Kold pibe kontra varm pibe

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Kold pibe kontra varm pibe

Indlæg af Gunnut » 27. jun 2004, 07:22

Har nogen af jer erfaring med forskellen mellem første skud i en gruppe (afgivet i kold pibe) og de næste 2-3 skud fra en varmere pibe?

I min ellers udmærkede Sako 6,5x55 har jeg observeret at det første skud ligger ca. 2 cm længere mod venstre end de efterfølgende (på 100 meter). Dette gælder flere AMM typer!

mvh

gunnut

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 27. jun 2004, 08:26

Hmmm? Det var ikke mange data at gå ud fra!

1) Når du siger kold mener du så dagens første skud?
2) Eller er det hver gang du starter en serie med kold pibe, i løbet af dagen?
3)Er det en fuldskæftet skyder eller har den et trykpunkt yderst i forskæftet?
4) Er riflen bedded?

Mulige løsninger:
1) Olierester i løbet? Trykket vil være lavere pga kuglens nemmere gang i løbet når dette er smurt.
2) Her må jeg sige hmm. Det kan være fordi låsen "sætter sig" ved skud. Er skruerne strammet ordentligt?
3) Er der nogle steder hvor skæftet trykker på løbet. Der skal kun meget lidt til!
4) Igen er der nogen steder hvor der er tryk på piben hvor den burde være fritliggende?
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 27. jun 2004, 08:28

Jeg glemte kikkerten.
Er den spændt ordentligt? Rigtig godt?
Kan det være trådkorset der flytter sig en lille smule? Er det en billigKarl, for så kan det nemlig godt være!
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 27. jun 2004, 17:16

Hej Henrik

Nej alle børnesygdommene er checket.

Det gælder både dagens første skud, men også efterfølgende serier, hvor der startes med kold pibe. (altså dit pkt. 1 & 2).

Nej det er ikke en fuldskæftet og piben ligger helt fri af skæftet. (altså dit pkt. 3 & 4).

Med hensyn til din løsning af pkt. 1 skal jeg ikke undlade at nævne at jeg altid tørlægger min løb inden jeg går på skydebanen eller jagt. Samtidig gælder "udsvinget" som sagt både ved dagens første skud, men også de efterfølgende skud fra kold løb.

Det eneste sted hvor jeg ikke er helt med på hvad du mener er dit svar på dit eget pkt. 2. "Er skruerne strammet ordentligt?". Hvilke skruer. Hvis du mener skæfteskruer så "ja", men de skulle jo ikke have indflydelse på låsen. har ikke checket eller pillet ved evt. skruer på låsen??

Med hensyn til kikkerten er det en Leupold Vari II (3 - 9 x 50) som er købt ny. Montagen er orginal Sako (begge dele skulle være midel kvalitet).

Det underlige er at det "kun" er første skud som ligger lidt til venstre.

Ikke noget problem på jagt da det "kun" drejer sig om 2-3 cm på 100 meter, men dog en irritation. Af samme grund skyder jeg ikke på vildt over ca. 100 meter med min 6,5x55. OK må indrømme jeg er jo mest til min Sako .223 så m.h.t. råvildt er jeg dækket ind.

Any way i morgen køre jeg op til den lokale våbenhandler. Jeg så han havde en Sako (ja jeg kan altså ikke gøre for jeg er "faldet for Sako rifler") 6,5x55 Varmint. Den hedder nok et eller andet fancy, men det var altså noget med "varmint". Jeg går ud fra at med den noget tykkere pibe kan den lave bedre grupper end min nuværende 6,5x55. Ja det ender jo nok med jeg må ryste op med en anselig mængde $ for at få lov til at bytte. Hvilke glæder man har som gunnut!

Mvh

gunnut

Besvar