Lovgivningen!?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
JAPO
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21. feb 2006, 22:16
Geografisk sted: Østjylland

Skydebaner og riffelprøve

Indlæg af JAPO » 22. mar 2006, 22:07

Nope - i forhold til indskydning af jagtriffel på eget jagtområde har riffelprøve bestået eller ej ingen indflydelse - det har intet med sagen at gøre, idet det at bestå en riffelprøve udelukkende er en blåstempling af, at du må reelt gå på jagt med din jagtriffel.

Jægere med jagttegn og våbentilladelse til jagtriffel må kun foretage indskydning og træning med deres riffel, hvis de ikke har bestået riffelprøven.

mvh
Jan Poulsen :)
Don´t worry - be happy !!!

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Re: Skydebaner og riffelprøve

Indlæg af Danpanik » 23. mar 2006, 18:17

JAPO skrev: Jægere med jagttegn og våbentilladelse til jagtriffel må kun foretage indskydning og træning med deres riffel, hvis de ikke har bestået riffelprøven.

mvh
Jan Poulsen :)
Lyder rimeligt nok i den formulering :)

Hvis Jeg var 'Lov-smed' , så havde Jeg forbudt jægere, uden riffel-tegn, at trænings- / ind-skyde på bar mark !

Men det er Jeg jo heldigvis ikke <-:
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 24. mar 2006, 00:14

Nej, heldigvis ikke, vi har rigeligt med skrankepaver der vil bestemme hvordan vi andre skal opføre sig! :evil:
Hvis jeg var lovsmed lavede jeg en simpel lov: alle ustraffede personer må besidde, bære og anvende alle former for skydevåben, så er den ikke længere.

Tag ud og skyd, du må skyde op til 5 gange om året...FÆRDIG :-;>/

Og lige et lille surt opstød til dem der svarer på ting de ikke ved en kæft om...HOLD JERES SMÅ FEDE FINGRE FRA TASTATURET!!!!

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 24. mar 2006, 08:32

kt8 skrev:...
Og lige et lille surt opstød til dem der svarer på ting de ikke ved en kæft om...HOLD JERES SMÅ FEDE FINGRE FRA TASTATURET!!!!
Klap lige hesten - den tone er ikke acceptabel.

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 24. mar 2006, 13:06

Ikke acceptabel, jeg troede ikke det var kristent våbenforum...

Når man skriver på et forum er det vigtigt kun at skrive om det man ved noget om, ellers opstår der hurtigt misforståelser.
Som her hvor et simpelt spørgsmål strækker sig over 2 sider, fordi folk svarer på noget de ikke ved noget om, og derved opstod der tvivl om det overhovedet er lovligt at skyde som jæger ::-;<

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 24. mar 2006, 14:34

Det er tilladt at stille dumme spørgsmål, vi er her alle for at blive klogere.
Hvis man føler man kan bidrage konstruktivt til en tråd skal man ikke holde sig tilbage.
Men det skal foregå i en ordentlig tone.

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Deer Hunter » 24. mar 2006, 16:19

En fjer kan hurtig blive til 10 høns her på NVF. ::_=>

Det ender jo med at man skal have krisehjælp før man
skal op til riffelprøven <-:
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 24. mar 2006, 18:31

kt8 skrev:Nej, heldigvis ikke, vi har rigeligt med skrankepaver der vil bestemme hvordan vi andre skal opføre sig! :evil:
Hvis det er mig du kalder skrankepave, så tager du meget fejl ! Men du kender mig jo heller ikke :)
kt8 skrev:
Hvis jeg var lovsmed lavede jeg en simpel lov: alle ustraffede personer må besidde, bære og anvende alle former for skydevåben, så er den ikke længere.
Så tror Jeg at det er godt at du heller ikke er lovsmed :)

Fordi man aldrig har kørt nogen ned, så er det vel ikke eensbetydende med at man kan få kørekort, uden at lære at køre bil vel ??

Jeg mener at folk skal bevise deres færdigheder, før de får lov til feks. at skyde på bar mark. Har man ikke forstand til det, så sker der 'fejl' ! På eet eller andet tidspunkt.

Når der sker 'fejl', ( i denne sammenhæng feks. Kugle igennem vindue i ejendom, kugle ind i mand m/k der er ude og lufte hund ), så sker der STRAMNINGER af våbenloven !! Og der er vi jo ikke interesserede i !!

Min pointe er, at man kvalificerer sig til en plads i samfundet, som ikke er medfødt, så som lov til at gå på gaden, ved at bestå en prøve i færdigheder og viden.

Når kun mennesker der har bestået disse prøver, kan få lov til at udfolde sig indenfor emnets rammer, så sker der færre fejl og uheld, med færre stramninger af diverse love til følge.

Til gavn for alle.
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 24. mar 2006, 19:08

Deer Hunter skrev:En fjer kan hurtig blive til 10 høns her på NVF. ::_=>

Det ender jo med at man skal have krisehjælp før man
skal op til riffelprøven <-:
Det er naturligvis lidt ærgerligt, at en bruger på forum, endnu ikke har været istand til at svare entydigt på det spørgsmål. Men det kommer da helt sikkert med tiden at det bliver bedre.

Nu var spørgsmålet oprindeligt i hvad Jeg vil kalde i en grænse-situation.

En Jæger med tegn og våbentilladelse, men uden riffel-påtegning.

Han må ikke gå på Jagt, med det omtalte våben.

Han må gerne træne med det pågældende våben.

En sports-skytte må jo ikke skyde på bar mark med sin skytteforenings-riffel, fordi han må kun skyde på en godkendt skydebane.

Hvad er manden med Jagttegn, men uden riffel påtegning. Har han riffel-jægerens ret til at indskyde sit våben 5 gange om året på bar mark, uden at have riffel-påtegning ??

Jeg tør ikke, og jeg siger igen: TØR IKKE, at give et medlem af forum det 'gode' råd at, 'det gør du bare' !

Indrømmet ! Jeg ved ikke om det er lovligt, men Jeg tilkendegiver kun min overbevisning.
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: Regler for indskydning af jagtriffel på eget jagtområde.

Indlæg af Trotyl » 24. mar 2006, 20:40

JAPO skrev:Hej.
Tillad mig at blande mig i debatten med en reference til de på området gældende regler.

En jæger med jagttegn og våbentilladelse til sit riflede jagtvåben, kan jfr. Miljøstyrelsens vejledning om skydepladser indskyde sit våben på sit jagtområde op til 5 hverdage om året - uden at skydepladsen derved betragtes som en skydebane.

Dvs. at en midlertidig anvendt skydeplads (hvor der ikke er lavet permanente standplads eller skiveopstillinger) kan anvendes af op til 20 personer på hverdage (incl. lørdag - aldrig søndag) i dagtimerne maksimalt 5 dage om året. Det er de samme regler som for jægerforbundets trailere med lerduekastemaskinerne til flugtskydning.

Hvis der skydes mere end 5 dage, skal der indhentes en miljøgodkendelse fra kommunen - det er svært - samt en skydebanegodkendelse fra politiet i medfør af skydebanebekendtgørelsen.

Hvis permanent standplads eller skiveopstilling skal der indhentes en skydebanegodkendelse fra politiet - men hvis under 5 dage om året ikke en miljøgodkendelse fra kommunen.

Husk Husk - at jagttegnsforsikring kun dækker i direkte forbindelse med jagt.
Det er præcis sådan som beskrevet her, uanset hvilke andre meninger der evt. måtte fremkomme her. <.<,- :razz:
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Re: Regler for indskydning af jagtriffel på eget jagtområde.

Indlæg af Danpanik » 24. mar 2006, 21:23

Trotyl skrev:
Det er præcis sådan som beskrevet her, uanset hvilke andre meninger der evt. måtte fremkomme her. <.<,- :razz:
Ja, men gælder det også jægere, med tilladelse til det riflede våben, men som dog ikke har riffel-påtegning ??

Er du så sikker i din påstand, at du vil vejlede et andet menneske ??? Som i værste fald risikerer friheds-berøvelse !!
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Deer Hunter » 24. mar 2006, 21:33

Manden med jagttegn har gennemgået en uddanelse der gør
at han kan bruge sine våben i naturen.han har gennemgået en masse
om bla. sikkerhed ved skudafgivelse.

Det har manden i skytteforeningen ikke.

Riffelprøven går kun ud på om du kan ramme.ikke om du kan
betjene dit våben sikkert.det er jo allerede lært da man var
ved at tage jagttegn.
Riffelprøven er ikke et sikkerheds tjek.
Det er et træfsikkerheds tjek.
Senest rettet af Deer Hunter 24. mar 2006, 21:49, rettet i alt 1 gang.
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 24. mar 2006, 21:44

Deer Hunter skrev: Riffelprøven er ikke et sikkerheds tjek.
Det er et træfsikkerheds tjek.
Jes, det er præcis det Jeg mener !!

Hvis man rammer forbi på en skydebane, så gør det ikke alverden.

Hvis man rammer forbi sit kuglefang på bar mark så ....................
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af Trotyl » 24. mar 2006, 21:48

Han må gerne indskyde sin riffel på "bar mark" hvis han finder sikkerheden i orden og iøvrigt har ret til at bære sin riffel det pågældende sted. Han skal dog være opmærksom på at han i k k e er dækket forsikringsmæssigt af jagttegnet. Heller ikke selv om han har bestået sin riffelprøve. Der er ikke (endnu da) et teoretisk pensum/prøve der skal afprøve aspirantens evne til at vurdere om sikkerheden er i orden ved skudafgivelse, tilknyttet riffelprøven ud over det i jagtkurset/jagtprøven gennemgåede.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Deer Hunter » 24. mar 2006, 22:03

.Det kuglefang man vælger ude i naturen er meget stort.
det er ligemeget om man rammet skiven eller ved siden af.f.eks en kuperet
mark hvor man skyder fra toppen af bakken, ned i dalen.

Man kan da godt skyde skyde over volden på en skydebane.
Hvis man vil.den er ikke supersikker.
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 25. mar 2006, 02:06

Deer Hunter skrev: Man kan da godt skyde skyde over volden på en skydebane.
Hvis man vil.den er ikke supersikker.
Man kan altid opføre sig dumt hvis man virkelig vil ! så ja, det er muligt at skyde over volden, og over eventuelle blenderinger, alt afhængig af hvilken skydebanetype der er tale om.

Netop nu, kan Jeg se at begrebet ' afspærringsfri skydebane ' ikke duer i virkeligheden, for så skal det være en æske, og ikke bare flad bane med ende- og side-volde, og eventuelt blenderinger. Der skal åbenbart være afdækket alle sider rundt.

Når man normalt designer skydebaner i Danmark, så tager man udgangspunkt i, at skytten rammer 'i nærheden' af ønsket træfpunkt. Udfra dette ønskede træfpunkt har man en farevinkel på 100 TS, og geometrisk er det et 'kræmmerhus' set fra mundingen.

Enten har banen et faldende plan mod målet, svarende til dette 'kræmmerhus., eller den har blenderinger.

Blenderingerne er for at opsnappe skud der rammer sten mv i baneplanet, og farer vildt rundt !

Der er IKKE taget hensyn til en idiot, der syntes det er sjovt at skyde 90 grader forkert i forhold til målet.
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

JAPO
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21. feb 2006, 22:16
Geografisk sted: Østjylland

Skydebaner kontra skydepladser

Indlæg af JAPO » 25. mar 2006, 16:30

Det er en ret spændende udvikling i denne debat.

Med hensyn til skydebaner er der det specielle forhold, at skytten ikke skal bruge tid på at koncentrere sig om sikkerheden.
Han skal bare læse den INSTRUKS som politiet har udfærdiget for brugen af skydebanen.

På jægerens indskydningsplads på "den bare mark" er det en helt anden sag, idet det der er jægerens ansvar at sikkerheden ved skydning overholdes.

Jeg kan også supplere med, at fareområdet i siden på en godkendt skydebane ikke beregnes med 100 Ts men med 375 Ts, ligesom kuglefangets højde beregnes efter skudafstand i forhold til anvendte våben og disses kalibre - derunder kan det konkret vurderes i forhold til skydebanens bagland, hvorvidt det er nødvendigt at etablere blændere.

mvh
Jan Poulsen :)
Don´t worry - be happy !!!

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Re: Skydebaner kontra skydepladser

Indlæg af Danpanik » 25. mar 2006, 17:01

JAPO skrev: Jeg kan også supplere med, at fareområdet i siden på en godkendt skydebane ikke beregnes med 100 Ts men med 375 Ts,
Farevinkel eller fareområde er nok et forkert begreb at anvende i denne sammenhæng :)

Farevinklen på en geværpatron er rigtigt nok 375 TS, men mht kuglefang på en skydebane, så er den 100 TS, og det er en kegle eller kræmmerhus regnet fra mundingen mod ønsket træfpunkt.

Er baneplanet fladt, så etableres der blenderinger.
JAPO skrev:
ligesom kuglefangets højde beregnes efter skudafstand i forhold til anvendte våben og disses kalibre -
Så skulle endevolden på en 200 meter bane være 75 meter høj !!
JAPO skrev:
derunder kan det konkret vurderes i forhold til skydebanens bagland, hvorvidt det er nødvendigt at etablere blændere.
Nix ! På en afspærringsfri skydebane, vil det altid være målet at holde alle projektiler inde på banen ! ( selvom at man godt ved at der slipper et par stykker ud alligevel :) )

Enten er der 100 TS mellem ønsket træfpunkt og baneplanet, eller der er etableret blenderinger !
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 27. mar 2006, 19:24

Id skrev:Jeg er meget sikker på Danpanik, at jagtloven ikke har noget med det her at gøre, uanset om han har taget riffelprøve eller ej - lad os få HePe på banen!
Ja, kom så HePe, vi ved du er der :)
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Krudtole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 444
Tilmeldt: 14. feb 2005, 22:00
Geografisk sted: lolland
Been thanked: 3 times

skydning

Indlæg af Krudtole » 2. apr 2006, 11:43

lad mig komme med en praktisk bemærkning da det er en "ny"riffelmand,
til riffelprøven og træning før prøvenskal du bruge ammo af samme
serie, når du er færdig med træningen renser du kun med tøre børster

altså ingen olie inden prøven
først knald så røg tilsidst slam

Besvar