forlængelse af skæfte på haglgevær

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Rumblebeast
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13. aug 2004, 11:47
Geografisk sted: nørrebro

forlængelse af skæfte på haglgevær

Indlæg af Rumblebeast » 11. feb 2005, 09:45

Hvordan er det nu man finder den korrekte længde på skæftet på et haglgevær? Er det noget med at man tager skæftet og holder det ud fra kroppen i let bøjet arm med fingeren på aftrækkeren og så skal enden af kolben være ved albueleddet?

mvh
Bjørn

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 11. feb 2005, 13:37

Du kan få det målt hos en våbenhandler - de har en speciel lineal til formålet.

Men generelt siger man, at man holder armen (den du i sidste ende bruger til at trykke på aftrækkeren med) i ca vinkelret - og så holder du løst om pistolgrebet med pegefingeren på aftrækket.

Så må kolben ikke være så lang, at du begynder at miste grebet - når kolben kommer ned og hviler ind mod albuen.


Så med armen vinkelret - og forestil dig du har pistolgrebet og aftrækkeren - mål ud til punktet på din aftrækkerfinger, hvor du plejer at føle aftrækkeren. (let bøjet aftrækkerfinger, ligesom når du tager aftræk)

Det er den afstand, efter min mening, der skal være fra aftrækkeren og ud til bagkanten af gummikappen.


Derved får du, når du lægger våbnet an, også det nogle mener er en optimal skydestilling - når våbnet lægger an, så ligger armen så godt som vinkelret.

Dette skulle give den bedste støtte og bedste kontrol - igen.. sådan ca.

Det er jo meget individuelt hvad folk kan lide.

Personligt er jeg så godt som ligeglad, jeg kan skyde rimeligt med de ting som siger bang.
Men det er ikke så meget bevægelige mål eller ekstrem skydning jeg nyder, det er bare hyggeskydning.
Foretrækker naturligvis mine egne våben, når der skal trænes - men går da ikke i vejen for at prøve andres også og lade andre prøve mine.

Besvar