Baikal O/U driller efter skud

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af Krung » 7. jun 2012, 16:59

Jeg er helt ny inden for skydning og har derfor nogle overordnede spørgsmål omkring funktionsfejl. Jeg har købt en ny Baikal 27 EM 1C (ikke sporting). Jeg er klar over at tolerancerne ikke er for fine, så noget ujævn kørsel må jeg forvente.

Problemet er nogle gange, når jeg har afskudt begge løb, bliver bøssen svær at knække og ejectoren på nederste løb aktiveres ikke. Patronen sidder fast i kammeret. Er det et kendt problem?

Nå, hvad gør man så nu? Regner man med det går over når geværet er slidt til? Skal jeg bare fjerne nogle grater selv? Skal den forbi en bøssemager? Er det noget man får ordnet på garantien?

Jeg har kigget på konstruktionen og det ligner godt noget simpelt mekanik - det er nærmest som en trabant, der kan fixes med en hammer, men jeg ved sgu ikke lige hvor jeg skal slå. Det ville ikke undre mig hvis geværet bare skal slides til, for det virker unægteligt som som om der er mange skarpe kanter.

Hvad gør man normalt i sådan en situation?

Hilsen Kasper
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af Raptor357 » 7. jun 2012, 18:02

Når du har købt en bøsse må du forvente den virker.
En baikal er lidt grov i finishen og måske er der noget der sidder forkert på din.
Men det kan også være en patron den bare ikke kan lide.
Men tag bøssen med ned til forhandleren og forklar dem dit problem.
Min som jeg købte brugt havde det problem du beskriver. i mit tilfælde var det fordi den havde stået længe. en adskillelse af ejektor systemet + smøring og rens og mere smøring hjalp i mig.
Desuden strakte jeg fjedrene da de var blevet lidt korte.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Depper
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 201
Tilmeldt: 27. okt 2011, 20:31
Interesser: Teknik.
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 85 times

Re: Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af Depper » 7. jun 2012, 19:41

Efter som du er ny inden for skydning, har du nok ikke haft den særlige længere.... Der er teklamationsret, som på alt muligt andet... Så ind og aflever bøssen ved forhandleren.
Godtnok er de lidt grove fra starten, men den skal jo virke! :-)

Jinz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 7. jan 2009, 13:11
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af Jinz » 8. jun 2012, 17:09

Jeg har en uden ejektor der havde et lignende problem, det blev løst ved at jeg fik den poleret i kammeret.

Buffe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 109
Tilmeldt: 28. jul 2007, 21:56
Interesser: jagt
Geografisk sted: vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af Buffe » 12. jun 2012, 07:24

Jeg havde også bøvl med min baikal, som var mit første jagtgevær.

Havde også problemer med, at 2 skud ikke ville gå af pga. problemer med singelaftræk.

Den blev adskilt og renset flere gange.

jeg bruger nu Gebruder merkel o/u.

Henrikeggert
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 9. nov 2011, 11:44
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af Henrikeggert » 14. jun 2012, 15:16

Jeg kan desværre kun tilslutte mig de som har købt en ny baikal med problemer.
Min havde nøjagtigt samme problem som din, nederste løb kunne ikke tømmes efter skud.
Jeg returnerede den til forhandlerne, som havde en lang søgt forklaring jeg ikke kunne bruge til noget, så enden på det blev at jeg byttede den til en brugt Beretta.
Jeg syntes du skulle gøre noget tilsvarende... Baikal er for det meste ok, men der findes mandagsgeværer imellem...

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af Krung » 18. jun 2012, 10:30

Hmmm, det lyder som om der er generelle problemer med præcisionen i udførslen.

Jeg havde en god dag helt uden problemet i går, så jeg ser lige tiden an. Jeg har også oplevet en enkelt dag med problemer med at få andet skud af sted, og der kun 2 gange.

Mit oprindelige problem ser ud til at være løst ved en af 3 ting:

1) Jeg rensede kammeret meget grundigt. Jeg har muligvis efterladt olie de andre gange og det kan have skabt pladsproblemer.
2) Jeg har smurt extractor med tykkere og tykkere olie, endte med fedt.
3) Geværet er blevet skudt til.

Mht. 1 og 2, så kan jeg kun forvente kommentarer i stil med "smørepik", som man åbenbart siger på Fyn.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

kkjacc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 97
Tilmeldt: 23. maj 2009, 11:39
Interesser: Jagt, IPSC, skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af kkjacc » 18. jun 2012, 20:45

Baikal? Køb en kano og brug den som pagaj.

Brugeravatar
Guns&Tits
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 564
Tilmeldt: 19. nov 2008, 19:17
Interesser: ........
Geografisk sted: ........
Geografisk sted: ..........
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af Guns&Tits » 18. jun 2012, 20:59

kkjacc skrev:Baikal? Køb en kano og brug den som pagaj.
Fuck for en gang gylle at lukke ud.det er sgu en god skyder
..........

kkjacc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 97
Tilmeldt: 23. maj 2009, 11:39
Interesser: Jagt, IPSC, skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af kkjacc » 18. jun 2012, 21:52

Nå ja, det ikke for at fornærme nogen, kun et forsøg på at være morsom. Men der er da en vis sammenhæng mellem pris og kvalitet når det gælder våben ;-)

Martin8700
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 229
Tilmeldt: 13. feb 2011, 18:48
Interesser: Jagt, Våben, Flugtskydning
Geografisk sted: Horsens, Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 16 times

Re: Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af Martin8700 » 18. jun 2012, 22:42

jeg havde min Baikal i 1 år uden problemer men byttede den dog ud i dag til en Winchester Select Sporting, da Baikal'en ikke var optimal at skyde flugtskydning med. men det er sku ellers en rigtig god bøsse :blink:

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af Simon5700 » 20. jun 2012, 14:46

kkjacc
en baikal er for dem der godt kan lide at lave lidt ved sine våben selv, de går alt for stramt fra fabrikken af osv men efter jeg har poleret min baikal lidt der hvor den støder på, og kortet 6 vendinger af ejectorfjedrene går den faktisk fint, jeg syntes den går bedre end de 6000 kroners bøsser jeg prøvede i butikken, og efter hvad bøssemageren sagde var der mindre problemer med baikal end med de andre 5-6000kr bøsser, men selvfølgelig er det ikke en 20.000+ kroners bøsse
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

kkjacc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 97
Tilmeldt: 23. maj 2009, 11:39
Interesser: Jagt, IPSC, skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af kkjacc » 21. jun 2012, 22:18

Jeg gav 8000 for min SKB. Japansk kvalitet, ingen problemer selv efter rigtigt mange skud. Så det behøver nu ikke handle om geværer i 20K klassen, der er det vist mest graveringer man betaler for. Men du har ret, hvis man går med en lille bøssemager i maven er en Baikal sikkert et rigtigt godt køb.

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af Stoffer » 22. jun 2012, 13:10

kkjacc skrev:Baikal? Køb en kano og brug den som pagaj.
Det er jeg ikke helt uenig i :razz:


Stoffer

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Re: Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af Overtroldmand » 22. jun 2012, 15:27

Krung skrev:Jeg er helt ny inden for skydning og har derfor nogle overordnede spørgsmål omkring funktionsfejl. Jeg har købt en ny Baikal 27 EM 1C (ikke sporting). Jeg er klar over at tolerancerne ikke er for fine, så noget ujævn kørsel må jeg forvente.

Problemet er nogle gange, når jeg har afskudt begge løb, bliver bøssen svær at knække og ejectoren på nederste løb aktiveres ikke. Patronen sidder fast i kammeret. Er det et kendt problem?

Nå, hvad gør man så nu? Regner man med det går over når geværet er slidt til? Skal jeg bare fjerne nogle grater selv? Skal den forbi en bøssemager? Er det noget man får ordnet på garantien?

Jeg har kigget på konstruktionen og det ligner godt noget simpelt mekanik - det er nærmest som en trabant, der kan fixes med en hammer, men jeg ved sgu ikke lige hvor jeg skal slå. Det ville ikke undre mig hvis geværet bare skal slides til, for det virker unægteligt som som om der er mange skarpe kanter.

Hvad gør man normalt i sådan en situation?

Hilsen Kasper

Har du prøvet at slå ejectoren fra?, jeg har slået det fra på min så virker det også som om den åbner og lukker nemmere, patronerne bliver så istedet løftet ud af kammeret.

Se side 9 i manualen (Remington fik OEM'et baikal'en) http://www.remington.com/products/archi ... under.aspx

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af Krung » 22. jun 2012, 16:57

Tusind tak Overtroldmand,

Jeg vil nu gerne have ejector'en slået til, så jeg ser om ikke det bliver bedre af sig selv.

Super fedt med manualen. Jeg havde undret mig over jeg ikke kunne finde noget selv, så dit link er en stor hjælp.

Til jer andre omkring at Baikal ejere har en våbenmager i maven, så passer det nok meget fint. Er der nogen der har nogle tip til hvordan man får skruet kolben af låsen? Jeg har viklet en skruetrækker ind i tape for at centrere den i hullet, men jeg er bange for at der er linksgevind eller at det bare sidder rigtigt godt fast, for jeg er tæt på at ødelægge kærven.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Re: Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af Overtroldmand » 22. jun 2012, 19:07

Krung skrev:Tusind tak Overtroldmand,

Jeg vil nu gerne have ejector'en slået til, så jeg ser om ikke det bliver bedre af sig selv.

Super fedt med manualen. Jeg havde undret mig over jeg ikke kunne finde noget selv, så dit link er en stor hjælp.

Til jer andre omkring at Baikal ejere har en våbenmager i maven, så passer det nok meget fint. Er der nogen der har nogle tip til hvordan man får skruet kolben af låsen? Jeg har viklet en skruetrækker ind i tape for at centrere den i hullet, men jeg er bange for at der er linksgevind eller at det bare sidder rigtigt godt fast, for jeg er tæt på at ødelægge kærven.
Jeg har haft skruet kolben af, du skal have en solid stor skruetrækker der ikke fedter rundt i skruens kærv, og så er det bare at ligge nogle kræfter i...min sad godt nok fast!...men det er et normalt gevind.
Se info her med billeder:
http://www.pakguns.com/showthread.php?5 ... -U-Shotgun

1. just unscrew the two screws holding the rubber recoil pad and take the recoil pad off

2. insert the long flat head screw driver and unscrew the stock bolt. you'll need a really long screw driver for this (minimum 18 inches in length). unscrewing the stock bolt may require a lot of force. however care must be taken in this step. objective is to apply force and at the same time making sure that screw driver's head does not slip as it can destroy the stock bolts head/face.

3. unscrew the screw holding the trigger guard to the buttstock then remove it.

4. take out the action/receiver out of the slot where it fits in the buttstock and you are done.

5. reassemble in reverse order.

Depper
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 201
Tilmeldt: 27. okt 2011, 20:31
Interesser: Teknik.
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 85 times

Re: Baikal O/U driller efter skud

Indlæg af Depper » 22. jun 2012, 23:45

Brug evt en skraldnøgle, eller en t-nøgle, så du får lidt "håndtag".
Ved en skrue der sidder så stramt som denne(kan gøre) er det RIGTIG vigtigt med en skruetrækker/bit, der passer 100% i Kærven.

Besvar