Funderinger - elgbanen

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Funderinger - elgbanen

Indlæg af The Yeti » 18. sep 2011, 20:27

For et stykke tid siden var jeg ude at dræbe pap-elgen. Egentligt var jeg på banen fordi jeg er ved at hjælpe en ven med at lave nogle hjemme rullede til hans 30-06. Men der kunne også blive tid til at skyde en serie på elgen (5x4 skud). Jeg havde også den store (5 år) med, og han fik lov at stå hos operatøren, så han kunne følge med.

Jeg skød 5-5-5-0 nogle gange med en eller to 4'ere, men alle på nær en serie med en misser. Det var næsten altid når elgen løb hjem (venstre mod højre) at misseren kom. Serien uden en misser var på 17 point så det var jo ok. Det blev bare til den ene serie.

Hjemme igen funderede jeg noget over hvad der gik galt. Og der var mange muligheder. Skæftet (KKC) er nyt, kikkerten er skiftet fra min 6,5-20x40 fine krosshair med target dot, til en 1,5-5x22 med 1'eren (og lys - ikke i brug), sønnike stod som tilskuer og så har jeg de seneste par år ikke fået trænet så meget som ellers.

Det blev til at jeg trænede lidt med luftgeværet i kælderen (4m stillestående) og så justerede jeg kindstøtten lidt op.

I går var jeg så tilbage på elgbanen. Jeg kunne mærke at jeg var lidt nervøs, for der er ikke så mange muligheder tilbage inden elgjagten, og jeg orker ikke at skulle på skydebanen der oppe dagen inden jagten. Måske derfor lå mine hørerværn hjemme så jeg måtte låne mig frem. Efter en times vandre frem og tilbage blev det så min tur.

Inde i boksen var jeg omhyggelig med at rette ind mod punktet hvor 2. skud skal falde og så svinge tilbage til den stillestående elg, så første skud er det der ikke er i perfekt skydestilling. Første serie - 17 point, anden serie 16 point (så var der et sølvmærke i hus), tredie serie 15 point og et tavletræf (jappede og trak 2. stillestående skud, og var hurtigt ude af de løbende uden at følge elgen ind i dækningen efter løbeskuddet), fjerde serie 18 point (det hjalp at give sig selv en opsang - nu manglede blot en god serie og så var gildmærket i hus - skulle jeg have tænkt den tanke...) og femte serie 17 point.

Alle serier kunne dermed bruges til bronze, 4 kunne bruges til sølv og de tre bedste kunne bruges til guld (den 4. for at få guld var serien fra den tidligere skydning). Det er det bedste jeg har skudt til elgen ever. Jeg kunne mærke hvor langt frem jeg skulle, og selv om jeg skød en del af skuddene så hurtigt at jeg ventede på at den satte i gang havde jeg intet problem med varieret foranhold.

Og hvad er så moralen - ingen (kendte) tilskuere, højere kindstød, træning med luftgevær eller bare en god dag - tja jeg ved det sq ikke, og det er en af grundene til at jeg elsker skydning. (Nu håber jeg ikke at nogen af jeg læste så langt i forventning om at finde de vise sten...)

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Funderinger - elgbanen

Indlæg af Boldsen » 20. sep 2011, 16:23

Lige meget hvad, så er det dejligt når noget lykkes. Og det kan man se at det gjorde i dit tilfælde! Om det så er det ene eller det andet der har gjort en forskel for dig, det skal jeg ikke udtale mig om, men noget rigtigt må du da have gjort :blink:
Tillykke med mærket og knæk og bræk! :razz:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: Funderinger - elgbanen

Indlæg af Zoli » 21. sep 2011, 10:05

Hej Yeti,
tillykke med mærket og knæk og bræk med jagten.

Elgbanen er for mig meget udfordrende. Som du, har jeg prøvet dage hvor ikke engang de stillestående skud kunne ramme og andre hvor det hele bare spiller.
Jeg har ikke fundet de vises sten endnu, andet end MASSER af træning :biggrin:
Mvh

Zoli

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Funderinger - elgbanen

Indlæg af The Yeti » 21. sep 2011, 16:17

Tak

Ja jeg glemmer aldrig første år med en Mauser straight pull højre. Jeg fik mit bronze mærke med det var en kamp. Senere fulgte de mere end 400 skud med 9,3x62 før je var rigtig fortrolig med den (krævede også en anden kikkert). Jeg har også en halvmåne som minde. Så skulle jeg vende mig til at skyde på 80 meters hold.

På den frie bane er det blevet til 5 elge, hvoraf de 3 er skudt i bevægelse. Så træningen kan omsættes til praksis. De første år slap jeg dog flere elge da jeg ikke havde lyst til at skyde hvis de var i bevægelse.

Besvar