Acceleratortest

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Acceleratortest

Indlæg af Id » 7. aug 2005, 10:32

En lille film fra sommerferien.
ftp://tactical:tactical@yope.dyndns.org ... nstest.wmv
Med venlig hilsen
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Erik the Viking » 7. aug 2005, 14:08

Det undrer mig lidt at den kal. 12 special slug havde så stor en effekt ved 450m/s, må være meeeget special.. :neutral:
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 7. aug 2005, 14:51

Erik the Viking skrev:Det undrer mig lidt at den kal. 12 special slug havde så stor en effekt ved 450m/s, må være meeeget special.. :neutral:
Jeg fornemmer en lille tvivl om troværdigheden - der er IKKE snydt i filmen - jeg skal dog indrømme, at ved pistolskuddet, står jeg ikke på samme afstand som ved de andre skud - jeg kunne ikke ramme ordenligt og vi var ved at løbe tør for vandmeloner (hvis du nærkigger filmen under pistolskuddet kan du se at den er ramt en gang i bunden).
Der er ikke noget "specielt" ved den Slug., andet end den hedder Special Slug/Sellier & Bellot - hastigheden er jeg til gengæld ikke sikker på (det er bare et gæt - jeg mener at ha' læst det et sted, men da jeg ikke havde Cronograf med blev det et gæt - den går ihvertfald ikke stærkere end 550 m/s) - jeg indrømmer, at efter 8-10 skud er jeg rimelig mør i akslerne (og jeg er ikke en kylling :mrgreen: )
Effekten har jeg også undret mig over (med glæde). Vi bruger dem til vildsvin i Sverige - de er meget effektive..........vildsvinene stopper som om de er ramt af et tog og de bliver liggende, stendøde.
Grupperingen er også rimelig - ca. 10 cm@50 meter med fem skud - piben er endda ikke riflet hele vejen, kun i choken. Jeg skyder ikke vildsvin på 50 meters afstand - max. 25 - 30 meter.
NB Slugs er tilladt i Sverige til Vildsvin og Dådyr!
Med venlig hilsen
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Erik the Viking » 7. aug 2005, 15:10

Id skrev: Der er ikke noget "specielt" ved den, andet end den hedder Special Slug/Sellier & Bellot - hastigheden er jeg til gengæld ikke sikker på (det er bare et gæt - jeg mener at ha' læst det et sted, men da jeg ikke havde Cronograf med blev det et gæt) - jeg indrømmer, at efter 8-10 skud er jeg rimelig mør i akslerne (og jeg er ikke en kylling :mrgreen: )
Effekten har jeg også undret med over (med glæde). Vi bruger dem til vildsvin i Sverige - de er meget effektive..........vildsvinene stopper som om de er ramt af et tog og de bliver liggende, stendøde.
Grupperingen er også rimelig - ca. 10 cm@50 meter med fem skud - piben er endda ikke riflet hele vejen, kun i choken. Jeg skyder ikke vildsvin på 50 meters afstand - max. 25 - 30 meter.
NB Slugs er tilladt i Sverige til Vildsvin og Dådyr!
Med venlig hilsen
Ja det er en voldsom skudvirkning, måske pga. den sikkert rimelig flade forende/stor diameter der skaber en chockvirkning, jeg har også haft rimelig spetakulær virkning af 0.38 wadcutter´s (dyb hollow base) ladet baglæns, vælter når man kommer ud over ca. 25 meter, men inden for den afstand ekspanderer de helt vanvittig når der skydes i bløddele, selvom hastigheden kun var omkring 240m/sek.

Ang. "slugs tilladt i Sverige" er der vel ingen begrænsning hvis der skydes med fuld riflet slug løb = sidestilles med riffel?? (altså når anslagsenergien er i orden)
.."æ degn" har nævt det forholder sig sådan her i landet ihvertfald..

Jeg lurer forøvrigt selv på en Mossberg pump med fuld riflet slugløb til sjovskydning hvis du kender nogen, har fået en tilbudt til kr. 5000 incl. haglløb og 300 stk. brenneke, men det er lige rigelig når man ikke har brug for 2 sidste..
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 7. aug 2005, 15:23

Jeg ved ikke om der er nogen begrænsning hvis løbet er riflet hele vejen - det tror jeg dog. Den besked jeg fik af det svenske politi var, at bøssen kun måtte ha' et løb og man kun måtte skyde Vildsvin og Dådyr.
Forøvrigt blir man nødt til at fifle lidt, da det ikke er muligt at få tilladelse til et riflet løb til haglsprederen herhjemme (ihvertfald min erfaring).

Forøvrigt har jeg bestilt disse i Sverige - jeg håber at de snart er kommet hjem!
http://www.remington.com/ammo/shotshell/pcs_sabsl.htm
Med venlig hilsen
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 7. aug 2005, 15:33

Har selv skudt meget med Brenneke/Slugs og Buckshot i Grønland.

Har set spektakulære virkninger på motorblokke fra entreprenørmaskiner og biler, 4*4" tømmer, gasbeton/lega-blokke, pulver- og CO2-brandslukkere og vandbeholdere samt juicedunke, pakker med leverpostej og diverse store og små konservesdåser (største var en industrikonservesdåse med små kartofler - øj for et svineri) - alle skudt med Brenneke/Slugs.

Har skudt på det samme med Buckshots, der er 000- og 00-buckshots ganske effektive på gasbeholdere og diverse slukkere nu også sjove.
Fandt en halvfuld pulverslukker, eller let brugt i hvert fald - som fik en omgang Danarms 00-Buckshot - vist 32 eller 36 gram hagl, 16 hagl i 7.6mm.
Den forsvandt et øjeblik i en lysgrå/lysbrun tåge af ABC-pulver. :mad:


Har intet problem med at tro på oprigtigheden af filmen - ej heller effekterne.


Man får respekt for disse ammunitionstyper, når man selv laver tests og ser virkningen.

Nu skal man også lige medregne, at godt nok er brenneke/slug'en langsom - men den er flere gange større i diameter.

Så det tryk eller den effekt som en frugt vil vise, vil syntes at være meget grumt.


Fed film forresten. =o) Tak for kigget.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 7. aug 2005, 15:42

Nemlig ja :)

Jeg er faktisk mere forundret over, at der ikke er kommet nogen bemærkninger til Acceleratoren, for der var godt nok knald på. Projektilet er et 55 grains projektil fra en 5,56 mm.
Billede
Fra venstre, 5,56 x45 Nato, 7,62 x 51 Accelerator og 7,62 x 51 Nato
Med venlig hilsen
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 7. aug 2005, 15:49

Ja Acceleratoren har jeg dog kun afprøvet i cal. .30-06 på jerndumpen til diverse småskydning - målskydning.

Jeg er blevet vist en .30-30Win Accelerator, men nåede aldrig at få købt nogle inden jeg solgte min Winchester lever-action model 94.


Tror godt, at folk følger, at Acceleratoren "bare" er en lille kaliber - på steroider.. =o)

De er fede nok, men jeg kunne aldrig finde på at bruge dem til jagt selv.
Så hellere en "rigtig" kugle.

Men det er nok fordi jeg har lidt af et antipati imod noget som er indkapslet i plastic, hvor plastic'en adskilles og fraskilles - selvom jeg har prøvet dem, stoler jeg stadig ikke helt på præcisionen, selvom jeg har set ved egen test - at den er finfin. =o)


Har set Sabots til genladning - og en af dem jeg GODT gad prøve - var den som man sætter en 7.62/.30-projektil på en 12.7/.50BMG med.

Det kunne da være hylemorsomt.

Ellers kunne jeg forestille mig at sætte et 5.56/.223 projektil på en .300Ulti-Magnum kunne være sjovt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Normag
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 433
Tilmeldt: 4. aug 2005, 15:14
Interesser: ----
Geografisk sted: ----

Indlæg af Normag » 7. aug 2005, 19:48

Hej Id,

hvordan er præcisionen i dine accerator patroner. Har hørt og læst lidt forskelligt, lige fra fremragende til noget nær katastrofale skudgrupper.

Hvor i DK kan man i øvrigt købe dem ? Synes ikke man ser dem på hylderne.
Medl. af DJ.

mvh

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 7. aug 2005, 20:19

æv.. kan desværre ikke se filmen .. får en 'connection refused' - prøver igen senere :)

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 7. aug 2005, 21:12

Id skrev:Jeg ved ikke om der er nogen begrænsning hvis løbet er riflet hele vejen - det tror jeg dog. Den besked jeg fik af det svenske politi var, at bøssen kun måtte ha' et løb og man kun måtte skyde Vildsvin og Dådyr.
Forøvrigt blir man nødt til at fifle lidt, da det ikke er muligt at få tilladelse til et riflet løb til haglsprederen herhjemme (ihvertfald min erfaring).

Forøvrigt har jeg bestilt disse i Sverige - jeg håber at de snart er kommet hjem!
http://www.remington.com/ammo/shotshell/pcs_sabsl.htm
Med venlig hilsen
Sagtens, du registrerer piben på samme måde som en vekselpibe til en riffel og det kan man godt! I tilfældet så er nummeret på låsen så det fra pumpen. (Alt dette ifølge sheriffen i Gladsaxse!) I loven står der at det er forbudt at skyde med slugs i haglpiber (der pr def er glatte ikke?) Ikke at du ikke må have en riffel med en kaliber på ,732".
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 7. aug 2005, 22:04

Uha, den "riffel" må være et helved at tage prøven med. hehe.

Men har godt hørt det er muligt at indregistrere den som riffel og dermed bruge brenneke og slugs.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 7. aug 2005, 22:40

Jeg har ikke prøvet præcisionen på Acceleratorene endnu (efter hvad jeg har hørt er de OK i stille vejr) - jeg fik kun fat i 11 stk. privat og jeg aner ikke hvor man skal få fat i dem - jeg ved at svenskerne har dem i Afgahnistan (men det er lidt langt at køre).
Jeg så et sted på nettet, at man kunne købe noget ladegrej incl. de der kunststof-bøsninger, men jeg er desværre ikke hjemmelader sååå..........

M.h.t. at få tilladelse til sådan en riflet pibe i cal. 12, så havde jeg, da jeg talte med politiet om det, nogle andre ansøgninger "på kanten" inde, så jeg fandt ingen grund til at "kræve min ret" - jeg fik bl.a. den besked, at jeg ikke måtte tage Slug'sne med ind i Danmark, så derfor ligger piben (20"), Slugs'ne (og Shell'sne) samt extenderen, hos min nabo i Sverige. På filmen er Remingtonen rigget til IPSC d.v.s 20" løb/pibe og extender til 7 bolsjer (det må jeg os'se kun i Sverige) :;_=) I Sverige er kun tilladt at ha' 2 bolsjer i bøssen, hvis man skal bruge den til jagt (li'som i Danmark - det tar' 5 min. at gøre den lovlig til jagt).
@Marius - filmen ligger på en privat server (ikke min) og nogle gange bliver den lukket ned........bare ha' lidt tålmodighed. Hvis nogen har en anden server, er de velkommen til at lægge filmen der, så den er lidt nemmere og hurtigere at få fat i.

På filmen, ser det måske ud som om at Acceleratoren og Sluggen har nogelunde samme effekt - det er absolut ikke tilfældet. Sluggen fik vandmelonen til at eksplodere - Acceleratoren fik vandmelonen til at ligne "The Big Bang" (jeg tror at den kogte).....alt i nærheden var indsmurt i forstøvet vandmelonklister.
Med venlig hilsen
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Blackbird
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30. jul 2005, 15:36
Geografisk sted: Hørme

Indlæg af Blackbird » 8. aug 2005, 00:51

Nå, ID, så fik du afprøvet skidtet...glæder mig til at der er hul igennem til serveren...

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 8. aug 2005, 09:48

The Dane skrev: Sagtens, du registrerer piben på samme måde som en vekselpibe til en riffel og det kan man godt! I tilfældet så er nummeret på låsen så det fra pumpen. (Alt dette ifølge sheriffen i Gladsaxse!) I loven står der at det er forbudt at skyde med slugs i haglpiber (der pr def er glatte ikke?) Ikke at du ikke må have en riffel med en kaliber på ,732".
OK, men når så "fætter Mosberg" får piben på, og derved pludselig er en riffel og ikke et haglgevær længere, mangler man så ikke en "komplet" våbentilladelse? Eller betaler man en 10-årig tilladelse for vekselpibetilladelsen?

Hvis ikke er der nok en "gråzone" her. Fx. Fætter "Mosberg" skal sælges. Haglløbet er ikke længere eksisterende. Nu sælger man altså en riffel og ikke et haglgevær. Kan køber så få en riffeltilladelse på våbnet (den er jo i forvejen ikke registreret, eller er den?). Giver du lige lidt flere detaljer. Det er en interessant "tanke".
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Erik the Viking » 9. aug 2005, 07:46

Id skrev: Forøvrigt har jeg bestilt disse i Sverige - jeg håber at de snart er kommet hjem!
http://www.remington.com/ammo/shotshell/pcs_sabsl.htm
Ser spændende ud, håber du laver en test, også med precisionen. :;>-
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Besvar