Hvor stærk er en SAA M.1873?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 675 times
Been thanked: 1057 times

Hvor stærk er en SAA M.1873?

Indlæg af Ras.Killing » 23. sep 2022, 09:05

Som overskriften siger.

Hvor stærkt er SAA M.1873 designet? Her tænker jeg både generelt, men også mere specifikt på de moderne kloner fra f.eks. Pietta og Uberti.

Vi kom nemlig til at snakke om det den anden dag på skydebanen. Et par af gutterne har Ruger Blackhawks i .45 Colt og køre nogle ret potente ladninger... Dem mente de at jeg skulle have nogle stykker af, når jeg en gang får tilladelsen til den M.1873 Pietta jeg har på vej.

Jeg er bekendt med et Blachawks nærmest er bygget som kampvogne, og kan håndtere ret hotte ladninger, men hvordan forholder det sig med SAA M.1873?

Jeg har selv en ide om at de måske knapt er så stærke, fordi de bygger på et gammelt design... Men jeg har intet at have det i.

Jeg har selvfølgelig ikke i sinde, at lave noget der overstiger max loads, det er bare mere om man nærmere skal holde sig i bunden end i toppen af loaddata.
pietta-1873-sa73-001-3,5-tommer-2-650.jpg
pietta-1873-sa73-001-3,5-tommer-2-650.jpg (25.22 KiB) Vist 245 gange
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

JRexA
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 461 times
Been thanked: 1061 times

Re: Hvor stærk er en SAA M.1873?

Indlæg af JRexA » 23. sep 2022, 13:11

Så længe du holder dig til Standard ladninger, og ikke benytter +P, så klarer den det, også dem, i toppen af ladetabellen.

En Large Frame Ruger, har en kraftigere dimensioneret Cylinder, og "Hakket" sidder mellem kamrene, ikke hvor metallet er tyndest. derfor klarer den, de Hotte ladninger.
Ruger Small Frame Vaquero, i .45, produceret Efter 2005, bør IKKE bruge hotte ladninger.

Din klon, er stærkere end en Antik Colt 1873, grundet bedre stål, men langt fra så stærk, som en Ruger.

Her er lidt læsestof.
https://www.thehighroad.org/index.php?t ... ne.394163/

og lidt info fra Buffallo Bore, om deres +P Ladning
https://www.buffalobore.com/index.php?l=product_detail&p=335 skrev: Use only in the following firearms:

1. All Ruger large frame revolvers chambered in 45 Colt or 454 Casull. (never use +P ammo in the small frame New Model Vaquero—these revolvers were made from late 2005 and on—do not use in the New Model small frame Flat Top Ruger or ANY small frame Ruger). Please read the following linked technical article to know more about Ruger revolvers and 45 Colt +P ammo.

Ruger Revolvers and 45 Colt +P Ammunition
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
Jesper Rex

Besvar