Køb af mauser98

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Vikings
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. maj 2004, 19:54
Geografisk sted: Vestsjælland

Køb af mauser98

Indlæg af Vikings » 12. dec 2004, 15:53

Hej alle

jeg søger efter en Mauser 98 org. som virker.
hvad skal man passe på når man køber en.
nogle siger den skal være fra før 43 pga af stål kvaliteten.
er der andre ting man bør undersøge inden man køber.
hvad bør den koste...?

:)

Brugeravatar
Nahpatronen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 11. mar 2004, 10:36
Geografisk sted: Randers området
Kontakt:

Indlæg af Nahpatronen » 16. dec 2004, 09:47

Jeg har ikke hørt noget om at stålkvaliteten skulle være dårligere efter 1943. Også i 1944 er kvaliteten i orden. Jeg har haft en 45'er og den gik ikke så godt i låsen. Efterhånden som krigen gik forsøgte man at skære ned på arbejdstiden pr medgået gevær ved at lave forenklinger. Forbåndet på en tidlig K98 er fræset i et H. Til sidst blev de presset og svejset. De mange numre på alle mulige dele forsvand også med tiden.
Man skal nok være heldig hvis man kan finde noget ordentligt originalt for mindre end 1500 kr. En pæn nummerens K98 koster 3500 eller mere hvis det er en førkrigs.
MvH
nahpatronen

Vikings
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. maj 2004, 19:54
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af Vikings » 17. dec 2004, 18:19

mange tak..........
hvad mener du med nummerens... er det nummer på pipen og låsen der er ens. hvor sidder de nummer. hvad med nummer og fribriks mærker,
kender du en god side med Mauser98 org. hvor man kan se diverse med mærker o.s.v.
ved du hvor jeg skal lede efter en eller to. :)

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 28. dec 2004, 11:28

vikings


Det med stålkvaliteten har jeg hørt fra flere forskellige. "Pas på, de kan eksplodere i løbet!", sagde een til mig. Det samme har folk sagt om P38 pistolen. Jeg tror bare ikke på det. Det er vist mest rygter og myte.

Som nahpatronen skriver, så blev mange ting forenklet og forarbejdet mindre fint. Det ses på finishen og de mange små detaljer. Men funktionelt burde der ikke være de store problemer.

Angående numre; K98k'erne havde serienummeret stemplet på mange mange dele. F.eks. løbet, skæftet, sigtemidlerne, låsen osv. De sidste K98k havde kun stempler på de mest "vitale" dele for at spare tid.

Dertil kommer de andre stempler. Fabrikant koderne, Waffenamt mærkerne. Det er tyskernes tossede omhyggelighed og ordnung muss sein, der gør disse gamle våben spændende.

Jeg har nogle links på min computer derhjemme. Når jeg kommer hjem, vil jeg skrive dem her. Der findes også en bog kaldet "Karabiner 98k - Backbone of the Wehrmacht". Den er meget komplet. Findes også i en tysk oversat udgave til den halve pris. Den har jeg lige bestilt gennem usbooks.de
Senest rettet af byf43 30. dec 2004, 22:50, rettet i alt 1 gang.

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 28. dec 2004, 20:02


Vikings
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. maj 2004, 19:54
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af Vikings » 30. dec 2004, 21:32

mange tak det er nogle fede sider.... :shock: :shock:
men ved i hvor man kan finde et par som er til slag.

:razz:

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 30. dec 2004, 22:48

Desværre nej. Jeg leder selv. Fandt een til min bror, den er dog ikke nr. ens. Jeg selv er lidt "underlig", så jeg venter på et nr. ens og yderst flot eksemplar (sjældent).

Hvis du kan leve med, at en K98k er ombygget og ikke længere i org. kaliber, kan du finde en norsk ompibet. Hunters House har vist et par stykker. De har vist også et par ikke nr. ens i org. kaliber.

Vikings
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. maj 2004, 19:54
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af Vikings » 21. mar 2005, 16:08

Hej...
Jeg faldt over en ombygget mauser98 i dag.
den rigtige kaliber men med nyt skæfte. ikke særlig pæn
der var monteret kikkert baser på den. og noget andet sigte..... :,.>(/
den var fra 1944. men med ørn og det hele. men kunne ikke se om nummerne passede sammen.
hvor er de nummer som skal passe, skal man skilde geværet eller kan man se dem når det er samlet. hvad bør prisen værer for sådan en "fyr"

Besvar