Løbs liner

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Løbs liner

Indlæg af Niels » 25. mar 2005, 13:17

Er der nogen der kender til reglerne omkring import / anvendelse af liners til udskudte løb ?

Jeg tænker her på denslags, hvor løbet bores ud og lineren i den originale kaliber iloddes og kamres op påny.

Skal der specielle tilladelser til at importere disse, eller bliver de først til "piber" nrå de er monteret i det udborede løb ?
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 25. mar 2005, 13:35

Tja, siden de ikke på egen hånd kan holde til et tryk fra en patron, men skal monteres/sidde i et originalt løb for at opnå styrken - og det faktisk ikke er andet end et stykke rør med "riffelgang" - ikke engang et kammer, så tror jeg ikke der er noget problem i at have/eje en løbs-liner.

Men i regelsættets firkantede tilbageblik, kan det tolkes som et løb, da lineren kan kamres til en patron og monteres i - ja faktisk et hvilket som helst stykke metal som har stort nok diameter.
Så det skulle ikke undre mig at der kræves importtilladelse til den - da den er at sidestille med et løb.

Men jeg aner det ikke - og vil da læse et endeligt svar med stor interesse =o)


Med løbsliner'en og det specielle bor samt kammerrivalen der skal til - skal det næsten være et bevaringsværdigt våben du har tænkt dig at restaurere med en Liner.
Boret er slebet til, så de første 4 cm (ca) ikke beskadiger riflingen, men føres af riffelgangen for at centrere - og først derefter kommer den skærende del af boret som udvider til Liner'ens diameter.
Desuden er det langt nok til at nå igennem en kort salonriffel, i nogle tilfælde skal der bores fra kammer- samt løbsenden.

Dertil kommer kammer-rival.

Rival'en kan dog sikkert lånes hos eller kamret kan laves af en våbensmed.


Har dog hørt, at det nogle gange ikke lykkedes helt med Løbs-Liner'en.
Men der kommer da et brugbart våben ud af det, trods alt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Indlæg af Niels » 25. mar 2005, 14:00

HappyNanoq skrev:Tja, siden de ikke på egen hånd kan holde til et tryk fra en patron, men skal monteres/sidde i et originalt løb for at opnå styrken - og det faktisk ikke er andet end et stykke rør med "riffelgang" - ikke engang et kammer, så tror jeg ikke der er noget problem i at have/eje en løbs-liner.

Men i regelsættets firkantede tilbageblik, kan det tolkes som et løb, da lineren kan kamres til en patron og monteres i - ja faktisk et hvilket som helst stykke metal som har stort nok diameter.
Så det skulle ikke undre mig at der kræves importtilladelse til den - da den er at sidestille med et løb.

Men jeg aner det ikke - og vil da læse et endeligt svar med stor interesse =o)


Med løbsliner'en og det specielle bor samt kammerrivalen der skal til - skal det næsten være et bevaringsværdigt våben du har tænkt dig at restaurere med en Liner.
Boret er slebet til, så de første 4 cm (ca) ikke beskadiger riflingen, men føres af riffelgangen for at centrere - og først derefter kommer den skærende del af boret som udvider til Liner'ens diameter.
Desuden er det langt nok til at nå igennem en kort salonriffel, i nogle tilfælde skal der bores fra kammer- samt løbsenden.

Dertil kommer kammer-rival.

Rival'en kan dog sikkert lånes hos eller kamret kan laves af en våbensmed.


Har dog hørt, at det nogle gange ikke lykkedes helt med Løbs-Liner'en.
Men der kommer da et brugbart våben ud af det, trods alt.
Tak for dit svar.
Fidusen for mig er her, at de hverken skal monteres i gamle løb, eller kamres op til at tage en patron.
Hvis ellers kvaliteten i riflingen er god, og diameteren konsistent, er det perfekte løbsstykker, til brug på grovkalibrede trykluftgeværer fordi godstykkelsen ikke er større end den er, og vægten hermed holdes nede.

Man kan uden tvivl sagtens argumentere sig fri for diskussionen med ovenstående in mente, men om det holder i praksis er nok en helt anden sag. - Min tålmodighed er nok bare ikke til eksperimenter med overtrædelser af våbenloven.

HN :
Men i regelsættets firkantede tilbageblik, kan det tolkes som et løb, da lineren kan kamres til en patron og monteres i - ja faktisk et hvilket som helst stykke metal som har stort nok diameter.
Det kan man jo så sige om ethvert rør.... rifling eller ej.

Umiddelbart ville jeg mene, at piben blir til en pibe, når den er kamret op til en bestemt patron - eller forsynet med en tændordning i bagenden, for den er ikke anvendelig til et skydevåben inden da.
Men det er naturligvis min egen tolkning.

Problemstillingen minder ufatteligt meget om lyddæmpere til luftgeværer.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Besvar