38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Topcat » 8. mar 2012, 09:27

http://jp.dk/indland/krimi/article2716883.ece

WTF, hvor svært kan det være??

38 våben er godtnok mange, er der nogen herinde fra de vedrørte foreninger der kan fortælle mere?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Froe » 8. mar 2012, 09:37

Der blev ved kontrol af en enkelt skytteforening beslaglagt ammunition af militær oprindelse.
Nu bliver jeg jo helt nervøs om mine AMA 9mm kan indbringe et par mdr. varetægtsfængsel ved kontrol.
Jeg er spændt på hvad det reelle udfald bliver - En overskrift på 38 våben, kunne sagtens ende med et enkelt der var registreret forkert.
Dixi !

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Fredericianer » 8. mar 2012, 09:45

Der blev ved kontrol af en enkelt skytteforening beslaglagt ammunition af militær oprindelse.

Det havde været endnu værre hvis en af skytterne havde en gammel Neuhausen!
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af BoPe » 8. mar 2012, 10:34

Der blev ved kontrol af en enkelt skytteforening beslaglagt ammunition af militær oprindelse
Det er Frederikssundssagen om igen - det er vist endda efterfølger kredsen til samme politikreds så der er jo en chance for at det endda er samme medarbejder.

I Frederikssundssagen ransagede politiet en række adresser hos jægere (uden dommerkendelse) og uddelte bøder på stribe. Efterfølgende gik en række af de berørte til Jægerforbundets advokat og tog sagen i retten. Politiet tabte. Der blev fra domstolen udtalt en kraftig kritik af den måde politiet havde håndteret sagen. Politiet begik overtrædelser af alt fra retsplejeloven til grundloven (det er flot klaret at få en domstol til at anvende grundloven).

Et af elementerne fra den gang var også "besiddelse af militær ammunition". Men det er fuldt lovligt for militæret at sælge deres overskudsammunition og fuldt lovligt at købe den for en våbenhandler. Våbenhandleren må også videresælge den til jægere som træningsammunition og jægeren besidde den efter loven.

Alligevel lykkedes man dengang med at få en række jægere til at betale bødeforlægene.

Denne her sag ender sikkert på samme måde, men ok - man når mål-tallet for sigtelser efter våbenloven

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Lasse68 » 8. mar 2012, 10:57

Frederikssund politi er i dag en del af Nordsjællands politi og stationen på Falkenborgvej hedder idag Station Vest.

http://www.politi.dk/Nordsjaelland/da/K ... r_VEST.htm
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Lycon » 8. mar 2012, 11:01

Topcat skrev:http://jp.dk/indland/krimi/article2716883.ece

WTF, hvor svært kan det være??

38 våben er godtnok mange, er der nogen herinde fra de vedrørte foreninger der kan fortælle mere?
Hvordan de kan få ordene "Bander", "Rockere" og "Skytteforeninger" til at stå i samme sætning er mig en gåde!
I forbindelse med den indsats, som politiet generelt har rettet mod bander og rockere, mødte politifolkene op til en koordineret kontrol i 42 skytteforeninger.
Bliver vi nu sidestillet med bander og rockere?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af 5317 » 8. mar 2012, 11:44

Fredericianer skrev:
Der blev ved kontrol af en enkelt skytteforening beslaglagt ammunition af militær oprindelse.

Det havde været endnu værre hvis en af skytterne havde en gammel Neuhausen!

Jeg har skam en del ammuniton af "militær" oprindelse, fuldt lovligt indkøbt i en jagtbiks i Skjern

gad vide om det pludselig er blevet til ulovlig ammo?
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af 5317 » 8. mar 2012, 11:47

Lycon skrev:
Topcat skrev:http://jp.dk/indland/krimi/article2716883.ece

WTF, hvor svært kan det være??

