Hvorfor altid 308 win ?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Raptor357 » 1. jan 2012, 20:44

Rigbymauser skrev:
Lasse68 skrev:
Jeg købte en 30.06 som første skyder. Så er man forhåbentlig ude over denne diskusion :biggrin:
Er du gal mand..den kaliber trækker dig midt ind i suppedasen. Du går ikke fri.. :giggle:
Min første var en .300 win mag. hvordan står jeg ?
Personligt er jeg fint tilfreds. om end det er trist piben skal køle hele tiden.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Gunnut » 1. jan 2012, 20:47

Jamen jeg kan da afsløre at min første jagtriffel også var en 30.06, men henset til jeg kun havde en riffel og gik primært på råvildtjagt (som vel 95 % af alle danske riffeljægere), så fandt jeg ret tidligt ud af, at den var et Overkill. Jeg skiftede den ud med en 6,5 x 55 og skiftede først til .308 da jeg dels begyndte at gå på hjortejagt og dels fandt ud af, at man skal have en decideret råvildtkaliber (som først var .243 og nu er .223).

Skulle jeg kun eje en riffel kunne jeg meget vel tænkes at gå retur til 6,5 x 55, men det ville udelukkende være ud fra den betragtning at den primært ville være en råvildtriffel, men også skulle kunne nedlægge en hjort.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af 308 W » 1. jan 2012, 20:58

Jeg er ingen Expert og bliver aldrig.. Jeg valgte 308 ud fra hvad jeg kommer til at jage. Råvildt, kronvildt, gris og hvis jeg heldig elg :grin:

Desuden behøver man ikke være hjemmelader for at have et stort ammunition udvalg.

Men spændende læsning, forsæt endelig ;-)

Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af The Yeti » 1. jan 2012, 21:12

Jeg fandt lidt af testen på de svenske søsterforum, men desværre ikke andet end en oversigt. Først så svigtede min hukommelse mig vist noget for resultaterne er så tætte at jeg uden at have haft muligheden for at regne efter vil mene at allerede ved fx et 95 % konfidensinterval vil man ikke kunne se forskel på de forskellige kalibre.


http://forum.robsoft.nu/download/file.p ... &mode=view


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Gunnut » 1. jan 2012, 21:23

Øh er det bare mig, men er den oversigt ikke total ubrugelig? Hvis ikke man har skudafstand så kan man jo ikke sammenligne. Hvis en elg er skud på 10 meter med en 6,5 og har en flugtafstand på 43 meter og en elg er skudt med .308 på 200 meter og har en flugtafstand på 41 meter, er .308 så bedre end 6,5 fordi flugtafstanden var 2 meter kortere :freak:

Afstanden er afgørende for hvad energi elgen rammes med, så uden den er medindregnet kan man ikke drage nogen konklusion.

Og hvis man bruger 1,57 skud pr. elg med 6,5 og 1,67 med .308, er 6,5 så bedre? Det er jo umuligt at bruge sådan en oplysning uden at vide hvordan første skud traf elgen.

Det eneste man kan læse, er at for mellemkalibre er der ikke den store forskel, men da man mangler så utrolig mange detaljer, så er det kun en udokummenteret konklusion.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Slettes3 » 1. jan 2012, 22:05

Tabellen giver et indtryk af hvad kaliber der anvendes og giver en %vis hvad omfang den gennemsnitlige jæger anvender i Sverige. Man kunne også sige hvad kaliber der er mest populært.
Det er rigtigt hvad Gunnut skriver at den mangler hvor dyret er antruffet 1stX og på hvad afstand, hvilket har meget at sige hvis man skal bedømme om hvad kaliber der er "bedst i test". Samtidig skal man også have størrelsen(vægten) af dyret med. En 6,5x55 kan sagtens bedømmes som at kunne opnå gennemskud på en kg300 elg hvor 9,3x62 ikke kunne gennemskyde en kg600 elg osv.
Interessant læsning men ikke noget konkludernde vedr. hvad kaliber der er bedst egnet.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af TheDarkSide » 2. jan 2012, 00:02

Min egen konklusion er, "klog" snak, både herfra og andre steder, gene erfaring, behov osv taget i betragtning, at 6,5x55 er fin til jægeren i dk, der skyder ræv og råvildt og gerne vil have muligheden for at skyde et krondyr/sika/dådyr, hvis chancen skulle opstå, måske til sverige og få muligheden for at skyde et svin/elg. Den er billig i ammo og har en behagelig rekyl.
En bedre kombi ville være .223/.222 og 30.06, altså lille kaliber til ræv og råvildt, stor til elg, svin, krondyr/sika/dådyr.
Jeg udelukker .308, da jeg synes den ligger for meget i midten og er noget af ingenting, men man kunne fint bytte rundt på 6,5 og 308 i min konklusion, da de ligger meget tæt.

:razz:

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af The Yeti » 2. jan 2012, 11:41

Jeg vil ikke være så bekrymret ifht. elg, men mere når der kommer vildsvin for. Skyder man elgen i det store træfområde er der stortset altid gennemskud, og elgen går ned ret hurtigt. Løber elgen er det min erfaring at der er rimeligt med sweiss at følge.

Taler vi derimod gris synes jeg at der er større grund til at være bekrymret. Her har jeg flere gange set dårligere skud. Jeg tror at det skyldes en kombination af mindre træfområde og mindst samme fart på dyret. Samtidigt synes der grundet et tykkere fedtlag at være en tildens til at mindre skudhuller lukker til så der er mindre sweiss. Derfor vil jeg ved jagt på gris hellere være lidt overgunned (hvis man da kan være det).

Og ovenstående er bare min egen lommefilosofi basseret på egne oplevelser.

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af 2duer » 2. jan 2012, 12:22

Er man til 6,5 mm projektiler. Så prøv at overveje en riffel i kaliberen 6,5x68. Den fås til meget rimelige priser på egun. Den slår 308win med længder. En 9 grams Berger kan sendes afsted med E0 på over 4200 Joule. Kuglefald fra 100 til 200 m er 7,8 cm. Så under 200 m skal der bare sigtes lige på.
Venlig hilsen
Riffel fra .17 til .500

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af TheDarkSide » 2. jan 2012, 13:00

2duer skrev:Er man til 6,5 mm projektiler. Så prøv at overveje en riffel i kaliberen 6,5x68. Den fås til meget rimelige priser på egun. Den slår 308win med længder. En 9 grams Berger kan sendes afsted med E0 på over 4200 Joule. Kuglefald fra 100 til 200 m er 7,8 cm. Så under 200 m skal der bare sigtes lige på.
Venlig hilsen
Hvad koster så 20 styks jagtammo, fabriksladede? (Man har jo ikke ladetilladelse :cry: )
Jeg synes 17 kr pr. skud (6,5x55) er alt for dyrt, men det gav jeg alligevel sidste gang :freak:

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af 2duer » 2. jan 2012, 14:21

TheDarkSide skrev:
2duer skrev:Er man til 6,5 mm projektiler. Så prøv at overveje en riffel i kaliberen 6,5x68. Den fås til meget rimelige priser på egun. Den slår 308win med længder. En 9 grams Berger kan sendes afsted med E0 på over 4200 Joule. Kuglefald fra 100 til 200 m er 7,8 cm. Så under 200 m skal der bare sigtes lige på.
Venlig hilsen
Hvad koster så 20 styks jagtammo, fabriksladede? (Man har jo ikke ladetilladelse :cry: )
Jeg synes 17 kr pr. skud (6,5x55) er alt for dyrt, men det gav jeg alligevel sidste gang :freak:
Korsholm sælger 20 stk RWS kegelspitz til 560 kr. En hamper pris. Men vil man ha det fulde potentiale af kaliberet skal man så afgjort hjemmelade.
Venlig hilsen.
PS.: Har iøvrigt een Burgsmûller i kaliberet på vej fra Tyskland. Pris 310 euro :biggrin:
Riffel fra .17 til .500

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Slettes3 » 2. jan 2012, 16:46

Jeg havde ikke noget imod at have en pre-64 Winchester i .264 Win Mag...

Eller en 9,3x64 kørt ned til 6,5mm kaldet 6,5x63 Messner: http://www.jww.de/445,264/

eller 6,5 Werner Reb: http://werner-reb.de/40680/40716.html

Eller den kraftigeste: http://kailuacustomguns.com/articles/264Thor.htm

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af The Yeti » 2. jan 2012, 17:08

Rigbymauser skrev:
Eller den kraftigeste: http://kailuacustomguns.com/articles/264Thor.htm
Hov hov, glemmer du ikke Lazzeronis Scramjet

http://www.lazzeroni.com/ct_lacart.htm

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Slettes3 » 2. jan 2012, 19:20

The Yeti skrev:
Rigbymauser skrev:
Eller den kraftigeste: http://kailuacustomguns.com/articles/264Thor.htm
Hov hov, glemmer du ikke Lazzeronis Scramjet

http://www.lazzeroni.com/ct_lacart.htm
Ikke glemt :freak: ...Pizza caliberen er i .257" og ikke .264".
Lazzaroni lavede .264" Phantom og Blackbird men disse er udgået.

Det findes også den gamle 1000yards benchrest kaliber fra de tidlige 70ere 6,5/300Wea..http://www.municion.org/weatherby/6_5-300WbyMag.htm

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Hurricane » 4. jan 2012, 23:25

Rigbymauser skrev:Billede

Hvor er det lige en 6,5x55 vinder iflg. Hurricane?.
Mht. kuglebane ER 6,5 projektilerne blandt dem med absolut højest .BC, og der er ikke mange tilfælde, hvor den er ringere end 8x57erens... derfor udlignes forskellen på anslagsenergien oftest mellem de to kalibre i takt med at afstanden stiger.

I dit eksempel valgte du bl.a. Nosler projektiler. Hvis vi sammenligner udvalget fra disse producenter er svaret atter klart for enhver… 6,5eren har højere .BC, derfor bliver min påstand igen bekræftet. :thumbup:

Billede
Billede

Som man spørg – får man svar: Her følger i øvrigt en sammenligning mellem den fladest skydende 8x57 fabrikspatron fra Norma & tilsvarende i 6,5x55 fra Hornady(orange markeringer) samt en max. ladning til 6,5x55eren kontra min. til 8x57(grønne markeringer).

Billede

6,5eren klarer sig helt godt i denne sammenligning - ikke? :blink:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Hurricane » 4. jan 2012, 23:31

VIPER skrev:
Hurricane skrev:
Gunnut skrev:
Hurricane skrev:
Virkelig? hvad underbygger så den påstand? :what:
Tja jeg har skudt ret meget med 6,5 x 55 og også .308 så der er INGEN tvivl om, at på hjortevildt (dåvildt og kronvildt) er virkningen bare bedre (gennemskud etc.). Men du kan jo bare selv prøve at beregne E/100 på en 6,5 x 55 og så sammenligne med .308 så har du selv svaret.
Du har altså systematisk nedlagt så meget vildt, at du kan dokumentere din påstand… eller er det bare ”lomme-filosofi”? (hvilket er helt ok – bare man er bevidst og eksplicit derom). I JÆGER var der for nogle år siden en omhyggelig beskrivelse af en Svensk undersøgelse af forskellige kalibers effektivitet i forbindelse med jagt på elge (+10.000 nedlagte elge). Dengang var konklusionen bl.a. at flugtafstandene stort set var den samme for 6,5x55, 308 samt 30-06… Men din undersøgelse viser altså noget helt andet!

Hvad angår gennemskud er 6,5erens projektiler 308erens overlegne… prøve selv at checke .SD’en (evt. her: http://www.beartoothbullets.com/rescour ... ensity.htm)
… og så lidt lommefilosofi… størstedelen af mine jagtkammerater benytter 308ere og de oplever oftere manglende gennemskud på kronvildtet end jeg med 6,5eren(jeg har selv kun oplevet det én gang i mine 25 år som jæger… skråt skud ind gennem boven via lunger og waid med endestation i modsatte kølle) med et Hornady 9,1 grams projektil… nu benytter jeg så bonded projektiler.

Hvad angår anslagsenergien haler 6,5eren typisk ind på 308eren i takt med at afstanden stiger grundet en højere .BC. Umiddelbart ser det i øvrigt ud til at E100 typisk er 15% højere for fabriksammunition, hvilket ikke behøver at være tilfældet hvis man lader 6,5x55eren til moderne rifler, der tåler højere arbejdstryk.

Da jeg ikke kan påkalde mig nogen ekspert-titel i denne sammenhæng, vælger jeg at henholde mig til den svenske undersøgelse… der viser at mellemkalibrene er lige (in)effektive til elge… hvilket efter alt at dømme også vil være tilfældet med det noget mindre kronvildt.

Hvis du i øvrigt har større ekspertise eller andre lignende undersøgelser at referere til, vil det kun bidrage konstruktivt til debatten :popkorn:

Det lyder interessant at du har fundet en 6,5x55 patron i 9,1 gram som opfylder lovgivningen til Kronvildt.

Fortæl fortæl ( Balistiske data ) da jeg ikke har set den
Følgende data er på en 6,5x55 fabrikspatron fra Hornady ladet med 9,1 grams SST projektilet og denne patron opfylder således lovkravet til bl.a. Kronvildt.

Billede

Der findes ladedata til 6,5x55eren med 9,1 gram projektil og V0: 850-860+ m/s, som hjemmelader er det intet problem at leve op til kravet med adskellige 9,1 grams projektiler.
Det meste fabriksammunition i 6,5x55 er ladet med et forholdsvis lavt arbejdstryk, men f.eks. Norma’s DL Felt lades med et forholdsvis højt arbejdstryk og leverer E0:3402 J og E100:2971 J (8,4 grams projektilet er dog ikke udviklet til jagt).
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Hurricane » 5. jan 2012, 00:16

Gunnut skrev:He, he det er ski altid rart at møde nogen, der brænder for deres kaliber. Var selv 6,5 x 55 skytte i MANGE år. Du vil også kunne finde indlæg her på NVF, hvor jeg brændende anbefaler den (også frem for .308), men der er intet som erfaring, der kan flytte en.
Jeg mener, at de 3 mest udbredte mellemkalibre er velegnede til dansk jagt... så kan man altid diskutere "over kill" og rekyl.
Gunnut skrev:For øvrigt gider i ikke rette jeres quotes, de steder der er fejl. Og måske undlad farverne men bare lad det i citerer være i en quote, så er det meget lettere for os andre at finde ud af, hvem der skriver hvad.
Hurricane skrev: Hvis du i øvrigt har større ekspertise eller andre lignende undersøgelser at referere til, vil det kun bidrage konstruktivt til debatten :popkorn:
Pas nu på du ikke får dine popkorn galt i halsen. :giggle:
He he… jeg venter stadig på at se ekspertisen bag eller dokumentation for dine :shock: påstand om at: ”… både .270 og .308 har en markant bedre virkning i målet i forhold til 6,5 x 55.”. Jeg håber, der er tilstrækkelig med :popkorn: og :razz: til at fordrive den lange ventetid!
Gunnut skrev:Du anfægter min erfaring, men kort tid efter bruger du følgende som løftestang for at 6,5 x 55 skulle være bedre end .308. Naturligvis dækket ind af bemærkningen ”og så lidt lommefilosofi”:
Der er en kæmpe forskel på at udtale sig på baggrund af en ”lommefilosofi” baseret på egne (relativt få) observationer kontra henholde sig til en undersøgelse baseret på en videnskabelig anerkendt metode såsom empiri – dækkende over erfaringsmæssige konklusioner baseret på en stor mængde observationer (i den omtalte undersøgelse 8830 elge). Derfor forsøger jeg altid, at give udtryk for baggrunden for mine antagelser… lommefilosofi/egen holdning kontra videnskab.

Er der tilstrækkelig mange observationer udlignes forskelle i skudafstand, skudvinkler, vildtets størrelse, skytternes talent mv. sig i forhold til kalibrene.
Gunnut skrev:
Hurricane skrev: størstedelen af mine jagtkammerater benytter 308ere og de oplever oftere manglende gennemskud på kronvildtet end jeg med 6,5eren(jeg har selv kun oplevet det én gang i mine 25 år som jæger… skråt skud ind gennem boven via lunger og waid med endestation i modsatte kølle) med et Hornady 9,1 grams projektil… nu benytter jeg så bonded projektiler.
Hvis du vil bruge eksempler fra dine jagtkammerater, så må du komme med, hvilke kugler de har brugt og hvilke ladninger, nu når de har haft alle disse manglende gennemskud. Efterfølgende må vi vide noget om deres træf, afstand etc. Så hvad dine jagtkammerater oplever med .308 er næppe interessant, da det jo er 2. håndsinformation. Kan du få dem til at fortælle om deres manglende MANGE gennemskud, personligt, så er jeg All Ears.
En af mine jagtkammerater benytter Hornady 9,7 grains Interbond og oplevede at nedlægge 2 voksne krondyr sidste år uden gennemskud på nogen af dem… de øvrige benytter nogle de mest udbredte (i DK) for kaliberet patroner typisk fra Hornady, Norma og Lapua… nøjagtigt ligesom dem af mine jagtkammerater med 6,5x55ere, der sjældnere oplever manglende gennemskud. Dette kan på ingen måde siges at dokumentation for nogen som helst påstand – men kun min egne (relativt få – langt under 8830) observationer.
Gunnut skrev:Og så til dit 9,1 grams Hornady projektil afskudt i din 6,5 x 55 mod et stykke kronvildt, med manglende gennemskud. Hvad var din ladning? Hvad var afstanden etc. etc. Jeg har selv brugt Hornady i min 6,5 x 55, men ikke med et E/100 der var lovligt til kronvildt. Ikke fordi det måske ikke var muligt, men fordi større hastighed begyndte at påvirke præcisionen i negativ retning. Lad os få dine data. Og IKKE mindst kunne det være interessant at vide hvilket 140 grains Hornady projektil du taler om (for der findes jo et par stykker). Der findes flere eksempler på 140 grains kugler med et V/0 omkring 900 m/s, men jeg har aldrig selv fundet sådan en egnet ladning. Nu kan du jo have skudt det pågældende stykke kronvildt i et land, hvor lovgivningen er anderledes end i DK, men hvis du har skudt det her i DK, vil det også være rart at vide, hvordan du kommer op på et E/100 på 2700 joule. Og jeg er ikke så meget interesseret i et link til en hjemmeside eller et beregningsprogram. Jeg måler selv alle min kuglers E/100 med en kronograf på 100 meter og får derfor det præcise V/100 (ja jeg har "lidt" personlig erfaring når jeg udtaler mig om kalibre og læner mig ikke så meget op af artikler i jagtblade eller hjemmesider fra AMM producenter :blink: ).
Hurricane skrev: Du har altså systematisk nedlagt så meget vildt, at du kan dokumentere din påstand… eller er det bare ”lomme-filosofi”? (hvilket er helt ok – bare man er bevidst og eksplicit derom).
Min erfaring er ikke baseret på, hvad mine venner skyder med, eller et enkelt manglende gennemskud. Jeg lever af at vide noget om skydning og er også professionel jæger, så JA jeg har nedlagt et par stykker vildt, med flere kalibre (kik evt. nederste i mine indlæg). Min personlige erfaring har vist mig, at jeg har haft markant bedre skudvirkning med .308 end med 6,5 x 55, når det gælder då- og kronvildt.
Du erkender altså, at dit afsæt er dine egne relativt få observationer - altså "lomme-filosofi"?

Mener du i øvrigt, at ovenstående gør DIG til autodidakt ekspert indenfor området?
Gunnut skrev:
Hurricane skrev: I JÆGER var der for nogle år siden en omhyggelig beskrivelse af en Svensk undersøgelse af forskellige kalibers effektivitet i forbindelse med jagt på elge (+10.000 nedlagte elge). Dengang var konklusionen bl.a. at flugtafstandene stort set var den samme for 6,5x55, 308 samt 30-06… Men din undersøgelse viser altså noget helt andet!
Hvis man refererer til en artikel i et blad, så vil det være genialt at man ”copy og paster” artiklen, eller linker til den. Jeg kan ikke forholde mig til en henvisning til en artikel jeg ikke kender og derfor ikke kan kommenterer. Hvem afgav disse 10.000 skud? Hvordan var de registreret? Hvad var forholdet mellem 6,5 x 55 kontra .308? Hvis det var den enkelte jæger, der skulle indberette sin egen skudvirkning, hvad var hans forudsætninger så? Var nogen af de skytter, der skød med 6,5 x 55 farvet af, at kaliberen måske fremadrettet kunne tænkes at blive ulovlig til elg og derfor pyntede de på deres indberetning? Uden artiklen er det umuligt at bruge dit argument om at 6,5 x 55 skulle være lige så god som .308 eller bedre, til noget som helst.
Hurricane skrev: Hvad angår gennemskud er 6,5erens projektiler 308erens overlegne… prøve selv at checke .SD’en (evt. her: http://www.beartoothbullets.com/rescour ... ensity.htm)
Nu kender jeg intet til det link du henviser til, men hvis man starter med at læse deres Mission Statement, så kan man jo begynde at overveje om det lige præcis er ”Beartoothbullet”, der har svaret på om 6,5 x 55 er bedre end .308, eller ej:

We are accountable to not only our customers, but first to God. 1Corinthians 10:31 "Whatever you do, do all to the glory of God." No, we aren't perfect, but our goal is to do all humanly possible to be men of integrity.

Jeg tror selv på Vor herre, men jeg mener ikke lige ovenstående er hvad jeg forbinder med en seriøs hjemmeside, så hvis du vil dokumentere noget fra hjemmesiden, så kan du med fordel uddybe selv og ikke bare henvise til en tilfældig hjemmeside.

Samtidig er hjemmesiden ikke umiddelbart noget jeg ukritisk bare kan tage for gode varer. Prøv at gå ind i fx Relative Penetration og indtast din .264 kugle som en 500 grains. Det burde slet ikke være muligt, men ikke desto mindre får du et resultat. Så at tro at en ”autoregnefunktion” på en tilfældig hjemmeside, skulle være dokumentation for det ene eller det andet er, for mig at se, lidt søgt. Og hvor kommer kugletype og hastighed ind i beregningerne?
Prøv at læse teksten en gang til: ”… prøv selv at checke .SD’en…” det er så det, man kan beregne på bl.a. den hjemmeside… og udregninger stemmer fint overens med sandheden. Hvad du ellers får ud af hjemmesiden, er helt din egen sag og uden nogen relevans til mit indlæg!
Gunnut skrev:
Hurricane skrev: Hvad angår anslagsenergien haler 6,5eren typisk ind på 308eren i takt med at afstanden stiger grundet en højere .BC. Umiddelbart ser det i øvrigt ud til at E100 typisk er 15% højere for fabriksammunition, hvilket ikke behøver at være tilfældet hvis man lader 6,5x55eren til moderne rifler, der tåler højere arbejdstryk.
Øh hvilke kugler? Sammenligner du samme vægt i to forskellige kalibre? Det er jo ikke interessant. Skal vi forblive i lommefilosofi, så kan man jo hævde at 6,5 x 55 er rigtig glad for 140 grains kugler og .308 er rigtig glad for 165 grains kugler. Så hvorfor komme en 140 grains i en .308? Jeg går for øvrigt ud fra, at du mener at en 6,5 x 55 ligger 15 % over en .308. Hvis ikke, så beklager jeg, at jeg har misforstået dig, men din udmelding er ikke entydig, så jeg har tilladt mig at antage at det var det du mener.

Men siden du er glad for links til AMM producenter så er der da et her:

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/65x55/Vulkan/

Og et andet her:

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/3 ... osler-BST/

De to kugler kan naturligvis ikke sammenlignes, men den tungere 6,5 x 55 kugle har kun et E/100 på 2318 Joule og er derfor ikke lovlig til kronvildt i DK, mens den lettere .308 har et E/100 på 3037 Joule.

Helt og aldeles ikke noget der kan bruges i debatten, ud over at skabe uklarhed. For at det skulle være et argument, skulle begge kugler have samme vægt og naturligvis være samme type. Desværre laver Norma ikke lige en kugle i fx 140 grains af samme type, til både 6,5 x 55 og .308 (fabriks AMM). Men man vælger da ikke samme vægt i to forskellige kalibre (hvilket du selv har været inde på mht. kuglevægt i 6,5 og kuglevægt i .308). Så hvad er dit point mht. din bemærkning: ”ser det i øvrigt ud til at E100 typisk er 15% højere for fabriksammunition”?

Beklager, du har ganske ret i, at pointen står ikke særlig skarpt opridset. Det er 308eren, der omkring 100 meter typisk har en energimæssig fordel på ca. 15 % ved 100 meter.

Jeg er enig i at 6,5x55 er på toppen med cirka 140 grains projektiler, og 308eren er bedst afbalanceret med projektiler omkring 165 grains.

Her er opgivelserne på anslagsenergien(i joule) af Norma’s eneste fabriks ammunition med ovenstående projektilvægte:
6,5x55 m/140 grains (Nosler Partion)
E0 E100 E200 E300
3061 2606 2206 1855

308 win m/165 grains (Swift A-frame)
E0 E100 E200 E300
3622 2951 2381 1901
Gunnut skrev:
Hurricane skrev: Da jeg ikke kan påkalde mig nogen ekspert-titel i denne sammenhæng,
Nej det er også meget tydeligt (sorry vi skal have lidt humor og Gaz). :giggle:
Hurricane skrev: vælger jeg at henholde mig til den svenske undersøgelse… der viser at mellemkalibrene er lige (in)effektive til elge… hvilket efter alt at dømme også vil være tilfældet med det noget mindre kronvildt.
Som sagt kender jeg ikke undersøgelsen og kan derfor ikke diskuterer den. Du må komme med undersøgelsen, hvis du mener den skal være et argument for dine påstande.
Den kommer sammen med et par kommentarer - og er i øvrigt endnu bedre... nemlig dokumentation :TOS: som ethvert vidende menneske må :bowdown: sig for!
Gunnut skrev: PS Hvor er det rart med en rigtig god kaliberdebat. :razz:
Rigbymauser skrev:Hvis man lader en Berger VLD med BC .595 på 140 grain til 830m/sek i 6,5x55 kan de lige klare kravet. Men derfra også til at gøre den kaliber bedre end .308w, 270win eller 8x57 skal man virkelig være forelsket i den gamle svensker :Hug: .
Ja så når man lige op på et E/100 på 2754 Joule, meeeeen så er man hvis også på vej ud af skalaen :blink:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Slettes3 » 5. jan 2012, 06:42

Hvordan skulle din ladning være sat sammen for at opnå 834 m/sek med en 9,1gram Hornady?. Hvor lang er din riffelpibe?.
På hvad afstande skyder du dit vildt således at din 6,5x55 begynder at skille sig markant ud fra f.eks 8x57 fordi de 6,5 kugler du anvender har højere BC?

Nu har du fundet en ladning fra Hornady med deres SST kugle der lige overholder dansk krav for kronvildt. Har du afprøvet/målt den i din riffel?. På kronvildt?.

På denne tråd forekommer der en del ubesvarede spørgsmål vedr. dine ladninger samt din riffel:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=37683

Det lader til set udefra du gerne vil gøre din 6,5x55 til mere end kaliberen egentlig er lavet til hvilket får mig til at tænke på en "nybegynder". Havde du andre rifler der var kraftigere ville du sikkert ikke føle behov for at skulle "pumpe" din åbenbare eneste riffel så meget.

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Hurricane » 5. jan 2012, 10:42

Rigbymauser skrev:Hvordan skulle din ladning være sat sammen for at opnå 834 m/sek med en 9,1gram Hornady?. Hvor lang er din riffelpibe?
I "Ladeboken" er der ladedata med MRP til en 9,1 grams Nosler PT med en V0 på 863 m/s, så 834 m/s kan stort set alle 6,5x55ere opnå uanset pibelængde mm.
Rigbymauser skrev:På hvad afstande skyder du dit vildt således at din 6,5x55 begynder at skille sig markant ud fra f.eks 8x57 fordi de 6,5 kugler du anvender har højere BC?
Jeg træner jævnligt på afstande op til 300 meter, nogle gange op til 600 meter og enkelte gange op til 1000 meter... og nedlægger til tider vildt på afstande noget over den gennemsnitlige skudafstand her i landet :blink: .
Rigbymauser skrev:Nu har du fundet en ladning fra Hornady med deres SST kugle der lige overholder dansk krav for kronvildt. Har du afprøvet/målt den i din riffel?. På kronvildt?
Som hjemmelader lader jeg en super effektiv patron... så ingen fabriksammunition til jagt i mine 6,5ere.
Rigbymauser skrev:På denne tråd forekommer der en del ubesvarede spørgsmål vedr. dine ladninger samt din riffel:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=37683

Det lader til set udefra du gerne vil gøre din 6,5x55 til mere end kaliberen egentlig er lavet til hvilket får mig til at tænke på en "nybegynder". Havde du andre rifler der var kraftigere ville du sikkert ikke føle behov for at skulle "pumpe" din åbenbare eneste riffel så meget.
Jeg skal undlade at kommentere på mine tanker om dig og kvaliteten af dine indlæg :censored:
Jeg har haft kalibre fra og med 22-250 til og med 9,3x62 og drevet jagt med dem alle... men finder personligt 6,5x55eren den bedst afbalancerede til jagt i Danmark... at udnytte kaliberets potentiale er i øvrigt ikke det samme som at "pumpe" riflen :shame:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Gunnut » 5. jan 2012, 15:04

Nu er det ski mig der skal have nogle :popkorn:

Desværre kan jeg ikke helt se logikken i dit svar på mit sidste indlæg, eller svar på de detaljer jeg har spurgt om, hvilket undre mig, da du har haft en del tid, men det er nok bare mig. Derfor vil jeg undlade at spilde din tid og bare læne mig lidt op af Rigbymauser og sige, at det er rart, der er en der virkelig brænder for sin 6,5 x 55. Jeg vil dog gøre dig opmærksom på, at de detaljer du er kommet med omkring en eller anden fabriksladet Hornady kugle ikke stemmer overens (og hvorfor en fabriksladet? Det er jo din ladning der er spurgt til :???: ). BC er IKKE 529, men 520. Dette naturligvis hvis det er dette projektil du henviser til:

http://www.hornady.com/store/6.5mm-.264-140-gr-SST/

Jeg hopper med ind i kampen igen, hvis der kommer nogle detaljer.

Og jeg troede for øvrigt det var helt klart at min bemærkning om, at .308 er markant bedre mht skudvirkning, var baseret på mine egne erfaringer (som altså er af professionel karakter), men det kan næppe komme som nogen overraskelse for dem, der går lidt op i kaliber :blink:

Samtidig skal man ikke være raketvidenskabsmand for at finde ud af, at det er langt lettere at opnå et højere E/100 med .308 end med 6,5 x 55.
Vedhæftede filer
HornadySST9,1gram.jpg
HornadySST9,1gram.jpg (28.11 KiB) Vist 7278 gange
Senest rettet af Gunnut 5. jan 2012, 18:25, rettet i alt 5 gange.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Slettes3 » 5. jan 2012, 16:06

Hej Hurricane.

Jeg har ikke selv ladet til en 6,5 i mands minde og kan ikke huske hvad de ladninger jeg lavede havde af "saft&kraft".
Det er fint du referere til ladebøger men du kunne jo bare poste den ladning du selv anvender istedet for at henvise til andet litteratur. MIn ladning til min 8x57 er således 50grain V150(nye hylstre. de gamle havde størrre volume og hele 53grain kunne proppes i) til en Norma alaska 196grain hvilket giver 801 M/sek og 52grain N150 til en RWS 187grain H-mantel hvilket giver 840 M/sek. Mit våben er en Mauser fra 1913 med 24" pibe.
Fint nok du kan ramme på lange hold og det kan da også være at dine ladninger kan noget mere præcision end mine jagtladninger formår men hvis du stadig påstår at inden for relevant jagtafstand (lad os sige 200m eller derunder) at 6,5x55 er med fordel mere flatskydende end 8x57 så.. :freak: .

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Hurricane » 5. jan 2012, 19:38

:what:
Gunnut skrev:Nu er det ski mig der skal have nogle :popkorn:

Desværre kan jeg ikke helt se logikken i dit svar på mit sidste indlæg, eller svar på de detaljer jeg har spurgt om, hvilket undre mig, da du har haft en del tid, men det er nok bare mig.
Logikken... Du arbejder tilsyneladende også for forsvaret :giggle: (min fars arbejdsgiver hele voksenlivet - og min for noget kortere tid, så godt ord igen :blink: )... Præcist hvilke detaljer efterspørg du?
Gunnut skrev:Derfor vil jeg undlade at spilde din tid og bare læne mig lidt op af Rigbymauser og sige, at det er rart, der er en der virkelig brænder for sin 6,5 x 55. Jeg vil dog gøre dig opmærksom på, at de detaljer du er kommet med omkring en eller anden fabriksladet Hornady kugle ikke stemmer overens (og hvorfor en fabriksladet? Det er jo din ladning der er spurgt til :???: ). BC er IKKE 529, men 520. Dette naturligvis hvis det er dette projektil du henviser til:

http://www.hornady.com/store/6.5mm-.264-140-gr-SST/.
Helt korrekt .BC = 0,520 og ikke 0,529(fejltastning sidst på aftenen) her følger den korrekte data på den til kronvildt fortsat lovlige patron.
Billede
Gunnut skrev:Jeg hopper med ind i kampen igen, hvis der kommer nogle detaljer.

Og jeg troede for øvrigt det var helt klart at min bemærkning om, at .308 er markant bedre mht skudvirkning, var baseret på mine egne erfaringer (som altså er af professionel karakter), men det kan næppe komme som nogen overraskelse for dem, der går lidt op i kaliber :blink:.
Din formulering gjorde det bestemt ikke "Helt klart" for enhver, at det var din egen holdning.

Professionel karakter....hmmmm, jeg hjælper nogle gange en skytte på et større gods på Lolland med at afskyde hjortevildt - er mine holdninger så også af professionel karakter? :what: og er mine holdninger dermed pludselig mere valide? :???:
Gunnut skrev:Samtidig skal man ikke være raketvidenskabsmand for at finde ud af, at det er langt lettere at opnå et højere E/100 med .308 end med 6,5 x 55.
Enig - men det i sig selv gør bestemt ikke kaliberet mere lovligt eller bedre egnet end 6,5x55eren til dansk jagt.
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Hurricane » 5. jan 2012, 19:49

Rigbymauser skrev:Hej Hurricane.

Jeg har ikke selv ladet til en 6,5 i mands minde og kan ikke huske hvad de ladninger jeg lavede havde af "saft&kraft".
Det er fint du referere til ladebøger men du kunne jo bare poste den ladning du selv anvender istedet for at henvise til andet litteratur. MIn ladning til min 8x57 er således 50grain V150(nye hylstre. de gamle havde størrre volume og hele 53grain kunne proppes i) til en Norma alaska 196grain hvilket giver 801 M/sek og 52grain N150 til en RWS 187grain H-mantel hvilket giver 840 M/sek. Mit våben er en Mauser fra 1913 med 24" pibe.
Fint nok du kan ramme på lange hold og det kan da også være at dine ladninger kan noget mere præcision end mine jagtladninger formår men hvis du stadig påstår at inden for relevant jagtafstand (lad os sige 200m eller derunder) at 6,5x55 er med fordel mere flatskydende end 8x57 så.. :freak: .
Vi er ganske enig om, at forskellen på disse kalibres ballistik er uden betydning praktisk betydning på skudafstande op til 200 meter - og kendes ballistikken, vindstyrken/-retningen samt afstanden til målet er forskellen også uden betydning på langt længere afstande.

Denne ret teoretiske diskussion omkring mellemkalibrene er af ret ringe praktisk betydning under almindelig jagt... en velplaceret kugle vil dræbe alt dansk hjortevildt nogenlunde lige effektivt... efter min mening!
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Slettes3 » 5. jan 2012, 20:29

Hvis vi udelukker dansk jagtlov mht. energi men alene ser på SD. alene vil jeg hellere skyde med en RWS 10,6grams kugle på en eland end med en Hornady 9,1 SST kugle der er kraftigere på papiret når vi snakker 6,5x55. Jeg kan huske dengang jeg havde en Steyr 6,5x55 at uanset hvad ladning jeg lavede var den altid præcis. 6,5x55 levere forbavsende præcision selv i gamle M96. 8x57 skal man lege lidt mere med for at opnå samme præcision og alligevel vil den aldrig kunne hamle helt op. Lange tunge kugler i moderat hastighed har det med at penetrere hvilket min .333Jeffery har bevist adskillige gange med en kugle der er 3,70cm lang i blødnæset og næsten hele 4 cm i FMJ. Det kan godt være et en .300Win Mag er kraftigere målt i energi på alle afstande med en lettere kugle men jeg ved hvad for en kaliber jeg ville vælge til jagt på stortvildt som bøffel, eland hvis valget stod imellem disse 2. LIgeledes tror jeg en 9,3x62 ladet op med en 300-320 grain ville være ideel for stortvildt.

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Hurricane » 5. jan 2012, 21:45

Rigbymauser skrev:Hvis vi udelukker dansk jagtlov mht. energi men alene ser på SD. alene vil jeg hellere skyde med en RWS 10,6grams kugle på en eland end med en Hornady 9,1 SST kugle der er kraftigere på papiret når vi snakker 6,5x55. Jeg kan huske dengang jeg havde en Steyr 6,5x55 at uanset hvad ladning jeg lavede var den altid præcis. 6,5x55 levere forbavsende præcision selv i gamle M96. 8x57 skal man lege lidt mere med for at opnå samme præcision og alligevel vil den aldrig kunne hamle helt op. Lange tunge kugler i moderat hastighed har det med at penetrere hvilket min .333Jeffery har bevist adskillige gange med en kugle der er 3,70cm lang i blødnæset og næsten hele 4 cm i FMJ. Det kan godt være et en .300Win Mag er kraftigere målt i energi på alle afstande med en lettere kugle men jeg ved hvad for en kaliber jeg ville vælge til jagt på stortvildt som bøffel, eland hvis valget stod imellem disse 2. LIgeledes tror jeg en 9,3x62 ladet op med en 300-320 grain ville være ideel for stortvildt.
:goodpost:

Anslagsenergi i sig selv er ikke interessant... for at opnå stor dybdevirkning kræves kontrolleret ekspansion gerne kombineret med en høj .SD.
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Besvar