hvilken kal. er billigst på skydebane

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
M.Klausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29. jun 2010, 11:28
Interesser: Jagt/Skydning
Geografisk sted: 6980 Tim, Vestjylland

hvilken kal. er billigst på skydebane

Indlæg af M.Klausen » 27. feb 2011, 21:50

jeg står og skal til at købe min første riffel. ´
Mit spørgsmål er derfor; hvilken kaliber skal jeg vælge (6.5x55/308) da det meste af min skydning med geværet kommer til at foregå på skydebane, og måske engang en smule jagt.
her tænker jeg på ammu priser. Jeg har ladet mig fortælle at 308 er billigst, men også at 6.5x55 er billigst. så hvad skal jeg tro på?
Ny jæger - 2011

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: hvilken kal. er billigst på skydebane

Indlæg af GT9 » 27. feb 2011, 22:04

Hej

Hvis du ikke selv genlader vil jeg anbefale lidt research hos f.eks Korsholm, Østjysk Våbenhandel og Skyttebutikken.

Skal man kun skyde lidt råvildt og ræv samt træne på bane vil jeg også kikke på cal .223 hvor ammunition til træning kan skaffes billigere end de andre. Jeg overvejer at skifte min ene 6,5 baneriffel som jeg skyder kombiriffel med til en .223. Der er forskel på 4.25 kr for en Norma rekrut til 3 kr for en .223, når man skyder en del på bane.

Til jagt betyder de få skud man skyder ind med samt bruger på jagt ikke noget der skal jeg bare have noget der dur.
Norwegian Blue Parrot

Slettet bruger

Re: hvilken kal. er billigst på skydebane

Indlæg af Slettet bruger » 28. feb 2011, 09:23

hej har selv 308, vingsted har ok billig ammu(magtech) til træning. men ellers lader jeg selv min jagt ammu. 308 er jo en gammel gængs kending til allround brug, men som den anden herre skriver hvis det bare er til råvildt og mindre, er en 223. kanon, ingen rekyl , og effekten på det skudte stk vildt er rigtigt god. har selv en 223 også. ingen af de 12 dyr jeg har skudt med 223 er gået mere end 15 meter.de fleste er gået ned i knaldet.
223 er også billig i ammu, vingsted igen, blandt andet.

Har set et par tilfælde på jagt, med 6,5. At det skudte råvildt er løbet både 200 og 300 meter efter et pænt bladskudt, af hvilken grundt kan jeg ikke sige.
men lige lidt info til dig, så kan du jo lure lidt på det. :sniper:

Brugeravatar
Jens Fup
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 20. dec 2008, 22:55
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: hvilken kal. er billigst på skydebane

Indlæg af Jens Fup » 28. feb 2011, 14:54

GT9 skrev:Hej

Hvis du ikke selv genlader vil jeg anbefale lidt research hos f.eks Korsholm, Østjysk Våbenhandel og Skyttebutikken.

Skal man kun skyde lidt råvildt og ræv samt træne på bane vil jeg også kikke på cal .223 hvor ammunition til træning kan skaffes billigere end de andre. Jeg overvejer at skifte min ene 6,5 baneriffel som jeg skyder kombiriffel med til en .223. Der er forskel på 4.25 kr for en Norma rekrut til 3 kr for en .223, når man skyder en del på bane.

Til jagt betyder de få skud man skyder ind med samt bruger på jagt ikke noget der skal jeg bare have noget der dur.
Hey hvis det er en Sauer 200 STR du skyder kombi med, så slå koldt vand i blodet... Sauer har et 223 sæt på vej til 200 STR. det siges at det bliver godkendt til DDS. så kommer det vel til at koste det samme som et .22 sæt...
Jeg ser frem til det bliver godkendt, for så skal jeg skyde langbang igen.
http://www.Dfs.no
Gun´s do not kill people, people kill people....

Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 16. feb 2004, 16:54
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Geografisk sted: Varde
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 33 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: hvilken kal. er billigst på skydebane

Indlæg af PerD » 28. feb 2011, 22:15

Den billigste ammo er nu 7,62x39 Men det kræver jo en....no-no gun... :blink:
mvh
Per
Stg 44
Mauser M41
K43
Johnson M41
Garand 1943 Sniper
Springfield 1903 - Pedersen
US Carbine
AG-42
SVT40
SVT38
+ alle de andre...

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: hvilken kal. er billigst på skydebane

Indlæg af HappyNanoq » 28. feb 2011, 22:22

PerD skrev:Den billigste ammo er nu 7,62x39 Men det kræver jo en....no-no gun... :blink:
mvh
Per
En CZ 527 Carbine eller en Ruger model 77 findes i dén kaliber.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 16. feb 2004, 16:54
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Geografisk sted: Varde
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 33 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: hvilken kal. er billigst på skydebane

Indlæg af PerD » 28. feb 2011, 23:28

Rugeren er min favorit, sammen med originalen... :razz:
Stg 44
Mauser M41
K43
Johnson M41
Garand 1943 Sniper
Springfield 1903 - Pedersen
US Carbine
AG-42
SVT40
SVT38
+ alle de andre...

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: hvilken kal. er billigst på skydebane

Indlæg af GT9 » 8. mar 2011, 15:09

Jens Fup skrev:Hey hvis det er en Sauer 200 STR du skyder kombi med, så slå koldt vand i blodet... Sauer har et 223 sæt på vej til 200 STR. det siges at det bliver godkendt til DDS. så kommer det vel til at koste det samme som et .22 sæt...
Jeg ser frem til det bliver godkendt, for så skal jeg skyde langbang igen.http://www.Dfs.no

Jo jeg har en Sauer 200 STR og nu har DDS besluttet at arbejde videre med .223 så et .223 mulig for Saueren er tættere på.

Iøvrigt god side http://www.dfs.no. De har n***** til at støtte og markerer en holdning Gul sløjfe på forsiden :numberone:
Norwegian Blue Parrot

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: hvilken kal. er billigst på skydebane

Indlæg af 5317 » 8. mar 2011, 15:42

GT9 skrev:
Jens Fup skrev:Hey hvis det er en Sauer 200 STR du skyder kombi med, så slå koldt vand i blodet... Sauer har et 223 sæt på vej til 200 STR. det siges at det bliver godkendt til DDS. så kommer det vel til at koste det samme som et .22 sæt...
Jeg ser frem til det bliver godkendt, for så skal jeg skyde langbang igen.http://www.Dfs.no

Jo jeg har en Sauer 200 STR og nu har DDS besluttet at arbejde videre med .223 så et .223 mulig for Saueren er tættere på.

Iøvrigt god side http://www.dfs.no. De har n***** til at støtte og markerer en holdning Gul sløjfe på forsiden :numberone:
Og de blev da også staret i samme ånd som danske skytteforeninger - men her i landet er det helt sikkert ikke politisk korrekt at nævne skytteforeninger og militært forsvar sammen - UPS nu bli'r jeg sikkert dunket på maven


http://www.dfs.no/no/Om_DFS/DFS_og_Forsvaret/
DFS ble opprettet av Stortinget i 1893, og vår formålsparagraf lyder: "Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar."
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: hvilken kal. er billigst på skydebane

Indlæg af Mausertossen » 8. mar 2011, 16:12

Jeg tror ikke man skal regne med at et .223 vekselsæt til en 200 STR kommer til at koste det samme som et til .22. En .22er arbejder med et teoretisk kammertryk på op til 30000 psi* (205MPa) en .223 kan gå op til 55ooo psi (380 MPa). Der er også forskel på riflingen.
Søren

*CIP
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Jens Fup
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 20. dec 2008, 22:55
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: hvilken kal. er billigst på skydebane

Indlæg af Jens Fup » 19. mar 2011, 19:27

5317 skrev:
GT9 skrev:
Jens Fup skrev:Hey hvis det er en Sauer 200 STR du skyder kombi med, så slå koldt vand i blodet... Sauer har et 223 sæt på vej til 200 STR. det siges at det bliver godkendt til DDS. så kommer det vel til at koste det samme som et .22 sæt...
Jeg ser frem til det bliver godkendt, for så skal jeg skyde langbang igen.http://www.Dfs.no

Jo jeg har en Sauer 200 STR og nu har DDS besluttet at arbejde videre med .223 så et .223 mulig for Saueren er tættere på.

Iøvrigt god side http://www.dfs.no. De har n***** til at støtte og markerer en holdning Gul sløjfe på forsiden :numberone:
Og de blev da også staret i samme ånd som danske skytteforeninger - men her i landet er det helt sikkert ikke politisk korrekt at nævne skytteforeninger og militært forsvar sammen - UPS nu bli'r jeg sikkert dunket på maven


http://www.dfs.no/no/Om_DFS/DFS_og_Forsvaret/
DFS ble opprettet av Stortinget i 1893, og vår formålsparagraf lyder: "Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar."
DE har nok en anden grund til at have N..... til at så ved det....
DDS. får Tips midler... DFS. er støttet af den Norske Hær..

Og i Norge skyder man gerne Konkurrence med AG3 ( vist nok en M75 ) mod skytter med Sauer. se evt. http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/656242/

Jeg håber de snart tager sig sammen i DDS. og TV
Gun´s do not kill people, people kill people....

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: hvilken kal. er billigst på skydebane

Indlæg af K.M. » 20. mar 2011, 01:23

Jens Fup skrev:Jeg håber de snart tager sig sammen i DDS. og TV
Skydning er bare større i Norge, sådan er det bare. Når man holder "skydningens dag" (landsdækkende åbent hus i skytteforeningerne) herhjemme, kommer der måske 5-10 stykker. Når de har "skyttets dag" i Norge kommer der over 100 i de mindste foreninger - et år jeg var i Bergen på skyttets dag var der omkring 250 i den skytteforening... Og nej, det er ikke fordi de danske foreninger ikke er gode nok til at reklamere :blink:
Skydning har bare en anden status deroppe - det er nok derfor de er verdens bedste til det :smile:

Og mht. TV er vores discipliner nok for lidt actionprægede i forhold til de norske, som for en god dels vedkommende består af hurtige serier (oven i det faktum at for få folk er interesserede i at se skydning)

(og umiddelbart er det vist kun på Stang at de kan deltage med M75, og den disciplin er lidt for sig selv)
Improvise, adapt, overcome!

Besvar