mærkeskydning frivillig/tvang

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af HHC » 26. mar 2012, 07:51

Hej

Var til mærkeskydning, og en ting slog mig.
Som sædvanligt var det ikke mange folk (de samme som sædvanligt).

Er det ikke på tide at vi får "Norske tilstande" med en årlig tvungen skydeprøve.

Det er squ for mange der træner sig op til riffelprøven, og så derefter skyder 5-10 skud max om året.

Synes godt nok at standarten kan hæves kraftigt, og at det er tiltrængt.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af Lasse68 » 26. mar 2012, 08:45

Er det blot en fornemmelse du har, eller er det baseret på konkret viden om antallet af anskydninger af dyr skudt af dine jagtkammerater.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af HHC » 26. mar 2012, 09:14

Nej, det er vel bare at "Tordensskjolds soldater" skyder godt og træner flittigt mens man ser nogle af de der kommer godt kunne træne "lidt" mere uden at de skadede.

Ideen er vel bare hvis folk vil gå på riffeljagt bør der trænes mere.
Omvendt så kan man altid finde en eller anden der skyder godt uden at træne meget, men de er squ få

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af HHC » 26. mar 2012, 09:17

Regner med at få lidt tæks for min holdning, men man må jo stå ved det man tror på.

Brugeravatar
Langebo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. nov 2005, 16:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 24 times

mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af Langebo » 26. mar 2012, 09:24

Det de folk der ikke øver sig selv ude om ... Det er sådan at jo mere man øver sig jo heldiger bliver man


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 903
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af Bemoni1 » 26. mar 2012, 09:57

Var ude og hyggeskyde lidt i går, sammen med kæresten og opdagede at jeg er blevet rusten i den liggende skydestilling og har derfor ladet 200 skud, som skal bruges til træning.
Glad for at jeg opdagede det nu og ikke den 16. Maj.
Bare der var nogle flere, som gjorde den opdagelse......!
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af Lasse68 » 26. mar 2012, 10:38

Jeg er naturligvis enig i at vi som ansvarlige jægere selvfølgelig skal holde vores færdigheder vedlige, så at vi kan afgive det gode bladskud der lægger vildtet ned.

Men hvis ikke det er et problem, altså at der finder en masse anskydninger sted, hvorfor skal folk så op til yderligere prøver.
Når man tager jagttegn og riffeltegn, lærer man at man bør indskyde sit gevær ved sæsonstart. Hvis man er blevet lidt rusten vil dette jo blive klarlagt ved indskydningen og man har mulighed for at øve sig yderligere. Igen, sådan gør den ansvarlige jæger og da vi ikke ser en masse grimme anskydninger hele tiden må vi gå udfra at langt hovedparten af danske jægere opfører sig ansvarligt.

Så behøves vi ikke at stramme de formelle krav yderligere.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af HHC » 26. mar 2012, 11:48

Hvis man er blevet lidt rusten vil dette jo blive klarlagt ved indskydningen og man har mulighed for at øve sig yderligere. Igen, sådan gør den ansvarlige jæger og da vi ikke ser en masse grimme anskydninger hele tiden må vi gå udfra at langt hovedparten af danske jægere opfører sig ansvarligt.

Så behøves vi ikke at stramme de formelle krav yderligere.


Der fangede du lige mit agument, for det er mærkeligt nok altid de samme man møder til indskydning/mærkeskydning.
Så spørgsmålet om ansvarligheden hænger vel lidt i luften.

Anerkender selvføligt at jeg ikke er på banen altid, og ikke ser alle.
Men når jeg er der, så er det 75 % af folkene de samme

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af 308 W » 26. mar 2012, 13:13

Jeg husker tydeligt da jeg tog riffeltegn sidste år, at der var flere til prøven der havde svært ved at ramme skiven... Men den jo også lille :shock:

Man satser på at bestå med minimal/ingen træning...

Selv træner jeg regel mæssigt og skal også have banket 50-100 skud af inden d. 16 maj.

Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af Lasse68 » 26. mar 2012, 13:37

Jeg vil stadig fastholde at du ikke kan vurdere skydefærdighederne hos de jægere du IKKE ser på træningsbanen.

Det må stadig være antallet af anskydninger der må være afgørende for om folks færdigheder er gode nok, ikke hvor meget de kommer på træningsbanen.

Vi er, som tidligere nævnt, helt enige om at vi alle bør holde vores færdigheder vedlige. Jeg skyder selv flere tusinde skud af hvert år på banen og tager det selv alt for alvorligt når jeg har et dyr i kikkerten. Det er bare ikke det som du startede diskutionen med. Her skrev du at du mente folk skulle op til en skydeprøve hvert år. Her er det jeg mener at så længe der ikke anskydes flere dyr end nu, så skal vi da ikke gøre det til et problem og pålægge os selv yderligere krav.

Jeg har det fint med at når jeg bliver inviteret til en trykjagt med riffel, så forventes det at jeg møder op knivskarp og med en riffel der står snorlige. Så er det mit ansvar, og kun mit, at der kun skydes forsvarlige skud.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Frank_Jensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17. jan 2009, 16:27
Interesser: Våben-Riffeljagt-jagtrejser
Geografisk sted: Kolding

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af Frank_Jensen » 26. mar 2012, 14:47

flere konsortier forlanger sølvmedalje skydning, hvis medlemmer skal skyde med riffel hos dem.. det er sku i orden.... sådan skulle det være alle steder.. så ville der komme flere på skydebanen.. og ikke kun den 15 maj :oops:
"Riffel er fantastisk, men alt kan også skydes med compound"
”Be aware of the man with only one gun”

Jinz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 7. jan 2009, 13:11
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af Jinz » 26. mar 2012, 15:54

Personligt er det desværre lidt sjældent jeg får trænet med min jagtriffel, da jeg har et godt stykke vej til nærmeste bane og jeg ikke har kørekort endnu.

Dog vil jeg så sige at når jeg træner med riflen de få gange det bliver til, så sidder skudende på 100m inden for en femmer.

Det skal dog siges at jeg skyder pistol (og lidt salonriffel) ved siden af.
(og naturligvis bliver riflen indskudt før hver sæson)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af Refraktorius » 26. mar 2012, 16:47

Man opnår næppe andet ved (endnu) en tvungen prøve, end at genere en masse mennesker.

Hvis der ikke er noget problem, så skal man ikke lave et større problem for at løse det. Som det allerede er sagt, så er det skyttens pligt at kunne løse opgaven forsvarligt, det skal ikke være endnu et tilfælde hvor den altomklamrende moder stat holder os i hånden.
(og på den måde fjerner den enkeltes ansvarlighed).


Overvej til sammenligning hvorfor alle billister ikke skal op til en årlig køreprøve? På trods af at der bliver slået ganske mange ihjel i trafikken hvert år af folk der kører uforsvarligt og i strid med færdselsloven!
(Det burde ske lang tid før man overhovedet overvejede årlig tvungen riffelprøve)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af BoPe » 26. mar 2012, 17:37

Jeg kan kun tilslutte mig Lasse68 og Refraktorius.

Min erfaring på jagt har været, at der er stor fokus på sikkerhed og ansvarlig jagtetisk adfærd - herunder at vildtet helst skal falde i knaldet, at naboer og forbipasserende ikke må generes osv.

Fokus bliver oven i købet holdt uden der går bøder/jagt betjent/nu-skal-jeg-komme-efter-dig i den til gavn og glæde for alle involverede.

Der er efter min mening ikke brug for endnu en offentlig prøve ud over dem der allerede er.

Det skulle nødig ende som i Tyskland hvor et jagt tegn nærmest er et to års fuldtidsstudium.

Konsortier kan jo selv lave de regler de vil som fordeler vildtet efter pengepung og den indsats man vil levere på skydebanen

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af HHC » 26. mar 2012, 18:04

Ikke at jeg skal provokere, men den med ansvarligheden er jeg lidt bob-bob med.

Mange af de gl jægere vil ikke på flugtskydningsbanen fordi "at skyde ænder er noget helt andet end lerduer"

Så er det underligt nok at de bliver stille når man siger: dem der skyder mange lerduer, skyder som regl også mange ænder.
Nå men det er jo en helt anden debat jeg bringer op der.
(Skal i samme åndedræt siges, at jeg godt kunne trænge til en del mere flugtskydning)

Tallet af anskydninger er jo selvføligt et godt udgangspunkt, men husk lige på at det kun afspejler dem der HAR ringet.

Tænk lige på jeres egen omgangskreds : hvor mange kan med hånden på hjertet sige at der ikke er et par stykker eller flere som BURDE træne noget mere.

Jeg kan uden problemer komme i tanke om flere, men de er squ svære at lokke med på banen

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af BoPe » 26. mar 2012, 18:16

Jeg kan ikke lige komme på nogen og tre skuds reglen holder da indtil videre meget godt.

Tricket er, at kende sine egne begrænsninger og lade være med at afgive hasaderede skud. Så skyder man selvfølgelig en del mindre når man som jeg ikke træner super flittigt med bøsse og riffel - men kød kan jo også købes i supermarkedet man skal ikke med djævelens vold og magt ha' bukken til huse.

Så længe man kan styre sig selv er det ikke nødvendigt at andre gør det for en

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af HHC » 26. mar 2012, 20:24

Overvej til sammenligning hvorfor alle billister ikke skal op til en årlig køreprøve? På trods af at der bliver slået ganske mange ihjel i trafikken hvert år af folk der kører uforsvarligt og i strid med færdselsloven!
(Det burde ske lang tid før man overhovedet overvejede årlig tvungen riffelprøve)
Tja, nu køre de fleste, der har bil næsten hver dag så øvelse/træningen er til stede.

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af AHSV » 26. mar 2012, 20:33

HHC skrev:
Overvej til sammenligning hvorfor alle billister ikke skal op til en årlig køreprøve? På trods af at der bliver slået ganske mange ihjel i trafikken hvert år af folk der kører uforsvarligt og i strid med færdselsloven!
(Det burde ske lang tid før man overhovedet overvejede årlig tvungen riffelprøve)
Tja, nu køre de fleste, der har bil næsten hver dag så øvelse/træningen er til stede.
Og der er rigtig mange der har kørekort, men ingen bil, der ind imellem låner en bil og kører en tur... Hvis du analyserer på det vil mit gæt være at de fleste uheld afstedkommes af dem der selv synes de er skide rutinerede, så rutinerede at de opfatter fysikkens love som vejledende...

Enig, med de som ikke ønsker flere regler.

Ind i mellem kunne man tænke sig at staten udarbejdede et paretodiagram over de forskellige indsatsområder og koncentrerede deres lovgivningsindsats, der hvor der kan opnåes en forskel i stedet for at tænke så meget i overskrifter...

Mvh.
Anders

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af HHC » 26. mar 2012, 21:51

Nu er jeg ikke staten AHSV, men kan vi være enige om at manglende øvelse er skidt uanset om det drejer sig om kørsel eller skydning.

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 778
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 93 times
Been thanked: 25 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af LQS » 27. mar 2012, 06:58

det er vi ikke enige om! der hvor det går galt er når folk ikke kender deres begrænsninger. eller det der burde være deres begrænsninger.
MVH søren

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af HHC » 27. mar 2012, 07:10

Ja kende sine begrændsninger, er en god ting.

En ting, må jeg indrømme er at skydebanen og et par gode makker har flyttet mine grændser.
Før i tiden skød jeg ikke over 100 meter og i dag er jeg rimelig træfsikker op til 200 meter.

Nå men enige, skal vi som udgangspunkt ikke være.

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af AHSV » 27. mar 2012, 13:49

HHC skrev:Nu er jeg ikke staten AHSV, men kan vi være enige om at manglende øvelse er skidt uanset om det drejer sig om kørsel eller skydning.
Jeg er utrolig glad for, at du ikke er staten :blink:

Inden for et hvert felt, vil det nu engang være sådan, at vi alle starter som novicer. Nu bruger jeg selv væsentlig tid på at hjælpe jægere med at blive bedre riffelskytter i mit virke på Kalvebod. Jeg ser egentligt ikke horder af folk, der ikke er i stand til at gå på riffeljagt... Og det bliver altså til en del skydning jeg får kigget på gennem året. Jeg læser heller ikke i dagbladende, at der bliver drevet volddrift på landets sweisshundeførere i en grad så de går ned med stress over alt det skamskudte vildt de må ud og samle sammen efter dårligt skydende riffeljægere. Det er disse forhold, der leder mig til at konkludere, at jeg ikke synes, at der er brug for flere obligatoriske prøver. Lad mig i den forbindelse også nævne, at den tyske prøve alene kræver, at du har været på banen og afgivet skud - der er ikke krav om, at man kan ramme.

Hvor godt skal man skyde for at kunne drive riffeljagt på fornuftig vis? Min påstand er, at hvis man kender sine begrænsninger kan man sådan set deltage i den danske bukkejagt, hvis du kan ramme træfområdet på bukken på 100 meters afstand med fast anlæg. Det kræver sådan set bare, at du indretter din jagt efter dine egne begrænsninger! På den måde synes jeg, at den nuværende riffelprøve er god nok. Der skal også være plads til at novicer kan deltage.

Jeg ser hellere en indsats (den er der allerede), hvor man påminder folk at kende deres egne begrænsninger og at efterleve dem.

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af Mannlicher 308 » 27. mar 2012, 21:42

Jeg passer selv skydebane en gang imellem, og nogen af dem der kommer, har man da set før - nogen ser man næsten hver gang, men de fleste er altså "nye". Rigtig mange som skal op til riffelprøve eller har taget den for kort tid siden og gerne vil træne - det er squ' da ganske seriøst.

Flertallet er nok dem, der lige skal ha' skudt riflen ind eller ihvertfald kontrollere, at "den sidder hvor den skal" - det synes jeg er rigtig seriøst. De fleste kan sagtens klare det selv, og hvis ikke, er det ikke nogen skam at spørge om hjælp, det er jo også derfor, at vi er der. Men igen, selvom der da af og til er en god historie om et eller andet fjols, der ikke kan ramme en ladeport på 100 meters afstand, så er det nu mit indtryk, at langt de fleste jægere er habile skytter, der først og fremmest kender deres egen begrænsning. Den "langt over middel skytte" der tror han er verdensmester og laver en anskydning til en buk på 250 meter eller en gris i fuldt firspring på 100 meter, er efter min mening et langt større fjols end den nyjæger der ved, at han ikke skal skyde til noget over 100 meter og slet ikke til noget i bevægelse.

En stillestående buk kan de fleste lære at ramme på 100 meter, også uden nogen nævneværdig træning - bare riflen er ordentligt indskudt. Men hvis man vil på drivjagt og skyde til vildt i bevægelse, så er det træning efter min mening for alvor bliver nødvendig. Når man kan opfylde riffelprøvens krav om 5 af 6 skud i 20cm skiven på 100 m fra fritstående skydestilling så er man godt begyndt, og kan så begynde træningen på elg/hjortebanens bevægelige skiver. Det der sving i riflen, så man får det rette foranhold kan ikke øves nok - og tørtræning er næsten lige så godt.

Til gengæld er det svært at genkende genladere/superskytters påstande om skudgrupper "hul i hul". Det sker da, at man ser en sådan skive, men er der een på en lang søndag, så er det nok det. Så enten er det ikke ret mange genladere/superskytter, eller osse er de fulde af pral :giggle:

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af AHSV » 28. mar 2012, 10:30

@Mannlicher 308

Fuldstændig korrekt, når jeg skifter skiver undrer jeg mig også altid over den udtalte mangel på skiver med kun et enkelt hul... Faktisk kan jeg ikke huske at have dækket sådan en skive endnu (og jeg har dækket mange :oops:) Bevares der er da skriver med rigtig, rigtig fine grupperinger i mellem, men aldrig hul-i-hul. Nå, men de skytter, der skyder hul-i-hul, frekventerer åbenbart banen på andre dage end vi gør :fun:

Mvh.
Anders

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: mærkeskydning frivillig/tvang

Indlæg af HHC » 28. mar 2012, 13:38

Hul i hul er godt nok sjældent, og jeg er lykkelig hvis jeg kan holde det inden for bunden af en ølflaske.

Det kan godt være at jeg er forkert på den, men mit indtryk er en anden.
Nu passer jeg ikke banen, men er vel bare en af dem der kommer ofte

Besvar