38 våben er godtnok mange, er der nogen herinde fra de vedrørte foreninger der kan fortælle mere?
Hvordan de kan få ordene "Bander", "Rockere" og "Skytteforeninger" til at stå i samme sætning er mig en gåde!
I forbindelse med den indsats, som politiet generelt har rettet mod bander og rockere, mødte politifolkene op til en koordineret kontrol i 42 skytteforeninger.
Bliver vi nu sidestillet med bander og rockere?
kontrol i 42 foreninger - 38 fejl som meget vel kan være temmelig betydningsløse set i forhold til hvad forbrydere foretager sig af ulovlig omgang med og brug af våben -

men som sædvanlig tager politiet de opgaver deres evner rækker til -

at dæmme op for forbrydelser herunder et stigende antal indbrud magter de jo ikke
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Fredericianer » 8. mar 2012, 11:55

Gad vide hvor mange betjente og hvor mange timer blev brugt på denne 'aktion'?
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
F J
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 84
Tilmeldt: 27. feb 2009, 11:29
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 16 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af F J » 8. mar 2012, 11:59

Lasse68 skrev:Frederikssund politi er i dag en del af Nordsjællands politi og stationen på Falkenborgvej hedder idag Station Vest.

http://www.politi.dk/Nordsjaelland/da/K ... r_VEST.htm
Nyheden ser ud til at stamme fra udtalelser af "Lene Sørensen, politiinspektør i Midt- og Vestsjællands Politi", men iølge https://www.borger.dk/foa/sider/default ... 1288&wPa=1 er Lene Sørensen Politiinspektør hos Nordsjællands Politi.
Hvordan mon det hænger sammen?

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af HappyNanoq » 8. mar 2012, 12:20

5317 skrev: Jeg har skam en del ammuniton af "militær" oprindelse, fuldt lovligt indkøbt i en jagtbiks i Skjern

gad vide om det pludselig er blevet til ulovlig ammo?
Nope - derfor bør man dog gemme kvitteringen.

Hvis politiet kun finder en pakke patroner af militær oprindelse - og personen vitterlig har været soldat, og ikke kan fremvise kvittering... så må der nødvendigvis kigges på om militæret har en læk et sted.

Derfor, hvis klubberne kan fremvise kvittering - eller skytterne kan fremvise kvittering på købet - og det dermed kan påvises/bevises at skytterne nok har købt det fuldt lovligt som overskudsammunition, så er der jo ingen is på koen.

Man må godt selv lige gå med livrem og seler i denne henseende.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4997
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Lassescout » 8. mar 2012, 13:11

I Fredrikssund sagen trængte politiet sig på hos private våbenejere uden retskendelse. Det var det, der var en overtrædelse af Grundlovens § 72. Men hos skytteforeninger har de adgang uden retskendelse jf.Våbenlovens § 3 stk. 3 nr. 5, så helt så slem som frederikssund-sagen er det ikke. Det er dog helt sikkert spild af tid og ressourcer. Den militære ammunition må de bare aflevere igen med undskyld for ulejligheden. De fleste af de andre ting de har beslaglagt sikkert også. Det er krænkende, at skulle slås i hartkorn med rockere og bander, bare fordi man går til skydning. Jeg har ikke set ret mange rockere med en Sauer 200 STR i gadebilledet, selvom den sikkert var adskilligt mere effektiv end de bolsjesprøjter de synes at foretrække.

Det er mit bud, at også disse sigtelser, som så mange andre, vil falde til jorden med en stille hvislen, det bliver bare ikke nævnt med et ord i nogen medier når det sker.
§ 3 Stk. 3. Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:
1) Våbensamlinger,
2) våbenlagre og våbenbøger hos våbenhandlere,
3) krudtoplag hos personer og foreninger, der har tilladelse til at erhverve og besidde sortkrudt, fænghætter m.v.,
4) krudtoplag, arbejdslokaler og udstyr hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition,
5) lokaler, hvor de i lovens § 9, stk. 2, nævnte skytteforeninger opbevarer våben.
Politiet indbragte i alt 38 våben med henblik på konfiskation, destruktion, konstatering af ejerforhold og til opbevaring, indtil opbevaringsforholdene er bragt i orden.
Skal vi gætte på, at de 36 ud af 38 våben blev beslaglagt, fordi ejeren havde glemt våbenpåtegning/tilladelse eller billedlegitimation ? Og yderligere, at politiet ved et opkald til stationen nemt kunne have opklaret, at den ejer der påstod at eje våbnet faktisk var våbnets ejer, men det var jo ikke det der var formålet :wall: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8878
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Fast Fumble » 8. mar 2012, 13:42

Lassescout skrev:
Politiet indbragte i alt 38 våben med henblik på konfiskation, destruktion, konstatering af ejerforhold og til opbevaring, indtil opbevaringsforholdene er bragt i orden.
Skal vi gætte på, at de 36 ud af 38 våben blev beslaglagt, fordi ejeren havde glemt våbenpåtegning/tilladelse eller billedlegitimation ? Og yderligere, at politiet ved et opkald til stationen nemt kunne have opklaret, at den ejer der påstod at eje våbnet faktisk var våbnets ejer, men det var jo ikke det der var formålet :wall: .
Ja, det er også mit gæt. Jeg har derfor taget kontakt til journalisten, for at få berigtiget den groft fordrejende overskrift. :mad:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8878
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Fast Fumble » 8. mar 2012, 13:58

http://www.skytten.dk/Default.aspx?ID=1 ... 2&PID=2009

Ja, vores gæt var ikke helt forkert :blink:

"29 af våbnene bliver opbevaret hos politiet, til foreningerne har fået styr på papirerne."
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Lillelars
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1427
Tilmeldt: 10. sep 2008, 22:11
Interesser: Våben, motorsport, og amikanebiler
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 37 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Lillelars » 8. mar 2012, 14:11

hmmm, hvordan er tidsfristerne ang afhentning af købt våben??, her tænker jeg på hvis man har solgt et våben og alle tilladelserne er gået igennem, hvor lang tid må der gå før køber henter sit våben??!....

Fordi jeg spørger er at vi i klubben har solgt et våben til en klub i københavn, men de har ikke hentet våbnet i nu, det kan vel være et problem, hvis nu de er en af de 42 klubber der i går fik et besøg af policen!!....
Husk og behandler andre, som du selv ville behandles :Hug:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Lycon » 8. mar 2012, 14:30

Fast Fumble skrev:http://www.skytten.dk/Default.aspx?ID=1 ... 2&PID=2009

Ja, vores gæt var ikke helt forkert :blink:

"29 af våbnene bliver opbevaret hos politiet, til foreningerne har fået styr på papirerne."
Tænk sig at de ikke har styr på de her ting:
I en af foreningerne fandt politiet militærammunition. Det er ulovligt at opbevare i en skytteforening, så politiet undersøger sagen nærmere for at finde ud af, om der er sket en overtrædelse af straffeloven.
Nu kan "militærammunition" være mange ting, men jeg formoder at det er i en kaliber som banen er godkendt til, og ikke 40mm granater.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Topcat » 8. mar 2012, 14:32

Lycon skrev:
I en af foreningerne fandt politiet militærammunition. Det er ulovligt at opbevare i en skytteforening, så politiet undersøger sagen nærmere for at finde ud af, om der er sket en overtrædelse af straffeloven.
Nu kan "militærammunition" være mange ting, men jeg formoder at det er i en kaliber som banen er godkendt til, og ikke 40mm granater.
"militærammunition" er sikkert alt som ikke er "politiammunition" og ikke kaliber .22... :giggle:
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Herluf » 8. mar 2012, 14:35

Jeg havde også undret mig meget over det med militær ammo. Jeg kunne ikke helt se det ulovligt i det "per se".

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8878
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Fast Fumble » 8. mar 2012, 14:46

Herluf skrev:Jeg havde også undret mig meget over det med militær ammo. Jeg kunne ikke helt se det ulovligt i det "per se".
Tjoh, hvis lot-nr afslører at der er tale om noget der IKKE er solgt fra forsvaret eller deres leverandører, så er det hælervarer, og det kommer der en straffesag ud af.
Men det kan jo lige så let vise sig at være noget der er lovformeligt solgt videre, og så er ... det en fis i en hornlygte, men vi er stadig blevet hængt ud i en landsdækkende avis som kriminelle!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Id » 8. mar 2012, 14:52

Formålet var at tjekke våben og ammunition, om de blev opbevaret og håndteret korrekt.
Jeg hæfter mig mere ved det her (det andet ved vi jo af erfaring er en storm i et glas vand); vil politiet virkelig tjekke om våbnene og ammunitionen bliver håndteret korrekt - politiet er sågu' da ikke kompetente til at fortælle nogen hvordan man håndtere våben.........oh rædsel og skræk!

Og militær ammunition? RUAG og Lapua kan man da købe civilt.
Senest rettet af Id 8. mar 2012, 15:01, rettet i alt 1 gang.
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Lycon » 8. mar 2012, 14:55

Fast Fumble skrev:
Herluf skrev:Jeg havde også undret mig meget over det med militær ammo. Jeg kunne ikke helt se det ulovligt i det "per se".
Tjoh, hvis lot-nr afslører at der er tale om noget der IKKE er solgt fra forsvaret eller deres leverandører, så er det hælervarer, og det kommer der en straffesag ud af.
Men det kan jo lige så let vise sig at være noget der er lovformeligt solgt videre, og så er ... det en fis i en hornlygte, men vi er stadig blevet hængt ud i en landsdækkende avis som kriminelle!
Problemet er at der meldes ud at det er ulovligt at besidde "militærammunition", og dette er ingen lunde tilfældet. At den pågældende ammunition kan være stjålet er naturligvis en mulighed, men så havde sagen ikke stillet sig anerledes end hvis det var civilt stjålet ammunition.

Bortset fra det tvivler jeg på at der eksistere lister med Lot-numre over stjålet eller solgt ammunition, er der nogen der ikke har styr på deres ting er det forsvaret, og så er det stadigvæk politiet der har bevisbyrden. Fordi man har ammunition der ikke optræder på en eventuel solgt-liste, er det ikke ensbetydende med at det er stjålet, eller at brugeren er kommet uærligt til det.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af HappyNanoq » 8. mar 2012, 15:36

Fast Fumble skrev:
Herluf skrev:Jeg havde også undret mig meget over det med militær ammo. Jeg kunne ikke helt se det ulovligt i det "per se".
Tjoh, hvis lot-nr afslører at der er tale om noget der IKKE er solgt fra forsvaret eller deres leverandører, så er det hælervarer, og det kommer der en straffesag ud af.
Men det kan jo lige så let vise sig at være noget der er lovformeligt solgt videre, og så er ... det en fis i en hornlygte, men vi er stadig blevet hængt ud i en landsdækkende avis som kriminelle!
Problemet med LOT-numre (nummereringen af det parti ammunition der produceres) hænger ikke helt sammen med hvem der skal have det.

Ammunitionsfabrikanter får normalt en ordre på X tusinde/hundredetusinde/millioner skud, og ammunitionsfabrikanterne laver LOT-numre for de serier af patroner som er produceret med helt ens komponenter.

Ammunitionsfabrikanterne kan eks få hylstre i 1.000.000 stk, projektiler i 100.000 stk parti'er, og krudt i 50.000stk patroner mængder.
Alene dét ville hvis det var optimalt give første LOTnummer for de 1.000.000 hylstre, men det ville hurtigt blive brudt op i 10 LOT-numre pga projektil-leverancen.
Og hver af dé leverancer ville blive brudt op i to individuelle lotnumre pga krudtet.
Principielt altså.

Men for hver leverance tages også x % ud til test, og der vil være yderligere x% i fejlproduktion mm.

Så hvis målet er 1.000.000 patroner, søger man at lave et grundigt stykke over det bestilte - og sælger resten som eks militær overskud.
Disse LOT-numre der sælges som overskud kan have identiske modparter i militæret - og der er for såvidt ingen mulighed for at skelne om en pakke kommer fra militæret eller fra militært overskudssalg.

Det er hvad jeg forstod på AMA i Elling - hvor en faster, to fætre, min anden fasters mand, samt far har arbejdet i mange år.


Så beviset for skytten må nødvendigvis ligge i om han/hun opbevarer sin kvittering for sine ammunitionsindkøb - og så vil det blive "påstand mod påstand" mellem skytten og politiet, hvorvidt noget ammunition stammer det ene eller andet sted fra.

Her vil det typisk falde ud til skyttens fordel, idet der er stor tvivl om hvor det stammer fra - og det kan sandsynliggøres at ammunitionen er købt lovligt på lige fod med al anden ammunition.

Politiet har dog oftest set det som "Du har sku stjålet dette fra Cirkus Grøn.!" - men... hvordan skal de ellers reagere når de ser at indpakningerne vitterlig ER at forveksle med militærets.?
Selvfølgelig bliver de nødt til at reagere - og skyttens forsvar må være kvitteringen og en henvisning til den butik han/hun har købt ammunitionen. Så falder sagen fra hinanden.!
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Fredericianer » 8. mar 2012, 15:41

Jeg har ingen kvitteringer for noget af det ammunition jeg har. Noget af det har jeg købt for år tilbage. Er det så mening at man skal beholde alle sine kvitteringer? Nej da, det er politiet der har bevisbyrden, og ikke os.

Jeg har et pund smør i køleskabet som jeg købt i morges, men jeg har smidt kvitteringen ud. Er jeg så butikstyv?
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af HappyNanoq » 8. mar 2012, 16:21

Tja, mener det var lov (eller i hvert fald et godt råd, også mht afstemning af bankudskriften) at vi egentlig skal gemme købskvitteringer i 5 år.

Men når det er et område som i forvejen er lidt pernitten... så sker der ikke noget ved at passe ekstra på.

Desuden har det været nævnt som en god ide at gemme sine kvitteringer for netop disse indkøb af "Cirkus Grøn"-ammunition.
Hvis politiet kontakter forsvaret og på en eller anden måde støver op at forsvaret HAR det LOT-nummer - og sælgeren ikke har mere. Så har man SELV et problem.!

Derfor - gem gerne kvittering på Militær overskudsammo.!



Forbrugerstyrelsen :
HVOR LÆNGE SKAL DE GEMMES (Kviteringer)
Kvitteringer for varer du har købt, skal som minimum gemmes i de 2 år, raklamationsfristen varer. Hvis der er givet en garanti, der varer længere end 2 år, skal kvitteringen og garantibevis gemmes i hele perioden. For varer og ydelser du betaler løbende (fx. telefonregninger, husleje, afbetaling o.l.) skal du gemme kvitteringerne i fem år.

Det kommer bag på mange at de skal gemme deres kvitteringer i så mange år. Men det er altså nødvenigt, hvis man vil undgå at risikere at skulle betale den samme regning 2 gange.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 778
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 93 times
Been thanked: 25 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af LQS » 8. mar 2012, 17:39

ting bliver IKKE til hælervarer af at man ikke modtaget eller opbevarer en kvitering. at politiet vælger at lave et medieshow, ændrer ikke på at det er dem der skal løfte bevisbyrden. man kan undres over hvad agendaen er med de udtalelser til div aviser? aviserne burde få lidt styr på lovgivningen og fakta før de starter op med de store overskrifter.
lad os se hvad der er tilbage af sager om et halvt år. mit bud er nok meget lidt!
MVH søren

Besvar