Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 2012

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 2012

Indlæg af HePe » 6. maj 2012, 11:36

I henhold til luftvåbenbekendtgørelsen (Justitsministeriets bekendtgørelse nr 355 af 20. april 2012) skal man have en våbentilladelse (eller jagttegn) for at kunne bruge sine luftvåben med kaliber større end 4,5 mm (.177). Fra 1. juni 2012 kan du søge om våbentilladelse til plinking - medmindre der kommer anden bestemmelse fra Justitsministeriet.

Luftvåbentilladelse til plinking gives uden antalsmæssig begrænsning.

Hvis der ikke på politi.dk foreligger en ny ansøgningsblanket til dette formål inden 1. juni 2012, kan man bruge denne blanket:
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9D9 ... 1_0604.pdf

Sæt X i "Andet brug" og skriv "Plinking".

Se desuden:
Emne: Luftvåben | Anmeldelse af erhvervelse fra 1 juni
Emne: Luftvåben | Anmeldelse af besiddelse pr. 1. juni 2012

Holmer
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 380
Tilmeldt: 9. nov 2009, 21:54
Interesser: Luftgevær PCP & Fjeder
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af Holmer » 6. maj 2012, 15:28

ved ikke om mit indlæg er mere relevant her :???:
hvis det er må det gerne flyttes :oops:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=41248

MVH
HOLMER
HW 100 S 4,5
Falcon T50 10-50x60 field target scope

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af HePe » 6. maj 2012, 22:52

Holmer skrev:ved ikke om mit indlæg er mere relevant her :???:
hvis det er må det gerne flyttes :oops:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=41248
Hej Holmer,

Jeg svarer på dine spørgsmål her.
Holmer skrev:HePe
kan jeg få våbentilladelse til plinkning med luftgevær UDEN jagttegn eller medlemskab af skytteforening ??? :???:
er helt med på jeg skal anmelde besiddelse
citat http://www.justitsministeriet.dk/luftog ... aaben.html
Ja, våbentilladelse til plinking med luftgevær gives uden krav om jagttegn eller medlemskab af en skytteforening, idet jagt eller skytteforeningsbrug intet har med plinking at gøre. Får du våbentilladelse til dine luftvåben (inden 1. juni 2013), behøver du ikke at anmelde besiddelse - Se dog nedenfor.
Holmer skrev:Må jeg beholde et luft- eller fjedervåben som jeg allerede har anskaffet mig?
Ja - du kan fortsat lovligt besidde luft- og fjedervåben anskaffet inden 1. juni 2012, hvis du anmelder besiddelsen senest 1. juni 2013. Det giver dig ret til (fortsat) at besidde disse våben, men du har ikke ret til at bære og anvende dem. Anvendelse til plinking forudsætter en våbentilladelse til plinking. Våbentilladelsen giver dig ret til at erhverve, besidde, bære og anvende luftvåben. Dette under forudsætning af, at justitsministeriet ikke kommer med andre bestemmelser.

Har du anmeldt besiddelse af luftvåben (som er i din besiddelse pr. 1. juni 2012), så kan du besidde disse luftvåben så længe du ønsker (men ikke bære/anvende). Også efter at en evt. senere våbentilladelse til disse våben er udløbet! Du skal blot gemme den kvittering du får fra politiet for din anmeldelse af luftvåben, der er i din besiddelse pr. 1. juni 2012.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af Robse » 7. maj 2012, 00:47

kan jeg få våbentilladelse til plinkning med luftgevær UDEN jagttegn eller ....
citat http://www.justitsministeriet.dk/luftog ... aaben.html
Nu har jeg læst den her +20 gange og bliver ved med at snuble over denne sætning:
En person, der er medlem af en skytteforening og som har en våbenpåtegning på sit medlemsbevis
behøver heller ikke en tilladelse fra politiet til at erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben, der har en kaliber over 4,5 mm
Jeg læser og forstår dette således, at alle der er medlem af en skytteforening, og som har en våbenpåtegning, ikke behøver en
tilladelse fra politiet til at erhverve, besidde, bære og anvende luft og fjedervåben uanset kaliber. Desuden er der ikke nævnt specifikt
hvilken slags våben det er man skal have våbenpåtegning til. Jeg kan kun tolke det som en generel vandelsgodkendelse gennem skytteforening.
( faktisk SKV3) Er det helt forkert ?
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af Langenge » 7. maj 2012, 08:17

Robse skrev:
kan jeg få våbentilladelse til plinkning med luftgevær UDEN jagttegn eller ....
citat http://www.justitsministeriet.dk/luftog ... aaben.html
Nu har jeg læst den her +20 gange og bliver ved med at snuble over denne sætning:
En person, der er medlem af en skytteforening og som har en våbenpåtegning på sit medlemsbevis
behøver heller ikke en tilladelse fra politiet til at erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben, der har en kaliber over 4,5 mm
Jeg læser og forstår dette således, at alle der er medlem af en skytteforening, og som har en våbenpåtegning, ikke behøver en
tilladelse fra politiet til at erhverve, besidde, bære og anvende luft og fjedervåben uanset kaliber. Desuden er der ikke nævnt specifikt
hvilken slags våben det er man skal have våbenpåtegning til. Jeg kan kun tolke det som en generel vandelsgodkendelse gennem skytteforening.
( faktisk SKV3) Er det helt forkert ?
Jeg har læst og tænkt det samme, men syntes det lød så underligt, at jeg det måtte være mig, der bare ikke rigtigt forstod det.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af Fast Fumble » 7. maj 2012, 09:04

Langenge skrev:
Robse skrev:
kan jeg få våbentilladelse til plinkning med luftgevær UDEN jagttegn eller ....
citat http://www.justitsministeriet.dk/luftog ... aaben.html
Nu har jeg læst den her +20 gange og bliver ved med at snuble over denne sætning:
En person, der er medlem af en skytteforening og som har en våbenpåtegning på sit medlemsbevis
behøver heller ikke en tilladelse fra politiet til at erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben, der har en kaliber over 4,5 mm
Jeg læser og forstår dette således, at alle der er medlem af en skytteforening, og som har en våbenpåtegning, ikke behøver en
tilladelse fra politiet til at erhverve, besidde, bære og anvende luft og fjedervåben uanset kaliber. Desuden er der ikke nævnt specifikt
hvilken slags våben det er man skal have våbenpåtegning til. Jeg kan kun tolke det som en generel vandelsgodkendelse gennem skytteforening.
( faktisk SKV3) Er det helt forkert ?
Jeg har læst og tænkt det samme, men syntes det lød så underligt, at jeg det måtte være mig, der bare ikke rigtigt forstod det.
Det er nu nok snarere juristen der har formuleret det, som ikke helt forstod det...
Ja, SKV3'en eller våbenpåtegningen er vandelsgodkendelse nok. Men jeg tror meningen med formuleringen er, at så må man erhverve, besidde, bære og anvende luft og fjedervåben uanset kaliber TIL SPORT i skytteforening. Og det er noget vrøvl, for DDS's formand har lige slået fast, at disse > 4,5mm luftvåben må man ikke bære og anvende i skytteforeninger.
Så vandelsgodkendelsen gennem en skytteforening giver udelukkende lov til at erhverve og besidde luftvåben > 4,5mm, forudsat naturligvis de opbevares i våbenskab. Det er stadig ikke helt afklaret om man skal i skafor rød klasse hvis man har mere end 10 luftpistoler > 4,5mm.

Hvis du fortsat vil BRUGE dine luftvåben, så duer skytteforeningerne ikke, så skal du have politi tilladelse på dine luftvåben.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af Robse » 7. maj 2012, 09:16

Fast Fumble skrev:
Langenge skrev:
Robse skrev:
kan jeg få våbentilladelse til plinkning med luftgevær UDEN jagttegn eller ....
citat http://www.justitsministeriet.dk/luftog ... aaben.html
Nu har jeg læst den her +20 gange og bliver ved med at snuble over denne sætning:
En person, der er medlem af en skytteforening og som har en våbenpåtegning på sit medlemsbevis
behøver heller ikke en tilladelse fra politiet til at erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben, der har en kaliber over 4,5 mm
Jeg læser og forstår dette således, at alle der er medlem af en skytteforening, og som har en våbenpåtegning, ikke behøver en
tilladelse fra politiet til at erhverve, besidde, bære og anvende luft og fjedervåben uanset kaliber. Desuden er der ikke nævnt specifikt
hvilken slags våben det er man skal have våbenpåtegning til. Jeg kan kun tolke det som en generel vandelsgodkendelse gennem skytteforening.
( faktisk SKV3) Er det helt forkert ?
Jeg har læst og tænkt det samme, men syntes det lød så underligt, at jeg det måtte være mig, der bare ikke rigtigt forstod det.
Det er nu nok snarere juristen der har formuleret det, som ikke helt forstod det...
Ja, SKV3'en eller våbenpåtegningen er vandelsgodkendelse nok. Men jeg tror meningen med formuleringen er, at så må man erhverve, besidde, bære og anvende luft og fjedervåben uanset kaliber TIL SPORT i skytteforening. Og det er noget vrøvl, for DDS's formand har lige slået fast, at disse > 4,5mm luftvåben må man ikke bære og anvende i skytteforeninger.
Så vandelsgodkendelsen gennem en skytteforening giver udelukkende lov til at erhverve og besidde luftvåben > 4,5mm, forudsat naturligvis de opbevares i våbenskab. Det er stadig ikke helt afklaret om man skal i skafor rød klasse hvis man har mere end 10 luftpistoler > 4,5mm.

Hvis du fortsat vil BRUGE dine luftvåben, så duer skytteforeningerne ikke, så skal du have politi tilladelse på dine luftvåben.
Og hvordan er Hr. Jensen - der i øvrigt dyrker lidt .22lr skydning i skytteforening og har sin egen riffel derhjemme i skabet stillet,
når han efter at have læst ovenstående direkte fra politi, for derefter at fortsætte haveplinkeri med sin 5,5mm luftskyder - uden
i øvrigt at foretage sig andet - han tror jo alt er i skønneste orden.. ?
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af Fast Fumble » 7. maj 2012, 09:25

Robse skrev:Og hvordan er Hr. Jensen - der i øvrigt dyrker lidt .22lr skydning i skytteforening og har sin egen riffel derhjemme i skabet stillet,
når han efter at have læst ovenstående direkte fra politi, for derefter at fortsætte haveplinkeri med sin 5,5mm luftskyder - uden
i øvrigt at foretage sig andet - han tror jo alt er i skønneste orden.. ?
Meget enkelt. Hvis Hr. Jensens nabo, som iøvrigt er sur på ham over at han ikke klipper deres fælles hæk i den højde der passer ham, melder ham for at skyde i haven, så bliver han dømt, og der er risiko for at Hr. Jensen er færdig som sanger i skytteforeningen, hvis dommen betyder han ikke længere kan vandelsgodkendes.

Hr. Jensen bliver ikke dømt for ulovlig våbenbesiddelse, for han har sin 5,5mm lovligt. Men han bliver dømt for at anvende den til noget, han ikke har tilladelse til.

Naturligvis er der den mulighed at Hr. Jensen supplerer sin SKV med en polititilladelse til sin 5,5mm, så er det jo lovligt hvad han laver... :puke:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Romvig
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 500
Tilmeldt: 23. apr 2008, 16:24
Interesser: Flyvning og Luft våben
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af Romvig » 7. maj 2012, 10:59

Jeg har ikke kunnet finde noget sted hvad det koster og om det evt er pr. luftgevære eller bare som en generel tilladelse til luftgevær over 4,5 mm
Mvh
Romvig
________________________________________
Har endnu ikke fundet et projekt så enkelt
at det ikke kan gøres forkert

Gixxer3000
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 315
Tilmeldt: 1. aug 2005, 09:03
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af Gixxer3000 » 7. maj 2012, 11:24

HePe skrev i anden post at tilladelse til Plinking gives uden antalsmæssig begrænsning, så om du har 1 eller 10 er lige meget bare du har tilladelsen.

Men jeg håber der kommer en mere detaljeret liste over hvad vi må når de selv får styr på tingen rundt i det offentlige.

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af AirPellet » 7. maj 2012, 12:14

Sådan som jeg læser det her, opsumeret fra de forskellige tråde på emnet (Jeg er sku også forvirret på et højere plan):

1. man skal anmelde ejerskab af luftvåben .22 og derover til politiet. Denne anmeldelse vil kunne sidestilles som anmeldelse af et glatløbet jagtgevær og vil tælle med i det samlede antal våben man må have i et skafor blå skab... (25) - Anmeldelsen giver tilladelse til at eje og beside men ikke til brug.

2. Hvis man har jagttegn må luftvåben .22 bruges til jagt og regulering på lige fod med andre jagtvåben.

3. Hvis man kan skyde i skydeforening på godkendte baner, kan man i stedet for jagttegn få en skytteforeningstilladelse (kan ikke lige huske hvad de hedder).

4. Hvis man ikke har jagttegn kan man søge om en tilladelse til at plinke!!?? Den her er lodden... Hvorfor skulle det forbydes at bruge disse våben uden for skydebaner eller på jagt, for herefter at give tilladelse til at plinke i haven, grusgraven, hvor??? Det giver ikke nogen mening IMO... Jeg vil rigtig gerne høre om nogen der opnår en sådan "plinke" tilladelse og hvad tilladelsen så præcis giver mulighed for i forbindelse med brug af våbenet. Der skal vel ikke ansøges om tilladelse til at plinke med .17 luftvåben?

P.S. Gælder den nye lovgivning også for luftpistoler på .22 uagtet de ikke kan benyttes til jagt pga. mundingshastigheden er for lav??
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af Sort » 7. maj 2012, 12:20

Den nye lovgivning gælder alt over 4,5mm luftpistoler inkl.

Men jeg synes også tilladelsen til plinkning lyder noget tvivlsom og jeg kan ikke finde den klart dokumenteret nogle steder (hverken for eller imod). Jeg kan se at jeg kan søge om tilladelse til "anden anvendelse" men jeg kan ikke se om jeg har ret til sådan en tilladelse, eller om jeg rent hypotetisk kan få en i uger med to torsdage.

Men det er der nok ikke umiddelbart nogen der ved endnu.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af AirPellet » 7. maj 2012, 12:46

Sort skrev:Den nye lovgivning gælder alt over 4,5mm luftpistoler inkl.
Ja det giver jo ikke nogen mening.... man bruger .22 som skærring fordi det er .22 der er EN af faktorerne der gælder for om våbenet kan bruges til jagt... Uagtet at rigtig mange .22 våben slet ikke må bruges til jagt pga. for lav udgangshastighed.... Den med hastigheden er jo også BS!! Man kan vel få alle .22 luftvåben til at gå med 200 m/s hvis bare man smidder lette nok hagl i den... mange fabrikanter snyder jo også med det her.. De prøveskyder med så lette hagl at deres gevær opnår så høj udgangshastighed som muligt.. Men det er jo hagl der ikke har nogen jagtmæssig værdi og derfor er det helt forkert! Man skulle sku hellere kigge på nogle joule grænser her...


Sort skrev:Men jeg synes også tilladelsen til plinkning lyder noget tvivlsom og jeg kan ikke finde den klart dokumenteret nogle steder (hverken for eller imod). Jeg kan se at jeg kan søge om tilladelse til "anden anvendelse" men jeg kan ikke se om jeg har ret til sådan en tilladelse, eller om jeg rent hypotetisk kan få en i uger med to torsdage.

Men det er der nok ikke umiddelbart nogen der ved endnu.
Jeg er helt enig her!!! Bliver spændende at høre hvad politiet svarer til folk der ansøger om tilladelse til at plinke... :fun:
klagt nicht - kämpft

ulni
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 703
Tilmeldt: 30. nov 2008, 12:11
Interesser: weirauch
Geografisk sted: Svendborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af ulni » 7. maj 2012, 13:30

hej HEPE.

Ang tilladelse til plinking.....

Er det noget du har skriftlig dokumentation på at det gives, for jeg kan ved gud ikke finde noget der antyder at det gives.??
også set i lyset af din egen tråd http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=41219
Håber dog meget du har ret..

mvh ulrik

Brugeravatar
Minjet
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 12. mar 2007, 14:45
Geografisk sted: Region Midt
Has thanked: 2 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af Minjet » 7. maj 2012, 22:38

Så vidt jeg husker har Lycon en "plinketilladelse" til et CO2-våben!?!
Hvis han kan, kan vi andre vel også - naturligvis underlagt de stedelige politimyndigheders egenfortolkninger af lovgivningen :(
Med venlig hilsen

