Side 1 af 2

fritlægning af pibe.

: 26. okt 2005, 21:01
af Slettet bruger
Kan man lægge en nylonskive mellem pibe og skæfte for at få den fritlagt.
ja man kan godt...men er det noget der virker?eller skal der files pudses
og andet tømmerarbejde til.skæftet på min mauser sider som klistert på
piben.

Re: fritlægning af pibe.

: 26. okt 2005, 21:38
af Lycon
H.C skrev:Kan man lægge en nylonskive mellem pibe og skæfte for at få den fritlagt.
ja man kan godt...men er det noget der virker?eller skal der files pudses
og andet tømmerarbejde til.skæftet på min mauser sider som klistert på
piben.
Nej det kan du ikke, da piben så helt sikkert ikke er fritlagt. Ideen er at der ingen forbindelse må være mellem piben og hele skæftes længde da denne ellers ikke kan vibrere/svinge uhindret. Som tommelfinger regel skal du kunne trække en 100 kroneseddel uden problemer mellem piben og skæftet. Sedlen skal kunne trækkes helt uden friktion ned til pibefæstnet.

Lyc/

Re: fritlægning af pibe.

: 26. okt 2005, 21:58
af Torben Ohms
H.C skrev:Kan man lægge en nylonskive mellem pibe og skæfte for at få den fritlagt.
ja man kan godt...men er det noget der virker?eller skal der files pudses
og andet tømmerarbejde til.skæftet på min mauser sider som klistert på
piben.
Problemet er kendt, normalt er det fordi skæftematerialet er trykket omkring opspændingen, du kan lægge et underlag under låsekassen på
opspændingsfladen, jeg har sat en pil på trgningen.
Held med arbejdet.

: 27. okt 2005, 09:51
af Slettet bruger
Tak for svarene,det var også der jeg tænkte på ,altså der hvor den var spændt sammen,men hvad ved en strandjæger om jagtrifler ::-;<

: 27. okt 2005, 10:56
af Zoli
Hej HC
Det er forholdsvis let at udvide skæftet så der er plads til piben.

En stump vandslange med sandpapir klarer det let. :)

Husk at give det olie bagefter.

: 27. okt 2005, 11:23
af Fast Fumble
Zoli skrev:Hej HC
Det er forholdsvis let at udvide skæftet så der er plads til piben.
Jep, jeg har gjort det (og jeg ved nada om rifler).
En stump kosteskaft og lidt sandpapir, så tog det en halv time - og det kan gøres MEGET hurtigere, men jeg ville være sikker på ikke at tage mere af end nødvendigt.

Lidt skæfteolie og VOILA!

: 28. okt 2005, 10:17
af RB
En understregning af et godt råd (af meget bitter erfaring):

Sørg nu for at lukke muligheden for at det blotlagte rå træ kan suge vand for det vil løbe derned. Det er ikke nok at give det lidt skæfteolie.

Hvis der kun bruges olie skal der gives så meget olie at træet ikke vil suge mere og det skal gives i tynde lag. Jeg har god erfaring med at give træet voks efter endt oliebehandling.

: 28. okt 2005, 12:18
af Slettet bruger
jamen jeg bukker og takker for svaren, ;.;< hvad hvis jeg giver det et tynd lag skibslak når det er pudset ned,det holder fugt væk fra træværket.når man nu har skildt det hele ad kan jeg jo slibe det hele ned
og lakere det. <>\:

: 28. okt 2005, 19:45
af Lupo
Det fungerere ganske fint med en gang skibslak - har selv brugt dette en del gange og det holder fugten væk.

Mvh.

Lars Beck

: 6. nov 2005, 21:42
af I56
Dit skæfte har formentlig ikke berørt piben, da riflen var ny, så der må være tale om at træet har slået sig. Når det sker skyldes det som oftest ændringer i træets indhold af vand, evt. kombineret med at træet er blevet presset ind mod piben. Det kan ofte repareres ved at afmontere piben, gøre træet vådt, der hvor det er blevet skævt, og derefter igen montere piben, men med et mellemlæg mellem piben og skæftet, således at der skabes et mellemrum. Når træet er helt tørt, fjernes mellemlæget, og træet skulle nu indtage en position, hvor piben er fri. Husk at beskytte piben mod fugigheden og at give den en omgang tyk olie inden du begynder.

Når du med ovennævnte, eller en af de andre metoder, har genetableret pibens frigang, vil jeg anbefale at du ikke bruger lak. Hverken skibslak eller andreformer for lak.

Problemet med lak er, at hvis lakeringen ikke er 100% tæt, vil der kunne komme fugt ind i træet under lakken, men fugtigheden kan ikke komme ud igen, og resultatet bliver at træet igen begynder at slå sig eller endog rådne.

Man har det samme problem ved trævinduer, hvor det løses ved at bruge lindoliemaling, men der er næppe mange, der vil begynde at male et skæfte.

Den løsning jeg selv bruger er en blanding bestående af at jeg først mætter træet med koldpresset lindolie og når det ikke kan suge mere, forsegler jeg overfladen med en blandingestående af:

800ml. koldpresset lindolie
120g. bivoks
50g. kanaubervoks

Blandingen opvarmes til ca. 65 grader, hvorved voksen smelter, hvorefter det hældes på en beholder.

Blandingen har en tørretid på 1 time og er gennemhærdet efter 2-4 døgn, hvorefter det evt. kan poleres, hvis træets overflade er glat.

: 20. jun 2006, 15:21
af Michael_P
Hvis nu skæftet er syntetisk, er det så også bare at slibe lidt væk? Min riffel, som ankom i dag, er nemlig ikke fritliggende helt ude i enden, riflen er en Remington 700 SPS DM?

: 20. jun 2006, 17:32
af LAU
Michael_P skrev:Hvis nu skæftet er syntetisk, er det så også bare at slibe lidt væk? Min riffel, som ankom i dag, er nemlig ikke fritliggende helt ude i enden, riflen er en Remington 700 SPS DM?
Hvis din riffel er ny, klares det vel på garantien?? Så kan du lige så godt lade en bøssemager gøre arbejdet.. Så er der jo stadig garanti på gokkejernet - bortfalder garanteret, hvis du selv adskiller våbnet...

Ellers en fin skyder.. sygeligt præcis.. hvilken kaliber har du valgt?

: 20. jun 2006, 17:35
af Michael_P
LAU skrev:
Michael_P skrev:Hvis nu skæftet er syntetisk, er det så også bare at slibe lidt væk? Min riffel, som ankom i dag, er nemlig ikke fritliggende helt ude i enden, riflen er en Remington 700 SPS DM?
Hvis din riffel er ny, klares det vel på garantien?? Så kan du lige så godt lade en bøssemager gøre arbejdet.. Så er der jo stadig garanti på gokkejernet - bortfalder garanteret, hvis du selv adskiller våbnet...

Ellers en fin skyder.. sygeligt præcis.. hvilken kaliber har du valgt?
Den virker også rigtig fin, det er en 30-06´er, jeg glæder mig også til at komme ud og sætte nogle huller i skiverne kan du tro >>::/

: 20. jun 2006, 20:21
af POJC
Fra instruktøren på kalvebod har jeg forstået at nogle rifler ikke skal være fritgående! Forstod det ikke helt, men nogle rifler skulle være bygget med 2 knaster eller så, hvor piben rør( men kun knasterne)

: 20. jun 2006, 20:49
af Gunnut
POJC skrev:Fra instruktøren på kalvebod har jeg forstået at nogle rifler ikke skal være fritgående! Forstod det ikke helt, men nogle rifler skulle være bygget med 2 knaster eller så, hvor piben rør( men kun knasterne)
Det er korrekt en fuldskæftet ikke fritlagt, men fastspændt tæt på mundingen. Rifler som fx en Winchester 94 har også et "spændebånd", som klemmer piben til rørmagasinet og kan derfor heller ikke siges at være fritlagt.

: 20. jun 2006, 21:24
af Michael_P
Gunnut skrev:
POJC skrev:Fra instruktøren på kalvebod har jeg forstået at nogle rifler ikke skal være fritgående! Forstod det ikke helt, men nogle rifler skulle være bygget med 2 knaster eller så, hvor piben rør( men kun knasterne)
Det er korrekt en fuldskæftet ikke fritlagt, men fastspændt tæt på mundingen. Rifler som fx en Winchester 94 har også et "spændebånd", som klemmer piben til rørmagasinet og kan derfor heller ikke siges at være fritlagt.
Jeg tror ikke det er meningen at den ikke skal være fritliggende, og sletter ikke med plastikskæfte, jeg syntes jeg har hørt at det godt kan lugte lidt af brændt plastik hvis man løsner mange skud i en ruf.

: 21. jun 2006, 13:04
af Michael_P
Jeg adskilte geværdelen fra kolbedelen i dag, og til min forundring sad der to dupper under forenden af riflen, så jeg tænker at det ikke er meningen at piben er fritliggende ude for enden, hvad siger i? Jeg beklager den dårlige billedkvalitet, mit kamera (mig) er ikke så god til det der med autozoom :oops:

: 21. jun 2006, 16:09
af LAU
Michael_P skrev:Jeg adskilte geværdelen fra kolbedelen i dag, og til min forundring sad der to dupper under forenden af riflen, så jeg tænker at det ikke er meningen at piben er fritliggende ude for enden, hvad siger i? Jeg beklager den dårlige billedkvalitet, mit kamera (mig) er ikke så god til det der med autozoom :oops:
Det ligner dælme to knaster der skal holde piben.. Den skal jo så nok ikke være fritlagt..

: 21. jun 2006, 17:55
af Swift
LAU skrev:
Michael_P skrev:Jeg adskilte geværdelen fra kolbedelen i dag, og til min forundring sad der to dupper under forenden af riflen, så jeg tænker at det ikke er meningen at piben er fritliggende ude for enden, hvad siger i? Jeg beklager den dårlige billedkvalitet, mit kamera (mig) er ikke så god til det der med autozoom :oops:
Det ligner dælme to knaster der skal holde piben.. Den skal jo så nok ikke være fritlagt..
Det er jo fordi et plasticskæfte er blødt som Lo.., og for at kunne kontrollere punktet/området hvor ”skoen” trykker, har man på skæftet laver 2 trykpunkter.

Sæt et træ skæfte på i stedet for! :)


Swift

: 28. maj 2007, 14:08
af Michael_P
Swift skrev:
LAU skrev:
Michael_P skrev:Jeg adskilte geværdelen fra kolbedelen i dag, og til min forundring sad der to dupper under forenden af riflen, så jeg tænker at det ikke er meningen at piben er fritliggende ude for enden, hvad siger i? Jeg beklager den dårlige billedkvalitet, mit kamera (mig) er ikke så god til det der med autozoom :oops:
Det ligner dælme to knaster der skal holde piben.. Den skal jo så nok ikke være fritlagt..
Det er jo fordi et plasticskæfte er blødt som Lo.., og for at kunne kontrollere punktet/området hvor ”skoen” trykker, har man på skæftet laver 2 trykpunkter.

Sæt et træ skæfte på i stedet for! :)


Swift
Hvis man nu købte et McMillan eller HS precision skæfte, ville piben så være fritliggende? Og ville dette forøge præcisionen væsentligt?

: 28. maj 2007, 22:26
af Glockster
Hej Michael P
hvis du køber et McMillan eller HS Precision skæfte er piben fritlagt (free floated). Det er et af deres varemærker. Du kan slet ikke sammenligne et standart remington eller for den sags skyld Steyr plastskæfte med de 2 andre mærker! Standart er typisk polymer med lidt glasfiber smuldret i, hvorimod de dyre skæfter er bygget fra grundet i glasfiber/carbon/kevlar m.m. HS benytter vist en alublok som skaber stivheden!

Jeg anvender selv et McmIllan A3 skæfte til min Steyr og det virker 100%!

Som Swift foreslår kan du da godt købe et træskæfte...men de har en dum tendens til at "slå" sig efter vejret, og de er ikke egnet til at hægte en bipod på (så forbliver piben sjældent free floated)

Jeg bruger fiber på alle mine rifler...så er de vejrbestandige og hårdfør!

: 28. maj 2007, 23:21
af Michael_P
Tak for det, så kom der lidt afklaring. Ja, træ er heller ikke mig, der skal tages meget hensyn til det.

Jeg havde et McMillan A4 i tankerne, hvordan kan det være du har valgt A3? Har du prøvet både HS precision og McMillan, for sidstnævnte syntes jeg koster en anelse mere, hvad kan du anbefale?

: 29. maj 2007, 11:23
af Glockster
Michael_P skrev: Jeg havde et McMillan A4 i tankerne, hvordan kan det være du har valgt A3? Har du prøvet både HS precision og McMillan, for sidstnævnte syntes jeg koster en anelse mere, hvad kan du anbefale?
Til en Steyr SBS Tactical HB kan man kun få en A3 med mindre man vil sende hele låsen til USA fot at blive tilpasset! Men A3 er en fed kolbe!

Jeg har ingen erfaring med HS Precision! Dem må du Google ;-)

Har du set det nye A5? Det skulle netop være det bedste fra A3+A4 samlet i èn!?

: 29. maj 2007, 12:51
af J-Rock
Skal vi aldrig se nogle billeder af alle de lækre custom skæfter i render rundt med?

Jeg selv har lige anskaffet mig en gammel riffel, for at finde ud af om det er noget for mig - med træskæfte, der også går lidt på hist og her!! Men måske kommer en plast skyder i skabet - man ved aldrig!!

Indtil videre samler jeg inspiration.

: 29. maj 2007, 15:34
af Michael_P
http://www.mcmfamily.com/mcmillan/PDFs/ ... 5specs.pdf

A5, det er da lige den jeg må eje. Fungerer det godt nok det justerbare kindstøtte, eller er det ikke meget anvendeligt? Hvilket bagstop har du, indtil videre syntes jeg Remingtons egen R3 recoilpad fungerer glimrende, jeg kan skyde 30 skud uden at få så meget som et mærke (30-06).