Tip til riffellyddæmper på indskydningsbane.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Tip til riffellyddæmper på indskydningsbane.

Indlæg af Lycon » 30. jun 2004, 22:49

Hej,

Min gode ven har lige bygget sådan en dæmper som nedenfor skitseret. Den består af en 200 liters olie tønde med bildæk indsat som baffler. Den er ganske overordentligt effektiv kan jeg sige. <-:
Vedhæftede filer
Silencer.jpg
Silencer.jpg (110.74 KiB) Vist 14130 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 1. jul 2004, 00:04

Med en tur rundt i nabolaget for at skrælle trillebøre, kan denne fisus så bruges til luftbøsser? Jeg tror der er rigtig mange på forummet der gerne vil vide det :lol: :lol: :lol:

Nå, skæg og snot for sig!
I det tilfælde hvor der kan være tale om en privat skydebane så er ideen ualmindelig rigtig god :mad:

http://www.sai.dk/
Gå til MPS og check. Intet nyt under solen, men stadig gyldigt og effektivt!
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 1. jul 2004, 00:20

The Dane skrev:http://www.sai.dk/
Gå til MPS og check. Intet nyt under solen, men stadig gyldigt og effektivt!
Ja der kan man se! Bedst som jeg gik og troede jeg havde opfundet den dybetallerken. :mrgreen:

Det ser lovende ud men at opgive reduktionen i db er selvfølgelig rent fagligt det mest korrekte, men man skal dog holde sig for øje at decibelskalaen ikke er lineær, men der imod logaritmisk, hvilket vil sige, at 3 dB er en fordobling af styrken, 6 dB er en firdobling, 10 dB er en 10 dobling og 20 dB er en 100 dobling etc. Jeg selv er af den opfattelse, at decibelfaktoren er et udefinerbart begreb, som er svært at forholde sig til, specielt for menig mand, hvorfor jeg foretrækker en audio/visuel forklaring. Den .308 riffel jeg, stående uden for laden i 35 meters afstand, hørte blive affyret lød nogenlunde som når man vælter en dørplade på et betongulv.

Jeg tror kun jeg forbandt det med et skud fordi jeg vidste det, ellers ville jeg tro det var en hamren eller noget der væltede.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 1. jul 2004, 08:31

Det er jo netop det der er foremålet med en dæmper. Ikke at få knaldet til at forsvinde helt, det er nemlig umuligt. Men at få knaldet til at lyde som noget andet end et mundingsknald. En gren der brækker, en der nyser noget der vælter osv.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 1. jul 2004, 10:10

Når man er en "gunnut" har man naturligvis altid været facineret af lyddæmpere.

Tidligere "eksperimenterede" jeg i dette. Ret tidligt stod det mig klart at for at lave en effektiv lyddæmper skal projektilets hastighed sænkes til under lydens hastighed (mener at husker det er noget med 290 M/SEK). Ak ja det kunne jeg have læst mig til, men nogen gange er det en hel del sjovere at forsøge fra bunden. Eller måske er jeg bare typen der absolut skal opfinde den dybe tallerken igen og igen :lol: Af samme grund kan man i princippet ikke dæmpe lyden (tilstrækkeligt) på fx. en 9mm para uden at ændre udgangshastigheden. Det mest kendte dæmpede 9mm våben er vel H&K MP5. Her har man lavet en ventil i løbet, således noget af gastrykket ledes ud af piben inden projektilen forlader mundningen og derved sænkes hastigheden fra de ca. 350 M/SEK til under ca. 290 M/SEK. Her efter skal lyddæmperen "kun" dæmpe det "knald", der ikke har noget med lydens hastighed at gøre. Dette er forholdsvis simpelt. Det geniale ved denne konstruktion (ventilen) er, at brugeren ikke skal tænke så meget på AMM valg. Man behøves altså ikke at lede efter AMM som har en lavere hastighed end de ca. 290M/SEK, men kan fx. bruge NATO standard 9mm. Ret cool!

Af ovenstående grund er .380, .45 ACP og fx. .32 ACP meget velegnet til lyddæmpere, ja man bør vel også nævne .22. Alle disse AMM typer har det tilfældes at de mere eller mindre fra "fabrikkens" side ligger under lydens hastighed. OK ikke med alle AMM typer, men så vidt jeg husker går en standard .45 ACP (militær patron) ud med omkring 270 M/SEK (jeg er sikker på mange vil rette mig hvis jeg tager fejl).

"Firmaet" har leget lidt med en .308. Den dæmpede godt nok, men det gik ud over præcissionen og anslagsenergien. Ud over 1oo meter var den ikke effektiv og så er der jo ingen grund til at bruge en .308.

Med hensyn til dæmpning af projektiler der forlader lyddæmperen (ikke mundingen på selve våbnet) med hastigheder, som ligger over lydens hastighed er jeg meget interesseret.

Hvis nogen har indlæg, ud over de meget interessante indlæg Lycon og The Dane har skrevet, håber jeg i vil skrive dem her under dette emne.

gunnut

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 1. jul 2004, 11:30

http://www.guns.connect.fi/rs/general.html
http://www.guns.connect.fi/gow/gunwriters.html
Den sidste er en finsk side og de ved hvad de snakker om fordi de må nemlig have dæmpere legalt.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 1. jul 2004, 11:50

gunnut skrev:...Med hensyn til dæmpning af projektiler der forlader lyddæmperen (ikke mundingen på selve våbnet) med hastigheder, som ligger over lydens hastighed er jeg meget interesseret...gunnut
Jeg mener, som du selv indledende er inde på, at det ikke er muligt idet projektilet vil lave et 'sonic-boom'.. æh over-lyds-brag(?) ved overlydshastighed. :???:
Til gengæld kunne det være interessant ved Lycons tønde-dæmper om man kunne dæmpe lyden yderligere ved at sætte en tønde i forlængelse af den eksisterende med kun to dæk i - tættest mundingerne. Således skulle den ekstra tønde primært fungerer som ekspansionskammer, mens den eksisterende dæmper lyden.
Vedhæftede filer
2toende.jpg
hmm .. ok det bliver langt ;-)
2toende.jpg (16.5 KiB) Vist 14113 gange

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 1. jul 2004, 11:52

gunnut skrev: Ret tidligt stod det mig klart at for at lave en effektiv lyddæmper skal projektilets hastighed sænkes til under lydens hastighed (mener at husker det er noget med 290 M/SEK).
Lydens hastighed ved 15 grader celsius er 1,115 fps. eller 340 m/s., om man vil. For hver én grad temperaturen øges, stiger lydens hastighed med 0,5m/s. Det er derfor vigtigt, at der opretholdes en vis tolerance mellem mundingshastigheden og lydens hastighed såfremt den maksimale dæmpning skal opnås. 290 m/s er derfor et udmærket bud på en sub hastighed, omendt man bør gå lidt højere op!

Ikke for at mundhugge, men MP5SD har ikke ventiler men derimod en række "bleeder holes". I MP5SDérens tilfælde 30stk. af 2,5 mm boret lige efter kammeret og i sporet (groves) af riffelgangen hvor projektilet ikke har fuld kontakt. Herved undgår man at hullerne proppes til med kobber/messing fra kappen.

Det primære formål med at ventilere piben er normalt at hindre projektilet i at opnå en hastighed der er over lydens (supersonic) samt tage det værste tryk af de voldsomt ekspanderende gasser ved af omveje at lede dem ud i deflektor systemet, hvor de nedkøles og bremses, inden de slipper ud gennem mundingen.

H&K har nemlig lavet en anden MP (SMG I&II (se vedhæftede), hvor det er "ventiler" som man med en omskifter kan lukke eller åbne for efter behag. Det vil sige når man ønske fuld anslagsenergi uden hensyn til støjen så slår man dæmperen fra og omvendt.

Det er en almindelig misforståelse at når dæmperen er integreret og med ”bleeder holes” at så behøver man ikke at tænke på ammunitionens hastighed. Tværtimod er det vigtigt kun at skyde med supersonisk ammunition hvis en effektiv anslags energi skal opretholdes, da der for MP5SDérens vedkommende er tale om en reduktion i hastigheden på 200 fps.!
Vedhæftede filer
SMG_II.jpg
&quot;L&quot; &amp; &quot;H&quot; står for henholdsvis Low og High pressure ammunition.
SMG_II.jpg (28.25 KiB) Vist 14107 gange
Senest rettet af Lycon 1. jul 2004, 12:54, rettet i alt 1 gang.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 1. jul 2004, 11:55

marius skrev:Til gengæld kunne det være interessant ved Lycons tønde-dæmper om man kunne dæmpe lyden yderligere ved at sætte en tønde i forlængelse af den eksisterende med kun to dæk i - tættest mundingerne. Således skulle den ekstra tønde primært fungerer som ekspansionskammer, mens den eksisterende dæmper lyden.
Fremragende ide. :D
Senest rettet af Lycon 10. okt 2004, 11:43, rettet i alt 2 gange.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 1. jul 2004, 12:33

Jep lige præcis! Altså de links The Dane refererer til. Man kan ikke effektivt dæmpe lyden på projektiler, som forlader dæmperen med en hastighed, som ligger over lydens, men naturligvis kan man dæmpe "de andre" lyde og derved beskytte skyttens øre og muligvis også gøre det svært for andre at lytte sig til, hvor skytte er placeret.

gunnut

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 1. jul 2004, 17:53

Så prøv uden dækkene i tønden. Det giver en lidt anden effekt <-:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 3. jul 2004, 01:30

M.h.t. MP5SD kan vi da lige tage den danske forklaring på dennes virkemåde i f.m. dæmpning: "Gasudstrømningshuller er boret i piben umiddelbart foran gevind til montering af lyddæmper. Gasudstrømningshuller har til formål at bortlede en del af krudtgasserne bag projektilet, således at projektilet får en begyndelseshastighed, der er mindre end lydens hastighed. Et projektil med hastighed mindre end lyden giver ikke noget smeld." Ak ja det er utrolig så flot Hærens Kampskole kan udtale sig. Med NATO 9mm (115 grain FMJ) har MP5SD en udgangshastighed på 285 M/SEK.

gunnut

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 3. jul 2004, 11:32

gunnut skrev:"Gasudstrømningshuller er boret i piben umiddelbart foran gevind til montering af lyddæmper.
Ja det er en anden måde at udtrykke det på.
Vedhæftede filer
MP5SD_Barrel.jpg
Her ses &quot;Bleederhullerne&quot; tydeligt.
MP5SD_Barrel.jpg (10.92 KiB) Vist 14044 gange
MP5SD_Internal.jpg
Her ses baffel systemet som er et forældet princip efter standarden i dag.
MP5SD_Internal.jpg (30.53 KiB) Vist 14043 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar