cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af Raptor357 » 10. sep 2010, 19:02

Jeg har et problem med min cz 75 sp-01. den laver engang imellem noget underligt.
Jeg har lokaliseret problemet til at engang imellem får den ikke lukket ordentligt sammen om patronen. det medfører så at der blæser en sjat krudtgas baglæns, patronen bliver ikke kastet ordentligt ud og det tomme hylster sætter sig og holder slæden tilbage. Men sjovt nok sidder den næste patron allerede rigtigt i kammeret. den har dog ikke fat i udtrækkeren.
Fejlen kommer allerede omkring 300 skud efter rensning. (fortideligt ifølge skytte kammeraterne)
et hylster fra et "ballade" skud og et normalt skud ser således ud.
Det er Magtech 9B der er skudt med.
Vedhæftede filer
fejl_1.jpg
fra ballade skud
fejl_1.jpg (63.47 KiB) Vist 8859 gange
fejl_2.jpg
Fra normalt skud
fejl_2.jpg (63.1 KiB) Vist 8857 gange
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1552
Tilmeldt: 8. jun 2006, 09:00
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 25 times

Re: cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af japh » 10. sep 2010, 19:09

Altså en stovepipe?

.. måske et billede af fejlsituation vil hjælpe :blink:
-jens

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af Raptor357 » 10. sep 2010, 19:40

japh skrev:Altså en stovepipe?

.. måske et billede af fejlsituation vil hjælpe :blink:
Ja og nej.

Stovepipe er symptomet fra at skuddet taber gastryk. Men det er ikke en normal stovepipe da hylsteret sidder på langs og inden for skyderen så den ikke kan ses i sigte position.
det ligner denne:
http://www.google.dk/imgres?imgurl=http ... 04&bih=973
dog er hylstret ikke drejet 180 grader som på billedet.

Jeg har desværre ikke mulighed for at poste et billede af problemet før søndag (skyderen ligger ikke her).
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af Mapzter » 10. sep 2010, 19:48

Raptor357 skrev:Jeg har lokaliseret problemet til at engang imellem får den ikke lukket ordentligt sammen om patronen. det medfører så at der blæser en sjat krudtgas baglæns
Hvis du kan affyre et skud, uden at slæde og pibe er i komplet indgreb, så kan din pistol ha' et alvorligt problem. Jeg ville få en våbensmed til at kigge på den hurtigst muligt.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1552
Tilmeldt: 8. jun 2006, 09:00
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 25 times

Re: cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af japh » 10. sep 2010, 19:50

Fin FTE, mon ikke bare det er udtrækkeren som er træt?

.. eller er det noget hjemmerullet ammo med svingende krudtmængde? :neutral:

Edit: sorry, havde overset der stod Magtech 9B
-jens

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af Raptor357 » 10. sep 2010, 19:58

Det kan jeg heller ikke. for skuddet rammer hvor det skal. piben ligger på skrå indtil pistolen er helt lukket.
Men det ligner det der kan ske for en riffel patron hvis hylstret er for kort. læg mærke til at fænghætten kun har fået et lille puf.
Jeg har overvejet om det er kammeret der gør for meget modstand når hylsteret trækkes ud.


Udtrækkeren har det fint. den ser ud som den skal. Men så gjorde den det vel hver gang istedet for engang imellem sådan 1-2 skud ud af 100.
Og fjederen bag udtrækkeren går jeg udfra også er ok når den uden problem kan kaste en ladt patron.
Det er ikke hjemmerullet. så havde min første reaktion været frem med cronoen.

EDIT: Hvad betyder FTE i den her sammenhæng ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bossard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 11. okt 2007, 18:09
Geografisk sted: Midtjylland

Re: cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af Bossard » 10. sep 2010, 22:14

FTE = Failer to Extract - Hvad med en slap returfjeder har det været overvejet?
Fight to your last cartridge, then fight with your bayonets. No surrender. Fight to the death.
-- Gen. Henri Guisan, Switzerland, July '40

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4087
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 369 times

Re: cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af Caspian1911 » 10. sep 2010, 22:28

Bossard skrev:FTE = Failer to Extract - Hvad med en slap returfjeder har det været overvejet?
Eller rensning af kanal, hvor udtrækkeren ligger?
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af Raptor357 » 10. sep 2010, 22:35

Fjedrene ser fine ud. med streg under ser.
Udtræks fjederen er så tilpas stram at man skal arbejde for at få udtrækkeren på plads når man har renset under den.
Rekyl fjederen ser også ok ud og slæden giver et solidt klonk når den lukker slæden. Men den har da skudt ca 5000 skud. omvendt skulle fjederen holde længere end det. Jeg vil ikke stikke fingeren i kammeret og lukke slæden. så føler jeg mig overbevist om at fingeren bliver klippet.
Jeg kommer til at tænke på at fjeder styret til retur fjederen har nogle grumme ridser som jeg kan slibe væk. men den burde da ikke kunne give de problemer ????

@Caspian
max 35 skud efter jeg rensede kanalen hvor udtrækkeren bor fik jeg en fejl. så det er ikke det. Fik så ikke flere den aften.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4087
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 369 times

Re: cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af Caspian1911 » 10. sep 2010, 22:47

Raptor357 skrev:@Caspian
max 35 skud efter jeg rensede kanalen hvor udtrækkeren bor fik jeg en fejl. så det er ikke det. Fik så ikke flere den aften.
Flg kan måske udelukke nogle fejlkilder:
Tag piben ud af pistolen.
Prøv mindst 300 patroner i piben, så du er sikker på den kan føde.
Skyd samtlige skud med en ordentlig fatning på pistolen. (Ordentlig, så mener jeg: hold fast).
Hvis du stadig har problemer, så skal vi kigge på det mekaniske.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af Raptor357 » 10. sep 2010, 22:51

Jeg kan ikke forstå hvis kammeret er krøbet. Den har næsten udelukkende skudt magtech 9B. Men det bliver prøvet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4087
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 369 times

Re: cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af Caspian1911 » 10. sep 2010, 23:13

Raptor357 skrev:Jeg kan ikke forstå hvis kammeret er krøbet. Den har næsten udelukkende skudt magtech 9B. Men det bliver prøvet.
Ikke så meget kammer tolerancen, men for at udelukke fødningsproblemer med ammo. Så er den fejlmulighed elimineret.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af Raptor357 » 11. sep 2010, 10:48

Caspian1911 skrev:
Raptor357 skrev:Jeg kan ikke forstå hvis kammeret er krøbet. Den har næsten udelukkende skudt magtech 9B. Men det bliver prøvet.
Ikke så meget kammer tolerancen, men for at udelukke fødningsproblemer med ammo. Så er den fejlmulighed elimineret.
Jeg ville da mene at fødningen først går igang når slæden er på vej frem. dvs. når det tomme hylster burde være kastet væk.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4087
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 369 times

Re: cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af Caspian1911 » 11. sep 2010, 14:27

Raptor357 skrev:
Caspian1911 skrev:
Raptor357 skrev:Jeg kan ikke forstå hvis kammeret er krøbet. Den har næsten udelukkende skudt magtech 9B. Men det bliver prøvet.
Ikke så meget kammer tolerancen, men for at udelukke fødningsproblemer med ammo. Så er den fejlmulighed elimineret.
Jeg ville da mene at fødningen først går igang når slæden er på vej frem. dvs. når det tomme hylster burde være kastet væk.
Det gør den da også, men du kan jo ligeså godt eliminere fejlmulighederne ved at starte med noget, som du ved fødes ordentligt.
Hvis hylsteret klemmer lidt under fødningen, kan hylsteret også være sværere at trække ud igen, ikke!
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af Raptor357 » 11. sep 2010, 15:31

Ja det har du ret i. men et hylster udvider sig jo ved skud afgang.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 952
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af Raven » 12. sep 2010, 09:36

Raptor357 skrev:Ja det har du ret i. men et hylster udvider sig jo ved skud afgang.
Jo men du skriver jo også at problemet starter allerede inden der er skudt, altså at
Raptor357 skrev: Jeg har lokaliseret problemet til at engang imellem får den ikke lukket ordentligt sammen om patronen. det medfører så at der blæser en sjat krudtgas baglæns, patronen bliver ikke kastet ordentligt ud og det tomme hylster sætter sig og holder slæden tilbage.
Det kunne jo tyde på at der er nogle unøjagtigheder i de patroner du skyder med!! Ved så, som Caspian nævner, du prøver 2-300 patroner i dit kammer, sorterer dem fra der nu engang ikke "plopper" i af sig selv, så har du nu mulighed for at afprøve disse "perfekte patroner" om disse også laver fejlen på dit våben. Gør de det, jamen så er vi jo blevet så kloge, og ved at det ikke er selve patronen der er noget i vejen med!! :smile:
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

Brugeravatar
LiberalLegion
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 20. feb 2010, 16:42
Interesser: Militære håndvåben og Pistoler
Geografisk sted: Nørresundby-Nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af LiberalLegion » 12. sep 2010, 14:04

Nu kan det godt være at jeg spørger dumt, men burde en "normal" pistol ikke fungere, efter 300 skud, selv uden at man har renset den. CZ-75 er efter hvad jeg har hørt, meget pålidelige våben.

Jeg renser selv den pistol, jeg plejer at bruge, jævnligt.

Dit problem med pistolen, lyder underligt. Mener at vi har samme problem med en .22 Erma pistol, i den skytteforening jeg skyder i, dog er det mest udtrækkeren der driller, men jeg kan genkende problemet.
PRO REGE ET GREGE - FOR KONGE OG FOLK

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: cz 75 kamrer ikke altid patronen helt.

Indlæg af Raptor357 » 12. sep 2010, 14:58

Grundet miljø måtte der ikke skydes idag. så ingen test.
Pistolen plejer at skyde fint og uden problemer. den har da før tager 600-700 skud uden rensning, uden at kny. Jeg blev først gjort opmærksom på at den skulle/kunne renses under/bag udtrækkeren da den var mindst 2000 skud gammel. og da lavede den ingen problemer.
CZ-75 har nogle standart issues. slædestop og udtrækker kan knække. snavs på føde rampe på pibe kan give føde problemer. dernæst er rekylfjeder jo sliddel som alt andet.

Problemerne startede til RM på tredje eller fjerde sidste stage. efter den havde drillet mig på to stages, fedtede jeg alle mine patroner ind i CLP på sidste stage (den i bunden af 300m banen). der var ingen problemer der.
Så min mistanke er helt klart snavs. men jeg ved ikke hvor det skulle side, og jeg gider ikke rense pistol for hver 200 skud.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar