Hvilken hundefoder er bedst.....?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Slowhand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. jan 2011, 13:50
Interesser: jagt ,våben
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Slowhand » 6. nov 2012, 23:13

har selv fodret med barf i 4 år . og kommer ikke til at bruge andet. det kræver dog lidt plads i fryseren :biggrin: i hvert fald når det er en new foundlands type. det er det nærmeste man kommer ulvens naturlige føde , og dermed hundens. jeg ser kun en ulempe. at når kræet først har fået smag for det , vil den sgutte have andet. og hunden udnytter næsten alt foderet . ses tydeligt på det der kommer ud i den anden ende. der kommer næsten ikke noget. og det er meget fast . og virker næsten tørt. efter vores hund som vejer +60 kg,kommer der en høm høm som en gravhund ville væreflov over. dertil kommer at vi never har pels problemer ,ingen dårlig ånde, hverken fra den ene eller anden ende.

Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 646
Tilmeldt: 3. nov 2006, 12:03
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 70 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Frank P » 7. nov 2012, 10:34

Slowhand skrev:har selv fodret med barf i 4 år . og kommer ikke til at bruge andet. det kræver dog lidt plads i fryseren :biggrin: i hvert fald når det er en new foundlands type. det er det nærmeste man kommer ulvens naturlige føde , og dermed hundens. jeg ser kun en ulempe. at når kræet først har fået smag for det , vil den sgutte have andet. og hunden udnytter næsten alt foderet . ses tydeligt på det der kommer ud i den anden ende. der kommer næsten ikke noget. og det er meget fast . og virker næsten tørt. efter vores hund som vejer +60 kg,kommer der en høm høm som en gravhund ville væreflov over. dertil kommer at vi never har pels problemer ,ingen dårlig ånde, hverken fra den ene eller anden ende.
Du har fuldstændig helt og aldeles ret, Slowhand! BARF er rigtig hundemad, hvem helvedet vil selv spise tørfoder? En hund har rovdyr-mave og skal derfor naturligvis ha' råt kød og ben, alt andet er dyrt og dumt, både på kort og lang sigt!

Fra en bekendts hjemmeside om BARF:
Nej til tørfoder

Flere og flere bevidste hundeejere afviser tørfoder, fordi man har fundet ud af, at det kan indeholde affaldsprodukter og slagteriaffald som kyllingeindvolde, -hoveder, -fødder og afviste syge og aflivede dyr på grund af sår, bylder, kræftsvulster og anæstesi-rester. Der er også fundet kasseret korn, kødmider og tilsætningsstoffer i form af farve- og smagsstoffer og de kræftfremkaldende antidioxidanter i selv det dyreste færdigfoder.



Ja til Barf

Barf derimod indeholder i sagens natur ingen tilsætningsstoffer, kemikalier eller giftige antidioxidanter og giver lugtfri ånde, rene og stærke tænder uden tandsten, stærkere knogler, bedre pels, mindre afføring, ingen allergi, færre infektioner – og dermed færre dyrlægebesøg.
Frihed er lig med menneskelig autenticitet

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Rixen » 7. nov 2012, 11:37

Hvor kan det købes til en god pris?

Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 646
Tilmeldt: 3. nov 2006, 12:03
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 70 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Frank P » 7. nov 2012, 12:39

@Rixen. Jeg har desværre ingen kontakter i dit område, men med lidt snilde burde man kunne fodre 2 mellem hunde på barf for omkring en plovmand om måneden. Se fx. denne tråd for idéer: http://www.hundegalleri.dk/forum/genere ... d_500kr_om_

Lokale slagterier, kyllinger/kød på tilbud, hunde må gerne spise rå kylling med ben. For ganske få penge kan fx. kreaturstrubehoveder, hestekød osv. købes.

