inden vinteren er omme, kommer til at fodre langt mere end 20 kg. Og hvis ikke du er indstillet på at fodre vildtet (med den mængde der skal til for at holde tønden fuld, hele tiden) frem til omkring maj- juni måned, (eller så længe der ædes fra tønden) Så skal du lukke tønden af for råvildet. Så de ikke blir afhængig af din fodring. Jeg ville nok hellere opsætte et par sliksten i området, og etablere nogle grønne fodermarker, som råvildet ville ha meget mere fornøjelse af(fx. en god græskløver blanding, som genetablere sig selv efter vildtet har været over det)
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

Brugeravatar
Klinge-777
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 527
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Ribe-Esbjerg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Råvildt, fodertønde, majs og hvede????

Indlæg af Klinge-777 » 21. okt 2008, 09:39

Jesper Hansen skrev:Jeg ville nok hellere opsætte et par sliksten i området, og etablere nogle grønne fodermarker, som råvildet ville ha meget mere fornøjelse af(fx. en god græskløver blanding, som genetablere sig selv efter vildtet har været over det)
Lyder som en god plan! :eek: Tak for hjælpen!

Knæk og Bræk :)
Der er altid et alternativ!

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Råvildt, fodertønde, majs og hvede????

Indlæg af Gunnut » 21. okt 2008, 10:07

Jf kloge biologer etc. er det en rigtig dum ide at fodre råvildt. Der er meget føde de ikke kan optage. Og de kan rent faktisk let dø af forkert, for meget etc. føde. Så hold dig til Jespers forslag om sliksten.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Highlander
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 27. jun 2006, 12:00
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 5 times

Re: Råvildt, fodertønde, majs og hvede????

Indlæg af Highlander » 21. okt 2008, 10:09

Hej,
ideen med en fodermark er super men jorden i mit område er meget sur ( gran skove og eng områder ) så det vil kræve en del forarbejde at få andet end visne planter/små spire op af jorden.
Der for fodre jeg med korn og majs, så er der lidt til både råvildt og fasaner.
Jeg har 3 tønder med foder spiraler der virker men mine 2 tønder med rør stopper til pga. fugt
men måske er det nok med et lille ”tag ” lige over udløbet fra røret.
Er sliksten kun for at give tilskud til opsats eller er der også næring for overlevelse ?
Alting skal prøves 1 gang...nogle ting skal kun prøves 1 gang...

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Råvildt, fodertønde, majs og hvede????

Indlæg af Gunnut » 21. okt 2008, 10:23

Råvildt har intet at bruge foder eller sliksten til, men sliksten er ikke skadelige. Det kan foder være, hvis det gives på forkerte tidspunkter etc. En sliksten er en god måde at tælle vildt på (altså få en fornemmelse af hvad der færdes på dit terræn). Søg på "Sliksten" og evt "gunnut" som forfatter, så kan du givet finde nogle indlæg, som viser en måde at opsætte slikten på.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 949
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Råvildt, fodertønde, majs og hvede????

Indlæg af Raven » 21. okt 2008, 10:44

Highlander skrev:Hej,
ideen med en fodermark er super men jorden i mit område er meget sur ( gran skove og eng områder ) så det vil kræve en del forarbejde at få andet end visne planter/små spire op af jorden.
Der for fodre jeg med korn og majs, så er der lidt til både råvildt og fasaner.
Jeg har 3 tønder med foder spiraler der virker men mine 2 tønder med rør stopper til pga. fugt
men måske er det nok med et lille ”tag ” lige over udløbet fra røret.
Er sliksten kun for at give tilskud til opsats eller er der også næring for overlevelse ?

Der er selvfølgelig mange mineraler i sliksten som vildtet kan udnytte!! Både hvad opsats angår på bukken, men der findes også mange andre mineraler som vildtet gerne vil ha (Det gælder også meget andet vildt) Som Gunnut skriver så, er det ikke nødvendigt at sætte sliksten op, men som så mange andre vildtplejende tiltag, er det et supplement!!
Selvom du har et område med sur jord findes der jo også masser af grønt der kan udsåes i sådanne områder. Alm. rapgræs, Rug, eng svingl, gul lupin, boghvede.. Disse afgrøder kan ihvertifald gro ved en ph omkring 5.

Dine problemer med fugt i kornet kan minimeres med en bredere overdækning. Står tønderne i det fri? Ellers prøv at placer dem sålede at de kommer lidt i læ for slagregn mv. Den bedste løsning ville være at lukke dit rør i bunden og istedet bore nogle 30-40 mm huller i røret. Således ville fuglene selv plukke frøene ud af røret, lidt ville drysse ud, men det vil være meget begrænset. Du skal også tænke på at du jo også kommer til at fodre rotter og andre gnavere, når frøene "flyder" direkte ud på jorden (det er også tit et problem i villahaver, hvor man fodre fuglene på jorden)
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

Highlander
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 27. jun 2006, 12:00
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 5 times

Re: Råvildt, fodertønde, majs og hvede????

