Din værste præcision med din riffel.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Din værste præcision med din riffel.

Indlæg af LapuaMagnum » 22. jul 2017, 14:02

Som en modsætning til 2duer`s fremragende indlæg "Præcision med din riffel" opretter jeg denne hvor vi kan vise hvor galt det også kan gå når vi er på skydebanen ved at have en dårlig dag eller bare skyder elendigt på det pågældende tidspunkt, og vi har nok alle oplevet disse dage, jeg har ihvertfald og lægger ikke skjul på det heller :smile:

Denne tråd skal ikke opfattes som at man kan nedgøre eller håne folk fordi de viser en gruppe der spreder over en hel bukkeskive men derimod til at vise de værste grupper og dårlige dage. Som mange ved er kæden ikke stærkere end det svageste led.

Og lad os så se nogle mindre gode grupper.

På forhånd tak!

mvh
Senest rettet af LapuaMagnum 22. jul 2017, 18:01, rettet i alt 1 gang.
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Den værste præcision med din riffel.

Indlæg af LapuaMagnum » 22. jul 2017, 17:28

Min dårligste gruppe med salon riffel og lyddæmper på 100 meter.

Marlin XT22 VR.
CCI Standard Velocity 40 grain
Vo avg. = 321 m/s
ASE Utra SL 5

mvh
Vedhæftede filer
IMG_20170408_111907.jpg
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Den værste præcision med din riffel.

Indlæg af LapuaMagnum » 22. jul 2017, 17:34

Dårligste gruppe med .338 LM i rør.

Rem. 700 XCR
V-max 8 lyddæmper
Lapua 300 grain
N560 82 grain
Lapua hylstre
CCI250 fænghætter

mvh
Vedhæftede filer
IMG_20170308_105044.jpg
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Din værste præcision med din riffel.

Indlæg af LapuaMagnum » 22. jul 2017, 20:00

300 meter med hård blæst fra venstre og hold over.

Ved ikke hvad der gik galt den dag, men sådanne dage er der også.

Rem. LTR .308
178 gr. Amax
41,5 grain N140
ASE Utra SL 5

mvh
Vedhæftede filer
IMG_20161016_171610.jpg
IMG_20161016_171610.jpg (460.63 KiB) Vist 9904 gange
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Slettet bruger

Re: Din værste præcision med din riffel.

Indlæg af Slettet bruger » 22. jul 2017, 23:01

Skal det være deciderede dårlige grupper - jeg har en hvor jeg dummede mig noget så eftertrykkeligt ( gør jeg faktisk tit ved skydning :cry: ) - tabte en konkurrence ved ikke at tænke mig om / holde forkert ?
Men det er absolut ikke en dårlig gruppe, bare torske dumt :wall:

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Din værste præcision med din riffel.

Indlæg af LapuaMagnum » 23. jul 2017, 08:03

Slettet bruger skrev:Skal det være deciderede dårlige grupper - jeg har en hvor jeg dummede mig noget så eftertrykkeligt ( gør jeg faktisk tit ved skydning :cry: ) - tabte en konkurrence ved ikke at tænke mig om / holde forkert ?
Men det er absolut ikke en dårlig gruppe, bare torske dumt :wall:
Det kan være hvad som helst, eksempelvis at man har kliktårn hvor man har nulstillet den ved nummer 2 omgang og man skyder 13 Mrad for højt eller andet hvor man laver fejl eller dummer sig.

Igen, det skal ikke være et udstillings vindue for hvem der skyder mindre godt men mere et realistisk scenarie for hvordan skydning til tider kan drille en. Jeg er også klar over at man normalt ikke tager billeder af de dårlige grupper, men vi er jo bare ikke bedre end vores generelt dårlige grupper :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: Din værste præcision med din riffel.

Indlæg af 100Radsbar » 23. jul 2017, 15:27

Har ikke et billede af det, men første gang jeg tog min ny indkøbte Mosin med ud på skydebanen, var det med åbne sigtemidler, og en pose blandede surplus ammo.
Ud af 10 skud, tror en af den ramte skiven på 100 meters banen. :biggrin:

Men efter at der blev kælet for skæftet så piben blev fritliggende i skæftet, og fikseret med kork de rigtige steder skyder den nu meget præcist.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Slettet bruger

Re: Din værste præcision med din riffel.

Indlæg af Slettet bruger » 23. jul 2017, 22:38

Billede fra en konkurrence på 600 meter.
Gruppen lige inden lå lidt til højre, hvorfor jeg tegnede en sort tuschprik til venstre på spilkekortet ( der sidder et skud lige i den sorte prik) :wall: :wall: :wall: kraftidiot - man kan ikke ( jeg kan ihverfald ikke ) indtage så nøjagtig skydestilling, at grupperne lander præcis oveni hinanden på 600 meter.
Havde jeg nu bare givet mig selv størst mulig margen, og sigtet MIDT på kortet, havde jeg vundet konkurrencen :mad: :mad:
Vedhæftede filer
IMG_0163.JPG
600 meter

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Din værste præcision med din riffel.

Indlæg af LapuaMagnum » 23. jul 2017, 22:48

Slettet bruger skrev:Billede fra en konkurrence på 600 meter.
Gruppen lige inden lå lidt til højre, hvorfor jeg tegnede en sort tuschprik til venstre på spilkekortet ( der sidder et skud lige i den sorte prik) :wall: :wall: :wall: kraftidiot - man kan ikke ( jeg kan ihverfald ikke ) indtage så nøjagtig skydestilling, at grupperne lander præcis oveni hinanden på 600 meter.
Havde jeg nu bare givet mig selv størst mulig margen, og sigtet MIDT på kortet, havde jeg vundet konkurrencen :mad: :mad:
Det er ikke skydestilling det er galt med men vinden. Lige meget hvordan du vender og drejer det kan du ikke give din skydning skylden :smile:

Det er vist et af de store spillekort :smile:

Flot skudt, på trods af at du måske føler et nederlag.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Slettet bruger

Re: Din værste præcision med din riffel.

Indlæg af Slettet bruger » 24. jul 2017, 07:42

Nej, det er ikke vinden. Jeg kan skyde 5 -skuds grupper på omkring den størrelse hver gang jeg er på 600 meter banen, men jeg kan ikke få grupperne til " at lande" samme sted.
De ligger indenfor ca 20 cm forskel for hver gang jeg har indtaget skydestillingenen på ny/ har flyttet riflen.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Din værste præcision med din riffel.

Indlæg af Lassescout » 24. jul 2017, 08:13

Jeg deltog i en undervisningsdag i Bording hvor LRS underviste. Det var en herlig dag, hvor jeg virkelig fik (gen)fokuseret på, hvad der er vigtigt og hvad der er næsten ligegyldigt ved skydning. Jeg går meget op i grej, men skal lære igen og igen at det er jordforbindelsen der er vigtigst.

Jeg mødte selvfølgelig op med grej der var tjekket og indskudt på forhånd. Troede jeg.... For den første gruppe sad tilsyneladende lang ude til venstre. Det kunne jeg ikke forstå, men jeg klikkede tilsvarende langt til højre, men næste gruppe dukkede simpelthen ikke op på skiven ?????

Så fik jeg øje på mit kliktårn. Jeg skovl havde indskudt på 100 m og derefter placeret afstandsringene korrekt ud til 400 m (Swarovskis BDC-løsning ), og derefter glemt at stille tilbage til 100 m. Ved at nærstudere skiven kunne jeg lige så fint finde mine grupper oppe i overkanten af rammen. Gruppen langt til venstre var ikke min, men stammed fra en tidligere skydning.

Så måtte jeg lige lynhurtigt klikke tilbage til venstre og stille BDC tårnet tilbage til 100m og ved tredje skydning sad hullerne som de skal. Puha, igen var det ikke grejet men manden der fejlede.
Senest rettet af Lassescout 26. jul 2017, 14:37, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Din værste præcision med din riffel.

Indlæg af LapuaMagnum » 24. jul 2017, 08:35

Slettet bruger skrev:Nej, det er ikke vinden. Jeg kan skyde 5 -skuds grupper på omkring den størrelse hver gang jeg er på 600 meter banen, men jeg kan ikke få grupperne til " at lande" samme sted.
De ligger indenfor ca 20 cm forskel for hver gang jeg har indtaget skydestillingenen på ny/ har flyttet riflen.
Ok, det ligner bare vind med det sidelæns mønster :smile: med det sidevers ville jeg ikke mene det er din skydestilling men riflens egenspredning. Op og ned kunne tyde på at du skuldre forskelligt enten hårdere eller blødere, og går ikke udfra at du japper skuddende af eller er rekylskræk :fun:

Jeg går heller ikke udfra at din riffel er med venstre twist :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

MortenV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 277
Tilmeldt: 3. feb 2013, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 28 times
Been thanked: 35 times

Re: Den værste præcision med din riffel.

Indlæg af MortenV » 26. jul 2017, 00:20

LapuaMagnum skrev:Min dårligste gruppe med salon riffel og lyddæmper på 100 meter.

Marlin XT22 VR.
CCI Standard Velocity 40 grain
Vo avg. = 321 m/s
ASE Utra SL 5

mvh
Puha, du kunne da trænge til lidt instruktion :-) (Tak for sidst)

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Din værste præcision med din riffel.

Indlæg af Bofhenator » 26. jul 2017, 00:35

Jeg har ikke noget billede af min dårligste gruppe. Men måske andre kan bruge mine erfaringer...

Jeg have en sprit ny Ruger M77 med på kalvebod, monteret med ny leupold kikkert i nogle fornuftige ringe. Mener det var Hawke. Det hele var monteret i forretningen hvor det købt.

På 100m kunne jeg ikke ramme I 25m pistolskive... Overhovedet... Der var ikke et skud i pappet overhovedet. Jeg synes egentlig jeg havde "indskudt" den optisk hjemmefra, men gjorde det igen, flere skud, uden held... Efter to æsker patroner og mange bandeord gav jeg op og tog hjem, smed riflen i skabet og glad ikke glo på den mere den dag.

Dagen efter afmonterede jeg kikkert og ringe. Gennemgik det hele igen. Uden umiddelbart at finde fejl, indtil jeg fik kigget på rekylstoppet, to paler i i ringene, der går ned i et hak i baserne. De så lidt lange ud. Ganske rigtigt, begge paler var så lange at det hele balancerede på dem når man spændte montagen på baserne, det hele kunne rykkes og blev rykket ved hvert eneste skud. Sleb palerne lidt ned, monterede det hele igen og tog på kalvebod og kunne konstatere at både chaufføren og grejet godt kunne ramme.
Senest rettet af Bofhenator 26. jul 2017, 14:34, rettet i alt 1 gang.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Den værste præcision med din riffel.

Indlæg af LapuaMagnum » 26. jul 2017, 08:15

MortenV skrev:
LapuaMagnum skrev:Min dårligste gruppe med salon riffel og lyddæmper på 100 meter.

Marlin XT22 VR.
CCI Standard Velocity 40 grain
Vo avg. = 321 m/s
ASE Utra SL 5

mvh
Puha, du kunne da trænge til lidt instruktion :-) (Tak for sidst)
Selv tak, det var rigtig hyggeligt. Du er velkommen til at komme og instruere mig for noget må jeg gøre galt :rolf: :rolf:

Dvs. at jeg fandt ud af at tage lyddæmperen af samlede den alligevel med 6-8 cm spredning, så lyddæmper er no go på den fremover :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1371 times

Re: Din værste præcision med din riffel.

Indlæg af Ras.Killing » 6. aug 2017, 11:48

Har ''heldigvis'' ingen billeder, da mit værste skud er fra en jagtsituation.

Min far og jeg har fældes ejerskab på vores rifler. Normalt skyder jeg med 223Rem., men i efterårsjagten låner jeg gerne en af hans 308'ere - skulle der nu komme en hjort forbi.

Lang historie kort. Jeg skyder til en rå på ca. 180m. Gode skydeforhold, siddende med fast anlæg i tårn. Skud jeg har taget flere gange før uden problemer

Normalt er jeg ret godt skydende... men her var der altså tale om en blank forbier! Ingen skudtegn. Hund på, intet sweisch... intet dyr :impatient:

Og jeg fattede det ikke! :mad: men var sikker på at problemet måtte være med enten riffel eller optik.

Og ja! :wall: :wall: :wall:

Efter at have gennemgået grejet, husker jeg at min far har kliktårn på hans kikkert... det har jeg ikke selv.

Vi skyder normalt helt ens min far og jeg, så vi stiller sjældent på optikken... men lige i dette tilfælde havde min far været i Sverige og skyde svin et par uger før, hvor tårnet var klikket helt ned.

Yderst pinlig situation... men til gengæld noget man husker og ikke gør igen. Og heldigvis uden at skamskyde et dyr!
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar