Hoyt Charger som første bue?

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Hotbarrelz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 10. jun 2010, 17:29
Interesser: Al form for jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Hoyt Charger som første bue?

Indlæg af Hotbarrelz » 7. aug 2013, 21:20

Hej

Jeg er riffeljæger gn mere end 20 år. Vil nu gerne prøve kræfter med buejagt. Jeg ønsker at købe en bue og træne for at gå til jagtprøve mhp at kunne gå på buejagt. Primært efter råvildt.

Erfaring med bue: kun sjov med hjemmelavet legetøj

Ønsket anvendelse: jagt i Danmark

Spørgsmål:

Er dette et godt valg af bue? Eller er der andre som giver bedre bang for the buck?

Hvis jeg køber en hoyt Charger kan den så følge mig med erfaring eller skal man købe "noget mere fra start"?

Forventer træk på 60 pund, er det realistisk ? (Er alm. af bygning og ganske utrænet ;-))

Er der nogen med kendskab til bueskydning forening i Himmerland ?

Mvh

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Hoyt Charger som første bue?

Indlæg af X-Ray » 7. aug 2013, 21:41

Hvorfor lige den ?
Tjek dette link http://compoundbowchoice.com/tools/comp ... 12&v1=1770
Der kan du sammenligne en masse modeller, jeg skal handle bue på fredag du er velkommen til at tage med til Rødekro.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hoyt Charger som første bue?

Indlæg af Freezion » 7. aug 2013, 22:01

Chargeren er en skide fin bue, om du er starter eller ej.
Chargeren kommer som en pakkeløsning så du skal egentlig bare købe pile og release ved siden af.
som nybegynder, uden træning så skal du måske starte ved 50# og bygge dig opad som du får teknikken på plads (ingen grund til at ødelægge musklerne, armene og ryggen) så en 50-60# er nok den du skal have fat i, medmindre du altså finder ud at mindre er nødvendigt i butikken.


@X-Ray at sammenligne buer på den måde er nok værre end den stærke mærke-propaganda inden for buesporten, man sammenligner ikke ved spreadsheets, men ved at trække og skyde de forskellige buer, det er den eneste rette måde at finde den rette bue på!
selvom man kan få bedre specs ud af de andre buer på papir betyder det ikke at de andre har en trækcyklus du bryder dig mere om :biggrin:

Hotbarrelz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 10. jun 2010, 17:29
Interesser: Al form for jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Hoyt Charger som første bue?

Indlæg af Hotbarrelz » 7. aug 2013, 22:10

Tak for input!

Er Charger sættet at foretrække, eller bør man sammensætte bue og tilbehør selv med cover, sight Peep mm?

Hvis nej, så venligst input til alternativer

Mvh
Senest rettet af Hotbarrelz 7. aug 2013, 22:18, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hoyt Charger som første bue?

Indlæg af Freezion » 7. aug 2013, 22:18

Hotbarrelz skrev:Tak for input!

Er Charger sættet at foretrække, eller bør man sammensætter bue og tilbehør selv med cover, sight Peep mm?

Mvh
charger sættet er mere end rigeligt til at sætte dig af med en god start, og der er også andre buer med pakkeløsninger som er fine.
den eneste grund til at udskifte der er hvis du ikker er tilfreds med et som er på, eller du bryder dig om hvordan det kommer til at se ud (f.eks. hvis du vil have mindre pinde i dit sigte, større/mindre peephul osv.)

personligt er jeg ikke fan af peeps der er afhængige af gummistrengen, og hvis man skyder rigtigt meget er det nok ikke en børste-baseret pilehylde man skal have (medmindre du ikke har noget imod at udkskifte den ofte)

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Hoyt Charger som første bue?

Indlæg af X-Ray » 7. aug 2013, 22:56

Freezion skrev:Chargeren er en skide fin bue, om du er starter eller ej.
Chargeren kommer som en pakkeløsning så du skal egentlig bare købe pile og release ved siden af.
som nybegynder, uden træning så skal du måske starte ved 50# og bygge dig opad som du får teknikken på plads (ingen grund til at ødelægge musklerne, armene og ryggen) så en 50-60# er nok den du skal have fat i, medmindre du altså finder ud at mindre er nødvendigt i butikken.


@X-Ray at sammenligne buer på den måde er nok værre end den stærke mærke-propaganda inden for buesporten, man sammenligner ikke ved spreadsheets, men ved at trække og skyde de forskellige buer, det er den eneste rette måde at finde den rette bue på!
selvom man kan få bedre specs ud af de andre buer på papir betyder det ikke at de andre har en trækcyklus du bryder dig mere om :biggrin:
Du har selvfølgelig ret, og jeg er helt ny indenfor bue verdenen, selv har jeg brugt disse spreadsheets til at indsnævre hvilke buer der er interessante for mig streng højde osv. Og skal nu på fredag ned og prøve forskellige buer inden for min prisramme.

Jeg er glad for alle input fra dig, har noteret at pilehylden ikke skal være med børster og jeg vil passe på med trækvægten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Shooters Bible is the only Bible for me

Hotbarrelz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 10. jun 2010, 17:29
Interesser: Al form for jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Hoyt Charger som første bue?

Indlæg af Hotbarrelz » 8. aug 2013, 21:26

@Freezion
Tak for input. Er klar over børsterne skal skiftes ofte, men har hørt at det er en god løsning til en jagtbue?
Vil du venligst uddybe det med peep og strengen.

@X-Ray
Vil gerne høre hvilket valg du har taget imorgen og argumenterne for/imod den bue du vælger og dem du fravælger

Mvh

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hoyt Charger som første bue?

Indlæg af Freezion » 8. aug 2013, 23:28

Hotbarrelz skrev:@Freezion
Tak for input. Er klar over børsterne skal skiftes ofte, men har hørt at det er en god løsning til en jagtbue?
Vil du venligst uddybe det med peep og strengen.

@X-Ray
Vil gerne høre hvilket valg du har taget imorgen og argumenterne for/imod den bue du vælger og dem du fravælger

Mvh
peepet som der sidder på en charger har en gummistreng som der går fra peepet til Yoke eller kontrol/timing kablet, som der så strammer peepet ud ved fuldt optræk, og eliminerer på den måde peep-twist (at peepet drejer sig), men hvis gummikablet som der sørger for at det holdes lige med dit sigte går død så står du altså med et peep der ikke kan bruges (medmindre man altså har reserve peep-gummi i lommen)
peeps uden peepgummi har ikke det problem, men man skal skyde et par dusin skud før at det sætter sig ordentligt, og den kan være nødvendigt at justere/dreje lidt indtil den har sat sig. når den først har sat sig, så er det svært for de samme problemer at opstå.


Pilehylder med børste er meget effektive til jagt da din pil ikke rasler rundt, og derfor eliminerer en sjat støj.
børsten skal oftest udskiftes hvis man træner regelmæssigt, og lige præcis whisker-biscuit har en tendens til at ødelægge visse typer faner, dog så fungerer de fleste med den.
Drop-away pilehylder er også gode og populære til jagt da de giver dig mere precision pga. mindre kontakt med pilen og ingen kontakt med fanerne, oftest kan man få filtindlæg der reducerer støjen.
Drop-away og børste hylder er de to mest populære inden for buejagt, de begge har hver deres risci, og man må derfor vælge hvad man bryder sig mest om.

jeg har brugt octane-hostage børstehylde og en trophytaker dropaway.
jeg har holdt mig til min dropaway da jeg ikke orker at udskifte børsterne så ofte, og skal man på jagt, så for guds skyld udskift børsterne lige før jagten, om man tror der er brug for det eller ej, better be safe than sorry.

Hotbarrelz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 10. jun 2010, 17:29
Interesser: Al form for jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Hoyt Charger som første bue?

Indlæg af Hotbarrelz » 9. aug 2013, 10:03

Super forklaring. Tak!

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Hoyt Charger som første bue?

Indlæg af X-Ray » 9. aug 2013, 21:04

Hotbarrelz skrev:@Freezion
Tak for input. Er klar over børsterne skal skiftes ofte, men har hørt at det er en god løsning til en jagtbue?
Vil du venligst uddybe det med peep og strengen.

@X-Ray
Vil gerne høre hvilket valg du har taget imorgen og argumenterne for/imod den bue du vælger og dem du fravælger

Mvh
har skrevet lidt om mit subjektive valg under indlægget ny bueskytte


Sent from my iPhone using Tapatalk
Shooters Bible is the only Bible for me

TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Re: Hoyt Charger som første bue?

Indlæg af TGR » 11. aug 2013, 15:48

Af klubber er der en god kombineret bueskydning/buejæger klub i Randers, hvor præcist vil du gerne hen for der er normalt klubber med bueskytter i alle lidt større byer. Kik eventuelt på http://www.bueskydningdanmark.dk og http://www.danskebuejægere.dk

Ang. Bue så er Charger virkelig lækker, men i den prisklasse ca. 5.000 for komplet udstyret bue har du rigtig mange muligheder, næsten alle mærker har buer til de priser og det gælder bare om at prøve, da den ene kan lide datteren den anden moderen. Men vælg en bue hvor du kan starte ud med ca. 50#. Det kan langt de fleste mænd lægge ud med uden de store problemer, ved Charger vil den så gå til 60# men til danske forhold er det også rigtig fint.
Senest rettet af TGR 11. aug 2013, 19:05, rettet i alt 1 gang.

Hotbarrelz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 10. jun 2010, 17:29
Interesser: Al form for jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Hoyt Charger som første bue?

Indlæg af Hotbarrelz » 11. aug 2013, 16:30

Tak! Jeg tror jeg vil en tur til Randers.
Øv jeg gik glip af deres åben hus arrangement igår
Mvh

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Hoyt Charger som første bue?

Indlæg af X-Ray » 11. aug 2013, 16:35

Min G5 Quest Rouge er også sat til 50" og det er helt fint, prøvede med 60" men det var for meget for en utrænet nybegynder som mig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
Chrisj
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 11. feb 2011, 09:13
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Hoyt Charger som første bue?

Indlæg af Chrisj » 4. sep 2013, 16:40

Har taget buetegn i foråret , købte en charger og lærte at ramme godt nok til prøven på ca to måneder.
Jeg er super godt tilfreds med min hoyt det eneste jeg har skiften er peep da jeg ikke kunne forenes med det peep der fulgte med pakken.
Spis aldrig gul sne

Hotbarrelz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 10. jun 2010, 17:29
Interesser: Al form for jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Hoyt Charger som første bue?

Indlæg af Hotbarrelz » 4. sep 2013, 18:02

Tak for input!
Hvilket peep har du valgt?
Har du haft svært ved opsætning og justering af buen? Eller behov for efterjustering?

Mvh

Brugeravatar
Chrisj
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 11. feb 2011, 09:13
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Hoyt Charger som første bue?

Indlæg af Chrisj » 4. sep 2013, 18:29

Jeg valgte denne: http://www.shop.danage.dk/pi/AIM_Whispe ... 4_696.aspx

Justeringer har ikke været noget problem den blev indstillet af forhandleren og indstillingen af sigte og vægt er der ikke mange ben i.
Jeg vil dog anbefale dig at melde dig ind i en klub da der er masser af tips og triks at få fra de gamle skytter præcis som på riffelbanen.
Spis aldrig gul sne

Berlingo
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15. nov 2008, 16:58
Geografisk sted: Region midt jyland
Been thanked: 1 time

Re: Hoyt Charger som første bue?

Indlæg af Berlingo » 15. sep 2013, 13:30

Chrisj skrev:Jeg valgte denne: http://www.shop.danage.dk/pi/AIM_Whispe ... 4_696.aspx

Justeringer har ikke været noget problem den blev indstillet af forhandleren og indstillingen af sigte og vægt er der ikke mange ben i.
Jeg vil dog anbefale dig at melde dig ind i en klub da der er masser af tips og triks at få fra de gamle skytter præcis som på riffelbanen.
Nye bueskytter er altid velkommen i klubberne, Midtjyske buejægere er meget aktive og kan hjælpe med alt omkring compund buer.

Besvar