Placering af rødpunktsigte?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Jutus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 11. jul 2008, 22:38
Interesser: Viden & Våben
Geografisk sted: Østjylland

Placering af rødpunktsigte?

Indlæg af Jutus » 9. maj 2012, 16:44

Hvis man har mulighed for at placere et rødpunktsigte forskellige steder, hvor får man så den bedste præcision - tæt på kornet, tæt på vissiret eller omkring midten?
Mvh.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Placering af rødpunktsigte

Indlæg af HappyNanoq » 9. maj 2012, 17:48

Der skal du lige kigge databladet igennem - der står noget med en øjenafstand som du bør overveje at overholde.

Når øjenafstanden er overholdt, så flytter prikken/træfpunktet sig ikke, selv hvis øjet flytter sig lidt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Jutus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 11. jul 2008, 22:38
Interesser: Viden & Våben
Geografisk sted: Østjylland

Re: Placering af rødpunktsigte?

Indlæg af Jutus » 9. maj 2012, 21:39

Hej HappyNanoq
Tak for svaret - mit spørgsmål var ikke i orden - jeg glemte at skrive, at det drejer sig om pistolskydning - Sorry!
Jeg har ingen erfaring med rødpunksigter og spekulerer bare på, hvorvidt det har betydning for præcisionen, hvor på pistolen man monterer sigtet.
Mvh.

Filuren
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 321
Tilmeldt: 27. jun 2008, 12:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 30 times

Re: Placering af rødpunktsigte?

Indlæg af Filuren » 10. maj 2012, 16:24

Hej

Jeg har ikke oplevet at det har indflydelse på præcision om sigtet sidder langt tilbage eller langt fremme, selv foretrækker jeg at skyde med det så langt tilbage på min revolver som muligt (så tæt på øjet som muligt).

Du skal være opmærksom på at jo længere fremme på løbet sigtet sidder jo hurtigere er det at "fange" den røde prik med øjnene.

mvh

Peter

Brugeravatar
Jutus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 11. jul 2008, 22:38
Interesser: Viden & Våben
Geografisk sted: Østjylland

Re: Placering af rødpunktsigte?

Indlæg af Jutus » 10. maj 2012, 17:37

Hej Peter
Jeg synes, det ser bedst ud, hvis sigtet sidder længst muligt bagud - men det går alene på udseendet. Hvis det er hurtigst at fange prikken, hvis sigtet sidder længere fremme, hvorfor har du så ikke valgt det? Som sagt, jeg har ingen erfaring med rødpunktsigte selv om jeg har skudt med pistol i mange år, men jeg prøver på at skaffe så megen oplysning, at jeg vælger rigtigt første gang. Planen er at montere sigtet på min Hämmerli 208s - bare for sjov i første omgang.
Mvh.

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Placering af rødpunktsigte?

Indlæg af Yamamoto » 10. maj 2012, 23:58

Jo længere fremme rødpunktsigtet er, jo mere næsetung bliver skyderen. Jeg har det helt tilbage på min 627 og nogenlunde over midten på min 686 og har ikke problemer med at fange prikken på nogen af dem.

Jeg må lege lidt med placeringer på min nye .22lr S&W 22A, nu at den er født med rail og jeg har et 'reserve' Pro-T :)

Besvar