LK skrev:
Tak for denne test af Hatsan 155. Det er et glimrende initiativ, som jeg kun kan tage hatten af for. Også tak til Lystfiskeren der måske også har skelet til de PR-mæssige vinkler i sagen, men samtidig har sat sig på den tynde gren. Vel nok i tillid til, at den kunne holde.
Det kan jo være, at Lystfiskeren hermed har vist vejen for andre forhandlere og importører af luftvåben. Det skulle undre mig, om ikke der blandt NVF’erne ville være interesse for at stille op igen en anden gang.
Sådan en test må gerne være hård, men retfærdig, og ikke mindst det sidste. Er den velargumenteret, og fremføres der en rimelig dokumentation for testens konklusioner, er det en god test næsten uanset, hvad den endelige konklusion bliver. Det sætter nemlig til en vis grad læseren i stand til at drage sine egne konklusioner.
I den sammenhæng må jeg tilslutte mig, at kæden knirker lidt, når prisen sammenlignes med, hvad et alternativt våben koster i Tyskland. Det er heller ikke fair over for den danske forhandler, der har stillet emnet til rådighed, og som nødvendigvis må leve med en høj dansk moms og generelt højere omkostninger som erhvervsdrivende her til lands sammenlignet med andre lande.
Kvaliteten af et produkt er ikke en absolut størrelse inden for en bred margen. Selvfølgelig kan noget bras være så meget noget bras, at det er ligemeget, hvad det koster, men ellers er kvalitet en relativ størrelse set i forhold til prisen. Derfor er det vigtigt for forståelsen af, om denne Hatsan trods alt er pengene værd, at prissammenligningen er fair.
Hvis kolben f.eks. rent faktisk er af tyrkisk valnød, vil jeg mene, at det som udgangspunkt er en stor fordel. Er den så ikke forarbejdet pænt, skal det trække ned i forhold til et i forvejen bedre udgangspunkt end f.eks. en standard Weihrauch. Den er nemlig udstyret med en kolbe af bøgetræ, der for det første aldrig kan blive så flot som en valnødde ditto, for det andet har den kun et tyndt lag lak oven på den bejdsede overflade. Den bliver dermed meget let ridset, og så er den svær at redde. Det er helt anderledes med en kolbe af ægte træ hele vejen igennem. Den får ingen hvide ridser i den rødbrune overflade. Den kræver heller ikke, at man går i gang med at give kolben 8 – 10 lag polyurethan lak for at give den nødvendig styrke.
Men som sagt – fint initiativ og godt arbejde som sådan, og jeg vil glæde mig til at læse testen af PCP’en.
Mvh
Lars
Kære Alle!
Det står Jer frit for at mene hvad I vil om min vurdering. Men i bund og grund kan I tage den til efterretning - eller lade være. Men det er min oplevelse af 155´eren, og den kan som sådan ikke diskuteres. Så må I jo selv ud og afprøve den.............
Når jeg viser en træfning på 50 og 75 meter skudt i vindstille vejr, ser jeg ingen grund til at teste min 80´er eller 97tk i samme åndedrag. Jeg kender disse våben og ved hvordan de rammer. Hvis det drejer sig om troværdighed....tja, så kan ingen af Jer jo reelt vide, om jeg har skudt på 50 eller 75 meter.
Hvis du, Lars, er glad for en kolbe i Valnød, og er mindre fokuseret på funktion og kvalitet af de kritiske dele på våbnet, så havde du måske bedømt den anderledes, men i denne her sammenhæng kan en pæn kolbe ikke trække den op - i min optik. Det havde det gjort hvis resten - det vigtige - var i orden.
Prisen...Vi har et indre marked i EU og enhver prissammenligning herinde for er vel rimelig. Jeg køber alt hvad jeg kan i andre EU lande - og USA - hvis det er billigere. Jeg har søgt på 155´eren men kan kun finde den i tidl. østlande i deres mystiske valutaer, Tyrkiet (udenfor EU) samt i Sverige til henholdsvis 4000 og 3196 Sv.kr. med 10 joule fjeder samt i Spanien til 300 euro (2232 kr.) + forsendelse. Men mon ikke Carsten V har et par links
Nu vælter det heller ikke ligefrem med kits og fjedre til 155´eren, så det er sin sag at købe den i et andet land med begrænsninger.
HW og Diana er omvendt tilgængelige fra Tyskland stort set så nemt og hurtigt som hvis man køber i DK. Selvfølgelig under den forudsætning, at man kan skifte en fjeder, eller kender én, der kan, samt kan leve uden garanti. Det skal man selvfølgelig tage i betragtning ved en prissammenligning.
Jeg vil slutte med, at jeg ikke er - og ikke kommer i lommen på nogen (andet end mine kone). Det være sig HW, waffen schneider, Maccari eller andre. Jeg betaler det samme som alle andre alle steder. I øvrigt også hos lystfiskeren (og det er der nok ikke ændret ved efter dette review!!). Men jeg synes stadig, at det var pænt af dem at stille 155´eren til rådighed.
Ikke flere kommentarer fra mig mht. dette review.