Indlæg af Highlander » 21. okt 2008, 11:11

Hej Jesper,
tak for et konstruktivt svar. Afsnittet med afgrøder er super. Ved du også om de er til fugle, råvildt eller begge dele? Det vigtigste for mig er at finde afgrøder til råvildt da også et meget stort omkringliggende område ligger vissent hen fra November til April. Måske er det nok til at overleve på men lidt vinterhjælp vil nok hjælpe på bestanden.
Ideen med huller i siden af røret er taget med i min ombygningsplan.

Hvordan får man egentligt boksen med dit svar med i mit indlæg ?
:D
Alting skal prøves 1 gang...nogle ting skal kun prøves 1 gang...

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 949
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Råvildt, fodertønde, majs og hvede????

Indlæg af Raven » 21. okt 2008, 11:30

Highlander skrev:Hej Jesper,
tak for et konstruktivt svar. Afsnittet med afgrøder er super. Ved du også om de er til fugle, råvildt eller begge dele? Det vigtigste for mig er at finde afgrøder til råvildt da også et meget stort omkringliggende område ligger vissent hen fra November til April. Måske er det nok til at overleve på men lidt vinterhjælp vil nok hjælpe på bestanden.
Ideen med huller i siden af røret er taget med i min ombygningsplan.

Hvordan får man egentligt boksen med dit svar med i mit indlæg ?
:D
For at starte med det sidste. I højre nederste hjørne af indlæget er der en knap hvor der står "CITER" på. Tryk på den og du har nu forfatterens indlæg med i din besvarelse!! *^¨ Det skulle i øvrigt ikke undre mig om Gunnut allerede har udfærdiget en lille vejledning herom!! Den ville du i givet fald kunne finde i toppe af hjemmesiden under artikler!!

Mht. afgrøderne, vil græsset og rugen være det vigtigste for råvildet. Det vil henlægge grønt hele vinteren. Men at der er lidt forskelligt, synes jeg er at foretrække. Hvis ikke for andet gir det ly og læ for mange vildtarter!! En anden lidt overset afgrøde er de træer man planter!! Hvorfor er der ikke flere der planter nogle hegn af energipil!! De er ganske fortrinlige! Er nemt at etablere, udvikler sig ganske kraftig i løbet af året, gir masser af ly. Er der streng vinter, er det bare at skære pilen ned, og vildtet kan æde knopperne mv. Det gælder i øvrigt alle løvtræer, bladknopperne på træerne er nok noget af det bedste man kunne fodre vildtet med!!
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

Brugeravatar
Hunter_Deluxe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 274
Tilmeldt: 6. feb 2007, 11:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Syd-Vestjylland
Geografisk sted: Syd-Vestjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Råvildt, fodertønde, majs og hvede????

Indlæg af Hunter_Deluxe » 21. okt 2008, 17:17

Jeg har også set en del steder at folk lægger fodderroer ud i en bunke, og det virker tilsyneladende meget godt. Jeg overvejer også meget kraftigt selv at gøre det, da vi ikke har fået etableret foddermarker derhjemme i år. Er der nogen der har erfaring med det >>_:
Hunter_Deluxe

Sako Bavarian 30.06, Zeiss Duralyt 3-12X50
Remington 700 SPS tactical .223, Meopta 3-12 X 56 R1 r
Vallrud Vision VMAC-V8 Cal. 22

Browning B425 Special Waterfowl
Beretta Silverpigeon SPORTING

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 949
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Råvildt, fodertønde, majs og hvede????

Indlæg af Raven » 21. okt 2008, 17:25

Hunter_Deluxe skrev:Jeg har også set en del steder at folk lægger fodderroer ud i en bunke, og det virker tilsyneladende meget godt. Jeg overvejer også meget kraftigt selv at gøre det, da vi ikke har fået etableret foddermarker derhjemme i år. Er der nogen der har erfaring med det >>_:
Roerne er jo i stor udstrækning tænkt for kronvildet!! Men båede råvildt og hare er vældig pjattede med dem! Problemet er igen at når dyrene først er vænnet til at æde roerne, så blir du nødt til at fortsætte fodringen.. Roerne har desværre med at rådne når de får frost.
Jeg har en nabo, der på sine tre tønderland hvert år, fodrer omkring 30- 40 tønder roer! Jeg er desværre bange for at det ikke er for vildtets skyld de blir lagt ud :evil:
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

Model 50
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 22. jun 2008, 11:00
Interesser: luft, fjeder, blankvåben
Geografisk sted: midt-vest jylland

Re: Råvildt, fodertønde, majs og hvede????

Indlæg af Model 50 » 25. okt 2008, 23:53

Man kan lokke råvildtet med at plante en lille strimmel ægte kastanie
<+:
Husk Nelson man deler!

Besvar