Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
MarkF
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 28. mar 2016, 21:39
Interesser: Pistoler
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 22 times

Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af MarkF » 25. aug 2016, 17:09

Hej

Jeg er ny på forummet, har gået på jagt i snart 29år og går til lidt grov pistol skydning når der er tid.
Jeg har nu forelsket mig i en AR15 riffel, sidst jeg var i USA skød jeg med en i kaliber 223rem og hold nu fast et fedt våben.

Men men de koster jo en sjat penge at købe sådan en, så før end jeg trykker på knappen og køber en, så ville jeg høre om hvad sådan en riffel ellers kan bruges til?

Jeg har kig på enten en Oberland, Colt eller en Luvo i kaliber 223.

Findes der nogen sports discipliner i DK hvor man kan bruge sådan en riffel?

Mit udgangspunkt er, at bruge den til regulering samt et smut på skyde banen men ville være fedt, hvis der var andre muligheder.

Jeg bor i Midtjylland, er der nogle baner hvor man må tage sådan en riffel med?

Jeg håber i kan hjælpe :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2635 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af C-X » 25. aug 2016, 17:45

Lige først, må du gøre dig det helt klart, at jagt- og sportsvåben er to helt forskellige ting. Selv om de er ens, må de ikke bruges til hhv det ene og det andet.

Skytteforbundet ser ikke positivt på halvautomatiske rifler og slet ikke AR typer. Til jagt må de bruges i udlandet og til træning i DK.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af Rixen » 25. aug 2016, 18:42

C-X skrev:Lige først, må du gøre dig det helt klart, at jagt- og sportsvåben er to helt forskellige ting. Selv om de er ens, må de ikke bruges til hhv det ene og det andet.

Skytteforbundet ser ikke positivt på halvautomatiske rifler og slet ikke AR typer. Til jagt må de bruges i udlandet og til træning i DK.
Og så alligevel...
Jeg kender flere der bruger deres jagt-indregistrerede AR rifler (o.lign.), til IPSC i vores nabolande.

Du kan også sagtens deltage i en del konkurrencer med jagtrifler, f.eks. jagtfeltskydninger. Men det er nok ikke med halvauto (ment mere generelt, at det ikke er to helt forskellige ting alligevel).

Her hjemme, med en AR, er der ikke meget andet end baneskydning at bruge den til. Om du må bruge den på de baner du frekventerer, afhænger af bestyrelsen, og nogen gange af banegodkendelsen. Der skal nok være nogen hvor det ikke er velset med en AR.
Nogen former for regulering kan den måske bruges til, men så er en .22 nok mere velegnet. Vi har en eller flere på boardet der bruger .22 AR rifler til rågeregulering.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2635 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af C-X » 25. aug 2016, 18:55

Uplomberet halvauto til regulering, gælder kun .22 LR til rågeregulering - i DK.

Man skal virkelig synes det er sjovt, hvis man lægger så stort et beløb i en AR-15. Og 223. Rem / 5.56 Nato er jo ikke engang er et særligt relevant kaliber, for en semiauto jagtriffel, ret beset. Jeg synes vi hører forbløffende lidt til beretninger om, hvor folk bruger deres til jagt - altså lande hvor de både er lovlige og socialt accepterede.

Det er virkelig en skam, at de ikke blot kan registreres som sportsvåben herhjemme, som de kan i Tyskland.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af Rixen » 25. aug 2016, 18:59

C-X skrev:Uplomberet halvauto til regulering, gælder kun .22 LR til rågeregulering - i DK.

Man skal virkelig synes det er sjovt, hvis man lægger så stort et beløb i en AR-15. Og 223. Rem / 5.56 Nato er jo ikke engang er et særligt relevant kaliber, for en semiauto jagtriffel, ret beset. Jeg synes vi hører forbløffende lidt til beretninger om, hvor folk bruger deres til jagt - altså lande hvor de både er lovlige og socialt accepterede.

Det er virkelig en skam, at de ikke blot kan registreres som sportsvåben herhjemme, som de kan i Tyskland.
Tjah .223/5,56 er nærmest perfekt op til og med rådyr, så det er da en super relevant kaliber til jagt her.

Det sidste er jeg meget enig i. Men det er ren ignorance og snobberi der er skyld i det.

EDIT: Der er iøvrigt ingen kaliberbegrænsning der hvor jeg regulerer duer :-)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2635 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af C-X » 25. aug 2016, 19:10

Bestemt er .223 Rem et genialt kaliber, hvis skudplaceringen er god. Rigeligt til råvildt.

Men råvildt i bevægelse, hvor man forventer, at skulle bruge mere end et skud?
Jeg ville gå op i kaliber.

Det er kombinationen jeg opponerer imod. Drivjagt, halvauto og "marginalkaliber". Var det skadedyrsbekæmpelse, halvauto og varmintprojektiler, så var sagen en anden!

Kaliberbegrænsning eller ej, du får ikke en reguleringstilladelse til halvauto .223 til duerne. :blink:

- men den så godt ud i hænderne på dig :Hug:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af Rixen » 25. aug 2016, 19:22

C-X skrev:Bestemt er .223 Rem et genialt kaliber, hvis skudplaceringen er god. Rigeligt til råvildt.

Men råvildt i bevægelse, hvor man forventer, at skulle bruge mere end et skud?
Jeg ville gå op i kaliber.

Det er kombinationen jeg opponerer imod. Drivjagt, halvauto og "marginalkaliber". Var det skadedyrsbekæmpelse, halvauto og varmintprojektiler, så var sagen en anden!

Kaliberbegrænsning eller ej, du får ikke en reguleringstilladelse til halvauto .223 til duerne. :blink:

- men den så godt ud i hænderne på dig :Hug:
Du kan få AR rifler i .223, .308, 6,5mm, 6,8mm, 9mm, .300WM, .338LM, .458 Socom/Bushmaster og sikkert mange flere. Så du sætter bare den upper på, i den kaliber du vil. :biggrin:
Der var en .338LM AR riffel med til en fremvisning i Borris, i forbindelse med en konkurrence.

Hvis jeg forventer at skulle bruge mere end ét skud, så skyder jeg ikke. Men det er nok bare mig. Indtil videre er skudstatistikken på hårvildt 100%, men det skal nok glippe en dag.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af 458hunter » 25. aug 2016, 20:32

Uplomberet i DK må den hverken bruges til jagt eller regulering. Så det er kun baneskydning desværre.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2635 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af C-X » 25. aug 2016, 20:33

Nu hæftede jeg mig ved OPs interesse for specifikt en AR-15, men ja, der er bestemt spændende sager.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af CQB » 25. aug 2016, 22:10

Som andre har nævnt , så kan en ar i dk bruges til bane skydning , IPSC riffel træning , jagt hvis den er plomberet (hvilket er en lidt bøvlet løsning) eller jagt ombygget til repeter og jagtfelt skydning så længe det ikke er under dansk jæger forbund , langt det sjoveste er efter min mening IPSC i udlandet

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2227
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 351 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af Kenned » 26. aug 2016, 10:06

Chrstn_Olsen skrev:Uplomberet i DK må den hverken bruges til jagt eller regulering. Så det er kun baneskydning desværre.
Jo til rågeregulering :giggle:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af 458hunter » 26. aug 2016, 10:20

Kenneth - den må du gerne lige underbygge? Det er velkun hvis der er en 22lr upper på..

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2227
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 351 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af Kenned » 26. aug 2016, 12:08

Chrstn_Olsen skrev:Kenneth - den må du gerne lige underbygge? Det er velkun hvis der er en 22LR upper på..
Er det kun randtændte kalibrer der må bruges til rågeregulering? Det var jeg ikke opmærksom på, men har så heller ikke overvejet at bruge andet :smile:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af Langenge » 26. aug 2016, 12:19

Kenneth Jensen skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Kenneth - den må du gerne lige underbygge? Det er velkun hvis der er en 22LR upper på..
Er det kun randtændte kalibrer der må bruges til rågeregulering? Det var jeg ikke opmærksom på, men har så heller ikke overvejet at bruge andet :smile:

Hilsen Kenneth
§ 13. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at råge, der optræder i større flokke på ikke høstede og nysåede marker, må reguleres i perioden 1. juli - 30. september.
Stk. 2. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at råge i rågekolonier må reguleres inden redebygning og æglægning, samt til at rågeunger i rågekolonier må reguleres uden for reden i perioden 1. maj - 15. juni.
Stk. 3. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af rågeunger på ikke høstede marker i perioden 1. maj - 30. juni.
Stk. 4. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at der ved reguleringen efter stk. 2, kan anvendes salonrifler, der kan indeholde mere end 2 patroner, herunder halvautomatiske salonrifler.
Kun salonrifler og kun ved rågeregulering, og der er ikke automatisk tilladelse til det, men det kan gives.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

MarkF
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 28. mar 2016, 21:39
Interesser: Pistoler
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 22 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af MarkF » 26. aug 2016, 19:30

Tusind tak for alle svarene.

Det har dog kun gjort mig mere opsat på at få en.

Jeg vil helt sikkert gå efter en riffel hvor man kan skift upper delen så der kan veksles imellem div kalibere, tænker 6,5x55 også kunne være en fed kaliber til lang distance skydning.

Jeg vil virkelig gerne gå til ISPC med riflen, er der noget sted i DK det kan lade sig gøre, jeg bider mærke i C-X’s kommentar omkring Skytteforbundet her…
Hvordan er det klogest at formulere en ansøgning mht. brug når man skal have sig en AR?
Er der nogen der har erfaring med LUVO’erne?
Kigger lidt på dem, syntes de ser ud til at være nogle flotte veludførte rifler.

Yak
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:58
Interesser: Flugtskydning,riffel,MC,
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af Yak » 26. aug 2016, 21:17

MarkF skrev:Tusind tak for alle svarene.

Det har dog kun gjort mig mere opsat på at få en.

Jeg vil helt sikkert gå efter en riffel hvor man kan skift upper delen så der kan veksles imellem div kalibere, tænker 6,5x55 også kunne være en fed kaliber til lang distance skydning.

Jeg vil virkelig gerne gå til ISPC med riflen, er der noget sted i DK det kan lade sig gøre, jeg bider mærke i C-X’s kommentar omkring Skytteforbundet her…
Hvordan er det klogest at formulere en ansøgning mht. brug når man skal have sig en AR?
Er der nogen der har erfaring med LUVO’erne?
Kigger lidt på dem, syntes de ser ud til at være nogle flotte veludførte rifler.
Hej du

Jeg gik også og kiggede frem og tilbage på flere rifler , men var en AR jeg ville havde.
Har ikk fortrudt køb af den, skyder kun baneskydning og privat bane
Når man søger, skulle jeg bare skrive den skulle bruges til jagt...
Og hvis de er godkendt på Skydebanen, så er der ikke nogen ko på isen,
der er ikke nogen grund til at folk skal kigge skævt fordi man har sådan en bøs,
nogen er jo til datteren hvor andre er til moren ;)

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af CQB » 26. aug 2016, 21:56

MarkF skrev:Tusind tak for alle svarene.

Det har dog kun gjort mig mere opsat på at få en.

Jeg vil helt sikkert gå efter en riffel hvor man kan skift upper delen så der kan veksles imellem div kalibere, tænker 6,5x55 også kunne være en fed kaliber til lang distance skydning.

Jeg vil virkelig gerne gå til ISPC med riflen, er der noget sted i DK det kan lade sig gøre, jeg bider mærke i C-X’s kommentar omkring Skytteforbundet her…
Hvordan er det klogest at formulere en ansøgning mht. brug når man skal have sig en AR?
Er der nogen der har erfaring med LUVO’erne?
Kigger lidt på dem, syntes de ser ud til at være nogle flotte veludførte rifler.
du kan ikke skyde IPSC semi auto med riffel i dk , men du kan tage sammen med os der tager til vores nabo lande for at skyde IPSC riffel , det kommer du aldrig til at fortryde :smile:

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af 458hunter » 26. aug 2016, 22:05

Man behøver ikke skrive nogen begrundelse ved ansøgning til semi-auto. Efter sammenlægningen skulle første halvauto køre rimeligt gnidningsfrit.

Yak
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:58
Interesser: Flugtskydning,riffel,MC,
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af Yak » 27. aug 2016, 08:46

"du kan ikke skyde IPSC semi auto med riffel i dk , men du kan tage sammen med os der tager til vores nabo lande for at skyde IPSC riffel , det kommer du aldrig til at fortryde "

Ang IPSC riffel, kunne man få nogen links til udlandet :)

MarkF
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 28. mar 2016, 21:39
Interesser: Pistoler
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 22 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af MarkF » 27. aug 2016, 09:13

CQB skrev:
MarkF skrev:Tusind tak for alle svarene.

Det har dog kun gjort mig mere opsat på at få en.

Jeg vil helt sikkert gå efter en riffel hvor man kan skift upper delen så der kan veksles imellem div kalibere, tænker 6,5x55 også kunne være en fed kaliber til lang distance skydning.

Jeg vil virkelig gerne gå til ISPC med riflen, er der noget sted i DK det kan lade sig gøre, jeg bider mærke i C-X’s kommentar omkring Skytteforbundet her…
Hvordan er det klogest at formulere en ansøgning mht. brug når man skal have sig en AR?
Er der nogen der har erfaring med LUVO’erne?
Kigger lidt på dem, syntes de ser ud til at være nogle flotte veludførte rifler.
du kan ikke skyde IPSC semi auto med riffel i dk , men du kan tage sammen med os der tager til vores nabo lande for at skyde IPSC riffel , det kommer du aldrig til at fortryde :smile:

Det lyder super spændende, hvis du har noget info må du meget gerne dele ;=)

:razz:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af Bofhenator » 27. aug 2016, 09:58

MarkF skrev:
CQB skrev:
MarkF skrev:Tusind tak for alle svarene.

Det har dog kun gjort mig mere opsat på at få en.

Jeg vil helt sikkert gå efter en riffel hvor man kan skift upper delen så der kan veksles imellem div kalibere, tænker 6,5x55 også kunne være en fed kaliber til lang distance skydning.

Jeg vil virkelig gerne gå til ISPC med riflen, er der noget sted i DK det kan lade sig gøre, jeg bider mærke i C-X’s kommentar omkring Skytteforbundet her…
Hvordan er det klogest at formulere en ansøgning mht. brug når man skal have sig en AR?
Er der nogen der har erfaring med LUVO’erne?
Kigger lidt på dem, syntes de ser ud til at være nogle flotte veludførte rifler.
du kan ikke skyde IPSC semi auto med riffel i dk , men du kan tage sammen med os der tager til vores nabo lande for at skyde IPSC riffel , det kommer du aldrig til at fortryde :smile:

Det lyder super spændende, hvis du har noget info må du meget gerne dele ;=)

:razz:
Skyder du allerede IPSC? Ellers er det første du skal have en IPSC licens.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

MarkF
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 28. mar 2016, 21:39
Interesser: Pistoler
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 22 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af MarkF » 27. aug 2016, 10:43

Bofhenator skrev:
MarkF skrev:
CQB skrev:
MarkF skrev:Tusind tak for alle svarene.

Det har dog kun gjort mig mere opsat på at få en.

Jeg vil helt sikkert gå efter en riffel hvor man kan skift upper delen så der kan veksles imellem div kalibere, tænker 6,5x55 også kunne være en fed kaliber til lang distance skydning.

Jeg vil virkelig gerne gå til ISPC med riflen, er der noget sted i DK det kan lade sig gøre, jeg bider mærke i C-X’s kommentar omkring Skytteforbundet her…
Hvordan er det klogest at formulere en ansøgning mht. brug når man skal have sig en AR?
Er der nogen der har erfaring med LUVO’erne?
Kigger lidt på dem, syntes de ser ud til at være nogle flotte veludførte rifler.
du kan ikke skyde IPSC semi auto med riffel i dk , men du kan tage sammen med os der tager til vores nabo lande for at skyde IPSC riffel , det kommer du aldrig til at fortryde :smile:

Det lyder super spændende, hvis du har noget info må du meget gerne dele ;=)

:razz:
Skyder du allerede IPSC? Ellers er det første du skal have en IPSC licens.
Jeg skyder ikke ISPC i dag er helt grøn, så al erfaring der kan deles vil være kanon.

Tænker om det ville give mening at træne ISPC med 22LR? Der er jo betydelig forskel på prisen på ammunition 22LR vs. 223rem de steder Jeg har set.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af Fredericianer » 27. aug 2016, 11:19

IPSC licence kursus kan visit kun tages med pistol. Så det skal du igennem først.

Jeg havde også overvejet en AR type riffel, men synes ikke det er investeringen værd. Det er desværre ikke så tit jeg har råd til en tur til udlandet på jagt, og det er en skam at have en jagt riffel som man kun bruger på banen.

Jeg overvejer/sparer sammen til en Troy PAR i stedet. Den er AR-agtig, men er en pump i stedet for en halvauto (så den må bruges til jagt her i Danmark). Den findes også i meget jagtrelevante kaliber, som .308, 7mm-08, og .338 Federal, foruden de måske lidt mere begrænset .223 og .300 Blackout.

http://www.americanrifleman.org/article ... ion-rifle/
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af Bofhenator » 27. aug 2016, 12:29

MarkF skrev:
Bofhenator skrev: Skyder du allerede IPSC? Ellers er det første du skal have en IPSC licens.
Jeg skyder ikke ISPC i dag er helt grøn, så al erfaring der kan deles vil være kanon.

Tænker om det ville give mening at træne ISPC med 22LR? Der er jo betydelig forskel på prisen på ammunition 22LR vs. 223rem de steder Jeg har set.
Som skrevet ovenfor, licensen kan kun tages med pistol. Så du skal finde en klub i din nærhed hvor du kan skyde noget pistol og som er medlem af DSF, så kan du tage en licens der (der er masser af tråde om det i IPSC underforummet), det er ikke noget man bare gør, men hvis man vil det er det noget alle kan bestå.

Så vejen til at kunne skyde IPSC med din AR riffel kan synes lidt lang og ulempen er du kommer til at skyde en masse med pistol også ;-) stakkels dig ;-)

Al træning giver mening, også med 22lr, men ikke som erstatning, kun som supplement.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Hvad kan jeg bruge en AR-riffel til

Indlæg af CQB » 27. aug 2016, 12:55

MarkF skrev:
Bofhenator skrev:
MarkF skrev:
CQB skrev:
MarkF skrev:Tusind tak for alle svarene.

Det har dog kun gjort mig mere opsat på at få en.

Jeg vil helt sikkert gå efter en riffel hvor man kan skift upper delen så der kan veksles imellem div kalibere, tænker 6,5x55 også kunne være en fed kaliber til lang distance skydning.

Jeg vil virkelig gerne gå til ISPC med riflen, er der noget sted i DK det kan lade sig gøre, jeg bider mærke i C-X’s kommentar omkring Skytteforbundet her…
Hvordan er det klogest at formulere en ansøgning mht. brug når man skal have sig en AR?
Er der nogen der har erfaring med LUVO’erne?
Kigger lidt på dem, syntes de ser ud til at være nogle flotte veludførte rifler.
du kan ikke skyde IPSC semi auto med riffel i dk , men du kan tage sammen med os der tager til vores nabo lande for at skyde IPSC riffel , det kommer du aldrig til at fortryde :smile:

Det lyder super spændende, hvis du har noget info må du meget gerne dele ;=)

:razz:
Skyder du allerede IPSC? Ellers er det første du skal have en IPSC licens.
Jeg skyder ikke ISPC i dag er helt grøn, så al erfaring der kan deles vil være kanon.

Tænker om det ville give mening at træne ISPC med 22LR? Der er jo betydelig forskel på prisen på ammunition 22LR vs. 223rem de steder Jeg har set.
Det kan altid være en god idé at starte med at øve skydefærdigheder med 22 inden man går vidre til noget tungere artilleri (ps det hedder IPSC :inspect: :)

Besvar