Kan jeg tage på flugtskydebanen på egen hånd.!

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Klassen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27. feb 2012, 22:11
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Kan jeg tage på flugtskydebanen på egen hånd.!

Indlæg af Klassen » 18. apr 2012, 23:56

Hej allesammen.

Jeg har netop fået jagttegn. Skal jeg skal nu til at øve mig på flugtskydebanen. Men så fik jeg lige tanken, Kan det lade sig gøre uden at have en "Makker" med. Til at trykke duerne ud. Eller hvad. Kommer de bare med et interval, eller er der forsinkelse på knappen. Eller hvordan foregår det lige. Det kan godt være det fungerer forskelligt fra bane til bane. Men fortæl gerne hvordan det typisk foregår, med at få de duer trykket ud. :)

Kim

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Kan jeg tage på flugtskydebanen på egen hånd.!

Indlæg af Vetten » 19. apr 2012, 00:24

Normalt kan man indstille så duerne kommer med 2 sek. forsinkelse. Så ja du kan roligt tage afsted alene.

Brugeravatar
Experimentarius
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 24. nov 2006, 23:07
Interesser: Jagt, lerdue og riffelskydning
Geografisk sted: Midtsjælland, men allerhelst på jagt ...
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: Kan jeg tage på flugtskydebanen på egen hånd.!

Indlæg af Experimentarius » 19. apr 2012, 08:26

Normalen er på de fleste skydebaner til jagtskydning, at duen kommer når man trykker. Allier dig i stedet med en instruktør i starten, så sparer du mange skud og dermed penge.

Der findes frivillige og gratis instruktører på alle baner.

Instruktøren trykker for dig i starten og når du har været der et par gange har du sikkert mødt nogle andre du kan følges med rundt. Så kan I trykke for hinanden og det er meget hyggeligere og måske kan i hjælpe hinanden med at analysere hvis noget går galt og i ikke træffer.

Fokuser på korrekt montering af bøssen, så der skabes "startkontakt" lige bag duen, deri skabes 85 % af træfferen, sagde den svenske skydeinstruktør P.O. Östergren engang til mig.

Og det har han ganske ret i :biggrin:
/ẍ

No Guns, No Glory ...

Be aware of a man with customised guns ...

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Kan jeg tage på flugtskydebanen på egen hånd.!

Indlæg af Refraktorius » 19. apr 2012, 09:01

Nogle baner er der også en stemmesensor, så du selv kalder på duen ved et lille glad råb.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 429
Tilmeldt: 15. mar 2009, 20:26
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 6 times
Been thanked: 29 times

Re: Kan jeg tage på flugtskydebanen på egen hånd.!

Indlæg af Ssaaby » 19. apr 2012, 09:47

Refraktorius skrev:Nogle baner er der også en stemmesensor, så du selv kalder på duen ved et lille glad råb.
Og her kan man virkelig høre forskel på de garvede og de knapt så rutinerede...

Grønskollinger som undertegnede ytrer et tydeligt "klar", de mere drevne et ubestemmeligt grynt og dem, der sover i deres skydevest, ustødder en lyd, der bedst beskrives som Chewbacca med maveonde!

TS1205
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. jun 2012, 10:01
Interesser: riffel og lokkejagt
Geografisk sted: Odense

Re: Kan jeg tage på flugtskydebanen på egen hånd.!

Indlæg af TS1205 » 8. jun 2012, 21:31

Du kan roligt tage afsted alene. På de indlæg som er kommet kan man også hører om de kommer tit på en bane. På de baner hvor du stopper et kort i og selv trykker duerne ud, kan kort enheden indstilles så der kommer forsinkelse på duerne, sådan så når du har trykket går der et par sek. og så kommer duen.

Når det så er sagt, så er det nok en god idé enten at finde en garvet skytte derude eller få en instruktør med, sådan så du også kan få rettet dine fejl og få at vide hvor skuddet var placeret henne.
Thomas

Riffelinstruktør
Jagttegnsunderviser

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Kan jeg tage på flugtskydebanen på egen hånd.!

Indlæg af Rixen » 8. jun 2012, 22:39

Jeg plejer at lægge kontakten på jorden, også give den et forsigtigt tryk med tåspidserne. Det virker fint fint.

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Re: Kan jeg tage på flugtskydebanen på egen hånd.!

Indlæg af Deer Hunter » 9. jun 2012, 16:28

Klassen skrev:Hej allesammen.

Jeg har netop fået jagttegn. Skal jeg skal nu til at øve mig på flugtskydebanen. Men så fik jeg lige tanken, Kan det lade sig gøre uden at have en "Makker" med. Til at trykke duerne ud. Eller hvad. Kommer de bare med et interval, eller er der forsinkelse på knappen. Eller hvordan foregår det lige. Det kan godt være det fungerer forskelligt fra bane til bane. Men fortæl gerne hvordan det typisk foregår, med at få de duer trykket ud. :)

Kim
Kan se du også er fra Aalb.

Hvis du for brug for hjælp her i starten tager jeg gerne med over til hvorup og viser hvordan det foregår (gerne tirsdag aften)

Du sender mig bare en privat besked og så tager vi den derfra

http://www.aalborg-flugtskydningsforening.dk/

:razz:
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Kan jeg tage på flugtskydebanen på egen hånd.!

Indlæg af Oscar123 » 9. jun 2012, 16:38

Deer Hunter skrev:Hvis du for brug for hjælp her i starten tager jeg gerne med over til hvorup og viser hvordan det foregår (gerne tirsdag aften)
:goodpost:
Flot tilbud. That's the spirit.. :thumbup:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 618
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Kan jeg tage på flugtskydebanen på egen hånd.!

Indlæg af Bino » 10. jun 2012, 09:59

De fleste steder kan man som ny/alene let komme med på en lille gruppe, der tuller en tur rundt på jagt/sporting banen.
Så plejer der også at være en af de gamle, som gerne hjælper med at spotte.
Ham som var med fra starten.

Skumfly
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 25. jan 2010, 19:50
Interesser: Flugtskydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Re: Kan jeg tage på flugtskydebanen på egen hånd.!

Indlæg af Skumfly » 23. jun 2012, 05:27

Når nu du kommer ud på banen og er igang vil du temmelig sikkert opleve at der står nogle meget "dygtige mesterskytter" bagved, som gladeligt og højlydt kommenterer at du skyder bagved.
Hvis det er muligt, så ignorer dem eller bed instruktøren om at dæmpe dem og så kun hører hvad instruktøren har at sige.
Har selv oplevet mange gange at få at vide at jeg skød bagved sideduen, når jeg missede, men det så viste sig at jeg skød foran eller over.
Men sig det til instruktøren at du helst ikke vil have råd fra andre end ham, så skulle han gerne tage sig af det :D

Jeg skyder og instruerer på flugtskydningsbanen i Støvring http://www.ssvflugt.dk/ , hvor vi skyder hver torsdag aften fra kl 18 - 21 indtil udgangen af september, så hvis du kommer på de kanter på et tidspunkt, så sig til, så går vi en runde eller 2 sammen og ser om vi kan ramme nogle "lerpotter" ;-)

Bare spørg efter Michael "Skumfly" :D

Knæk & bræk derude

Besvar