Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 806
Tilmeldt: 13. jan 2012, 16:32
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 242 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Timsen » 3. jun 2012, 12:40

Enig - vi ved ikke lige hvordan politiet vil fortolke bekendtgørelsen, når de nu skal i gang med at forvalte den.
...men da det er dem som skal sikre den bliver overholdt - vil det også være politiets fortolkning der vil være den gældende i første omgang - ikke andres.
I hvert fald indtil vi forhåbentlig enten får påvirket så meget at reglerne bliver lavet mere lempelige, eller de bliver penslet så præcist ud at der ingen tvivl kan være, eller de bliver prøvet af i retten.

Vi ved ikke mere end det der står skrevet i bekendtgørelsen - og den er desværre pivåben for fortolkning - det kan vi vel alle være enige om?.
Derfor er holdningen om at vi IKKE må dit eller dat (fordi bekendtgørelsesteksten tolkes som værende meget restriktiv) lige så valid som at vi GODT må dit eller dat (fordi man i bekendtgørelsesteksten har nogle huller, som man udnytter "i den tro" at det er okay).
Igen tilbage til lyddæmperdebatten hvor man kan tolke begge veje med udgangspunkt i lovteksten - men det er alligevel politiet som trækker stregen.

Når alt kommer til alt vil det sandsynligvis først være når første retslige efterspil kommer, at hammeren falder til fordel for det ene eller det andet.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Sort » 3. jun 2012, 12:47

Timsen skrev:Igen tilbage til lyddæmperdebatten hvor man kan tolke begge veje med udgangspunkt i lovteksten - men det er alligevel politiet som trækker stregen.

Når alt kommer til alt vil det sandsynligvis først være når første retslige efterspil kommer, at hammeren falder til fordel for det ene eller det andet.
Det er altid domstolene, ikke politiet der skal fortolke. Politiet har ihærdigt rejst sager omkring lyddæmpere og tabt. Det er helt rimeligt at antage at tvetydigheder i den nye bekendtgørelse feks hvor man må skyde, (givet at man får lov at skyde overhovedet) Vil føre til sager der får nøjagtigt samme forløb som lyddæmper sagerne, politiet i det røde felt og en dommer der lader sagen falde.

Men det er ikke det samme som en lovsikret ret til at skyde feks i haven.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 806
Tilmeldt: 13. jan 2012, 16:32
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 242 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Timsen » 3. jun 2012, 13:30

Sort skrev:Det er altid domstolene, ikke politiet der skal fortolke. Politiet har ihærdigt rejst sager omkring lyddæmpere og tabt. Det er helt rimeligt at antage at tvetydigheder i den nye bekendtgørelse feks hvor man må skyde, (givet at man får lov at skyde overhovedet) Vil føre til sager der får nøjagtigt samme forløb som lyddæmper sagerne, politiet i det røde felt og en dommer der lader sagen falde.

Men det er ikke det samme som en lovsikret ret til at skyde feks i haven.
Præcis det er domstolene der skal fortolke - problemet er bare at politiet OGSÅ fortolker, når reglerne ikke er veldefinerede.
Det er jo med stor sandsynlighed også derfor de har rejst sagerne.
Det er nok også derfor der er forskel på om du f.eks. ansøger i politikreds A eller i B, hvilke tilladelser mv. der kan gives.

Hvis ikke der var rum til fortolkning for politiet ville alle anmeldelser enten gå igennem eller blive afvist konsekvent - ikke være afhængig af hvilket lune personalet på våbenkontoret er i.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Brugeravatar
TMA
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 264
Tilmeldt: 20. feb 2005, 16:10
Interesser: PCP gratis mad og flueknepperi
Geografisk sted: vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af TMA » 3. jun 2012, 15:40

Sort skrev:Politiet har ihærdigt rejst sager omkring lyddæmpere og tabt.
...Skaber det egentlig ikke en slags præcedens ?
When guns are outlawed, only outlaws will have guns !

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Sort » 3. jun 2012, 18:29

TMA skrev:
Sort skrev:Politiet har ihærdigt rejst sager omkring lyddæmpere og tabt.
...Skaber det egentlig ikke en slags præcedens ?
Det ville man sikkert påstå overfor en borger der forsøgte at rejse en klagesag. Men hvis man kan få en advokat til at køre en sag er præcedens ingen hindring.