Michael

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af Robse » 7. maj 2012, 23:10

Minjet skrev:Så vidt jeg husker har Lycon en "plinketilladelse" til et CO2-våben!?!
Hvis han kan, kan vi andre vel også - naturligvis underlagt de stedelige politimyndigheders egenfortolkninger af lovgivningen :(
Det står i denne tråd:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... o2#p409456

Lycon - hvordan fik du den ?
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af Lycon » 7. maj 2012, 23:51

Robse skrev:
Minjet skrev:Så vidt jeg husker har Lycon en "plinketilladelse" til et CO2-våben!?!
Hvis han kan, kan vi andre vel også - naturligvis underlagt de stedelige politimyndigheders egenfortolkninger af lovgivningen :(
Det står i denne tråd:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... o2#p409456

Lycon - hvordan fik du den ?
Det er to år siden jeg fik den tilladelse, og jeg gjorde nøjagtigt som HePe skriver her:
HePe skrev:Hvis der ikke på politi.dk foreligger en ny ansøgningsblanket til dette formål inden 1. juni 2012, kan man bruge denne blanket:
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9D9 ... 1_0604.pdf

Sæt X i "Andet brug" og skriv "Plinking".
Det er nok dog ikke helt sammenligneligt da min er en "Blå" polititilladelse, det vil sige den gælder for 5 år af gangen, og koster kroner 420,00 ved fornyelse (540,00 hvis ikke andre tilladelser haves). Det tilladelsessystem der lægges op til her er omkostningsfrit, og formodentligt ikke tidsbegrænset, men det ændre ikke ved det faktum at der kan søges med begrundelsen "Plinking".
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af HePe » 8. maj 2012, 00:18

ulni skrev:hej HEPE.

Ang tilladelse til plinking.....

Er det noget du har skriftlig dokumentation på at det gives, for jeg kan ved gud ikke finde noget der antyder at det gives.??
også set i lyset af din egen tråd http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=41219
Håber dog meget du har ret..

mvh ulrik
Som bekendt foreligger der endnu ingen nærmere information fra Justitsministeriet om, at der gives våbentilladelse til plinking. Derfor har NVF skrevet til Folketingets Retsudvalg. Se NVF's brev af 30. april 2012 til Retsudvalget (cc: Justitsminister Morten Bødskov). Link til brevet findes øverst under "Response Team".

P.t. har offentligheden kun luftvåbenbekendtgørelsen og våbenloven at forholde sig til, og derfor afventer vi nærmere fra Justitsministeriet om, hvad der konkret kan gives våbentilladelse til.

Når jeg alligevel vover at skrive, at politiet giver våbentilladelse til plinking fra 1. juni 2012, baserer jeg det på, at der IKKE foreligger anden anvendelse for luftvåben, som politiet kan (eller skal) give våbentilladelse til. Det fremgår af luftvåbenbekendtgørelsen, at når det gælder jagtbrug er det jagttegnet, der er tilladelsen. Og når det gælder skytteforeningsbrug er det våbenpåtegning (SKV våbenlegitimation), der er tilladelsen. Muligheden for skytteforeningsbrug/våbenpåtegning er indtil videre udelukket, idet skytteforeningerne ikke har luftvåben med kaliber større end 4,5 mm (.177) på skydeprogrammet, og der findes ingen (eller kun få) godkendte skydebaner til luftvåben med større kaliber end 4,5 mm.

Politiets våbentilladelse til anvendelse af luftvåben, kan derfor KUN angå anden anvendelse end jagt/regulering og skytteforeningsbrug. Hvilken anden anvendelse/brug er der så for luftvåben - andet end plinking?

Men naturligvis skal vi have vished for dette. Og derfor venter vi utålmodigt på nærmere fra Justitsministeriet eller Retsudvalget.
Justitsministeriet skrev:En person, der ønsker at indføre, fremstille, herunder samle, erhverve, besidde, bære og anvende et luft- og fjedervåben med en kaliber over 4,5 mm skal have en tilladelse hertil fra politiet.
Kilde: http://www.justitsministeriet.dk/luftog ... aaben.html

ulni
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 703
Tilmeldt: 30. nov 2008, 12:11
Interesser: weirauch
Geografisk sted: Svendborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af ulni » 8. maj 2012, 07:24

jeg synes helt ærligt at det er lidt for tidligt at komme med sådan en klar melding, at man kan søge tilladelse til plinking efter 1 juni, med mindre du samtidig skriver at "Man kan søge tilladelse ,men det er ikke sikkert at du får den".
Da luftvåben over 4,5 efter 1 juni sammenlignes med glatløbet haglgevær, tror jeg også jeg vil søge plinking tilladelse til sådan et......Mon jeg får det???
(det ku se fedt ud at skyde efter fyldte øldåser hjemme i haven med haglgevær)


mvh ulrik

Condor
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 28. feb 2009, 19:10
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 12 times
Been thanked: 1 time

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af Condor » 8. maj 2012, 12:05

Hvis jeg får en tilladelse til plinking,må jeg så plinke som nu, eller kun på baner og privat grund?
FX Verminator

Know guns, Know peace, know liberty.
No guns, no peace no liberty.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af Fast Fumble » 8. maj 2012, 13:38

Condor skrev:Hvis jeg får en tilladelse til plinking,må jeg så plinke som nu, eller kun på baner og privat grund?
Det er der ingen der kan svare på endnu.
Svaret er helt klart: MÅSKE!
Det er derfor du skal bombardere dine politikere med breve, med spørgsmål om hvad du må og ikke må, og hvilke tilladelser der er påkrævet. De kender nemlig heller ikke svaret, men de bliver derved opmærksomme på hvor mange mennesker de rammer, og hvor store dønninger det vil afstedkomme.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af HePe » 8. maj 2012, 17:07

ulni skrev:jeg synes helt ærligt at det er lidt for tidligt at komme med sådan en klar melding, at man kan søge tilladelse til plinking efter 1 juni, med mindre du samtidig skriver at "Man kan søge tilladelse ,men det er ikke sikkert at du får den".
Det er så en anden måde at se på det. :blink: Jeg foretrækker min måde. Justitsministeriet har den opgave, at de inden 1. juni skal give politiet retningslinier for udstedelse af våbentilladelse til plinking. Læs så igen, hvad jeg har skrevet: Fra 1. juni 2012 kan du søge om våbentilladelse til plinking - medmindre der kommer anden bestemmelse fra Justitsministeriet.
ulni skrev:Da luftvåben over 4,5 efter 1 juni sammenlignes med glatløbet haglgevær, tror jeg også jeg vil søge plinking tilladelse til sådan et......Mon jeg får det???
(det ku se fedt ud at skyde efter fyldte øldåser hjemme i haven med haglgevær)
Der er den afgørende forskel på luftvåben og glatløbede haglgeværer, at glatløbede haglgeværer aldrig har været tilladt til plinking. Derimod er plinking langt den mest almindelige tilladte anvendelse for luftvåben. Kan du mon se forskellen?

ulni
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 703
Tilmeldt: 30. nov 2008, 12:11
Interesser: weirauch
Geografisk sted: Svendborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af ulni » 8. maj 2012, 18:55

jeg kan udemærket se forskellen, men kan justitsministeriet og bødskov....

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af HePe » 8. maj 2012, 22:07

ulni skrev:jeg kan udemærket se forskellen, men kan justitsministeriet og bødskov....
Så kan du måske også forstå, hvorfor NVF har skrevet til Folketingets Retsudvalg?

ulni
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 703
Tilmeldt: 30. nov 2008, 12:11
Interesser: weirauch
Geografisk sted: Svendborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 201

Indlæg af ulni » 9. maj 2012, 06:05

nu er det altså sådan at jeg er udstyret med en HJERNE, altsså kan jeg udemærket forstå, og synes det er et prisværdigt og fornemt tiltag, men fra at skrive til dem, og til at få så tilat få sine synspunkter igennem, er det langt. for slet ikke at tale om at udbasunere at man kan få tilladelse til at plinke efter den første juni, før vi ved en skid om vi har ret til at få lov til det.
Men for at runde den af, vil jeg mene det ville være fantastisk at søge om tilladelse , om ikke andet for at spame ordensmagten, så de kan se hvad folketingets vanvittige nye våbenlov medfører af problemer for rigtig mange mennesker, for det tror jeg ikke de har tænkt en meter over.

mvh ulrik

Besvar