Halv auto salon på skydebane er no go..

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Ruger 77
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 357
Tilmeldt: 9. sep 2007, 11:07
Interesser: Jagt og Skydning.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af Ruger 77 » 5. jun 2012, 10:09

Hej.Jeg havde overvejet en halv auto salon der er til salg her på NVF.Jeg kontakter derfor våen kontoret hos Århus politi og får at vide at der kun må være plads til 2 skud.Jeg fortæller ham at det er mest regulering og til at bruge på en skydebane og her fik jeg at vide at der ikke må benyttes halv auto salon uanset hvormange skud den kan tage.Der er ingen skyde baner der er lovlige til halv auto,kun repeter.Da jeg spurgte ham om hvordan man så indskyder sådan et bæst var han mig svar skyldig.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

Brugeravatar
Dahl78
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 545
Tilmeldt: 12. apr 2009, 14:57
Interesser: Historie/Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 18 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af Dahl78 » 5. jun 2012, 10:39

Ruger 77 skrev:Hej.Jeg havde overvejet en halv auto salon der er til salg her på NVF.Jeg kontakter derfor våen kontoret hos Århus politi og får at vide at der kun må være plads til 2 skud.Jeg fortæller ham at det er mest regulering og til at bruge på en skydebane og her fik jeg at vide at der ikke må benyttes halv auto salon uanset hvormange skud den kan tage.Der er ingen skyde baner der er lovlige til halv auto,kun repeter.Da jeg spurgte ham om hvordan man så indskyder sådan et bæst var han mig svar skyldig.
Han aner ikke hvad han taler om,,selvfølgelig må du skyde 1/2 auto på de fleste skydebaner,,se feks HJV de skyder kun 1/2 på skydebaner landet over..
Men der kan selvfølgelig være en som har noget at skulle sige på skydebanen,som siger du ikke må..
Men sådan er der jo altid folk som skal bemærke sig på den måde :blink:
Bjarne er et fedt navn

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af HappyNanoq » 5. jun 2012, 11:38

Han blander nogle ting sammen, hvilket ikke er heldigt.

Jeg kender ikke lige et tilfælde på at en skydebane kun har været godkendt til manuelt ladede våben - og ikke semiauto-våben.
De banegodkendelser jeg kender, har udelukkende kørt på kaliber - altså en skydebane har måske været godkendt op til cal .30/.308/.300.
Jeg har aldrig set restriktioner på manuelt ladede og semiauto våben i banegodkendelserne, men derfor kan det vel godt drømmes op af en betjent.

Det han dog har ret i, er at det pt ikke findes nogen godkendte skydedisipliner (i skytteforeningerne) som kræver halvautos og derfor gives der ikke tilladelser til semiautos i skytteforeninger - så jeg medgiver at han har HALVT ret (omend på forkert grundlag)


Hvis du kan få lov at skyde med dit jagtvåben på en skytteforeningsbane, så skulle der ikke være noget som helst til hinder for det.

En del skytteforeninger med riffelbaner, lejer også skydebaner ud til jægere som ønsker at indskyde deres jagtrifler.


NOGLE baner er så godkendte til at HJV m.f. kan bruge banen også.
Men her ligger der en speciel godkendelse som definerer hvorvidt de må bruge semiauto - eller fullauto.!!!

LANGTFRA alle baner er godkendt til fullauto-skydning.! Men semiauto har aldrig været et problem.

"Vild skydning" skal banekommandøren nok standse.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af Glockster » 5. jun 2012, 11:50

Så kære Isbjørn nu helt rolig ;-) Der findes godkendte skydeprogrammer til ½ auto.
Kombi-riffel lever i bedste velgående så den kan du godt begrave under isen igen :-)

Politimanden tager fejl så er den ikke længere!

Se desuden denne fra Jægerforbundet http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... id651=2327
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Ruger 77
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 357
Tilmeldt: 9. sep 2007, 11:07
Interesser: Jagt og Skydning.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af Ruger 77 » 5. jun 2012, 14:01

Hej.Jeg skyder også på Rds Kasernes skydebaner men der er tale om en salonriffel 22 LR og ikke en halv auto jagtriffel.Det lader til at på 25 meter baner er der kun repeter der er tilladt.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7728
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af T-REX » 5. jun 2012, 14:36

Man må vel også skyde med pistoler på 25 meter banen... Eller er den kun godkendt til revolvere? :giggle:

Jeg kan godt forestille mig at en skytteforening vil stille sig på bagbenene, med halvauto våben, der ikke er omfattet af en SKV, da dette måske kan give forsikringsmæssige problemer.
Men godkendelsen af selve banen er vel nærmest ligeglad med, om det er en .22LR halvauto riffel, eller en 9mm pistol.

Jeg ville også som bestyrelsesmedlem have kvaler, ved at lade et medlem medbringe en halvauto salonriffel, på en almindelig klubdag.
Men hvis jeg havde tiden til det, så ville jeg gerne åbne en gang imellem, for indskydning af private jagtvåben, uanset ladesystem.

Nu er jeg så 10 år og 4000 km fra at have været bestyrelsesmedlem. :oops:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af HappyNanoq » 5. jun 2012, 14:56

Glockster skrev:Så kære Isbjørn nu helt rolig ;-) Der findes godkendte skydeprogrammer til ½ auto.
Kombi-riffel lever i bedste velgående så den kan du godt begrave under isen igen :-)

Politimanden tager fejl så er den ikke længere!

Se desuden denne fra Jægerforbundet http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... id651=2327
Findes kombiriffel virkelig i salonriffel-klassen.?

WOW siger jeg bare.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af Glockster » 5. jun 2012, 15:19

HappyNanoq skrev:Det han dog har ret i, er at det pt ikke findes nogen godkendte skydedisipliner (i skytteforeningerne) som kræver halvautos og derfor gives der ikke tilladelser til semiautos i skytteforeninger - så jeg medgiver at han har HALVT ret (omend på forkert grundlag)
Nej der kan ikke skydes Kombi-riffel med 22.cal, men som du skriver ovenfor forekommer det mig formuleret som en generel betragtning hvorfor jeg tillod mig at rette dig :-) :razz:
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af GT9 » 5. jun 2012, 15:31

Glockster skrev:
Nej der kan ikke skydes Kombi-riffel med 22.cal, men som du skriver ovenfor forekommer det mig formuleret som en generel betragtning hvorfor jeg tillod mig at rette dig :-) :razz:

Se 15 og 50 m kombiriffel reglement her


Jævnfør DSF nyhedsbev Maj 2012 er det mest sandsynlige nok at det skydes med med biathlon rifler.
Norwegian Blue Parrot

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af Glockster » 5. jun 2012, 15:39

Tak for den præcisering GT9 :-) det anede jeg ikke, men super :razz:
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af Yamamoto » 11. jun 2012, 20:38

På papiret er der også åbnet for IPSC Mini Rifle, diciplinen kom på programmet ved DSF's årsmøde.

Det kunne i øvrigt nok lokke mig til at købe en .22lr semi-auto da det er langt billigere at gå til end den 'almindelige' IPSC Rifle, både i våben og ammo.

Ruger 77
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 357
Tilmeldt: 9. sep 2007, 11:07
Interesser: Jagt og Skydning.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af Ruger 77 » 12. jun 2012, 09:29

Hej.Jeg skyder både på Randers Kaserne og i Allingåbro.Jeg ved ikke hvordan det er med Allingåbro men man skyder på 2 forskellige baner.Der er 25 meter pistolbane og der er en riffelbane for 22 men Politiet i Århus tjekkede tilladelsen på banen og fortalte at det kun var repeter på riffel 22.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

kkjacc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 97
Tilmeldt: 23. maj 2009, 11:39
Interesser: Jagt, IPSC, skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af kkjacc » 17. jun 2012, 20:29

Det lyder spændende med kombiriffel i kal. 22. Kan det skydes med våben registreret til jagt?

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af 458hunter » 17. jun 2012, 21:57

Det kan ikke skydes med jagtvåben uden dispensation.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af Lycon » 17. jun 2012, 22:14

Chrstn_Olsen skrev:Det kan ikke skydes med jagtvåben uden dispensation.
Og hvem skal give den, politiet eller skytteforeningen?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 429
Tilmeldt: 15. mar 2009, 20:26
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 6 times
Been thanked: 29 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af Ssaaby » 18. jun 2012, 08:54

Lycon skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Det kan ikke skydes med jagtvåben uden dispensation.
Og hvem skal give den, politiet eller skytteforeningen?
Hvis jagtvåben ikke er udelukket i banegodkendelsen, er det skytteforeningen.

Jeg mener at der på vores indendørs bane hænger en banegodkendelse der giver ret at lade mennesker skyde med bestemte kalibre, under forudsætning af, at de har den fornødne tilknytning til foreningen, er medlem af hjemmeværnet eller er fra politiet.

Kan ikke huske om der er noget, der skulle decideret udelukke halvautomatiske salonrifler.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af 458hunter » 18. jun 2012, 17:43

Så vidt jeg husker er problemet at tilladelse til halvauto kun kan gives til jagt herunder indskydning, men ingen former for konkurrenceskydning. Det må således være politiet der giver dispensation, da tilladelsen intet har med foreninger at gøre. Bare mit bud.

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af Froe » 18. jun 2012, 18:53

Chrstn_Olsen skrev:Så vidt jeg husker er problemet at tilladelse til halvauto kun kan gives til jagt herunder indskydning, men ingen former for konkurrenceskydning. Det må således være politiet der giver dispensation, da tilladelsen intet har med foreninger at gøre. Bare mit bud.
Den har været vendt utallige gange.. Jeg er af den opfattelse at det er en "selvstrammer", som vi desværre er så gode til at opfinde.
Naturligvis er der folk i politiet der er enige i denne opfattelse - Men der er så sandelig også de der ikke er. Det viser praktisk erfaring.

Indtil den dag der er en skytte der kommer i problemer, er min opfattelse uændret - Og jeg skyder videre med våben på jagttilladelse, i diverse sports discipliner.
Dixi !

kkjacc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 97
Tilmeldt: 23. maj 2009, 11:39
Interesser: Jagt, IPSC, skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af kkjacc » 18. jun 2012, 20:38

Tak for kommentarerne. Jeg tror jeg følger Froes linje hvis det skulle blive relevant :-)

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af ACE1 » 18. jun 2012, 20:46

Enig med Froe.

Måske vil Tim Andersen komme med en kommentar?
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af Glockster » 18. jun 2012, 21:35

Froe skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Så vidt jeg husker er problemet at tilladelse til halvauto kun kan gives til jagt herunder indskydning, men ingen former for konkurrenceskydning. Det må således være politiet der giver dispensation, da tilladelsen intet har med foreninger at gøre. Bare mit bud.
Den har været vendt utallige gange.. Jeg er af den opfattelse at det er en "selvstrammer", som vi desværre er så gode til at opfinde.
Naturligvis er der folk i politiet der er enige i denne opfattelse - Men der er så sandelig også de der ikke er. Det viser praktisk erfaring.

Indtil den dag der er en skytte der kommer i problemer, er min opfattelse uændret - Og jeg skyder videre med våben på jagttilladelse, i diverse sports discipliner.
Ville gerne give dig ret i det var en selvstrammer.....men desværre ikke....http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=810
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af Froe » 18. jun 2012, 21:57

Glockster skrev:Ville gerne give dig ret i det var en selvstrammer.....men desværre ikke....http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=810
Sorry.. Jeg læser i Lycons ældre tråd, en besked fra jægerforbundet, som på ingen måde kan siges at være pro halvautomater uden ædelt træ.
Ikke ligefrem de vise sten lagt frem af en højesterets dommer :blink:

Men jeg mener bestemt at andre har postet lovtekster kan kunne tolkes derhenad - Men som sagt.. Så længe det i praksis ikke har en konsekvens, kan jeg ikke se den store skade i at skyde både jagtfelt skydning, såvel som kombiriffel.

Og hånden på hjertet.. Det giver da heller ingen mening at måtte skyde konkurrencer med jagtvåben i repeter, men ikke i 1/2 auto - Det må selv en dommer kunne forstå, hvis det skulle komme dertil.
Dixi !

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af Topcat » 18. jun 2012, 22:13

Froe skrev: Og hånden på hjertet.. Det giver da heller ingen mening at måtte skyde konkurrencer med jagtvåben i repeter, men ikke i 1/2 auto - Det må selv en dommer kunne forstå, hvis det skulle komme dertil.
Joah, men nu er der vel en grund til at en våbentilladelse specifikt gives mhp enten jagt eller konkurrenceskydning. Der er i praksis ingen konsekvens ved at køre for hurtigt, men det gør det desværre ikke lovligt :blink:
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af Froe » 18. jun 2012, 22:24

Topcat skrev:Joah, men nu er der vel en grund til at en våbentilladelse specifikt gives mhp enten jagt eller konkurrenceskydning. Der er i praksis ingen konsekvens ved at køre for hurtigt, men det gør det desværre ikke lovligt :blink:
Det er da på ingen måder sammenligneligt?
Tilladelse til repeter og 1/2 auto er identisk (til jagt). - Man må godt skyde konkurrence med den ene, men ikke den anden = ingen logik.
Og der er jo ikke en lovparagraf der direkte forbyder konkurrencebrug af 1/2 auto våben registeret til jagt.
Det er der til gengæld ved fartovertrædelser - Det har jeg fået konskekvensen at føle for, alt for mange gange :oops:
Dixi !

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Halv auto salon på skydebane er no go..

Indlæg af Topcat » 18. jun 2012, 23:55

Froe skrev:
Det er da på ingen måder sammenligneligt?
Tilladelse til repeter og 1/2 auto er identisk (til jagt). - Man må godt skyde konkurrence med den ene, men ikke den anden = ingen logik.
Og der er jo ikke en lovparagraf der direkte forbyder konkurrencebrug af 1/2 auto våben registeret til jagt.
Det er der til gengæld ved fartovertrædelser - Det har jeg fået konskekvensen at føle for, alt for mange gange :oops:
Hvor ser du at man godt må skyde konkurrenceskydning (sportsskydning i skytteforeningsregi) med en manuel repeterriffel?

Hvis det er tilladt, må man så også bruge en riffel registreret på SKV til jagt?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Besvar