Pibens voldsomme død

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Pibens voldsomme død

Indlæg af The Dane » 23. sep 2005, 17:18

Her er historien om hvordan man bedst slider/smadrer sin riffelpibe med færrest mulige skud :cool:

For godt 3 år siden købte jeg en Ruger M77 MKII i 22-250 standard.
Billede

Fejl nummer 1 fra min side, det skulle selvfølgelig have været en Target

Billede

Idet meningen altid har været at det skal være en bane/bænk riffel og ikke en riffel til at slæbe med i skoven.
Ruger kører med et trykpunkt i forskæftet til at bryde pibevibrationer så en tynd pibe kan bringes til at skyde hæderligt med næsten alt den får at æde.
De første 200-300 skud med denne riffel var en stor lang frustration idet den hellere lavede sværme end grupper. Vi snakker 12-15cm c-c på 200m! Jeg fik endelig mod på at splitte dyret ad for at se om der var noget i vejen, og minsandten, piben var slet ikke fritliggende i skæftet for nær trykpunktet i spidsen men hvilede mod skæftet mindst 20 steder.
Her kommer fejl nummer 2, for i stedet for at gå tilbage til butikken og få rettet problemet så gik jeg selv i gang. (I dag havde jeg nok ikke gået til butikken alligevel idet jeg er blevet meget klogere på deres forretningsmetoder og har alvorlige tvivl mht en eventuel udbedring af fejlen fra deres bøssemagerværksted. Det er en stor københavnsk jagtforretning som har importen af Ruger i Danmark, ingen nævnt ingen sværtet til offentligt!!!)
Nå, skæftet blev hulet så piben var 100% fritliggende og de næste 150-200 skud gik med de samme problemer som tidligere men dog i grupper i stedet for haglsværme. Den ville stadig ikke ramme som den skulle. Ved en tilfældighed læste jeg en tråd på et udenlandsk forum der berørte tilspændingen af skruerne i en Ruger. Dumme mig der bare troede at de skulle skamspændes og så var den ged barberet :neutral: Wrong McFly. Den forreste der strammer rekyleknasten skal strammes hårdt, den bagerste skal kun strammes så den sidder til og den midterste skal strammes så den netop ikke triller af riflen og alle i den nævnte rækkefølge. Med det i mente så kunne jeg konstatere at skæftet var skævt som en åre til turbådene på slotssøen i Hillerød :evil: Frejdig gik jeg i gang med at læse om hvordan man bedder en riffel. Det blev gjordt og faktisk rigtigt godt! Der er bare en lille flue i sololien, jeg brugte hårlak som slipmiddel på piben og det virkede i fremstillingsøjeblikket godt men efter ca. 18 måneder var det væk og beddingen slap skæftet i stedet for metallet ved adskillensen (forbandet fordømt og øv).

Fejl mummer 3 er at jeg simpelt hen ikke vidste hvor meget og hvor ofte en highspeed pibe skal renses/vedligeholdes :???: Den har gang efter gang skudt både 40 og 50 skud på en dag uden rens i dagens løb men måske ved hjemkomst. Jeg ved nu at en sådan skiderik skal renses efter 20-25 skud, og det for både krudtslam og kobber! De sidste ca. 200 skud der gik igennem riflen begyndte at sprede mere og mere. Ikke med et mønster (som kunne tyde på en fejl et eller andet sted) men bare sprede tilfældigt. Til allersidst kunne den ikke holde 5 skud indenfor 15cmØ på 200m, og så blev jeg arrig og bestilte en ny håndlavet pibe fra Jensen Rifle Company ved Hillerød. Men det er en helt anden historie.

Nu er vi så småt ved indlæggets kerne: Billederne af den gamle udskudte pibe. Efter mit guestimat har den gået noget der ligner 800-1000 skud og med et borescope som er en kikkert der minder om den lægerne bruger i folks knæ og maver, ligner piben et billede af månens bagside. Det der sker er at metallet ved kontakt med flammen fra krudtet langsomt rejser sig og begynder at krakkelere. Hermed vil stålet rive i projektilkappen yderligere, piben blive hurtigere beskidt, trykket stiger, afbrændingen af piben blive værre og spiralen er i gang. Til sidst er piben blevet så stor (eller er det lille?) lige efter kammeret og kuglen sizes ned på et mål der er mindre end det piben har i mundingen, kuglen bliver for lille og "rasler" ud gennem piben. Katastrofal pasning og nøjagtighed er følgen.

Ofte og grundig rensning for både kobber og krudtslam er midlet for at få piben til at holde længere, smeden har desuden fortalt mig at pibens brugbare liv kan forlænges yderligere nogle hundrede skud hvis den poleres fra kammeret og ca. 20-25cm fren i ny og næ. Det skal ske i en helt ren pibe og med f.eks. Iosso eller JB polerepasta fremstillet til foremålet. Den afbrænding der hele tiden vil ske kan så holdes i ave og det kan godt være piben bliver poleret en eller to tusindedele større men det er diameteren i mundingen der bestemmer hvordan kuglen forlader piben og med hvilken præsition.
Vedhæftede filer
Ruger 22-250 pibe gennemskåret.jpg
Ruger 22-250 pibe gennemskåret.jpg (14.9 KiB) Vist 22839 gange
Ruger 22-250 rifling.jpg
Det ser ikke godtud!
Ruger 22-250 rifling.jpg (41.26 KiB) Vist 22855 gange
Ruger 22-250 rifling i nærbillede.jpg
Her ses et nærbillede af piben og det er helt tydeligt at se de krakeleringer der er i riflingen. Desuden er det MEGET tydeligt at piben ikke er renset ofte nok ikke? Jeg har aldrig set så meget kobber i en "ren" pibe før!
Ruger 22-250 rifling i nærbillede.jpg (47.04 KiB) Vist 22856 gange
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 23. sep 2005, 18:01

Kanon skrevet!

Men hvad er egentlig din konklusion? Er Ruger piber (og våben) noget "bæ"?

Skulle en almindelige riffel pibe af nogenlunde kvalitet ikke kunne holde til flere tusinde skud?

Det lyder som en rigtig trist oplevelse. Minder lidt om min tidligere PC.



The Dane:
Dumme mig der bare troede at de skulle skamspændes og så var den ged barberet Wrong McFly.
For sjovt. Respekt!
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 23. sep 2005, 18:33

Tja nej og måske alligevel jo altså det ved jeg ikke!

Jeg har en ruger mage til i 6,5x55 og det er min helt klart foretrukne riffel når den står på jagt, så nej jeg disser ikke Ruger, de er som alle andre i en situation hvor de skal levere et produkt med så få fejl som muligt for den lavest mulige pris. Det er et dilemma der kun kan resultere i mange mandagsmodeller, men er det ikke os som forbrugere der har dikteret den trend?
Min 6,5'er har skudt flere tusinde skud og er begyndt at sprede lidt men den er pæn i piben og der har aldrig været noget med den overhovedet! Om den er varm eller kold, våd eller tør, beskidt eller renset så skyder den altid hvor den skal og bortset fra aftrækket der er tunet er den 100% standard.
Her skal vi regne med at V0 ligger på 770m/s med træningsammo og ca. 850m/s med jagtammo og så vil piben holde "evigt".

I gamle dage sagde man at en riffelpibe holdt ca. 10 sekunder. Nå der tabte i underkæben og begyndte at flytte rundt med de små grå hvad? Jo forklaringen er at hvis man siger kuglen er i riflingen i ca. 3 millisekunder ved skudafgang så svarer det til ca. 3000 skud før piben er "skudt ud" altså mage til den jeg har vist. Det er en tommelfingerregel der holder for moderate ladninger og hastigheder, ved hastigheder over og langt over 1000m/s holder den ikke og levetiden regnes i ca. 1,5-2,5 sekunder!!!
Jeg har et lille Excel regneark jeg har hugget på nettet der siger at min nye pibe er "væk" efter ca. 1,9 sekunder med moderate ladninger :shock:
Hvis det har interesse vil jeg få Lycon til at lægge det i Toolbox.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 23. sep 2005, 19:27

:;_() Tak for advarslen...jeg har lige fået tilbudt en brugt banerifel
cal 65x55,en en otterup med mauser lås.planen var at montere en
kikkert og bruge den til jagt.jeg kan da godt se at hvis den har skudt
x antal skud så får jeg et problem. :evil:

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 23. sep 2005, 19:37

Bare rolig, alle de Mauser 66 jeg har set har været i fin stand. At dømme ud fra de ældre skytter der frekventerer Kalvebod Skyttecenter vil jeg mene at skytterne får mere motion/brug en geværerne (Skål!), så køb du roligt en gammel skytteforeningsriffel til en plovmand.. og hav det sjovt med den, det har jeg gjordt:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... areb%F8sse
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 24. sep 2005, 12:19

The Dane skrev:I gamle dage sagde man at en riffelpibe holdt ca. 10 sekunder. Nå der tabte i underkæben og begyndte at flytte rundt med de små grå hvad?
Nej da :twisted:

Det var derfor forsvaret blandt andet købte en Canadisk "M/16" look a like og ikke den originale Colt. Den Canadiske havde/har en pibe, som har en levetid på 3 sekunder mere end den originale Colt.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

RB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 101
Tilmeldt: 3. okt 2004, 13:10
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 2 times

Jensen Rifle

Indlæg af RB » 24. sep 2005, 13:02

Hmm interessant historie, jeg bliver lige pludselig glad for min 3006.

