Polering af aftræk.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Klinge-777
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 527
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Ribe-Esbjerg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Polering af aftræk.

Indlæg af Klinge-777 » 23. mar 2011, 10:45

Jeg har anskaffet mig en marlin 917 v, og som forventet er aftrækket ikke verdens bedste (MILDT SAGT)!

Jeg har nu studeret nettet en del, og fundet mange sjove løsninger med at eksempelvis klippe i fjedre, udskifte fjedre med fjedre fra kuglepenne, osv.

Min endelige løsning bliver nok at bestille en justerbar aftrækker fra riflebasix, men har nogle erfatinger med denne?

Endelig har jeg læst om at polere et aftræk? Men hvordan fungerer dette, og hvad er det man "polerer"?

Hilsen Simon :arrow:
Der er altid et alternativ!

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: Polering af aftræk.

Indlæg af Zoli » 23. mar 2011, 12:42

Jeg har et rifleBasix på min nyindkøbte Brno salonriffel.
Det virker upåklageligt, jeg har justeret det en del ned i vægt og det virker stadig perfekt.
Mvh

Zoli

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Polering af aftræk.

Indlæg af 458hunter » 23. mar 2011, 14:00

Det man polerer er de flader hvor metaldelene i aftrækket har kontakt under affyring.

Poleringen består i at man ikke fjerner decideret materiale nogen steder, kun grater og ujævnheder samt retter evt skævheder. Der er guides på nettet til de fleste våbentyper.

Det kan egentlig gøres med ret få midler og uden de store forudsætninger, hvis man er indstillet på at det tager tid at få et godt resultat. Vælger man for groft værktøj for at spare tid, så bliver resultatet dårligt - måske et ødelagt aftræk.

Jeg har lavet det på flere amerikanske rifler og håndvåben, hvor resultatet er blevet meget bedre end udgangspunktet. Hvis jeg skulle gøre den brugte tid op i penge, kan det ikke betale sig i forhold til at få en prof til det eller købe nyt aftræk, men når det nu er sjovt og spændende samtidig :)

C

LaGuHa
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 54
Tilmeldt: 27. jan 2011, 17:18
Interesser: "***"-jagt
Geografisk sted: Odense

Re: Polering af aftræk.

Indlæg af LaGuHa » 23. mar 2011, 17:42

Jeg har læst om en trick som jeg synes er smart.

# Skil aftrækket ad
# Affedt det hele
# Mal alle flader med tusch
# Saml aftræk igen
# Lav en del tør klik - der hvor jeg har læst om metoden siger de mindst 50.
# Skil aftrækket ad, og du vil nu kunne se hvor de forskellige dele, har flader der gnider mod hinanden.
# Poler der, saml og smør, så burde den være der
:sniper: :numberone:

BEMÆRK: Jeg har ikke prøvet denne løsning, men synes at det lyder rigtigt fornuftigt - kun at polere de steder hvor der rent faktisk er kontakt.

Brugeravatar
Persoemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 11. jan 2006, 19:36
Interesser: Jagt med hund, teknik.
Geografisk sted: Nordjylland NØ, 9900
Has thanked: 27 times
Been thanked: 4 times

Re: Polering af aftræk.

Indlæg af Persoemand » 23. mar 2011, 20:25

LaGuHa skrev:Jeg har læst om en trick som jeg synes er smart.

# Skil aftrækket ad
# Affedt det hele
# Mal alle flader med tusch
# Saml aftræk igen
# Lav en del tør klik - der hvor jeg har læst om metoden siger de mindst 50.
# Skil aftrækket ad, og du vil nu kunne se hvor de forskellige dele, har flader der gnider mod hinanden.
# Poler der, saml og smør, så burde den være der
:sniper: :numberone:

BEMÆRK: Jeg har ikke prøvet denne løsning, men synes at det lyder rigtigt fornuftigt - kun at polere de steder hvor der rent faktisk er kontakt.
Pariser blåt, der kan købes i farvehandlen, er fantastisk til at til at mærke op med.
Da jeg gik på værkstedsskole lærte vi at skrabe lejer. De blanke punkter er dem man skal slibe/skrabe.
Jeg tror ikke at det er nødvendigt med mere end et til to aftræk før man kan se hvor der skal skrabes.
(Lidt ligesom tandlægens lakmuspapir :blink: )
Per
Marlin XS7 308W SA
Yildiz 12/76
Benjamin Marauder .22
Springer Spaniel FT
Norinco P1 pumpe gevær 4.5 mm

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Polering af aftræk.

Indlæg af Great Dane » 23. mar 2011, 21:04

Jeg havde en af de første der kom til DK, og den var udstyret med et temmeligt groft aftræk, som jeg dog fik poleret uden større problemer, og ydermere ændret lidt låsevinkler så det bare var verdensklasse. Sidste år var der så en anden NVF'er i samme nød, og jeg tilbød min assistance.....Og så havde den et helt andet aftræk med dele fremstillet af hvad jeg vil vurdere til noget trykstøbt zink/alu, og var langt fra hvad jeg tidligere havde rodet med :oops: Jeg sendte manden hjem igen, for jeg ville ikke tage ansvar for det skidt, og vil fraråde enhver at forsøge at ændre på de nye aftræk, og istedet købe et nyt aftermarket uoriginalt aftræk.
Mvh Great Dane

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Polering af aftræk.

Indlæg af Simon5700 » 24. mar 2011, 02:29

jeg har selv i tirsdags slebet mit aftræk med korn 1000 vandslibepapir og olie, der efter autosol og dremel til at polere med og jeg sleb også en del snoninger af fjederen, jeg har ca halveret vægten på mit aftræk nu og det køre mere glat/jævnt, men jeg syntes stadig det er dårligt og det bliver aldrig et godt aftræk men nu er det til at leve med, det skal lige siges det var på mit quackenbush luftgevær (en "klump" metal, en "split", og en fjeder består det i) og det var MEGET tungt
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

Besvar