Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Kris9636
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 131
Tilmeldt: 15. mar 2011, 18:28
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 3 times

Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Indlæg af Kris9636 » 5. okt 2022, 12:18

Hej

Jeg har en Beretta Silver Pigeon med fast boring, som jeg egentlig er glad for. Dog vil jeg gerne have udskiftelige chokes, hvilket jo kræver et nyt løb…
Så mit spørgsmål er, kan man umiddelbart, uden problemer, skifte løbet på sådan en bøsse? Eller risikerer man, at der opstår problemet med slør eller lignende?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Indlæg af HR » 5. okt 2022, 12:38

Du kan få skåret gevind i dit eksisterende løb. Det vil nok prismæssigt være ca det samme som at købe et nyt løb. Hvor meget tilpasnng der skal til for at få et nyt løbssæt til at passe på en en Beretta ved jeg ikke. Og som en sidebemærkning, så syntes jeg at det vil være en skam. Der er en meget bedre ballance i et løb med fast boring. Der er vel alligevel ikke rigtig nogen der går og skifter de chokes? (jo, i forbindelse med visse typer af sporting på højt niveau).

Hvad er det for en bøsse og hvorfor vil du have udskiftelige chokes i den?

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Kris9636
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 131
Tilmeldt: 15. mar 2011, 18:28
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 3 times

Re: Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Indlæg af Kris9636 » 5. okt 2022, 12:48

Hej HR

Var ikke klar over, at der kunne skæres gevind til chokes… hvad mener du med “bedre balance” i denne sammenhæng?
Det er en Beretta Silver Pigeon V (med stor affektionsværdi for mig). Problemet er, at det nederste løb (1/4) volder problemer at lave et fornuftigt skudbillede men hårdtladede patroner… derfor tænker jeg, at det vil give mere fleksibilitet med udskiftelige chokes.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Indlæg af HR » 6. okt 2022, 08:25

… et løbssæt med udskiftelige chokes er typisk tungere end et sæt med fast boring, og det giver en anden balance. “Anderledes” kan selvfølgeligt godt være bedre, alt efter hvad du bruger bøssen til. Men hvis det er en jagtbøsse, så er ændringen næbbe en fordel.

Nu skriver du at nederste løb er 1/4, det lyder godt nok åbent (en gammel skeet bøsse?)? Vil du have det endnu mere åbent end det allerede er? For så kunne du jo lade det bore op. Normalt er det de åbne boringer der skyder bedst med hidsige patroner.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Indlæg af HR » 7. okt 2022, 16:40

I øvrigt: her er et par gutter der ved hvad de taler om og ikke træner penge på at sælge gier. Den første er lidt lang. Nummer to behøver du ikke se mere end 30 sekunder af. Husk at kompensere hvis du skyder stål i en bøsse hvor choke er defineret ud fra bly. Men da du tilsyneladende tester skudbilleder, så ved du jo hvad din bøsse rent faktisk gør med den patron du bruger.

https://www.youtube.com/watch?v=oqVcITtW2mQ
https://www.youtube.com/watch?v=BjhxhW7-OvY

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Indlæg af Boryx » 8. okt 2022, 11:21

HR skrev:
7. okt 2022, 16:40
I øvrigt: her er et par gutter der ved hvad de taler om og ikke træner penge på at sælge gier. Den første er lidt lang. Nummer to behøver du ikke se mere end 30 sekunder af. Husk at kompensere hvis du skyder stål i en bøsse hvor choke er defineret ud fra bly. Men da du tilsyneladende tester skudbilleder, så ved du jo hvad din bøsse rent faktisk gør med den patron du bruger.

https://www.youtube.com/watch?v=oqVcITtW2mQ
https://www.youtube.com/watch?v=BjhxhW7-OvY

/HR
De er begge et par herlige fyre - jeg nyder alle de videoer de deltager i.

KarstenKnold
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 68
Tilmeldt: 22. jan 2022, 12:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 45 times
Been thanked: 22 times

Re: Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Indlæg af KarstenKnold » 8. okt 2022, 19:32

Jeg kan simpelthen ikke forstå “ skotsk” - hvad siger han i de 30 sekunder ?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Indlæg af HR » 8. okt 2022, 19:55

Han siger at choke er opreklameret og at folk bruger for meget. "Sæt 3/8 i og glem det".
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Indlæg af CFR » 9. okt 2022, 10:30

HR skrev:
8. okt 2022, 19:55
Han siger at choke er opreklameret og at folk bruger for meget. "Sæt 3/8 i og glem det".
HR
Det er jo den meget forsimplede udlægning. Der bliver sagt, at det har kolossal mental betydning, at du har tiltro til det du skyder med, og hvis ikke du har tiltro, så kan du ikke ramme. Dette er meget vigtigere end hvad der reelt sidder af choke i geværet :blink:

Christian

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Indlæg af HR » 9. okt 2022, 12:08

CFR skrev:
9. okt 2022, 10:30
HR skrev:
8. okt 2022, 19:55
Han siger at choke er opreklameret og at folk bruger for meget. "Sæt 3/8 i og glem det".
HR
Det er jo den meget forsimplede udlægning. Der bliver sagt, at det har kolossal mental betydning, at du har tiltro til det du skyder med, og hvis ikke du har tiltro, så kan du ikke ramme. Dette er meget vigtigere end hvad der reelt sidder af choke i geværet :blink:

Christian
Det vil jeg tage som et kompliment :razz:
Ed Solomons siger sæt 3/8 i og glem det. Den anden bruger en hel video til at sige sæt hvad som helst i, bare du tror på det. Og så har han lidt den samme poiente med at det ikke skal være for stramt.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Perlrs
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 23. jul 2019, 08:45
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Indlæg af Perlrs » 1. jun 2023, 07:49

HR skrev:
5. okt 2022, 12:38
Du kan få skåret gevind i dit eksisterende løb. Det vil nok prismæssigt være ca det samme som at købe et nyt løb. Hvor meget tilpasnng der skal til for at få et nyt løbssæt til at passe på en en Beretta ved jeg ikke. Og som en sidebemærkning, så syntes jeg at det vil være en skam. Der er en meget bedre ballance i et løb med fast boring. Der er vel alligevel ikke rigtig nogen der går og skifter de chokes? (jo, i forbindelse med visse typer af sporting på højt niveau).

Hvad er det for en bøsse og hvorfor vil du have udskiftelige chokes i den?

/HR
Er der nogen der ved hvem der skærer gevind til chokes? Jeg har snakket med et par stykker (bla. AH Larsen), som ikke har værktøj til det.
Våbenhandleren fra Skanderborg

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Indlæg af HR » 1. jun 2023, 12:28

... du kan få det lavet i England til ca 5000 kr (uden eksport/reimporttilladelser og forsendelse med kurer).
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Perlrs
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 23. jul 2019, 08:45
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Indlæg af Perlrs » 1. jun 2023, 22:33

HR skrev:
1. jun 2023, 12:28
... du kan få det lavet i England til ca 5000 kr (uden eksport/reimporttilladelser og forsendelse med kurer).
HR
Så vil jeg sgu til at skære gevind fuldtid, for det lyder som en overskudsforretning :fun:
Våbenhandleren fra Skanderborg

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Indlæg af LJ » 1. jun 2023, 23:01

Perlrs skrev:
1. jun 2023, 22:33
HR skrev:
1. jun 2023, 12:28
... du kan få det lavet i England til ca 5000 kr (uden eksport/reimporttilladelser og forsendelse med kurer).
HR
Så vil jeg sgu til at skære gevind fuldtid, for det lyder som en overskudsforretning :fun:
Selvfølgelig giver det overskud, hvorfor skulle de ellers bruge tid på det.
Spørgsmålet er hvor meget overskud det giver og der tror jeg du overvurderer ift. hvad det kræver af tid, værktøj og akkumuleret viden.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Indlæg af Lars M. L. » 1. jun 2023, 23:11

Kris9636 skrev:
5. okt 2022, 12:48

Problemet er, at det nederste løb (1/4) volder problemer at lave et fornuftigt skudbillede men hårdtladede patroner… derfor tænker jeg, at det vil give mere fleksibilitet med udskiftelige chokes.
Det er min erfaring, at hårdtladede patroner er svære at få pæne skudbilleder med. Jeg ville gå efter normalladede patroner af god kvalitet i stedet og lade Beretta’en være i original stand.
Vh Lars

Johannes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 217
Tilmeldt: 22. jan 2009, 18:53
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: 2100
Has thanked: 460 times
Been thanked: 26 times

Re: Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Indlæg af Johannes » 2. jun 2023, 10:49

Jeg ville ikke få monteret chokes, jeg har en o/u hvor der er eftermonteret briley thin wall chokes, det er virkelig noget tyndt noget! Jeg ville, hvis det skal være hårdt ladet ammo du vil bruge, kigge på at få forlænget overgangskonus, evt både fra kammer til løb og fra løb til choke. Dog fjerner man så hårdforkromningen, som beretta bruger. Mener jeg.
Mvh

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Skifte løbet på en Silver Pigeon?

Indlæg af HR » 2. jun 2023, 10:58

Perlrs skrev:
1. jun 2023, 22:33
HR skrev:
1. jun 2023, 12:28
... du kan få det lavet i England til ca 5000 kr (uden eksport/reimporttilladelser og forsendelse med kurer).
HR
Så vil jeg sgu til at skære gevind fuldtid, for det lyder som en overskudsforretning :fun:
Billigste tilbud kommer som regel fra ham der har misforstået opgaven mest :twisted: :getout: .
Der skal skæres en +1 mm recess ud i et rør på 18mm id og en vægtykkelse på under 2 mm. I kammerenden skal den være 100% koncentrisk med løbet og løbsdiameteren skal passe med den løse choke så der ikke kommer til at stå en kant. Så løbet skal også rives op. På en god dag er piberne runde, men det er nok ikke tilfældet på en 20 år gammel bøsse :wall: . Og derefter skal man stole på at kunden betaler selvom prisen overstiger værdien af våbnet FØR man ødelagde det. Der er nok en grund til at våbensmedene ikke står i kø for at lave det... Per Langvad kunne sikkert gøre det, men han er stoppet. Men måske kunne han pege OP i retning af en der vil tage den? Per er flink til at tage telefonen så længe der ikke er snepper i skoven.

Ovenstående er skrevet på trods af at det, rationelt set, er en utrolig dårlig ide af grunde der allerede er skrevet i tråden. Men jagt og haglskydning er jo, heldig vis, ikke noget vi lader styre af fornuften :biggrin: .
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar