Valg af Glock.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Sumsar91
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. feb 2017, 00:51
Interesser: Pistolskydning.
Geografisk sted: Fyn.

Valg af Glock.

Indlæg af Sumsar91 » 26. feb 2017, 01:27

Jeg havde for et par år siden en Gloxk 17DK Gen. 1, som jeg solgte da jeg ville prøve noget andet. Jeg har ejet lidt forskellig pistoler siden, og prøvet mindst lige så mange. Pt. har jeg en 2011 klon som jeg dog syntes er lidt tung og danse med. Lidt for 'grov' hvis man kan sige det sådan.

Jeg savner faktisk lidt den gamle Glock (kan måske lyde underligt i andres øre :oops: ) og modsat mange andre kunne jeg faktisk godt affinde mig med aftrækket. Så jeg overvejer ret kraftigt at sælge lidt ud i sagerne og købe en ny Glock.

Men hvilken skal man gå efter? Som sagt har jeg tidligere ejer en 17DK, hvilken jeg fandt ganske fin, men det er også mit indtryk at det er den 'skrabede model'?

Prismæssigt er der ikke den store forskel på dem, så jeg kan ikke helt gennemskue det.

Jeg skyder primært alm. baneskydning og terræn, men vil samtidig gerne holde en dør åben til IPSC, da jeg tænker det kan blive fremtiden.

Mit næste spørgsmål går på kaliber. De forskellige modeller fås 9mm, .40 og .45

Jeg har kun erfaring med 9mm og prøvet en enkelt eller to .45 - ud over det åbenlyse (prisen på ammu) er der så noget at overveje her?

Tak.

Sumsar91
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. feb 2017, 00:51
Interesser: Pistolskydning.
Geografisk sted: Fyn.

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Sumsar91 » 26. feb 2017, 02:00

Skal lige nævnes at jeg også har Arsenal Firearms Strike One med i min overvejelse. Jeg har ikke haft den i hånden og kender ikke meget til den, men umiddelbart minder det også meget om Glock. Måske i 'opgradert' udgave.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Valg af Glock.

Indlæg af CQB » 26. feb 2017, 08:03

Sumsar91 skrev:Skal lige nævnes at jeg også har Arsenal Firearms Strike One med i min overvejelse. Jeg har ikke haft den i hånden og kender ikke meget til den, men umiddelbart minder det også meget om Glock. Måske i 'opgradert' udgave.
er du til plastik strikefire skydere ville jeg vælge en arsenal strike one, den har et meget bedre aftræk og lavere slæde og dermed mindre rekyl end en glock , jeg har selv haft en glock 34. har så vidt jeg husker et lidt lettere aftræk end 17,en og længere sigtelinie

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Raptor357 » 26. feb 2017, 11:07

Glock 34 er i mine øjne den bedste Glock i 9mm og jeg har prøvet dem "alle" der er jo ikke andre end 17DK, 17L og 34 vi kan få tilladelse til. Arsenal pistolen er sikkert fin nok, men jeg syntes bedre om Glock 34. men jeg har så også kun skudt et par hundrede med Arsenal pistolen hvor jeg har skudt mange tusinde med Glock 34.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Agamemnon » 26. feb 2017, 11:37

Jeg har lige købt mig en Glock 21.
Har dog ikke fået våbenlegitimationen på den endnu, og har kun skudt omkring 25 skud med modellen.

Men for mig er ergonomi en i 21'eren bedre end i 17'eren. Den er lidt større og bredere, på alle leder og kanter, hvilket er super, når man har bananklaser monteret for enden af armene.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Universal 2.0

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Universal 2.0 » 26. feb 2017, 15:25

Having shot nearly every size and caliber GLOCK, I find that the the 9mm models are hands down the way to go. I personally prefer the 19 but the 19DK is not very common. I would suggest the 17DK or 34. I personally like "service" type pistols, but if you like a target type weapon, the 34 offers adjustable sights and a lighter trigger pull. The frame is the same as the 17, but the slide/barrel is an inch longer.

Good luck and congratulations on seeing the light. :razz: GLOCKs are fantastic pistols, and a lot of fun to shoot. Over the years I have personally owned a model 22, 27, 35, 17, 19 and 43. I was issued a 19 gen 2 for work, and once that job ended and the pistol was handed back in, I purchased my own (gen 3) and never looked back. I still own that 19 and added the 43. The rest are long gone.

Sumsar91
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. feb 2017, 00:51
Interesser: Pistolskydning.
Geografisk sted: Fyn.

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Sumsar91 » 26. feb 2017, 15:32

Raptor357 skrev:...der er jo ikke andre end 17DK, 17L og 34 vi kan få tilladelse til.
Kan man ikke få tilladelse til f.eks 21 og 35 også?

Universal 2.0

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Universal 2.0 » 26. feb 2017, 17:07


Sumsar91
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. feb 2017, 00:51
Interesser: Pistolskydning.
Geografisk sted: Fyn.

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Sumsar91 » 26. feb 2017, 18:13

Må være ærlig og sige, jeg ikke bryder mig om piben på den pistol.

Universal 2.0

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Universal 2.0 » 26. feb 2017, 18:43

Sumsar91 skrev:Må være ærlig og sige, jeg ikke bryder mig om piben på den pistol.
I agree, it looks funky. The owner of that particular one seems to like how it shoots though. Where I live we do not have any laws regarding the size of a handgun, so my 19 has the standard 4 inch barrel.

My first GLOCK was a 22, which is the .40S&W chambered full sized pistol, and the exact same size as the 17. It fit my hand perfectly, and I later got a 17 as I prefer the 9mm to the .40S&W caliber. I liked it very much, but when I was issued a 19 (they were out of 17s), I discovered that, even though it did not feel as comfortable in my hand, I shot it better. Also, since I carry a firearm concealed sometimes, the 19 was a better choice. I am still a huge fan of the 17, and it is very possible that I might buy one again some day.

I am not an expert of IPSC, but I know that the .40S&W and .45ACP offers your an advantage as you get more points for some hits in matches compared to the same hits with a 9mm. I think it is called power factor. So, if that is something you are considering, then the .40S&W in the 22 or 35 may be an option as they will fit your hand just like the 17 and 34, but you get the power factor in IPSC matches. The idea is that it is a bit harder to shoot as fast and accurate as the 9mm, hence the higher score.

Now for the .45ACP for example the 21, the gun is a bit bigger, so if you have very, very large hands, and you want the power factor, that is an option. I do believe there is a tactical/practical version of the .45AP too like the 34 and 35 but I do not know the model number.

The GLOCK was originally built for the 9x19 caliber and that is still the best choice in my opinion. 9mm ammo is also cheaper to buy in most places, so the extra practice one would be able to get, would make it a better choice.

Universal 2.0

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Universal 2.0 » 26. feb 2017, 18:47

Found it! The new .45ACP is the GLOCK 41. Since the 34 and 35 meets the requirements under Danish law, the 41 should too.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Raptor357 » 26. feb 2017, 21:26

Sumsar91 skrev:
Raptor357 skrev:...der er jo ikke andre end 17DK, 17L og 34 vi kan få tilladelse til.
Kan man ikke få tilladelse til f.eks 21 og 35 også?
Ork jo, hvis den heder Glock 21DK, den skal forlænges for at leve op til mindstemålet. Glock 35 burde være lang nok.
Jeg tog bare udgangspunkt i 9mm modellerne da det er dem jeg har erfaring med, og i min optik det der vil give mest mening for dig.
.40 er lidt en specialkaliber til IPSC og .45ACP køber man fordi at man har lyst. Der er mere rekyl og ammoen koster mere til både .40 og .45ACP hvis man sammenligner med 9mm.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Sumsar91
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. feb 2017, 00:51
Interesser: Pistolskydning.
Geografisk sted: Fyn.

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Sumsar91 » 26. feb 2017, 22:08

Hunterhouse forhandler bla. Glock 41 i .45 og Glock 35 i .40

Sumsar91
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. feb 2017, 00:51
Interesser: Pistolskydning.
Geografisk sted: Fyn.

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Sumsar91 » 26. feb 2017, 22:13

En 17L bliver vel for lang til IPSC? Eller rettere... Den ryger vel i open?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Fast Fumble » 26. feb 2017, 22:35

Sumsar91 skrev:En 17L bliver vel for lang til IPSC? Eller rettere... Den ryger vel i open?
Næh, den skyder bare i Standard, så vidt jeg ved.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Mapzter » 26. feb 2017, 22:52

Fast Fumble skrev:
Sumsar91 skrev:En 17L bliver vel for lang til IPSC? Eller rettere... Den ryger vel i open?
Næh, den skyder bare i Standard, så vidt jeg ved.
Piben på en 17L er for lang til Production, og jeg tror ikke den kan være i IPSC kassen, da Glock opgiver længden til 248mm. Så det er nok kun Open.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Sumsar91
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. feb 2017, 00:51
Interesser: Pistolskydning.
Geografisk sted: Fyn.

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Sumsar91 » 26. feb 2017, 23:47

Har lige kigget på Glocks hjemmeside. Den måler 243mm total length.

Hvad er målene på kassen til standard?

#EDIT. Fandt det på google, 225mm? Så er den jo i hvert fald for lang.

Universal 2.0

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Universal 2.0 » 27. feb 2017, 18:51

Good! Fast Fumble and Mapzter are here. You are good in hands now except for FF's irrational dislike of GLOCKs. :giggle:
Senest rettet af Universal 2.0 28. feb 2017, 00:25, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 385
Tilmeldt: 31. aug 2011, 08:42
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 37 times
Been thanked: 20 times

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Formandlao » 27. feb 2017, 20:17

Universal 2.0 skrev:Good! Fast Fumble and Mapzter are here. You are good hands now except for FF's irrational dislike of GLOCKs. :giggle:
Det har jeg hørt ham tale om ved flere lejligheder :giggle:
Diligentia, Vis, Celeritas

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Fast Fumble » 28. feb 2017, 13:57

Formandlao skrev:
Universal 2.0 skrev:Good! Fast Fumble and Mapzter are here. You are good hands now except for FF's irrational dislike of GLOCKs. :giggle:
Det har jeg hørt ham tale om ved flere lejligheder :giggle:
There's NOTHING IRRATIONAL about my religious resentment towards Austrian Tupperware products!

(Even the US army seems to have finally seen the light, selecting SIG over Glöck now) :numberone:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Martin G » 28. feb 2017, 15:02

Der er nu et eller andet cool over en Glock :smile: Det er desværre et stykke tid endnu før jeg selv kan anskaffe mig en pistol, men regner da kraftigt med at skal have en G21 i skabet :biggrin: Men grundet foreningens miljøgodkendelse på udendøres banen er jeg låst til kun at måtte bruge den på indendøres banen..

Det er vist nok ret normalt at det halter med miljøgodkendelse til kalibre over 9mm. det er hverfald det de siger i min forening. (ret mig endelig hvis jeg tager fejl)

Hvilket for mit vedkommende betyder at en Sig Sauer x-five supermatch (9mm) står øverst på listen. Det er en fantastisk skyder :biggrin:

Jeg kan faktisk godt li at skyde med glock har da prøvet G17L G34 & G20 (10mm) her hjemme i danmark for nyligt og jeg var kæmpe fan af den støre Frame på G20'eren. Og har da også nogle ældre kendskaber til G21 & G23 fra da jeg ved i USA i '05 :biggrin:

Hvis det var mig og jeg bare VILLE have en Glock til at skyde med for sjov så blev det klart en G21. Men hvis det halter med Miljøgodkendelserne og det var mit eneste våben, så ville jeg nok vælge en af 9mm udgaverne

:razz:
“Der var et egern!”

CPH50
Banned
Banned
Indlæg: 23
Tilmeldt: 2. jan 2017, 14:03
Interesser: Pistol
Geografisk sted: København
Been thanked: 5 times

Re: Valg af Glock.

Indlæg af CPH50 » 28. feb 2017, 18:18

Jeg elsker Glock. Det er et gennemgående genialt design, Gaston Glock fik lavet dengang.

Jeg har også en stilskyder, en 1911er, men jeg ville til hver en tid vælge min Glock, såfremt jeg kun måtte have en. Jeg er i øvrigt også af den holdning, at dem der mener aftrækket på en Glock er dårligt, blot ikke har trænet nok :giggle:

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Martin G » 28. feb 2017, 18:47

cph50 skrev:Jeg er i øvrigt også af den holdning, at dem der mener aftrækket på en Glock er dårligt, blot ikke har trænet nok :giggle:
Det kan der være noget om :smile: Men hvis det var mig så ville der altså ryge en Zev tech fulcrum trigger i :rolf:
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Ras.Killing » 28. feb 2017, 22:58

Vi har en G34 i klubben som jeg jævnligt skyder med også. Syntes faktisk der er en rigtig udmærket pistol. Den kunne sagtens ligge i mit våbenskab. Det med aftrækket...tjaaaa. Jeg syntes generelt at første skuddet er det værste, de efterfølgende (såfremt man ikke lade aftrækkeren glide helt retur) syntes jeg går ganske lækkert.

AF Strike One syntes jeg også er RIGTIG interessant. Sådan en gad jeg godt prøve. Og prisen er jo lig Glock.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Universal 2.0

Re: Valg af Glock.

Indlæg af Universal 2.0 » 1. mar 2017, 01:09

cph50 skrev:Jeg elsker Glock. Det er et gennemgående genialt design, Gaston Glock fik lavet dengang.

Jeg har også en stilskyder, en 1911er, men jeg ville til hver en tid vælge min Glock, såfremt jeg kun måtte have en. Jeg er i øvrigt også af den holdning, at dem der mener aftrækket på en Glock er dårligt, blot ikke har trænet nok :giggle:
Amen! :Hug:

Besvar