222 rem kaster med kuglen

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

222 rem kaster med kuglen

Indlæg af Lange » 11. feb 2008, 23:01

jeg har en antstutz 1530 222rem dder pludslig er begyndt at kaste med kuglen samme ammo samme lot købt sammen alt tyder at det er enten riffel,kikert eller manden kikkerten er en billig kikkert men har kun siddet på denne riffel og har skudt fint har fået at vide jeg skal rense løbet med noget der hedder nitro sylvent er det en god ide eller skal jeg holde mig fra det jeg renser piben ofte til en filt prop er ren efter en tur gennem piben piben er fritliggende og har ikke været behandlet hårdt på nogen måde

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: 222 rem kaster med kuglen

Indlæg af Yamamoto » 11. feb 2008, 23:37

Hvis piben stadig ligger frit hele vejen (check med et stykke papir eller lign) trænger den nok til noget grundrensning i den yderste del af piben. Vær specielt opmærksom på kronen, selv små aflejringer der kan tilte et projektil en del. Tørre filtpropper tager ikke alting, våde heller ikke, ind imellem skal kobberbørsten frem.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: 222 rem kaster med kuglen

Indlæg af Refraktorius » 12. feb 2008, 09:42

Lange skrev:jeg har en antstutz 1530 222rem dder pludslig er begyndt at kaste med kuglen samme ammo samme lot købt sammen alt tyder at det er enten riffel,kikert eller manden kikkerten er en billig kikkert men har kun siddet på denne riffel og har skudt fint har fået at vide jeg skal rense løbet med noget der hedder nitro sylvent er det en god ide eller skal jeg holde mig fra det jeg renser piben ofte til en filt prop er ren efter en tur gennem piben piben er fritliggende og har ikke været behandlet hårdt på nogen måde
Hvor meget kaster den, og under hvilke forhold?(skydebane/terræn, skydestilling osv)

Er det egenspredningen der er blevet større (og fra hvor meget til hvor meget)? eller falder skuddene pludseligt ud i et mønster i en eller anden retning?

Der er masser af muligheder, så vi skal lige vide lidt mere om patienten før vi stiller en diagnose.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida
Been thanked: 1 time

Re: 222 rem kaster med kuglen

Indlæg af Leong » 12. feb 2008, 12:46

Hvis du har åbne sigtemidler så prøv evt. at skyde en gruppe med dem.

rifle4fun
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 239
Tilmeldt: 9. sep 2007, 23:56
Geografisk sted: Nordjylland + København
Has thanked: 1 time

Re: 222 rem kaster med kuglen

Indlæg af rifle4fun » 12. feb 2008, 15:26

Lange skrev:har fået at vide jeg skal rense løbet med noget der hedder nitro sylvent
Nitro Solvent er der i flere våben olier, men det tager kun krudt resterne. Det er nok "kobber solvent" vedkommende har ment, som fjerner aflejringer fra projektilerne i piben.

Jeg har før været ude for, at en 222Rem er påvirket af aflejringer, og her hjælper det betragteligt med en omgang kobber solvent.

I Normas ladebog er en statistik med antal skud og aflejringer på en alm. riffel, som er ret opsigtsvækkende.


Hilsen R4F

Normag
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 433
Tilmeldt: 4. aug 2005, 15:14
Interesser: ----
Geografisk sted: ----

Re: 222 rem kaster med kuglen

Indlæg af Normag » 12. feb 2008, 16:13

Nemli'

Prøv at rense piben ordentligt med en gang Forest Bore Foam og bliv ved indtil den blå farve i skummet forsvinder.

Hvis det ikke hjælper er næste step kikkerten, montage og div. skruer osv. osv.
Medl. af DJ.

mvh

Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: 222 rem kaster med kuglen

Indlæg af Lange » 12. feb 2008, 19:18

angående spredningen er den gået fra en to krone på 130m til hvad der svare til en kaffekop altså omkring 8 cm i diameter kobber sulvent det må da prøves

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: 222 rem kaster med kuglen

Indlæg af OverSjanten » 13. mar 2020, 21:17

Hvaa’ fik du den nogensinde til at samle igen? :inspect: :popkorn:
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Besvar