Politiet har jo egne advokater og dynger af penge samt eksperter der åbenbart ikke har rigtige forbrydere at fange, så de prøver igen med jævne mellemrum.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
TMA
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 264
Tilmeldt: 20. feb 2005, 16:10
Interesser: PCP gratis mad og flueknepperi
Geografisk sted: vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af TMA » 3. jun 2012, 21:49

Jeg mente at for hver en sag de taber, så har de vel også mere "modvind" i den næste sag de vil føre,..ikke :blink:
When guns are outlawed, only outlaws will have guns !

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Mosc5 » 4. jun 2012, 12:59

Efter at have ventet forgæves på svar fra JM, vedr. anvendelse af luftvåben over 4,5mm, sendte jeg en mail til våbenkontoret i Esbjerg. Der var hurtigt et svar.
Det er ligeså galt som jeg frygtede... :???: :???: Her er svaret jeg fik.


Er man i besiddelse af et luftvåben med en kaliber over 4,5 mm – skal inden for et år efter den 1. juni 2012 foretage anmeldelse til politiet – om at man har et sådant våben. Blanketter kan findes på http://www.politi.dk eller ved at Google det.

For at kunne erhverve, besidde, bære og anvende våbnet kræves:

1. jagttegn – samme regler for anvendelse som et glatløbet haglgevær

2. Våbenpåtegning til våbnet i en skytteforening. Medlemskab af en skytteforening er ikke nok. De Danske Skytteforeninger har pt. ingen skydeprogrammer for et luftvåben over 4, 5 mm. Så denne løsning eksisterer ikke.

3. Har man ikke jagttegn eller våbenpåtegning – skal man foretage anmeldelse alligevel – Det giver så ret til fortsat at besidde våbnet – men man må ikke bære eller anvende våbnet.

Våbnet skal være i et våbenskab – og man må som sagt ikke bruge/skyde med våbnet.

4. Den sidste mulighed som nævnes er særlig tilladelse. Denne mulighed eksisterer heller ikke – idet der umiddelbart kun vil være mulighed for at få tilladelse (med afgift) til et luftvåben – når det drejer sig om overdragelse til en livsarving, der endnu ikke er fyldt 18 år – sådan at et familiemedlem kan besidde våbnet indtil livsarvingen opfylder betingelserne for at erhverve våbnet.

Et våben kan sælges til en person, der har jagttegn – eller våbnet kan afleveres til politiet til destruktion.


Med venlig hilsen

Pxxxx xxxxxxx,

kriminalassistent.

Våbenkontoret - Esbjerg.


Så anvendelse fremover sammenlignes med et haglgevær.... hmm. overvejer om det er sjovere at plinke med en 12/89 halvauto :shock:

men jeg tror sgu naboerne i sommerhuset bliver lettere irriterede med tiden :neutral:
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Marius » 4. jun 2012, 13:36

Mosc5 skrev:Efter at have ventet forgæves på svar fra JM, vedr. anvendelse af luftvåben over 4,5mm, sendte jeg en mail til våbenkontoret i Esbjerg. Der var hurtigt et svar.
Det er ligeså galt som jeg frygtede... :???: :???: Her er svaret jeg fik....
Det er det kedelige resultat til trods et befriende ærligt og redeligt svar du har fået. Det er forbilledligt at kunne udlægge de nye vanvittige regler på en så letfattelig måde.
Jeg håber at dit indlæg vil blive læst af de medlemmer som har efterspurgt konkrete oplysninger på at man ikke som hidtil kan skyde i haven med sit luftgevær såfremt det er over 4,5mm.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
PWS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 406
Tilmeldt: 29. aug 2007, 01:54
Geografisk sted: 3050
Has thanked: 42 times
Been thanked: 13 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af PWS » 4. jun 2012, 14:09

Marius skrev:
Mosc5 skrev:Efter at have ventet forgæves på svar fra JM, vedr. anvendelse af luftvåben over 4,5mm, sendte jeg en mail til våbenkontoret i Esbjerg. Der var hurtigt et svar.
Det er ligeså galt som jeg frygtede... :???: :???: Her er svaret jeg fik....
Det er det kedelige resultat til trods et befriende ærligt og redeligt svar du har fået. Det er forbilledligt at kunne udlægge de nye vanvittige regler på en så letfattelig måde.
Jeg håber at dit indlæg vil blive læst af de medlemmer som har efterspurgt konkrete oplysninger på at man ikke som hidtil kan skyde i haven med sit luftgevær såfremt det er over 4,5mm.
Jeg har aldrig stillet spørgsmålstegn ved at "samme regler for anvendelse som et glatløbet haglgevær" kommer til at gælde.

Men jeg mener jo ikke det er et problem, i og med jeg også postulerer at du må benytte dit haglgevær i haven såfremt det sker forsvarligt (ordensbekendtgørelsen §12, antal skydninger jf. regl om skydebane - som jeg endvidere mener gælder for alle våben, også 4,5mm. Ellers giver det jo ingen mening overhovedet at skrive om luftvåben i bekendtgørelsen om skydebaner da alle luftvåben indtil for nyligt var undtaget).

At du som udgangspunkt må benytte dit haglgevær i haven betyder også at du som udgangspunkt må benytte dit luftgevær. Men hvor det altid kan have være svært, forsvarligt, at benytte haglgeværet, så er det ikke et problem at benytte luftgeværet da det ikke pludseligt er blevet mere farligt efter d. 1/6.

Jeg håber min pointe forståes. Men jeg vil meget gerne se nogle paragraffer der tilsiger at du ikke må benytte dine jagtvåben på privat grund, alternativt at de kun må benyttes i forbindelse med udøvelse af jagt eller lerdueskydning eller.... - Alt der ikke er forbudt, er tilladt.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Marius » 4. jun 2012, 14:22

PWS skrev:...At du som udgangspunkt må benytte dit haglgevær i haven betyder også at du som udgangspunkt må benytte dit luftgevær. Men hvor det altid kan have være svært, forsvarligt, at benytte haglgeværet, så er det ikke et problem at benytte luftgeværet da det ikke pludseligt er blevet mere farligt efter d. 1/6....
Vi har været igennem hvad der gældende regler for skydebaner, hvis vi nu siger at du driver jagt istedet, gælder disse regler:
Bekendtgørelse af lov om jagt og vildtforvaltning1
http://retsinformation.w0.dk/Forms/R0710.aspx?id=127099
§ 18. Der må ikke drives jagt på eller fra et sammenhængende areal, der er mindre end 1 ha. Et areal anses for sammenhængende, uanset at det gennemskæres af vej eller jernbane, når disse lovligt kan krydses til fods.
§ 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren.
Så hvis man har en stor have (>1ha/10.000kvm2) er der i princippet ikke noget problem i at gå på jagt
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
PWS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 406
Tilmeldt: 29. aug 2007, 01:54
Geografisk sted: 3050
Has thanked: 42 times
Been thanked: 13 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af PWS » 4. jun 2012, 14:37

Marius skrev:
PWS skrev:...At du som udgangspunkt må benytte dit haglgevær i haven betyder også at du som udgangspunkt må benytte dit luftgevær. Men hvor det altid kan have være svært, forsvarligt, at benytte haglgeværet, så er det ikke et problem at benytte luftgeværet da det ikke pludseligt er blevet mere farligt efter d. 1/6....
Vi har været igennem hvad der gældende regler for skydebaner, hvis vi nu siger at du driver jagt istedet, gælder disse regler:
Bekendtgørelse af lov om jagt og vildtforvaltning1
http://retsinformation.w0.dk/Forms/R0710.aspx?id=127099
§ 18. Der må ikke drives jagt på eller fra et sammenhængende areal, der er mindre end 1 ha. Et areal anses for sammenhængende, uanset at det gennemskæres af vej eller jernbane, når disse lovligt kan krydses til fods.
§ 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren.
Så hvis man har en stor have (>1ha/10.000kvm2) er der i princippet ikke noget problem i at gå på jagt
Joh - men gælder jagtloven ikke kun i forbindelse med udøvelse af jagt? Jeg mener, du må jo gerne benytte dit jagtgevær i andre sammenhænge også (jf. eget brug i våbenloven), tænker især her på lerdueskydning. Og mig bekendt må lerdueskydning udøves så godt som overalt hvor man har fået lov.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Langenge » 4. jun 2012, 15:06

PWS skrev:
Marius skrev:
PWS skrev:...At du som udgangspunkt må benytte dit haglgevær i haven betyder også at du som udgangspunkt må benytte dit luftgevær. Men hvor det altid kan have være svært, forsvarligt, at benytte haglgeværet, så er det ikke et problem at benytte luftgeværet da det ikke pludseligt er blevet mere farligt efter d. 1/6....
Vi har været igennem hvad der gældende regler for skydebaner, hvis vi nu siger at du driver jagt istedet, gælder disse regler:
Bekendtgørelse af lov om jagt og vildtforvaltning1
http://retsinformation.w0.dk/Forms/R0710.aspx?id=127099
§ 18. Der må ikke drives jagt på eller fra et sammenhængende areal, der er mindre end 1 ha. Et areal anses for sammenhængende, uanset at det gennemskæres af vej eller jernbane, når disse lovligt kan krydses til fods.
§ 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren.
Så hvis man har en stor have (>1ha/10.000kvm2) er der i princippet ikke noget problem i at gå på jagt
Joh - men gælder jagtloven ikke kun i forbindelse med udøvelse af jagt? Jeg mener, du må jo gerne benytte dit jagtgevær i andre sammenhænge også (jf. eget brug i våbenloven), tænker især her på lerdueskydning. Og mig bekendt må lerdueskydning udøves så godt som overalt hvor man har fået lov.
Jo, det har du da ret i.
Men jo altså kun 5 gange om året.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
PWS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 406
Tilmeldt: 29. aug 2007, 01:54
Geografisk sted: 3050
Has thanked: 42 times
Been thanked: 13 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af PWS » 4. jun 2012, 15:15

Langenge skrev:
PWS skrev:
Marius skrev:
PWS skrev:...At du som udgangspunkt må benytte dit haglgevær i haven betyder også at du som udgangspunkt må benytte dit luftgevær. Men hvor det altid kan have være svært, forsvarligt, at benytte haglgeværet, så er det ikke et problem at benytte luftgeværet da det ikke pludseligt er blevet mere farligt efter d. 1/6....
Vi har været igennem hvad der gældende regler for skydebaner, hvis vi nu siger at du driver jagt istedet, gælder disse regler:
Bekendtgørelse af lov om jagt og vildtforvaltning1
http://retsinformation.w0.dk/Forms/R0710.aspx?id=127099
§ 18. Der må ikke drives jagt på eller fra et sammenhængende areal, der er mindre end 1 ha. Et areal anses for sammenhængende, uanset at det gennemskæres af vej eller jernbane, når disse lovligt kan krydses til fods.
§ 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren.
Så hvis man har en stor have (>1ha/10.000kvm2) er der i princippet ikke noget problem i at gå på jagt
Joh - men gælder jagtloven ikke kun i forbindelse med udøvelse af jagt? Jeg mener, du må jo gerne benytte dit jagtgevær i andre sammenhænge også (jf. eget brug i våbenloven), tænker især her på lerdueskydning. Og mig bekendt må lerdueskydning udøves så godt som overalt hvor man har fået lov.
Jo, det har du da ret i.
Men jo altså kun 5 gange om året.
Deri er jeg helt enig. Reglen omkring de 5 gange om året har jo været i kraft i lange tider, og som jeg tolker den regel så gælder den også for 4,5mm (og alt andet der kan skyde, og går under definitionen håndvåben). Så intet nyt her.
:razz:

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Marius » 4. jun 2012, 15:36

PWS skrev:Deri er jeg helt enig. Reglen omkring de 5 gange om året har jo været i kraft i lange tider, og som jeg tolker den regel så gælder den også for 4,5mm (og alt andet der kan skyde, og går under definitionen håndvåben). Så intet nyt her.
:razz:
Regler om brug af jagtvåben eller andre tilladelseskrævende våben gælder ikke for luftgeværer i kaliber 4,5mm. og derunder.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Gerner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 99
Tilmeldt: 26. nov 2004, 21:09
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 34 times
Been thanked: 19 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Gerner » 4. jun 2012, 16:03

Det er med våde øjne jeg deler dette link..... til registrering af luftbøsser og luftvåben over 4,5mm

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/04482 ... 2_0512.pdf
Teknikeren

Brugeravatar
Jarnie
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20. jul 2011, 17:38
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 3 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Jarnie » 4. jun 2012, 16:54

En lille strø tanke
Er der noget der har tænkt på formålet med Miljøministeriets VEJ nr 14001 af 31/03/1995 om skydebaner.
Baggrunden for den er jo at forebygge støj. Dette virker ikke særligt aktuelt for luftvåben.
Er der nogen der har spurgt miljøministeriet om denne vejledning også er kommet til at gælde luftvåben?
Venlig Hilsen
Jacob

Brugeravatar
Jarnie
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20. jul 2011, 17:38
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 3 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Jarnie » 4. jun 2012, 17:16

Har netop skrevet til dem (Miljøministeriet) Så må jeg se hvor længe de er om at svare.
Venlig Hilsen
Jacob

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af HePe » 4. jun 2012, 17:53

Gerner skrev:Det er med våde øjne jeg deler dette link..... til registrering af luftbøsser og luftvåben over 4,5mm

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/04482 ... 2_0512.pdf
Jeg har delt det link mange gange. Hvad skyldes dine våde øjne?
Emne: Luftvåben | Anmeldelse af besiddelse pr. 1. juni 2012

Brugeravatar
Sjaral
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 315
Tilmeldt: 13. aug 2009, 10:52
Interesser: Luftvåben/jagtvåben
Geografisk sted: Fredensborg
Has thanked: 33 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Sjaral » 4. jun 2012, 19:40

PWS skrev:Deri er jeg helt enig. Reglen omkring de 5 gange om året har jo været i kraft i lange tider, og som jeg tolker den regel så gælder den også for 4,5mm (og alt andet der kan skyde, og går under definitionen håndvåben). Så intet nyt her.
:razz:
Men hvem kan tælle hvor mange gange man har gjort det? I realiteten kan man med en godt scrouded luftvåben bare plaffe løs (ved godt at det er 5 gange om året hvis man har jagttegn), for hvem kan bevise om det er 2. 3. eller 4. gang man gør det, hvis der ikke er nogen der har hørt det?
sjaral

Daystate Grey Shadow 5.5 MTC 5-20x50
FX Gladiator-TomK 5.5 MTC 8-32x60
HW97K-LR Maccari 5.5 NS 4-12x42

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Sort » 4. jun 2012, 19:59

sjaral skrev:Men hvem kan tælle hvor mange gange man har gjort det? I realiteten kan man med en godt scrouded luftvåben bare plaffe løs (ved godt at det er 5 gange om året hvis man har jagttegn), for hvem kan bevise om det er 2. 3. eller 4. gang man gør det, hvis der ikke er nogen der har hørt det?
Al sandsynlighed taler for at de af os der ikke har været på tv eller ligner kriminelle typer. Kan skyde og fragte våben rimeligt uhindret, politiet render jo ikke og åbner tilfældige menneskers bagagerum i tider og utide.

Men det handler stadigvæk om hvad vi har lovsikret ret til og derfor er det helt uvæsentligt om de kan tælle hvor tit vi skyder med eller uden jagttegn.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Timber » 4. jun 2012, 20:15

sjaral skrev:
PWS skrev:Deri er jeg helt enig. Reglen omkring de 5 gange om året har jo været i kraft i lange tider, og som jeg tolker den regel så gælder den også for 4,5mm (og alt andet der kan skyde, og går under definitionen håndvåben). Så intet nyt her.
:razz:
Men hvem kan tælle hvor mange gange man har gjort det? I realiteten kan man med en godt scrouded luftvåben bare plaffe løs (ved godt at det er 5 gange om året hvis man har jagttegn), for hvem kan bevise om det er 2. 3. eller 4. gang man gør det, hvis der ikke er nogen der har hørt det?
Det skal jo også bevises at det er en 5.5mm eller derover man har brugt. Du kan jo stadig plinke løs med din 4.5'er lige så tosset du vil.. Der er vist ikke nogen der på afstand kan se om det er det ene eller andet gevær der bliver skudt med. Og hvis polisen kommer forbi, ja så er det da kun 4.5'eren man har luftet... Så deeet...

M.v.h. Timber
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Sjaral
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 315
Tilmeldt: 13. aug 2009, 10:52
Interesser: Luftvåben/jagtvåben
Geografisk sted: Fredensborg
Has thanked: 33 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Sjaral » 4. jun 2012, 20:19

Sort skrev:
sjaral skrev:Men hvem kan tælle hvor mange gange man har gjort det? I realiteten kan man med en godt scrouded luftvåben bare plaffe løs (ved godt at det er 5 gange om året hvis man har jagttegn), for hvem kan bevise om det er 2. 3. eller 4. gang man gør det, hvis der ikke er nogen der har hørt det?
Al sandsynlighed taler for at de af os der ikke har været på tv eller ligner kriminelle typer. Kan skyde og fragte våben rimeligt uhindret, politiet render jo ikke og åbner tilfældige menneskers bagagerum i tider og utide.

Men det handler stadigvæk om hvad vi har lovsikret ret til og derfor er det helt uvæsentligt om de kan tælle hvor tit vi skyder med eller uden jagttegn.
Joh... Det er rigtigt nok...
Men problemet er jo især hvis man ikke har jagttegn, for så har man ikke 5 skydedage om året på privat grund ligesom med haglgeværet... Jeg ser jo helst at man, hvis man kan gøre det forsvarligt og ikke generer nogen, skal have lov når man har lyst... Lidt ligesom at hvis man har lyst til at køre en tur i sin bil (en dræbermaskine hvis den anvendes forkert), så kan man det, når man har lyst og i øvrigt tager hensyn til andre... Det ville enhver billist jo syntes er en menneskeret... Det er det bare ikke med et luftgeværer mere...

Og jeg gad fandme god have fingre i Rigspolitiets data og statistikker, og vide hvorfor de ikke vil ud med dem...

Man kunne godt få den tanke at tro at der var et "problem" med disse data og statistikker, siden de ikke bare fremlægger dem og siger:
"Vi lavede denne anbefaling fordi at problemet er sådan og sådan, vores data og statistikker viser sådan og sådan, og man kan derfor se at der er et stort problem med disse og disse kalibre af luftgeværer"...
Men gad vide hvad dét er for nogle luftgeværer der er problemer med?...
sjaral

Daystate Grey Shadow 5.5 MTC 5-20x50
FX Gladiator-TomK 5.5 MTC 8-32x60
HW97K-LR Maccari 5.5 NS 4-12x42

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Sort » 4. jun 2012, 20:24

Timber skrev:Det skal jo også bevises at det er en 5.5mm eller derover man har brugt. Du kan jo stadig plinke løs med din 4.5'er lige så tosset du vil.. Der er vist ikke nogen der på afstand kan se om det er det ene eller andet gevær der bliver skudt med. Og hvis polisen kommer forbi, ja så er det da kun 4.5'eren man har luftet... Så deeet...

M.v.h. Timber
Ja man tager sin 4,5'er frem og skyder i øvrigt med dæmper på sin 5,5'er (eller .50) Når polisen ringer på, stiller man lige hurtigt den store skyder væk og giver velvilligt betjentene et 4,5 show.
Alternativt siger man "det er en 4,5mm skyder, smut med jer til i har en dommerkendelse" (det følger man op med oprydning)
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af HePe » 4. jun 2012, 20:33

Sort skrev:
Timber skrev:Det skal jo også bevises at det er en 5.5mm eller derover man har brugt. Du kan jo stadig plinke løs med din 4.5'er lige så tosset du vil.. Der er vist ikke nogen der på afstand kan se om det er det ene eller andet gevær der bliver skudt med. Og hvis polisen kommer forbi, ja så er det da kun 4.5'eren man har luftet... Så deeet...

M.v.h. Timber
Ja man tager sin 4,5'er frem og skyder i øvrigt med dæmper på sin 5,5'er (eller .50) Når polisen ringer på, stiller man lige hurtigt den store skyder væk og giver velvilligt betjentene et 4,5 show.
Alternativt siger man "det er en 4,5mm skyder, smut med jer til i har en dommerkendelse" (det følger man op med oprydning)
Jeg vil anbefale, at I ikke fortsætter Jeres overvejelser i den retning her på NVF.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14344
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Lycon » 4. jun 2012, 20:36

Sort skrev:Al sandsynlighed taler for at de af os der ikke har været på tv eller ligner kriminelle typer. Kan skyde og fragte våben rimeligt uhindret, politiet render jo ikke og åbner tilfældige menneskers bagagerum i tider og utide.
Ja det er lige indtil du køre gennem en visitationszone eller gennem et område de har erklæret indbrudstruet, så stopper de alle biler og kigger i bagerum, det er ikke så længe side de praktiserede den øvelse i Nordsjælland.

Jeg vil tillade mig at trække en direkte parallel til tiden herhjemme under krigen, afspærrede gader med visitationszone, men nu er det naturligvis i den gode sags tjeneste.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar