MTC Viper ???

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
MEnJ
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. jun 2006, 14:56
Geografisk sted: Kalundborg

MTC Viper ???

Indlæg af MEnJ » 23. okt 2006, 22:13

><>
Efter at have ventet nu i mere end 4 uger på et Nikko Sterling Nighteater 6-24x56 scope, og meldingen stadig er at det er i restordre, så er min tålmodighed ved at være brugt.

B.A.R. har tilbudt mig et MTC Viper 4-16x50 IRS i stedet til næsten samme pris, ca. £210,- dvs. lidt dyre end Nikko scopet, men prisen er inkl. montager.

Kender nogen MTC? godt eller skidt?

http://www.airgunbuyer.com/Showproducts ... C%20Optics

http://www.airgunbuyer.com/ecommerce/la ... irs600.jpg

http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... uid=530766

Jeg synes selv det ser fornuftigt ud og tror sku jeg slår til. #^/ Specielt synes jeg godt om dets SCB reticle.

Er der nogen her der en mening. Er det bedre at vente på Nikko scopet?

/MEnJ
Vedhæftede filer
MTCviper3-12x44.jpg
MTCviper3-12x44.jpg (22.99 KiB) Vist 11683 gange
FX Cyclone .22 - MTC Viper 4-16x50IR
(men dog mest til krudt...)

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 691
Tilmeldt: 11. maj 2005, 14:37
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af NTS » 1. nov 2006, 11:04

Hvordan gik det - fik du Viper-scopet? Ka vi få en lille anmeldelse af det >>_:

Jeg går selv og lurer på at købe Viper 6-24x56 når den kommer på markedet d. 6/12 ;-)
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Brugeravatar
MEnJ
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. jun 2006, 14:56
Geografisk sted: Kalundborg

Indlæg af MEnJ » 1. nov 2006, 23:37

Jeps, fik den lørdag.
Jeg kan kun sige; Fed kikkert, har absolut ikke fortrudt valget.
Super funktionelle indstillingsmuligheder,
Super-Super klar optik,
Super-Super-Super reticle også IR-lys er perfekt.
(Intet plastik - selv de 2 medfølgende Flip-Up Caps er lavet af metal)

De eneste mikroskopiske ting jag kan finde på, er at sættet mangler en adaptor-ring så flip-up cap'en kan monteres foran solafskærmningen. Og så er de medfølgende montager billig-modeller men de fungere fint.
På min FX Cyclone er der 3 mm. luft imellem pibe og kikkert. Derfor må front cap placeres lidt drejet, ellers støder finger-tip'en på cap'en på piben. Det betyder ikke noget. Hellere så tæt på pibe som muligt.

Lidt info:
Firmaet MTC Optics består af Sammie og Gary Cooper i UK, begge jægere i 45 år og konkurrenceskytter. Begge har vundet UKAHFT 2004 og 2005 (hva' så det end er?)
MTC Viper scopet er udviklet i et samarbejde mellem Sammie & Gary og japanske Optisan.

Jeg fandt frem til Gary på AirgunBBS.com (der hedder han Gary C).
Jeg havde læst om en utrolig service og om den ros alle beskrev når de havde handlet med Gary.
Jeg skrev mandag en PB til Gary om at jeg ville foreslå at der blev inkl. en adaptor-ring til solafskærmningen.
Tirsdag skrev han tilbage, at han forstod problemet men pt. er i Singapore, og at ringene allerede var sat i produktion og kommer med fremover. Han vil fremsende mig en gratis når de er klar.

Se, det er service !!!

Jeg kan kun anbefale kikkerten til alle. Super kikkert til prisen.
Og ja, der skulle komme nogle med større forstørrelse i dec./jan.
4-16x50 synes jeg er super-fin til luftbøsse afstande. Husk på, jo større optik, jo tungere kikkert. Min vejer (kun) 570 gr.
(en Nikko Sterling Nighteater 6-24x56 vejer næsten 1 kg.)

Forsøgte en lidt hurtig grovjustering i den lokale skytteforeneing tirsdag aften, 15 min. før lukketid. Se billede m. 4 skud.

Hilsen MEnJ
Vedhæftede filer
MEnJ-Cyclone1.jpg
MEnJ-Cyclone1.jpg (38.12 KiB) Vist 11555 gange
MEnJ-Cyclone5.jpg
MEnJ-Cyclone5.jpg (46.41 KiB) Vist 11559 gange
MEnJ-Cyclone7.jpg
MEnJ-Cyclone7.jpg (13.99 KiB) Vist 11570 gange
MEnJ-Cyclone8.jpg
MEnJ-Cyclone8.jpg (64.59 KiB) Vist 11573 gange
FX Cyclone .22 - MTC Viper 4-16x50IR
(men dog mest til krudt...)

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 691
Tilmeldt: 11. maj 2005, 14:37
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af NTS » 2. nov 2006, 09:42

:;_()

Det var lige hvad jeg gerne ville høre <-:

Ser godt ud på Cyclonen!
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Brugeravatar
MEnJ
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. jun 2006, 14:56
Geografisk sted: Kalundborg

Indlæg af MEnJ » 3. nov 2006, 18:13

Jeg glemte dette link. Her kan læses en masse, inkl. kommentere fra Gary C.

http://www.airgunbbs.com/forums/archive ... 42048.html

/MEnJ
FX Cyclone .22 - MTC Viper 4-16x50IR
(men dog mest til krudt...)

Brugeravatar
MEnJ
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. jun 2006, 14:56
Geografisk sted: Kalundborg

Indlæg af MEnJ » 4. nov 2006, 22:48

Så er der kommer specifikationer på de større MTC scopes:

Modeller:
3-12X44IR BLACK weight: 480 g. - £215
Introductory offer until Jan1 07 £199

3-12X44IR SILVER weight: 480 g. - £219
Due Dec 06

4-16X50IR BLACK weight: 570 g. - £230
Introductory offer until Jan1 07 £215

6-24X56IR BLACK weight: 620 g. - £249
Due Dec 06

8-32X60IR BLACK weight: 650 g. - £299

Due Dec 06

(jeg gad godt se en 8-32x60IR monteret på en luftbøsse, f.eks en Diana 27 !!! :shock: )

Deres hjemmeside er kommet op og køre, og det ser ud til at disse scopes kan ordres direkte hos Sammie og Gary.

http://www.mtcoptics.com/index.htm

/MEnJ
FX Cyclone .22 - MTC Viper 4-16x50IR
(men dog mest til krudt...)

Brugeravatar
Limic
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 487
Tilmeldt: 4. jul 2004, 00:52
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af Limic » 4. nov 2006, 23:36

MEnJ skrev:Så er der kommer specifikationer på de større MTC scopes:

Modeller:
3-12X44IR BLACK weight: 480 g. - £215
Introductory offer until Jan1 07 £199

3-12X44IR SILVER weight: 480 g. - £219
Due Dec 06

4-16X50IR BLACK weight: 570 g. - £230
Introductory offer until Jan1 07 £215

6-24X56IR BLACK weight: 620 g. - £249
Due Dec 06

8-32X60IR BLACK weight: 650 g. - £299

Due Dec 06

(jeg gad godt se en 8-32x60IR monteret på en luftbøsse, f.eks en Diana 27 !!! :shock: )

Deres hjemmeside er kommet op og køre, og det ser ud til at disse scopes kan ordres direkte hos Sammie og Gary.

http://www.mtcoptics.com/index.htm

/MEnJ
Den ser godt nok lidt lækker ud, den kikkert der. ;.;<

Nu koncentrere siden sig hovedsagligt om luft våben, men ville der være noget ivejen for at montere sådan en kikkert på et krudt våben, eks. en .223´er :???:
VH


Michael

Brugeravatar
LAU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 767
Tilmeldt: 29. maj 2006, 15:56
Interesser: Autoteknik & skydning.
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 59 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af LAU » 4. nov 2006, 23:40

Hehe..

:lol:

Fede bemærkninger på deres site!
Superb MTC_SCB reticule:

If Carlsberg made reticules they would have made this one. They agreed not to if we promised not to make lager, this one is unique to us and probably the most useful small calibre reticule ever.

Og:

Free 30mm (low) mounts (look like crap but hold zero surprisingly well without crossover)

:razz:

Måske man skulle bygge sig en sød lille .22LR sniper.. ::-;<
"Nej, det er ikke spor provokation. Jeg er bare en klodsmajor, Det ville ligne mig dårligt at provokere”.

Brugeravatar
MEnJ
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. jun 2006, 14:56
Geografisk sted: Kalundborg

Indlæg af MEnJ » 6. nov 2006, 02:49

Limic skrev:Nu koncentrere siden sig hovedsagligt om luft våben, men ville der være noget ivejen for at montere sådan en kikkert på et krudt våben, eks. en .223´er :???:
Jeg har set forskellige billeder hvor kikkerten er monteret på andre små kal. rifler, men du kunne skrive en e-mail til MTC og spørge Gary om ikke den er konstrueret til alle typer rifler:

mtcoptics@hotmail.co.uk

/MEnJ
FX Cyclone .22 - MTC Viper 4-16x50IR
(men dog mest til krudt...)

Brugeravatar
Limic
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 487
Tilmeldt: 4. jul 2004, 00:52
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af Limic » 7. nov 2006, 19:40

MEnJ skrev:
Limic skrev:Nu koncentrere siden sig hovedsagligt om luft våben, men ville der være noget ivejen for at montere sådan en kikkert på et krudt våben, eks. en .223´er :???:
Jeg har set forskellige billeder hvor kikkerten er monteret på andre små kal. rifler, men du kunne skrive en e-mail til MTC og spørge Gary om ikke den er konstrueret til alle typer rifler:

mtcoptics@hotmail.co.uk

/MEnJ
Takker for mail adr. men jeg tror, som du selv er inde på, at hvis den kan bruges til luft våben, så må den også kunne bruges til små kalibrede krudt våben.

Har du evt. links eller billeder af nogen der bruger den til krudt våben :???:
VH


Michael

Brugeravatar
Limic
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 487
Tilmeldt: 4. jul 2004, 00:52
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af Limic » 7. nov 2006, 21:25

Nå, nu fik jeg nærlæst lidt af teksten til Viperen og det er en kikkert beregnet kun til luft våben.
MTC SCB (Small Calibre Ballistic) Reticule

One of the biggest problems with scopes on small calibre, i.e. air and rimfire, is the lack of aim points when the trajectory gets loopy. Modern accuracy is such that an air rifle can be accurate to 65 yards+ at 12ft/lbs and a rimfire out to 100 but you have to aim in the right place. Mil dots are too far apart, designed to gauge a man sized target. If you use smaller gradations you end up with a cluttered reticule, impossible to use with illumination or at lower magnification. This will also render the scope useless for long distance shooting with a flat round like a .17HMR. Another problem with long distance air is windage, when combined with trajectory this is a major problem because when you aim off you lose the elevation mark on your vertical reticule. The Christmas tree ladder configuration on the reticule compensates for this.
VH


Michael

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Indlæg af Refraktorius » 7. nov 2006, 21:53

Limic skrev:Nå, nu fik jeg nærlæst lidt af teksten til Viperen og det er en kikkert beregnet kun til luft våben.
MTC SCB (Small Calibre Ballistic) Reticule

One of the biggest problems with scopes on small calibre, i.e. air and rimfire, is the lack of aim points when the trajectory gets loopy. Modern accuracy is such that an air rifle can be accurate to 65 yards+ at 12ft/lbs and a rimfire out to 100 but you have to aim in the right place. Mil dots are too far apart, designed to gauge a man sized target. If you use smaller gradations you end up with a cluttered reticule, impossible to use with illumination or at lower magnification. This will also render the scope useless for long distance shooting with a flat round like a .17HMR. Another problem with long distance air is windage, when combined with trajectory this is a major problem because when you aim off you lose the elevation mark on your vertical reticule. The Christmas tree ladder configuration on the reticule compensates for this.
Den beskrivelse tigger jo nærmest om at blive brugt til f. ex en .22 med subsonic ammunition. Og kan den overleve at blive fjederbøsset, får den aldrig problemer med at sidde på en .22
Senest rettet af Refraktorius 8. nov 2006, 11:40, rettet i alt 1 gang.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
MEnJ
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. jun 2006, 14:56
Geografisk sted: Kalundborg

Indlæg af MEnJ » 8. nov 2006, 11:17

Limic skrev:Har du evt. links eller billeder af nogen der bruger den til krudt våben
Fra AirgunBBS:
this is my 4x16x50 viper on my 22lr.
i like the nice fine crosshairs

http://suprfile.com/src/1/3ftutw0/Picture 1959.jpg
Limic skrev:Nå, nu fik jeg nærlæst lidt af teksten til Viperen og det er en kikkert beregnet kun til luft våben.
Jeg tror du tolker teksten forkert. Jeg læser det som en kritik af crosshairs generalt ved små kal. - ikke SCB.

Vedr. .223:
Fandt denne kommentar på AirgunBBS:
My 4-16 works just fine on .223, I could see bullet holes on target at 200yds with ease

Efter at have prøvet den, ville jeg ikke betænke mig et øjeblik med at smide denne kikkert på et krudt våben. Jeg overvejer enda at bestille en 4-12x44 til min .22LR og en 6-24x56 til min .308w når x56 er klar til levering i dec./jan.
Det må være en fordel at have den samme type kikkert med ens reticle og justeringer. Jeg er overbevist om at kikkerten fint dækker alle formål.

/MEnJ
FX Cyclone .22 - MTC Viper 4-16x50IR
(men dog mest til krudt...)

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 691
Tilmeldt: 11. maj 2005, 14:37
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af NTS » 15. jan 2007, 10:36

Har lige fået min Viper 6-24x56IR fra BAR - bestilte onsdag modtog varerne Lørdag morgen :eek:

Nu skal jeg bare finde tid til at få den monteret :neutral:
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1436
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 38 times
Been thanked: 118 times

Indlæg af Cygnus X » 15. jan 2007, 22:22

hvad syntes du som kikkerten ?

jeg går og leder efter den perfecte kikkert til den kommende monsoon....
ken ikke bestemme om det skal være 3-12 eller 4-16

MTC ser fed ud og vejer ikke for meget
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 691
Tilmeldt: 11. maj 2005, 14:37
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af NTS » 16. jan 2007, 09:10

Cygnus X skrev:hvad syntes du som kikkerten ?

jeg går og leder efter den perfecte kikkert til den kommende monsoon....
ken ikke bestemme om det skal være 3-12 eller 4-16

MTC ser fed ud og vejer ikke for meget
Den er helt klar fed, jeg har ikke monteret den på revo'en endnu. Men den er meget klar og det der SCB trådkors er fedt. Turrets kører kanon. Jeg tror den bliver et hit!
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1436
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 38 times
Been thanked: 118 times

Indlæg af Cygnus X » 16. jan 2007, 19:18

kunne jeg få dig til at lave en lille test.....sigt på noget ca 30-50m væk, kør begge tårne en omdrejning og så tilbage igen og fortæl om trådkorset havner samme sted som du startede ?
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 691
Tilmeldt: 11. maj 2005, 14:37
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af NTS » 17. jan 2007, 09:11

Cygnus X skrev:kunne jeg få dig til at lave en lille test.....sigt på noget ca 30-50m væk, kør begge tårne en omdrejning og så tilbage igen og fortæl om trådkorset havner samme sted som du startede ?
Hvordan skal jeg holde kikkerten musestille mens jeg drejer på tårnene >>_:

Når jeg får den monteret, og indskudt, skal jeg prøve at skyde en gruppe med anlæg - dreje tårnene som beskrevet - og skyde en gruppe mere.
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1436
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 38 times
Been thanked: 118 times

Indlæg af Cygnus X » 17. jan 2007, 15:07

eller smide den i en lille skruetvinge, med passende beskyttelse omkring....såt den fast på stolpe med et par hurtigt skruetvinger...der er mange muligheder.

jeg testede en leapers 4-16x56 som jeg havde mistankte til...og gaske rigtig...på 25y viste det sig at lavede man den test så endte den op mellem ca 1" for lavt eller højt ! ikke så smart hvis man bruger tårnene til at kompensere for afstand

er af mangel på bedre ord "mill-linierne" i mtc-en constante eller forstørre de sammen med zoom ? de fleste førsteres med, men på et par meget dyre kikkerte har jeg set den forblive samme størrelse
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
MEnJ
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. jun 2006, 14:56
Geografisk sted: Kalundborg

Indlæg af MEnJ » 21. jan 2007, 02:38

ad.1) Når man skruer op/ned for zoom ændres intet på trådkorset eller "mill-linierne", men er det ikke normalt for kikkerter med zoom?

ad.2) Jeg har mange gange korrigeret på Turrets tårnene og ved tilbagestilling til 0, er den altid tilbage til zero-set.
En lækker detailje her, er at begge skalaer kan flyttes, så efter zeroizing (el. indskydning) flyttes 0 til markeringen.
Det hele fungere nemt og problemfrit.

Jeg er mere end tilfreds med mit 4-16x50.

/MEnJ
FX Cyclone .22 - MTC Viper 4-16x50IR
(men dog mest til krudt...)

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 21. jan 2007, 11:00

Ad. 1: Dit trådkors er tilsyneladende placeret i SFP (Second Focal Plan), hvilket betyder at trådkorset altid har samme størrelse uanset forstørrelsesgrad - det betyder også at du kun kan estimere med MilDoten ved en bestemt forstørrelsesgrad.

Ad. 2: Det er ganske normalt, at man efter indskydning, kan løfte tårnene af (eller ihvertfald løsne dem), og sætte nullen tilbage. Det kan godt være at det forbigår manges opmærksomhed, men jeg er mest tilbøjelig til at tro, at grunden til at folk ikke gør det, er en udtalt kikkertskræk; "nej, nej, du må endelig ikke skrue på min kikkert, for nu er den der" :)
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
MEnJ
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. jun 2006, 14:56
Geografisk sted: Kalundborg

Indlæg af MEnJ » 24. jan 2007, 23:32

Ad.2: På MTC'en er skalaerne fikseret med en stor omløber-skrue. Efter indskydning løsnes omløberen, skalaen nulstilles og omløberen spændes igen. Piece of cake.

MEnJ
FX Cyclone .22 - MTC Viper 4-16x50IR
(men dog mest til krudt...)

Besvar