Har Jensen rifle monteret piben for dig?

Har de gjort noget ved låsen, rettet gevind flader og lign. op, evt. poleret lukkeknaster osv?

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 24. sep 2005, 18:22

Hvis der ikke er noget galt er der vel ingen grund til at "rette fejlene"
Nej løbet er sat på og alt montagearbejde er gjordt efter alle kunstens regler.
Jeg skriver nu et indlæg om tilskydningen af den nye pibe.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 24. sep 2005, 19:58

Dane viste mig idag et lille trick, der rystede mig i min opfattelse af hvornår en pibe er ren.

Jeg rensede min riffel, den fik endda borefoam og stod og sovsede i en lille time - efter den omgang var den da ren!

::-;< men nej - Dane havde lige en tube 'tandpasta' kaldet 'Iosso' som han så lige skrubbede løbet med på en patch... patchen og de følgende tre var KULSORTE!!!

;.;< til hvad der end er i det præparat!

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Iosso?

Indlæg af Zubra » 31. okt 2005, 23:21

Det der middel Iosso er det noget man kan købe i enhver våbenforretning, eller er det noget man hjemtager fra udlandet (nettet).
Jeg har aldrig hørt om det før.
Jeg har altid brugt solvent, men hvis det er så meget bedre er det jo det vi skal bruge.

Mvh.

Zubra.

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 1. nov 2005, 05:55

Zubra Velkommen til w:)

Iozzo er et "polere" middel der primært består af koncentreret kobber/krudt solvent, men med en svag polerende effekt. Det træder ikke i stedet for almindelige rensemidler men er et suplement der anvendes en gang i mellem. Når piben er renset helt i bund med kobberrens for derefter at blive trukket igennem med en god opløsende olie og f.eks. trækker natten over. Nu er du overbevist om at piben er ren ikke? Renselapperne kommer ud helt rene og piben skinner blankt og fint når du kigger igennem den. Men nej, det er her du kan bruge Iozzo, for den gnubber det sidste slam ud af piben, det der har fået lov til at gro rigtig fast.

Det kan købes her:

Iozzo rensepasta
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

plet
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 30. jul 2004, 19:35
Geografisk sted: Århus

Indlæg af plet » 1. nov 2005, 14:04

The Dane skrev:Zubra Velkommen til w:)

Iozzo er et "polere" middel der primært består af koncentreret kobber/krudt solvent, men med en svag polerende effekt. Det træder ikke i stedet for almindelige rensemidler men er et suplement der anvendes en gang i mellem. Når piben er renset helt i bund med kobberrens for derefter at blive trukket igennem med en god opløsende olie og f.eks. trækker natten over. Nu er du overbevist om at piben er ren ikke? Renselapperne kommer ud helt rene og piben skinner blankt og fint når du kigger igennem den. Men nej, det er her du kan bruge Iozzo, for den gnubber det sidste slam ud af piben, det der har fået lov til at gro rigtig fast.

Det kan købes her:

Iozzo rensepasta

Hejsa Dane

Meget fin diskussion. Vil man kunne forestille sig en lignende fastgroning af slam i gamle luftgeværer ?? Der er ingen mekanisk slitage af betydning, men gammelt fastgroet slam kunne måske opstå.
Jeg tror det ikke selv, da der jo ingen krudt er til stede, men man kan jo aldrig vide.

Hilsen Plet
mod havet kæmper selv tåber forgæves

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 1. nov 2005, 18:25

Blyoxid og guderne må vide hvad for "smøremidler" der har været anvendt, så jo mon ikke der også er god fangst i et gammelt luftgevær løb. Du vil blive forbløffet over den mængde skidt der kan sidde og piben ser stadig spejlblank ud ved gennemsyn.
Senest rettet af The Dane 2. nov 2005, 18:44, rettet i alt 1 gang.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Henning
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 199
Tilmeldt: 11. okt 2005, 22:53
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Henning » 2. nov 2005, 16:14

DET var sgu godt nok synd for dig, at den "døde" så hurtigt...MEN IGEN...OG IGEN..OG IG... Et tydeligt bevis på at mange er for "sjuskede" til at rengøre våben efter skydning..Slam..slam..løbssprægning..Brasso...silvo..og gud ved hvad sjove ting man stopper i løbet og renser i bund, uden at hælde nyt smøre-middel på....løbssprængning....Klude og pinde nokket frem og tilbage i løbet...smadret kroning, og ingen fatter hvorfor et våben ikke træffer....
Nå ikke ment som surt opstød, eller "angreb"...men rengøring EFTER skydning....Rengøring INDEN skydning og almindelig vedligeholdende rengøring er et ALT for overset emne...Og jo gu tager det tid, at vippe et par dråber olie eller bor-cap i et løb når man kommer hjem...og at trække det af igen dagen efter...men skidtet holder altså x 1000 skud længrer

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 2. nov 2005, 17:46

Henning skrev:....og gud ved hvad sjove ting man stopper i løbet og renser i bund, uden at hælde nyt smøre-middel på....løbssprængning....
Den må jeg lige den lange version af..
Er det faren ved tæringer du hentyder til, eller hvad mener du med 'smøring'?

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 2. nov 2005, 18:54

Henning skrev:DET var sgu godt nok synd for dig, at den "døde" så hurtigt...MEN IGEN...OG IGEN..OG IG... Et tydeligt bevis på at mange er for "sjuskede" til at rengøre våben efter skydning..Slam..slam..løbssprægning..Brasso...silvo..og gud ved hvad sjove ting man stopper i løbet og renser i bund, uden at hælde nyt smøre-middel på....løbssprængning....Klude og pinde nokket frem og tilbage i løbet...smadret kroning, og ingen fatter hvorfor et våben ikke træffer....
Nå ikke ment som surt opstød, eller "angreb"...men rengøring EFTER skydning....Rengøring INDEN skydning og almindelig vedligeholdende rengøring er et ALT for overset emne...Og jo gu tager det tid, at vippe et par dråber olie eller bor-cap i et løb når man kommer hjem...og at trække det af igen dagen efter...men skidtet holder altså x 1000 skud længrer
Nu var det også nærmest ment som en oplysning, således at andre ikke falder i det hul hvorfra jeg netop er kravlet op!
Altså: Rens "ofte" og rens rigtigt, ellers vil piben forgå langt før tid.
Nu har jeg begrænset erfaring med rifler og har ikke skudt alvernden, men har dog indtil dato kun hørt om 1 en éen våbensprængning ikke løb men lås. Det kunne direkte tilskrives en dobbeltladning.
Så hvis du vil være så venlig at forklare så vil jeg meget gerne høre om våbensprængninger som følge af manglende/utilstrækkelig/fejlagtig rensning eller smøring!
Please, lad os andre høre om erfaringer eller beretninger fra det virkelige liv.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Henning
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 199
Tilmeldt: 11. okt 2005, 22:53
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Henning » 3. nov 2005, 18:53

Ueeehaa...jeg var også bange for at det skulle blive opfattet som et "surt" opstød, på trods af at jeg syndes "danes" indlæg er SUPERT, og virkeligt bør være med til at åbne øjnene for det sindsyge vigtige der ligger i at vedligeholde sit våben. Vi går alt for ofte op i aftræk og skydestillinger og krudt, uden at tænke på rengøringen..Nå men jeg vil forsøge at anskueliggøre noget af det jeg skrev; inden konen galer op om aftensmad..Rengøring af løb kan tages en smule letter af folk som anvender FMJ...anvender man rene bly-prohektiler er det en helt anden snak, idet disse projektiler afsætter en smule bly ved hver afskydning i riffelgangen...Førhen var det "meget normalt", hvis man ville lave en grundig rengøring hurtigt og let, at smide kviksølv i løbet, hvilket utroligt effektivt fjerner alt bly i riffelgangen....Eller den gammeldags solvent..(idag anvendes div. slibemidler, renset benzin eller acetone)...Problemet er bare at løbet bliver "for tørlagt", hvilket er med til at ødelægge selve løbet, hvorfor det efter sådanne en behandling skal "smøres" igen med enten olie eller bor-cap...(og i den forbindelse skal oplyses at olie og bor-cap IKKE arbejder sammen...man bruger ENTEN det ene eller det andet...derfor skal våbnet også være totalt tørlagt (helst kogt hvis man er milijø venlig) hvis man går fra olie rengøring og til bor-cap...
Det er også kanon vigtigt at man kun kører den ene vej med sin klud...eller som mange bruger sleeve (der også kun anvendes én gang), og det er UDEfra og IND mod kammeret, således kroningen på våbnets pibe ikke bliver ødelagt.(kroningen er alfa og omga i træfsikkerden)..og man kører ned til kammeret, hvor kluder/sleeve tages af...Overskydende skidt sidder hermed i kammeret, hvilket bortrenses med kammer børsten....Næste gang man så er ved sin tandlæge til "bisser-eftersyn", spørg ham om han ikke har en "gammel" tandrenser (Den statan han bruger til at krasse tandsten af tænderne med) Den er EMINENT til at fjerne skidt fra udtrækkren på låsen med...Jeg har set mange der "søler" udtrækkeren ind i olie og sågar WD-40, i håb om at skidtet "selv løber ud"...alt det overskydende olie kan forbrænde og give ekstra tryk i kammeret...Ligesom det ...Så nu galer hun !!...øhhh er jeg stadig "uforståelig" spørg og jeg skal svare efter beste evne...

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 3. nov 2005, 21:11

Nej denne gang fes den ind.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Besvar