Reelle forskelle på de mange Remington 700 modeller ???

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
A-Bolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 7. jul 2011, 00:04
Interesser: jagt og sportsskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Reelle forskelle på de mange Remington 700 modeller ???

Indlæg af A-Bolt » 27. aug 2011, 20:11

Jeg sidder og leger med tanken om, at købe en Remington 700 og smide i et AICS skæfte.

Der er cirka en million forskellige Remington 700 modeller og der er små forskelle på dem alle sammen.

Mit spørgsmål er så:

Hvor får man mest (for pengene, eller i det hele taget) hvis man alligevel skiller den ad og installerer løb, lås og aftrækker i et Accuracy International Chassis System? Der findes en masse forskellige "tactical", "police" og "SP" udgaver, men hvor meget forskel er der når man kun skal bruge grund-delene af systemet?
Senest rettet af Refraktorius 29. aug 2011, 10:15, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: ??? i overskrift, så man kan se du spørger om noget (og ikke vil fortælle folk noget)

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Reelle forskelle på de mange Remington 700 modeller

Indlæg af HappyNanoq » 27. aug 2011, 20:21

Valgte selv XCR Tactical Long Range til mit AICS skæfte.

Mest fordi XCR Tactical har samme aftræk som 40-X modellerne, som er intet mindre end fantastisk. =o)

"Tactical" er gerne et standardord for "tyk pibe" til én eller anden grad - når den får tilnavnet "Long Range" også, er piben en smule tykkere endnu.

Det er muligt jeg kunne have fået noget bedre, men havde kun standardversioner at vælge imellem - så det blev denne.
Har spekuleret på et skæfte mere, og smide en XCR Compact Tactical - med samme tykkelse løb, bare 6" kortere end de 26" der er på den jeg har =o)


Men ord som "Tactical", "Police" og "PS" (Police Special) er som jeg kan forstå noget med løbsdiameter og evt aftrækssystem.

Tactical, Varmint og sådan er gerne løbstykkelse
"Police" kan være forbedringer i aftræksmekanisme, eller med lavere indstillingsområde end end de almindelige udgaver med "Lawyor safe" 3.5+ kg aftræksvægt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

A-Bolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 7. jul 2011, 00:04
Interesser: jagt og sportsskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Re: Reelle forskelle på de mange Remington 700 modeller

Indlæg af A-Bolt » 27. aug 2011, 20:35

Jeg håbede du ville komme på banen :biggrin:

Jeg har siddet og savlet over din XCR i tråden om custom rifler! Jeg tænkte også, at skulle vælge en standard udgaver af en eller anden art. Aftrækket må godt være fedt fra starten, men ellers stoler jeg trygt på Våbensmedens evne til at gøre det endnu bedre.

Jeg tænkte nok, at alle "tactical" modellerne havde tykkere løb og bedre aftræk. "PS" Police Special kendte jeg ikke, men har set en del "SP"-modeller (special purpose). Jeg ved dog ikke hvor meget der er ændret på disse ift en standard.

Hvordan er det med kombiriffel? Det er vel den eneste langdistance disciplin med våben på jagttegn (læs: ikke skytteforeningsvåben).

Jeg har skudt en masse 200 og 300 m med mauser baneriffel og den er uhyggelig præcis når man tænker på, at alt foregår med diopter

Det kunne bare være lidt sjovere at skyde noget seriøs langdistance.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Reelle forskelle på de mange Remington 700 modeller

Indlæg af HappyNanoq » 27. aug 2011, 21:08

Hmmm det kan godt ske at det var Special Purpose... ikke Police Special.
Det er nok Colt der lavede en Police Special hehe.

Nogle af ordene kan du i hvert fald spore over i verdenen for piber - Tactical, Varmint og sådan. En enkelt model har "trekantet" løb, og også den har fået sit eget modelbetegnelse.

Tactical kan godt være forbedret på andre punkter også, såsom aftræksvægt/aftrækkersystem, hvor varmint nogle gange er en jagt-version med jagt-aftræk (civilt 3.5+kg aftræk) og nogle gange en sportsriffel med lavere aftræksvægt ved forbedret aftræk.

Det er naturligvis generelt ud over flere fabrikater, fra hvad jeg er stødt på.


Det er bare holde øje med de features man godt kan lide, og navigere lidt rundt i tilføjelserne indtil man ender et sted der dækker sine ønsker. =o)

Hvis aftrækket er det eneste der skiller éns ønsker - så kig gerne på den billigste af de modeller du kigger på, og eventuelt opgradere aftrækket med et Timney eller Jewel-triggersæt.
Begge er fantastiske, og findes som drop-in til Remington 700 (skru det gamle af - monter det nye og voila, nyt aftræk)

Det er det pragtfulde ved de populære modeller, når der findes aftermarket-dele.
De følger våbnets standarder så tæt, at de nemt kan skiftes ud. =o) Så dét må man ikke lade sig begrænse af.

Remington's hjemmeside er også meget hjælpsom på området, og fortæller hvilket aftræk m.v. der sidder i de forskellige modeller, samt man får en fornemmelse af hvilken pibe der sidder på dem.
Låsen/låsestolen er strengt taget den samme på alle modellerne - men låsestolen bliver mærket anderledes, pga de forskellige valgmuligheder der puttes på.





Må nok indrømme at jeg med "Det Grønne Bæst" gik en smule for langt - ahem.
Men når man handler dele/våben uden moms, og derudover er heldig at få lidt yderligere rabat, så bliver man lidt kræsen.

Dog er jeg endt med en samlet pakke som jeg helt bestemt er glad for - men som jeg også tør bruge til næsten hvad som helst, og som leverer skuddet uanset hvad. Det er jeg meget sikker på i hvert fald - og den har helt sikkert en mindre egenspredning end jeg selv har. =o) Og det er længe siden jeg har tilladt mig at bygge sådan en riffel op.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

A-Bolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 7. jul 2011, 00:04
Interesser: jagt og sportsskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Re: Reelle forskelle på de mange Remington 700 modeller

Indlæg af A-Bolt » 29. aug 2011, 10:09

Det kunne godt være, at man så kunne nøjes med en af de "billigere" modeller og så installere en anden aftrækker.
Til gengæld vil det være rigtig lækkert at have en ordentlig kraftig pibe,.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Reelle forskelle på de mange Remington 700 modeller ???

Indlæg af HappyNanoq » 29. aug 2011, 14:09

Ja aftrækkeren er en detalje du ikke behøver bekymre dig så meget om i selve valget - den kan du altid customize på et senere tidspunkt. Det er ærgerligt at fravælge andre features, når aftrækker nemt kan skiftes - og eks løb er mere omstændigt.

Men selvfølgelig, sidder den ønskede aftrækker på systemet allerede - er det naturligvis nemmere. Ved at man skal til at bytte aftrækker er der selvfølgelig nogle ting man skal tage stilling til, som singlestage/doublestage, aftræksvægt,

Remington's standardaftrækkere er nu udmærkede, specielt hvis man er ok tilfreds med den relativt tunge aftræksvægt i jagtudgaverne.
De fejler skam ikke noget, men et populært mærke og model vil altid generere et hav af aftermarket-dele - som er tilfældet med eks Remington 700 og Ruger 10/22 eksempelvis. Også Remington's pumpguns m.v. er der et hav af tilbehør til.


Personligt ville jeg i hvert fald kigge på hvilke modeller der var tilgængelig i Dk, evt også tyskland, og kigge lidt på løbsvægt og løbstype. =o)

Skulle du have den ultimative Remington, er 40-X nærmest oplagt. Men hvorvidt den passer med 700-låsen og kan flyttes over i AICS-skæftet ved jeg ikke helt. 40-X'erne deler aftræk med 700'eren, og nogle af de bedre 700'ere udnytter 40-X'ernes aftræk.

En model af 700 jeg godt gad eje i et AICS, er XCR Compact Tactical, med sin 20" løb som er ca 21.5mm i diameter og kun let fluted. Det ville bare være en kompakt udgave af min nuværende. :savl:

Rustfast løb som jeg før var lidt skeptisk om, men de skyder sublimt. (jeg var ol'school før jeg fik min 700 og ville helst have bruneret stål).


Håber dog at andre også lige byder ind med deres indspark =o)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

A-Bolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 7. jul 2011, 00:04
Interesser: jagt og sportsskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Re: Reelle forskelle på de mange Remington 700 modeller ???

Indlæg af A-Bolt » 29. aug 2011, 23:02

HappyNanoq skrev:Ja aftrækkeren er en detalje du ikke behøver bekymre dig så meget om i selve valget - den kan du altid customize på et senere tidspunkt. Det er ærgerligt at fravælge andre features, når aftrækker nemt kan skiftes - og eks løb er mere omstændigt.

Men selvfølgelig, sidder den ønskede aftrækker på systemet allerede - er det naturligvis nemmere. Ved at man skal til at bytte aftrækker er der selvfølgelig nogle ting man skal tage stilling til, som singlestage/doublestage, aftræksvægt,

Remington's standardaftrækkere er nu udmærkede, specielt hvis man er ok tilfreds med den relativt tunge aftræksvægt i jagtudgaverne.
De fejler skam ikke noget, men et populært mærke og model vil altid generere et hav af aftermarket-dele - som er tilfældet med eks Remington 700 og Ruger 10/22 eksempelvis. Også Remington's pumpguns m.v. er der et hav af tilbehør til.


Personligt ville jeg i hvert fald kigge på hvilke modeller der var tilgængelig i Dk, evt også tyskland, og kigge lidt på løbsvægt og løbstype. =o)

Skulle du have den ultimative Remington, er 40-X nærmest oplagt. Men hvorvidt den passer med 700-låsen og kan flyttes over i AICS-skæftet ved jeg ikke helt. 40-X'erne deler aftræk med 700'eren, og nogle af de bedre 700'ere udnytter 40-X'ernes aftræk.

En model af 700 jeg godt gad eje i et AICS, er XCR Compact Tactical, med sin 20" løb som er ca 21.5mm i diameter og kun let fluted. Det ville bare være en kompakt udgave af min nuværende. :savl:

Rustfast løb som jeg før var lidt skeptisk om, men de skyder sublimt. (jeg var ol'school før jeg fik min 700 og ville helst have bruneret stål).


Håber dog at andre også lige byder ind med deres indspark =o)
Jeg så lige på X-40 på remington.com. Den virker sindssygt lækker. Dog ville XCR være endnu federe pga det korte løb. Det klæder den rigtig godt!

Jeg må vist igang med at spare sammen...

Tak for alle de gode råd. Det ser ikke ud til, at der er andre der ved noget om Remington 700 herinde... :giggle:

Besvar