Spørgsmål til dem, der har BX-aftræk på ruger 10/22

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Spørgsmål til dem, der har BX-aftræk på ruger 10/22

Indlæg af Langenge » 14. jun 2021, 20:20

Spørgsmål til dem, der har BX-aftræk på ruger 10/22:

Jeg synes jo, at det er sjovt at tune det originale aftræk til det optimale, men én ting, har jeg et problem med:
Vandring på aftrækket efter skud.
Fjederen ved aftrækkeren kan jo udskiftes eller gøres mindre, eller det hele kan slibes til.
Men IMHO er der for lang vandring, når man har skudt og skal slippe aftrækkeren, for at kunne skyde igen.
Det er ikke bare et lille let vip med pegefingeren, men nærmest noget med at flytte fingeren helt (jaja lidt overdrevet, men men)
Er der nogen af jer, der har BX-aftræk, der har bemærket forskel på, hvor meget man skal slippe pegefingeren, før man kan skyde igen, i forhold til standardaftrækket?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
DK-92
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 19. jan 2014, 22:52
Interesser: Skydning, våben, teknik
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 101 times
Been thanked: 70 times

Re: Spørgsmål til dem, der har BX-aftræk på ruger 10/22

Indlæg af DK-92 » 14. jun 2021, 23:48

Langenge skrev:
14. jun 2021, 20:20
Spørgsmål til dem, der har BX-aftræk på ruger 10/22:

Jeg synes jo, at det er sjovt at tune det originale aftræk til det optimale, men én ting, har jeg et problem med:
Vandring på aftrækket efter skud.
Fjederen ved aftrækkeren kan jo udskiftes eller gøres mindre, eller det hele kan slibes til.
Men IMHO er der for lang vandring, når man har skudt og skal slippe aftrækkeren, for at kunne skyde igen.
Det er ikke bare et lille let vip med pegefingeren, men nærmest noget med at flytte fingeren helt (jaja lidt overdrevet, men men)
Er der nogen af jer, der har BX-aftræk, der har bemærket forskel på, hvor meget man skal slippe pegefingeren, før man kan skyde igen, i forhold til standardaftrækket?
Det er noget kortere reset, men andre aftræk har mindre, du er mere end velkommen til at prøve mit bx aftræk, og jeg har stadigvæk det gamle, så vi kan sammenligne. Jeg har prøvet flere forskellige aftræk, og stumper til det originale, men endte med at montere et bx aftræk.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Spørgsmål til dem, der har BX-aftræk på ruger 10/22

Indlæg af PSindrup » 15. jun 2021, 08:31

Måske lidt :offtopic: men jeg prøver alligevel.

Syntes du/I at standard-aftrækket på en Ruger 10/22 er "dårligt"?
Jeg syntes faktisk det er er anstændigt - men det er måske bare fordi jeg ikke har prøvet noget der er bedre ...

Jeg har skudt mange, mange skud med min 10/22 men har aldrig oplevet aftrækket som et "problem"

Da jeg, for mange, mange år siden skød med salonrifler på bane, havde de "blødt aftræk" - altså den bevægelse aftrækkeren havde, inden den "fik kontakt" med selve aftrækket. "Sådan var det bare" dengang, men det er ikke noget jeg savner i dag.

Peter

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Spørgsmål til dem, der har BX-aftræk på ruger 10/22

Indlæg af Langenge » 15. jun 2021, 10:00

PSindrup skrev:
15. jun 2021, 08:31
Måske lidt :offtopic: men jeg prøver alligevel.

Syntes du/I at standard-aftrækket på en Ruger 10/22 er "dårligt"?
Jeg syntes faktisk det er er anstændigt - men det er måske bare fordi jeg ikke har prøvet noget der er bedre ...

Jeg har skudt mange, mange skud med min 10/22 men har aldrig oplevet aftrækket som et "problem"

Da jeg, for mange, mange år siden skød med salonrifler på bane, havde de "blødt aftræk" - altså den bevægelse aftrækkeren havde, inden den "fik kontakt" med selve aftrækket. "Sådan var det bare" dengang, men det er ikke noget jeg savner i dag.

Peter
Jeg er i gang med at trimme mit originale aftræk, simpelthen fordi, jeg finder det for hårdt. Så hårdt, at jeg kommer til at rykke på riflen, når jeg tager det.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Spørgsmål til dem, der har BX-aftræk på ruger 10/22

Indlæg af Lassescout » 15. jun 2021, 10:11

Jeg fik BX installeret før jeg afhentede riflen i butikken, så jeg kender ikke det originale.

Jeg oplever ingen problemer med at få 3-7 skud afsted hurtigt efter hinanden hvis en rågeunge begynder at krabbe sig hen til reden istedet for at overholde aftalen og falde ned. Det giver en elendig skudstatistik, men jeg synes det giver mening at gøre hvad jeg kan for at få rågen ned, så jeg er sikker på den er død.

Jeg synes ikke aftrækket opleves sådan helt " Wow, det er fantastisk". Nærmere i retning af "godkendt til jagtbrug". Jeg ville nødig have en riffel med dårligere aftræk end dette.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Spørgsmål til dem, der har BX-aftræk på ruger 10/22

Indlæg af PSindrup » 15. jun 2021, 10:47

Lassescout skrev:
15. jun 2021, 10:11
Jeg fik BX installeret før jeg afhentede riflen i butikken, så jeg kender ikke det originale.

Jeg oplever ingen problemer med at få 3-7 skud afsted hurtigt efter hinanden hvis en rågeunge begynder at krabbe sig hen til reden istedet for at overholde aftalen og falde ned. Det giver en elendig skudstatistik, men jeg synes det giver mening at gøre hvad jeg kan for at få rågen ned, så jeg er sikker på den er død.

Jeg synes ikke aftrækket opleves sådan helt " Wow, det er fantastisk". Nærmere i retning af "godkendt til jagtbrug". Jeg ville nødig have en riffel med dårligere aftræk end dette.
Jeg har ikke den store erfaring med nogen af delene, men jeg syntes der er stor forskel på kravene til "skiveskydningsaftræk" og "jagtaftræk"

Til jagt (rågeregulering) syntes jeg personligt at aftrækket på min standard 10/22 er "helt fint" :thumbup:

Undskyld, det var ikke et forsøg på at :offtopic: den oprindelige tråd :oops:

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Spørgsmål til dem, der har BX-aftræk på ruger 10/22

Indlæg af PSindrup » 15. jun 2021, 10:48

Langenge skrev:
15. jun 2021, 10:00
PSindrup skrev:
15. jun 2021, 08:31
Måske lidt :offtopic: men jeg prøver alligevel.

Syntes du/I at standard-aftrækket på en Ruger 10/22 er "dårligt"?
Jeg syntes faktisk det er er anstændigt - men det er måske bare fordi jeg ikke har prøvet noget der er bedre ...

Jeg har skudt mange, mange skud med min 10/22 men har aldrig oplevet aftrækket som et "problem"

Da jeg, for mange, mange år siden skød med salonrifler på bane, havde de "blødt aftræk" - altså den bevægelse aftrækkeren havde, inden den "fik kontakt" med selve aftrækket. "Sådan var det bare" dengang, men det er ikke noget jeg savner i dag.

Peter
Jeg er i gang med at trimme mit originale aftræk, simpelthen fordi, jeg finder det for hårdt. Så hårdt, at jeg kommer til at rykke på riflen, når jeg tager det.
Hvordan gør du det?

Peter

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Spørgsmål til dem, der har BX-aftræk på ruger 10/22

Indlæg af Topcat » 15. jun 2021, 16:57

Jeg prøvede både et standard og et BX aftræk ved Zero Mike inden jeg besluttede mig for hvilken model 10/22 jeg skulle have. BX-aftrækket er klart bedre end standard, men ikke verdensklasse. Jeg vurderer at jeg har omkring 2-3mm reset. Ikke klasseledende men absolut acceptabelt.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Spørgsmål til dem, der har BX-aftræk på ruger 10/22

Indlæg af Langenge » 15. jun 2021, 20:53

Hmmm. Så må jeg vel kunne lave et kortere "reset" (som det åbenbart hedder) på det originale aftræk....
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar