fritlægning af pibe.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Slettet bruger

fritlægning af pibe.

Indlæg af Slettet bruger » 26. okt 2005, 21:01

Kan man lægge en nylonskive mellem pibe og skæfte for at få den fritlagt.
ja man kan godt...men er det noget der virker?eller skal der files pudses
og andet tømmerarbejde til.skæftet på min mauser sider som klistert på
piben.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: fritlægning af pibe.

Indlæg af Lycon » 26. okt 2005, 21:38

H.C skrev:Kan man lægge en nylonskive mellem pibe og skæfte for at få den fritlagt.
ja man kan godt...men er det noget der virker?eller skal der files pudses
og andet tømmerarbejde til.skæftet på min mauser sider som klistert på
piben.
Nej det kan du ikke, da piben så helt sikkert ikke er fritlagt. Ideen er at der ingen forbindelse må være mellem piben og hele skæftes længde da denne ellers ikke kan vibrere/svinge uhindret. Som tommelfinger regel skal du kunne trække en 100 kroneseddel uden problemer mellem piben og skæftet. Sedlen skal kunne trækkes helt uden friktion ned til pibefæstnet.

Lyc/
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Torben Ohms
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1547
Tilmeldt: 24. feb 2004, 11:42
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 38 times
Kontakt:

Re: fritlægning af pibe.

Indlæg af Torben Ohms » 26. okt 2005, 21:58

H.C skrev:Kan man lægge en nylonskive mellem pibe og skæfte for at få den fritlagt.
ja man kan godt...men er det noget der virker?eller skal der files pudses
og andet tømmerarbejde til.skæftet på min mauser sider som klistert på
piben.
Problemet er kendt, normalt er det fordi skæftematerialet er trykket omkring opspændingen, du kan lægge et underlag under låsekassen på
opspændingsfladen, jeg har sat en pil på trgningen.
Held med arbejdet.
Vedhæftede filer
mauser_resize.jpg
mauser_resize.jpg (96.53 KiB) Vist 8365 gange
Ohms

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 27. okt 2005, 09:51

Tak for svarene,det var også der jeg tænkte på ,altså der hvor den var spændt sammen,men hvad ved en strandjæger om jagtrifler ::-;<

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Zoli » 27. okt 2005, 10:56

Hej HC
Det er forholdsvis let at udvide skæftet så der er plads til piben.

En stump vandslange med sandpapir klarer det let. :)

Husk at give det olie bagefter.
Mvh

Zoli

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 27. okt 2005, 11:23

Zoli skrev:Hej HC
Det er forholdsvis let at udvide skæftet så der er plads til piben.
Jep, jeg har gjort det (og jeg ved nada om rifler).
En stump kosteskaft og lidt sandpapir, så tog det en halv time - og det kan gøres MEGET hurtigere, men jeg ville være sikker på ikke at tage mere af end nødvendigt.

Lidt skæfteolie og VOILA!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

RB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 101
Tilmeldt: 3. okt 2004, 13:10
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 2 times

Indlæg af RB » 28. okt 2005, 10:17

En understregning af et godt råd (af meget bitter erfaring):

Sørg nu for at lukke muligheden for at det blotlagte rå træ kan suge vand for det vil løbe derned. Det er ikke nok at give det lidt skæfteolie.

Hvis der kun bruges olie skal der gives så meget olie at træet ikke vil suge mere og det skal gives i tynde lag. Jeg har god erfaring med at give træet voks efter endt oliebehandling.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 28. okt 2005, 12:18

jamen jeg bukker og takker for svaren, ;.;< hvad hvis jeg giver det et tynd lag skibslak når det er pudset ned,det holder fugt væk fra træværket.når man nu har skildt det hele ad kan jeg jo slibe det hele ned
og lakere det. <>\:

Lupo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 528
Tilmeldt: 13. mar 2004, 16:53
Interesser: Jagt, Hundetræning, Genladning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Lupo » 28. okt 2005, 19:45

Det fungerere ganske fint med en gang skibslak - har selv brugt dette en del gange og det holder fugten væk.

Mvh.

Lars Beck
Imod uvidenhed kæmper selv Guderne forgæves....................Lars Bæst:-)

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af I56 » 6. nov 2005, 21:42

Dit skæfte har formentlig ikke berørt piben, da riflen var ny, så der må være tale om at træet har slået sig. Når det sker skyldes det som oftest ændringer i træets indhold af vand, evt. kombineret med at træet er blevet presset ind mod piben. Det kan ofte repareres ved at afmontere piben, gøre træet vådt, der hvor det er blevet skævt, og derefter igen montere piben, men med et mellemlæg mellem piben og skæftet, således at der skabes et mellemrum. Når træet er helt tørt, fjernes mellemlæget, og træet skulle nu indtage en position, hvor piben er fri. Husk at beskytte piben mod fugigheden og at give den en omgang tyk olie inden du begynder.

Når du med ovennævnte, eller en af de andre metoder, har genetableret pibens frigang, vil jeg anbefale at du ikke bruger lak. Hverken skibslak eller andreformer for lak.

Problemet med lak er, at hvis lakeringen ikke er 100% tæt, vil der kunne komme fugt ind i træet under lakken, men fugtigheden kan ikke komme ud igen, og resultatet bliver at træet igen begynder at slå sig eller endog rådne.

Man har det samme problem ved trævinduer, hvor det løses ved at bruge lindoliemaling, men der er næppe mange, der vil begynde at male et skæfte.

Den løsning jeg selv bruger er en blanding bestående af at jeg først mætter træet med koldpresset lindolie og når det ikke kan suge mere, forsegler jeg overfladen med en blandingestående af:

800ml. koldpresset lindolie
120g. bivoks
50g. kanaubervoks

Blandingen opvarmes til ca. 65 grader, hvorved voksen smelter, hvorefter det hældes på en beholder.

Blandingen har en tørretid på 1 time og er gennemhærdet efter 2-4 døgn, hvorefter det evt. kan poleres, hvis træets overflade er glat.

Brugeravatar
Michael_P
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 207
Tilmeldt: 25. maj 2005, 14:20
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Michael_P » 20. jun 2006, 15:21

Hvis nu skæftet er syntetisk, er det så også bare at slibe lidt væk? Min riffel, som ankom i dag, er nemlig ikke fritliggende helt ude i enden, riflen er en Remington 700 SPS DM?

Brugeravatar
LAU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 767
Tilmeldt: 29. maj 2006, 15:56
Interesser: Autoteknik & skydning.
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 59 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af LAU » 20. jun 2006, 17:32

Michael_P skrev:Hvis nu skæftet er syntetisk, er det så også bare at slibe lidt væk? Min riffel, som ankom i dag, er nemlig ikke fritliggende helt ude i enden, riflen er en Remington 700 SPS DM?
Hvis din riffel er ny, klares det vel på garantien?? Så kan du lige så godt lade en bøssemager gøre arbejdet.. Så er der jo stadig garanti på gokkejernet - bortfalder garanteret, hvis du selv adskiller våbnet...

Ellers en fin skyder.. sygeligt præcis.. hvilken kaliber har du valgt?
"Nej, det er ikke spor provokation. Jeg er bare en klodsmajor, Det ville ligne mig dårligt at provokere”.

Brugeravatar
Michael_P
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 207
Tilmeldt: 25. maj 2005, 14:20
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Michael_P » 20. jun 2006, 17:35

LAU skrev:
Michael_P skrev:Hvis nu skæftet er syntetisk, er det så også bare at slibe lidt væk? Min riffel, som ankom i dag, er nemlig ikke fritliggende helt ude i enden, riflen er en Remington 700 SPS DM?
Hvis din riffel er ny, klares det vel på garantien?? Så kan du lige så godt lade en bøssemager gøre arbejdet.. Så er der jo stadig garanti på gokkejernet - bortfalder garanteret, hvis du selv adskiller våbnet...

Ellers en fin skyder.. sygeligt præcis.. hvilken kaliber har du valgt?
Den virker også rigtig fin, det er en 30-06´er, jeg glæder mig også til at komme ud og sætte nogle huller i skiverne kan du tro >>::/

POJC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 138
Tilmeldt: 11. maj 2004, 13:51

Indlæg af POJC » 20. jun 2006, 20:21

Fra instruktøren på kalvebod har jeg forstået at nogle rifler ikke skal være fritgående! Forstod det ikke helt, men nogle rifler skulle være bygget med 2 knaster eller så, hvor piben rør( men kun knasterne)

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 20. jun 2006, 20:49

POJC skrev:Fra instruktøren på kalvebod har jeg forstået at nogle rifler ikke skal være fritgående! Forstod det ikke helt, men nogle rifler skulle være bygget med 2 knaster eller så, hvor piben rør( men kun knasterne)
Det er korrekt en fuldskæftet ikke fritlagt, men fastspændt tæt på mundingen. Rifler som fx en Winchester 94 har også et "spændebånd", som klemmer piben til rørmagasinet og kan derfor heller ikke siges at være fritlagt.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Michael_P
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 207
Tilmeldt: 25. maj 2005, 14:20
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Michael_P » 20. jun 2006, 21:24

Gunnut skrev:
POJC skrev:Fra instruktøren på kalvebod har jeg forstået at nogle rifler ikke skal være fritgående! Forstod det ikke helt, men nogle rifler skulle være bygget med 2 knaster eller så, hvor piben rør( men kun knasterne)
Det er korrekt en fuldskæftet ikke fritlagt, men fastspændt tæt på mundingen. Rifler som fx en Winchester 94 har også et "spændebånd", som klemmer piben til rørmagasinet og kan derfor heller ikke siges at være fritlagt.
Jeg tror ikke det er meningen at den ikke skal være fritliggende, og sletter ikke med plastikskæfte, jeg syntes jeg har hørt at det godt kan lugte lidt af brændt plastik hvis man løsner mange skud i en ruf.

Brugeravatar
Michael_P
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 207
Tilmeldt: 25. maj 2005, 14:20
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Michael_P » 21. jun 2006, 13:04

Jeg adskilte geværdelen fra kolbedelen i dag, og til min forundring sad der to dupper under forenden af riflen, så jeg tænker at det ikke er meningen at piben er fritliggende ude for enden, hvad siger i? Jeg beklager den dårlige billedkvalitet, mit kamera (mig) er ikke så god til det der med autozoom :oops:
Vedhæftede filer
Dupper.JPG
Ude i forskæftet af riflen
Dupper.JPG (11.58 KiB) Vist 8060 gange

Brugeravatar
LAU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 767
Tilmeldt: 29. maj 2006, 15:56
Interesser: Autoteknik & skydning.
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 59 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af LAU » 21. jun 2006, 16:09

Michael_P skrev:Jeg adskilte geværdelen fra kolbedelen i dag, og til min forundring sad der to dupper under forenden af riflen, så jeg tænker at det ikke er meningen at piben er fritliggende ude for enden, hvad siger i? Jeg beklager den dårlige billedkvalitet, mit kamera (mig) er ikke så god til det der med autozoom :oops:
Det ligner dælme to knaster der skal holde piben.. Den skal jo så nok ikke være fritlagt..
"Nej, det er ikke spor provokation. Jeg er bare en klodsmajor, Det ville ligne mig dårligt at provokere”.

Brugeravatar
Swift
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 322
Tilmeldt: 20. sep 2005, 18:47
Geografisk sted: Den jyske hede
Has thanked: 2 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af Swift » 21. jun 2006, 17:55

LAU skrev:
Michael_P skrev:Jeg adskilte geværdelen fra kolbedelen i dag, og til min forundring sad der to dupper under forenden af riflen, så jeg tænker at det ikke er meningen at piben er fritliggende ude for enden, hvad siger i? Jeg beklager den dårlige billedkvalitet, mit kamera (mig) er ikke så god til det der med autozoom :oops:
Det ligner dælme to knaster der skal holde piben.. Den skal jo så nok ikke være fritlagt..
Det er jo fordi et plasticskæfte er blødt som Lo.., og for at kunne kontrollere punktet/området hvor ”skoen” trykker, har man på skæftet laver 2 trykpunkter.

Sæt et træ skæfte på i stedet for! :)


Swift

Brugeravatar
Michael_P
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 207
Tilmeldt: 25. maj 2005, 14:20
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Michael_P » 28. maj 2007, 14:08

Swift skrev:
LAU skrev:
Michael_P skrev:Jeg adskilte geværdelen fra kolbedelen i dag, og til min forundring sad der to dupper under forenden af riflen, så jeg tænker at det ikke er meningen at piben er fritliggende ude for enden, hvad siger i? Jeg beklager den dårlige billedkvalitet, mit kamera (mig) er ikke så god til det der med autozoom :oops:
Det ligner dælme to knaster der skal holde piben.. Den skal jo så nok ikke være fritlagt..
Det er jo fordi et plasticskæfte er blødt som Lo.., og for at kunne kontrollere punktet/området hvor ”skoen” trykker, har man på skæftet laver 2 trykpunkter.

Sæt et træ skæfte på i stedet for! :)


Swift
Hvis man nu købte et McMillan eller HS precision skæfte, ville piben så være fritliggende? Og ville dette forøge præcisionen væsentligt?

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Indlæg af Glockster » 28. maj 2007, 22:26

Hej Michael P
hvis du køber et McMillan eller HS Precision skæfte er piben fritlagt (free floated). Det er et af deres varemærker. Du kan slet ikke sammenligne et standart remington eller for den sags skyld Steyr plastskæfte med de 2 andre mærker! Standart er typisk polymer med lidt glasfiber smuldret i, hvorimod de dyre skæfter er bygget fra grundet i glasfiber/carbon/kevlar m.m. HS benytter vist en alublok som skaber stivheden!

Jeg anvender selv et McmIllan A3 skæfte til min Steyr og det virker 100%!

Som Swift foreslår kan du da godt købe et træskæfte...men de har en dum tendens til at "slå" sig efter vejret, og de er ikke egnet til at hægte en bipod på (så forbliver piben sjældent free floated)

Jeg bruger fiber på alle mine rifler...så er de vejrbestandige og hårdfør!
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Michael_P
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 207
Tilmeldt: 25. maj 2005, 14:20
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Michael_P » 28. maj 2007, 23:21

Tak for det, så kom der lidt afklaring. Ja, træ er heller ikke mig, der skal tages meget hensyn til det.

Jeg havde et McMillan A4 i tankerne, hvordan kan det være du har valgt A3? Har du prøvet både HS precision og McMillan, for sidstnævnte syntes jeg koster en anelse mere, hvad kan du anbefale?

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Indlæg af Glockster » 29. maj 2007, 11:23

Michael_P skrev: Jeg havde et McMillan A4 i tankerne, hvordan kan det være du har valgt A3? Har du prøvet både HS precision og McMillan, for sidstnævnte syntes jeg koster en anelse mere, hvad kan du anbefale?
Til en Steyr SBS Tactical HB kan man kun få en A3 med mindre man vil sende hele låsen til USA fot at blive tilpasset! Men A3 er en fed kolbe!

Jeg har ingen erfaring med HS Precision! Dem må du Google ;-)

Har du set det nye A5? Det skulle netop være det bedste fra A3+A4 samlet i èn!?
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Indlæg af J-Rock » 29. maj 2007, 12:51

Skal vi aldrig se nogle billeder af alle de lækre custom skæfter i render rundt med?

Jeg selv har lige anskaffet mig en gammel riffel, for at finde ud af om det er noget for mig - med træskæfte, der også går lidt på hist og her!! Men måske kommer en plast skyder i skabet - man ved aldrig!!

Indtil videre samler jeg inspiration.

Brugeravatar
Michael_P
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 207
Tilmeldt: 25. maj 2005, 14:20
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Michael_P » 29. maj 2007, 15:34

http://www.mcmfamily.com/mcmillan/PDFs/ ... 5specs.pdf

A5, det er da lige den jeg må eje. Fungerer det godt nok det justerbare kindstøtte, eller er det ikke meget anvendeligt? Hvilket bagstop har du, indtil videre syntes jeg Remingtons egen R3 recoilpad fungerer glimrende, jeg kan skyde 30 skud uden at få så meget som et mærke (30-06).

Besvar