Den her i sønderjylland er da rimelig billig: http://hundeparadiset.dk/velkommen
Vedhæftede filer
web.JPG
web.JPG (67.46 KiB) Vist 8578 gange
Frihed er lig med menneskelig autenticitet

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Carsten Bo » 7. nov 2012, 13:31

En tanke. Måske er det ikke etisk korrekt men alligevel. Jeg ser jo i fjernsynet at vildt bliver smidt på rastepladser eller i vandet efter brysterne er skåret væk. Kunne det så ikke lige så godt bruges til hundefoder?
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 22. okt 2009, 13:22
Interesser: Jagt,hund
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 24 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Labgirl » 7. nov 2012, 13:35

Jeg kan så anbefale at man researcher, også på råfodring som det retteligt hedder, istedet for ukritisk at udråbe det til den eneste rigtige fodringsform.
Der kender jeg flere der ville ønske de havde gjort inden de skiftede og gjorde sig nogle bitre erfaringer... på hundenes bekostning.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Bofhenator » 7. nov 2012, 13:37

Carsten Bo skrev:En tanke. Måske er det ikke etisk korrekt men alligevel. Jeg ser jo i fjernsynet at vildt bliver smidt på rastepladser eller i vandet efter brysterne er skåret væk. Kunne det så ikke lige så godt bruges til hundefoder?
Hvis alternativet er vildtet bliver smidt ud, synes jeg da det er ganske god etik at bruge det til hundefoder i stedet. Helt uden at skæve til traditioner osv, så er min umiddelbare tanke: "Nedlagt vildt skal bruges". Nogle dele af vildtet bliver brugt til trofæ, nogle til mad til mennesker og nogle til hundemad. Det giver som udgangspunkt glimrende mening for mig.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Rixen » 7. nov 2012, 13:39

Labgirl skrev:Jeg kan så anbefale at man researcher, også på råfodring som det retteligt hedder, istedet for ukritisk at udråbe det til den eneste rigtige fodringsform.
Der kender jeg flere der ville ønske de havde gjort inden de skiftede og gjorde sig nogle bitre erfaringer... på hundenes bekostning.
Er det nogen erfaringer du vil dele med os andre?

Jeg er glad for det foder min hund får nu, men han virker lidt rigeligt frisk når han får det.

Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 646
Tilmeldt: 3. nov 2006, 12:03
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 70 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Frank P » 7. nov 2012, 13:58

Labgirl skrev:Jeg kan så anbefale at man researcher, også på råfodring som det retteligt hedder, istedet for ukritisk at udråbe det til den eneste rigtige fodringsform.
Der kender jeg flere der ville ønske de havde gjort inden de skiftede og gjorde sig nogle bitre erfaringer... på hundenes bekostning.
Jeg har kun positive erfaringer, men kunne da godt tænke mig at høre om de bitre erfaringer...min gode ven er formand for barfforhandlernes brancheforening, men inden vi bringer ham på banen så lad os høre, Labgirl!
Frihed er lig med menneskelig autenticitet

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Lasse68 » 7. nov 2012, 14:28

I min skæve verden er hunde også forskellige, og hvad der er godt for den ene hund, behøves ikke også være godt for en anden hund.

At kalde BARF for det naturlige foder, fordi det er råt, hænger dog ikke helt sammen. En hund er ikke en ulv. Hunde har de sidste 5-10.000 år levet sammen med mennesker og er nok, bortset fra de sidste få år, mest blevet fodret med rester fra menneskenes bord. Da vi jo som bekendt næsten altid har tilberedt vores mad, er det jo så også det hundene er blevet vænnet til.
Når vi på 20-30 år kan avle os til de mærkeligste vandartede kræ, så kan jeg ikke forstille mig at 5-10.000 års tilvænning til tilberedt mad, ikke har haft en indflydelse på hundens fordøjelsessystem.

Jeg (og min hund) elsker dog alligevel at købe et ordentligt MF-ben hos slagteren. Det er naturligvis råt.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 646
Tilmeldt: 3. nov 2006, 12:03
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 70 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Frank P » 7. nov 2012, 14:41

Lasse68 skrev: At kalde BARF for det naturlige foder, fordi det er råt, hænger dog ikke helt sammen.
Jeg (og min hund) elsker dog alligevel at købe et ordentligt MF-ben hos slagteren. Det er naturligvis råt.
Ensformig, ensidig og kedelig (tør) kost hører ikke hjemme hos hverken hund eller menneske, det er nemt, bevares og whatever. Jeg er klar over at man ikke entydigt kan sige noget er mere naturligt end andet, min pointe går på at tørfoder er kedeligt, dyrt foder som du reelt ikke ved hvad består af, samt at du bliver hvad du spiser, og det gælder formodentlig osse dyr. Hvis man selv kan li' go' veltilberedt mad, fortjener din hund osse (ikke ligefrem veltilberedt) men varieret mad der er så naturligt som muligt, dvs. kød, indmad, ben, lidt frugt og grønt.
Frihed er lig med menneskelig autenticitet

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 22. okt 2009, 13:22
Interesser: Jagt,hund
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 24 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Labgirl » 7. nov 2012, 14:49

Af de erfaringer jeg personligt har kendskab til kan bla. nævnes hvalp som ikke var dækket ind vitaminer/mineraler - afsløret ved kontrol hos dyrlæge hvor tests blev foretaget. Om hunden har taget skade på den lange bane vides ikke endnu, men også blandt flere af tilhængerne advares der mod denne fodringsmetode så længe det er hvalpe og unghunde. Færdigudviklede hunde er åbenbart mere ok at eksperimentere på.

En ældre hund, som grundet nedsat leverfunktion, blev temmelig syg af denne fodringsform. Dette blev ikke opdaget før ejeren skiftede til råfodring og hunden fungerede tidligere og bagefter godt på tørfoder tilpasset ældre hunde.

Derudover voksen hund hvis tænder har taget skade af denne fodringsmetode gennem mange år. Efter dette, er ejer blevet kontaktet med lignende erfaringer fra andre tilhængere af denne fodringsmetode. Nogle hundes tænder er åbenbart ikke velegnet til dette, hvilket man nok først finder ud af når skaderne er sket.

Ovennævnte tre hunde er hunde jeg har personligt kendskab til, møder regelmæssigt og som har dårlige erfaringer med råfodring. Det er en ret stor procentdel af de hunde jeg kender, hvis ejere råfodrer dem. Jeg kender nemlig også nogle for hvem denne metode synes at fungere. De er lidt flere i antal end de tre, men procenten skal man nok ikke begynde at regne på.
Men gennem begge "grupper" har jeg andenhåndsberetninger om hunde der som følge af råfodring har oplevet trælse ting herunder voldsomme blødninger fra hundene, pels problemer, diarré, opkast, mathed, o.m.a. Akkurat ligesom jeg har ditto om positive erfaringer med råfordring.

Det vigtige er blot, inden man ukritisk kalder dette "den eneste rigtige måde at fodre på", at videregive, at ikke alle hunde trives på dette, at der til stadighed er voldsom uenighed om hvad hundene skal have og hvor meget af det, at priserne i diverse BARF centre ofte er horrible, at det ikke altid er menneskeføde der fodres med men bi- og affaldsprodukter som vi mennesker ikke vil spise, men som iøvrigt også findes i tørkost og at både dyrlæger og forhandlere af råfodringsprodukter er sælgere - og absolut ikke har noget at lade hinanden høre!

Nogle af de ting der kan irritere mig personligt omkring råfodringsfanatikernes mageløse påstande om hvilken mirakelopskrift det her er, er bla. at de hævder at de kan behandle allergi og forebygge kræft. Det er slet ikke underbygget videnskabeligt og man burde holde sig for god til sådanne postulater til det evt. bliver det.

Blandt tilhængerne er der til stadighed debat om, hvorvidt hunden skal fodres med grønt eller ej. Samme debat har stået på i årevis og det er mig en gåde at man ikke er kommet længere endnu. Den ene side fastholder stædigt at hundene ikke skal have grønt med argumentet at ulvene er kødædere og bla bla bla. Den anden side er enig i at hundene skal fodres som ulve, men prædiker at ulvene også vil spise f.eks maven på byttedyrene og dermed får grønt ind gennem kosten. Derfor ønsker de at der skal fodres med grønt (som selvfølgelig forhandles af dem).

Der er mig bekendt ikke samme kontrol med kød solgt som råfordring til hunde og så det kød vi køber til os selv i supermarkederne. Sidste gang jeg tjekkede op på det (flere år siden - indrømmet), var det ihvertfald svaret fra Fødevarestyrelsen. Alligevel sælges det under høje lovprisninger om kvalitet, men med meget få advarsler om håndtering samt hundens indtagen af dette foder i hjemmet.

Og så finder jeg det voldsomt at min bekendte som er fåreavler kan sælge hans kød til 3 gange prisen hvis blot han sælger til BARF. Som han siger, "De er ellevilde med at købe det hvis jeg sælger det som BARF og der er penge i skidtet". Det er jo..hjernedødt. Ikke at han gør det, men at det kan lade sig gøre. Det bekræfter mig blot i teorien om, at man skal være med i kulten for at forstå denne logik.

Det her er en gammel artikel, men holder den stadig? Det må tilhængerne vide og kunne bortdokumentere hvis ny forskning er dukket op siden: http://www.dyrlaegeboysen.dk/01_klinikn ... r%2008.pdf

Slutteligt - jeg er hverken for eller imod noget som helst. Jeg fodrer selv med tørkost OG råt. Mine hunde får både ben, kød, frugt og grønt, men de er altid dækket ind via deres tørkost som justeres under hensyntagen hertil.
Men jeg er dybt modstander af, at man ukritisk udråber en fodringsmetode, til at være det eneste rigtige. Det er unuanceret og uden hensyntagen til en hund som jo kommer til at lide under det her såfremt det er det forkerte valg. Det er grimt.... Og unfair.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af The Yeti » 7. nov 2012, 17:27

Labgirl skrev:Af de erfaringer jeg personligt har kendskab til kan bla. nævnes hvalp som ikke var dækket ind vitaminer/mineraler - afsløret ved kontrol hos dyrlæge hvor tests blev foretaget. Om hunden har taget skade på den lange bane vides ikke endnu, men også blandt flere af tilhængerne advares der mod denne fodringsmetode så længe det er hvalpe og unghunde. Færdigudviklede hunde er åbenbart mere ok at eksperimentere på.

En ældre hund, som grundet nedsat leverfunktion, blev temmelig syg af denne fodringsform. Dette blev ikke opdaget før ejeren skiftede til råfodring og hunden fungerede tidligere og bagefter godt på tørfoder tilpasset ældre hunde.

Derudover voksen hund hvis tænder har taget skade af denne fodringsmetode gennem mange år. Efter dette, er ejer blevet kontaktet med lignende erfaringer fra andre tilhængere af denne fodringsmetode. Nogle hundes tænder er åbenbart ikke velegnet til dette, hvilket man nok først finder ud af når skaderne er sket.

Ovennævnte tre hunde er hunde jeg har personligt kendskab til, møder regelmæssigt og som har dårlige erfaringer med råfodring. Det er en ret stor procentdel af de hunde jeg kender, hvis ejere råfodrer dem. Jeg kender nemlig også nogle for hvem denne metode synes at fungere. De er lidt flere i antal end de tre, men procenten skal man nok ikke begynde at regne på.
Men gennem begge "grupper" har jeg andenhåndsberetninger om hunde der som følge af råfodring har oplevet trælse ting herunder voldsomme blødninger fra hundene, pels problemer, diarré, opkast, mathed, o.m.a. Akkurat ligesom jeg har ditto om positive erfaringer med råfordring.

Det vigtige er blot, inden man ukritisk kalder dette "den eneste rigtige måde at fodre på", at videregive, at ikke alle hunde trives på dette, at der til stadighed er voldsom uenighed om hvad hundene skal have og hvor meget af det, at priserne i diverse BARF centre ofte er horrible, at det ikke altid er menneskeføde der fodres med men bi- og affaldsprodukter som vi mennesker ikke vil spise, men som iøvrigt også findes i tørkost og at både dyrlæger og forhandlere af råfodringsprodukter er sælgere - og absolut ikke har noget at lade hinanden høre!

Nogle af de ting der kan irritere mig personligt omkring råfodringsfanatikernes mageløse påstande om hvilken mirakelopskrift det her er, er bla. at de hævder at de kan behandle allergi og forebygge kræft. Det er slet ikke underbygget videnskabeligt og man burde holde sig for god til sådanne postulater til det evt. bliver det.

Blandt tilhængerne er der til stadighed debat om, hvorvidt hunden skal fodres med grønt eller ej. Samme debat har stået på i årevis og det er mig en gåde at man ikke er kommet længere endnu. Den ene side fastholder stædigt at hundene ikke skal have grønt med argumentet at ulvene er kødædere og bla bla bla. Den anden side er enig i at hundene skal fodres som ulve, men prædiker at ulvene også vil spise f.eks maven på byttedyrene og dermed får grønt ind gennem kosten. Derfor ønsker de at der skal fodres med grønt (som selvfølgelig forhandles af dem).

Der er mig bekendt ikke samme kontrol med kød solgt som råfordring til hunde og så det kød vi køber til os selv i supermarkederne. Sidste gang jeg tjekkede op på det (flere år siden - indrømmet), var det ihvertfald svaret fra Fødevarestyrelsen. Alligevel sælges det under høje lovprisninger om kvalitet, men med meget få advarsler om håndtering samt hundens indtagen af dette foder i hjemmet.

Og så finder jeg det voldsomt at min bekendte som er fåreavler kan sælge hans kød til 3 gange prisen hvis blot han sælger til BARF. Som han siger, "De er ellevilde med at købe det hvis jeg sælger det som BARF og der er penge i skidtet". Det er jo..hjernedødt. Ikke at han gør det, men at det kan lade sig gøre. Det bekræfter mig blot i teorien om, at man skal være med i kulten for at forstå denne logik.

Det her er en gammel artikel, men holder den stadig? Det må tilhængerne vide og kunne bortdokumentere hvis ny forskning er dukket op siden: http://www.dyrlaegeboysen.dk/01_klinikn ... r%2008.pdf

Slutteligt - jeg er hverken for eller imod noget som helst. Jeg fodrer selv med tørkost OG råt. Mine hunde får både ben, kød, frugt og grønt, men de er altid dækket ind via deres tørkost som justeres under hensyntagen hertil.
Men jeg er dybt modstander af, at man ukritisk udråber en fodringsmetode, til at være det eneste rigtige. Det er unuanceret og uden hensyntagen til en hund som jo kommer til at lide under det her såfremt det er det forkerte valg. Det er grimt.... Og unfair.
:goodpost:

Og sådan er det vel altid hvor nærmest religiøs fanatisme forblinder ellers fornuftige og rationelle mennesker. Og nej jeg mener ikke at alle der i denne tråd har ytret sig er fantaster uden jordforbindelse - bare så vi ikke skal diskutere det :razz:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Gråskæg » 7. nov 2012, 19:03

Mon ikke hundefoder mest er en trossag for de fleste?
Man lytter til forskellige udsagn fra omgangskredsen og er påvirket af markedsføring, skeler til økonomien og vælger så.
Selvfølgelig er dyrlæger eksperter - men ikke uvildige eksperter, når de selv markedsfører og sælger både hundefoder og div. andre produkter.
Jeg har også kendt folk, der købte foder hos dyrlægen, fordi deres hunde var overvægtige.
Min Kleiner er lidt kræsen med tørfoder, men det hjælper når jeg hælder lidt madolie på - plante-eller fiske. Jeg prøver at undgå for meget sojaprotein i foderet, da jeg helst vil undgå allergiske reaktioner.
Mine hunde får lov til at æde alt, hvad de selv finder, om det er fugl eller fisk, de får et stykke råt kødben næsten hver dag, men jeg holder altid øje med afføringen og pelsen, da man her kan se nogle advarselstegn, som jeg så handler efter. Det at en hund brækker sig af og til er ikke det store problem og som regel bliver det nede anden gang, særligt unge hunde kommer let til at forsluge sig.
Men det allervigtigste er, at hunden er i topform, en veltrænet hund vil kun sjældent få hverken maveproblemer eller andet bøvl.

Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 646
Tilmeldt: 3. nov 2006, 12:03
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 70 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Frank P » 7. nov 2012, 19:29

The Yeti skrev: Og sådan er det vel altid hvor nærmest religiøs fanatisme forblinder ellers fornuftige og rationelle mennesker. Og nej jeg mener ikke at alle der i denne tråd har ytret sig er fantaster uden jordforbindelse - bare så vi ikke skal diskutere det :razz:
Øh, er det ikke bare en tråd hvor vi ytrer os forskelligt, og har forskellige meninger om dyrefoder? Ligefrem at kalde indlægskrivere for religiøse fanatikere og fantaster uden jordforbindelse!!! Tror du ikke du skulle ha' ladet banan-likøren stå, The Yeti? :alcohol: Eller måske du skulle læse de forskellige indlæg igen? Og Labgirl, tak for dit indlæg, det glæder mig at du da trods nogen dårlige oplevelser osse kender til positive historier om råfodring. Jeg vil nøjes med at henvise til alle professionnelle dyrepassere over hele kloden, der fodrer nøjagtigt efter barf-principperne og aldrig kunne drømme om at smide giftigt (hvorfor kan det ellers holde i årevis?), ensformig tørkost ned til deres ulve, sjakaler, ræve, vildhunde, mv, alt indsmurt i fedt, for ellers vil de domisticerede dyr ikke æde det, der generelt indeholder ca 60-70 procent fyld som korn, ris, mv - har du set en ulv eller en hund gå i en mark og æde korn eller ris.....?
Sådan kunne jeg blive ved, men ......
Frihed er lig med menneskelig autenticitet

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 22. okt 2009, 13:22
Interesser: Jagt,hund
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 24 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Labgirl » 7. nov 2012, 19:51

Frank P skrev: Jeg vil nøjes med at henvise til alle professionnelle dyrepassere over hele kloden, der fodrer nøjagtigt efter barf-principperne og aldrig kunne drømme om at smide giftigt (hvorfor kan det ellers holde i årevis?), ensformig tørkost ned til deres ulve, sjakaler, ræve, vildhunde, mv, alt indsmurt i fedt, for ellers vil de domisticerede dyr ikke æde det, der generelt indeholder ca 60-70 procent fyld som korn, ris, mv - har du set en ulv eller en hund gå i en mark og æde korn eller ris.....?
Sådan kunne jeg blive ved, men ……
Det er også udemærket, men kan du så ikke samtidig henvise til de dyrepassere der holder ulve, sjakaler, ræve, vildhunde, mv. indendøre i opvarmede boliger og kun er udendørs på kortere ture eller under brug af dyrene. Og samtidig også ditto af dem der bruger disse dyr på f.eks jagt, dyrker lydighed, agility eller hvad ved jeg med dem. Nå ja og måske ligeledes dem, som ligefrem trimmes eller vaskes regelmæssigt?

Alt sammen noget vi udsætter vores hunde for og som, efter min mening, også skal med i ligningen af den korrekte fodring af dyrene.

Iøvrigt har jeg lige kigget på en af de sække tørkost jeg har til at stå. Det holder ikke i årevis. Er der et specifikt produkt du her henviser til?

Slutteligt behøver tørkost som primær kost ikke være ensformig. Som allerede nævnt supplerer jeg med bla. kød, ben o.m.a.
Bær og frugter i haven deles hundene, vildtet og jeg selv også om. Hestenes gulerødder er der rift om når sækken åbnes og de går absolut ikke af vejen for at æde diverse efterladenskaber fra f.eks harerne eller at rulle sig i en fra en ræv - når jeg altså ikke opdager det og brøler "NEEEEJ" :mrgreen:

Det ærgelige ved de her debatter er, at det oftest er "enten-eller". Ligeså kedelig en ytring som at BARF/råfodring er det eneste der du´r. Det er skammeligt når det skal foregå på det niveau uden tanke på dem det handler om -> hundene (hvis nogen var i tvivl).

Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 646
Tilmeldt: 3. nov 2006, 12:03
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 70 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Frank P » 8. nov 2012, 06:36

Debatten slutter her for mit vedkomne. Efter min mening (og gennemlæsning) har jeg udtrykt mig yderst afdæmpet om mine erfaringer og personlig begejstring for barf/råfodring, det står jeg ved. Hvad jeg derimod synes er under lavmålet er de medfølgende kommentarer jeg modtager (i en debat om hundefoder!! Hallo...Jorden kalder....) at min holdning er unfair, grim, skammelig, under-niveau, religiøs fanatisk mm. Er det mon den dårlige (tørfoder) samvittighed der trykker? Labgirl, du giver udtryk for at du fodre afbalanceret, fint! end of discussion, om det hedder barf eller whatever er komplet underordnet, mit ærinde er osse husdyrene ikke korstog! Slutteligt vil jeg bare henvise til denne artikel om danske kæledyrs stigende forbrug af antibiotika som meget godt illustrerer danskernes noget ambivalente forhold til hvad de selv putter i munden og hvad de fylder deres elskede kæledyr med :???:
Frihed er lig med menneskelig autenticitet

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 22. okt 2009, 13:22
Interesser: Jagt,hund
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 24 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Labgirl » 8. nov 2012, 09:27

Frank P skrev:Debatten slutter her for mit vedkomne. Efter min mening (og gennemlæsning) har jeg udtrykt mig yderst afdæmpet om mine erfaringer og personlig begejstring for barf/råfodring, det står jeg ved. Hvad jeg derimod synes er under lavmålet er de medfølgende kommentarer jeg modtager (i en debat om hundefoder!! Hallo...Jorden kalder....) at min holdning er unfair, grim, skammelig, under-niveau, religiøs fanatisk mm. Er det mon den dårlige (tørfoder) samvittighed der trykker? Labgirl, du giver udtryk for at du fodre afbalanceret, fint! end of discussion, om det hedder barf eller whatever er komplet underordnet, mit ærinde er osse husdyrene ikke korstog! Slutteligt vil jeg bare henvise til denne artikel om danske kæledyrs stigende forbrug af antibiotika som meget godt illustrerer danskernes noget ambivalente forhold til hvad de selv putter i munden og hvad de fylder deres elskede kæledyr med :???:
Argh skal vi nu ikke lige smide offerhatten.

Når man starter ud så bombastisk som du gjorde:
"BARF er rigtig hundemad, hvem helvedet vil selv spise tørfoder? En hund har rovdyr-mave og skal derfor naturligvis ha' råt kød og ben, alt andet er dyrt og dumt, både på kort og lang sigt!" med bandeord og postulerer at er man ikke med på vognen er man dum og betaler for meget, har du så ikke selv lagt stilen for debatten?

Hvis du mener at det er "yderst afdæmpet" at henvende dig til andre mennesker på ovennævnte måde, så må jeg erkende at vi to ikke er enig om "yderst afdæmpet"!

Ydermere, så fortsætter du i dit sidste indlæg med at insinuere at man (jeg?) skulle have dårlig samvittighed over at fodre med tørkost? Underlig anklage og fuldstændig unødvendig, medmindre formålet er, at trække debatten endnu længere ned end hvor du i forvejen anklager den for at være. Og nej, jeg har absolut ikke dårlig samvittighed.

Dit sidste link om antibiotika er måske spændende nok, men har intet med fordring generelt at gøre. Og intet med en fodringstype kontra en anden at gøre heller.
Til gengæld synes jeg det er interessant at vide, om de kyllinger og grise der bruges til råfodring er tjekket for antibiotika og vækstfremmere. Jeg formoder ikke at samtlige dyr solgt til dette formål alle har levet et Disney liv indtil slagt?

Slutteligt, så sælger nogle af råfodringsbutikkerne faktisk tørkost. Selvfølgelig under sloganet: "Så skal din hund spise tørkost, så lad det være en rigtig tørkost!" Smukt ik´ :mrgreen:

Brugeravatar
Loggy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 60
Tilmeldt: 19. sep 2009, 20:11
Interesser: Jagt og våbensamling
Geografisk sted: Herning
Been thanked: 2 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Loggy » 8. nov 2012, 10:08

Interesting gentlemen & women! Endnu et "religiøst" emne af nogenlunde samme kaliber som - ja valg af kaliber, valg af ...tex, støvler, høreværn osv. Jeg har ikke hund så min eksakte viden på området er begrænset, men jeg abonnerer på det forholdsvis ubesmittede magasin der hedder Tænk. Mit bidrag til debatten er et link til diverse oplysninger og undersøgelser. :???:

http://taenk.dk/search/node/hundefoder
Loggy
S&L Victory 6,5x55
S&L M52 6,5x55
Remington1867
musket1822
Anschütz0.410
Suhl kal 12/16

Mesk
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. feb 2010, 12:25
Interesser: jagt og skydning
Geografisk sted: syd jylland

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Mesk » 13. nov 2012, 08:53

Hundemad er lige som religion, mange mener at pris er lig med at det er godt for hunden.
se nede stående link
http://www.dr.dk/tips-fra-dr/tips-og-ra ... efoder.htm
http://www.utikahdc.dk/wp-content/uploads/fodertest.pdf
http://www.sparet-er-tjent.dk/2010/08/h ... igste.html
ps foder selv med Chappie købt i tyskeland for 80 kr pr 10 kg,

Knæk og bræk
MesK

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Freezion » 13. nov 2012, 09:47

BARF-iong (bones and raw food diet) skulle være meget sundt for hunde.
jeg har fulgt en dansk ejet blog hvor de kom ind på emnet og har nedskrevet de oplevelser og observationer.
http://czechwolfdog.wordpress.com/barf- ... -raw-meet/

håber at det kan være til hjælp

MS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12. apr 2005, 17:00
Interesser: Alt vedrørende riffelskydning
Geografisk sted: Tune - Sjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af MS » 21. nov 2012, 21:47

Vores hunde - 5 ialt - bliver fodret med produktet "Josera" - Henholdsvis "Balance" og "Festival" Det kan varmt anbefales - især på kvaliteten, men også på prisen. Send PM hvis Du/I vil vide mere.

Mvh MS

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 980
Tilmeldt: 18. okt 2004, 21:28
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Sako75 » 23. nov 2012, 19:34

Det er god humor :numberone:
Vedhæftede filer
DMW.JPG
DMW.JPG (70.36 KiB) Vist 8377 gange
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Brugeravatar
FT Cocker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. feb 2011, 12:15
Interesser: Hund, jagt og trædrejning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af FT Cocker » 27. nov 2012, 19:51

Jeg giver min hun royal canin medium breed. det går hun fantastisk på. hun har god appetit og spiser op hver gang. jeg fodrer to gange om dagen. Derudover får hun tit en gulerod at gnave i. det er godt for hendes tænder og er sundt. Til tider bruger jeg en "KONG" med indfrosset leverpostej. det er ren slik for hende.

Det skal lige tilføjes at jeg hverken har engagement eller får procenter hos de nævnte producenter.

Hun får også tyggeruller af tørret oksehud. Dem hygger hun sig gevaldigt med.

Afføringen er fin og normal. Hunden bliver brugt på jagt og er yderst aktiv. Jeg synes jeg har styr på doseringen af foder og "slik" på den måde jeg har valgt at fodre. Hendes pels er fin blank, løbetiden falder i de rigtige intervaller.

En kommentar til dem der sammen ligner mennesker og hunde, med hensyn til at spise tørfodder. Nej jeg ville ikke spise tørfodder, men jeg ville nu heller ikke spise råt kød, som BARF jo nu er.

Fodring er en religion, men det vigtigste er vel at hunden trives på det fodder den nu får. Desuden så tror jeg ikke at dyr, i samme grad som mennesker, spiser for at nyde, men for at kunne yde. I naturen er det de stærke i flokken der får lov at spise først. Så der spises for at overleve.


FT Cocker/Peter
Sauer 202 jaguar costom 6,5*55, Zeiss classic diavari 3-12*56
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Taxen » 28. nov 2012, 20:18

Jeg foder mine 2 Gravhunde med tørfoder, Skifter lidt fra mærke til mærke, Deres pels er altid i bedste skik ,bliver bedømt på de 10 12 udstillinger de er på om året , der falder påtale hvis ikke pelsen er ok, de korthårede er selvføgelig lidt letter at holde end en med kraftig pels.Men kan tydeligt ses for dommer hvis ikke ok. jeg gør intet anderledes op til udstilling. Erfaringer er at de lidt dyre mærker er bedst. skifter jeg til et discount mærke ,kan jeg se pelsen bliver mere mat, og det der kommer bagud skifter konsinstens. Hvis ikke det kan bestå sparke prøven som er. Jeg skal kunde sparke pøllerne til side fra skovstien uden den klæber til støvlen. er foderet for ringe efter min mening.ingen mærker nævnt ingen glemt.
Taxen

Besvar