Energi i slugs?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
KanonKenneth
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 227
Tilmeldt: 21. okt 2008, 23:32
Interesser: Jagt og alt der kan skyde.
Geografisk sted: Kronjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 103 times

Energi i slugs?

Indlæg af KanonKenneth » 25. mar 2013, 10:09

Hej Drenge og Piger.
I går skulle vi teste lidt Brennecke i et afkortet haglgevær. Lidt imod forventningerne lød der et rigtig voldsomt brag og jeg fik en lussing af en anden verden. Det viste sig så at det korte gevær havde rykket begge løb af på en gang. Heldigvis skete der ikke det store og vi fik et godt grin.
Mit spørgsmål lyder så bare på om der er nogen som kan regne energien ud på sådan et skud? Og evt rekylen?
Det er to Rio Royal Star Brennecke der røg afsted...
Kenneth.
N.B. Jeg bor i Sverige...
Senest rettet af KanonKenneth 25. mar 2013, 18:18, rettet i alt 1 gang.
.410
12/89
.22
6,5x55 AI
8x57 js
.45/70

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3739
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 650 times
Been thanked: 660 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af BentxBetjent » 25. mar 2013, 10:24

Rekylen vil føles som 4 gange rekylen fra ét løb... :rolf:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af Langenge » 25. mar 2013, 18:20

Som dreng skød jeg en del med .22 og med bedstefars Rolling Block (RB'eren dog kun når bedstemor var med. Hun elskede at skyde med den) med sortkrudtspatroner, så jeg var ikke ukendt med krudtvåben.
Som vel omkring de 15-16 år skød jeg for første gang med haglgevær. En SS 16'er med nogle ret så heftige patroner. Jeg fik selvfølgelig rykket begge løb af på samme tid. Ingen havde jo fortalt mig, at de 2 aftrækker ikke, som jeg troede, passede til pegefinger og langefinger :oops: Den slog som en hest sparker.
Da jeg nogle år senere skulle skyde med en ret så heftig riffel, havde skydeinstruktøren snakket højt og bredt om den kraftige rekyl, som man skulle passe på. Jeg tænkte hov, den må være slem....... Men det var sgu da ikke værre end et venskabeligt puf på skulderen på bodegaen, efter et vellykket stød ved billardbordet. Faktisk var det der dobbeltskud med 16'eren nok det hårdeste rekyl jeg har prøvet i en ren håndholdt skyder. Men dog ikke værre end, at jeg da gerne demonstrere det (og har gjort det flere gange) blot med en tung 12'er. Den sparker ikke så voldsomt.
Brenneke kugler har jeg kun haft fornøjelsen af at prøve et par enkelte gange, da de blev ulovlige kort efter jeg var gammel nok til at måtte skyde med den slags.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af HappyNanoq » 25. mar 2013, 19:22

Jeg prøvede denne her : http://www.handloads.com/calc/recoil.asp

Variablerne er (i samme våben) :
Kuglevægt ved afskydelse
Hastighed ved afskydelse
Krudtladning der brændes af i skuddet
Vægt af våbnet.


Jeg kunne ikke lige grain-vægten af en brenneke/slug, så bare som eksempel tog jeg tænkte værdier for .308Win.
Tallene er kun tænkte og/eller stærkt afrundede værdier.


Ved affyring af 1 patron med 168 grain kugle, med 2000 fps, der drives af 50grain krudt i et våben der vejer 6 lbs - har man det vidste resultat.

Ved affyring af 2 patroner, der afskydes 336 grain (to projektiler) stadig med 2000fps, men med 100 grain krudt i samme våben på 6 lbs.

Her kan vi se at hastigheden af våbnet ind i skulderen forøges til det dobbelte og dermed bliver den beregnede frie rekyl-energi (følt rekyl) det firdobbelte.



Beregningen gør bare at den finder ud af hvad patronen udvikler af energi, og omvendt hvordan riflen så må reagere i modsat retning.

Idet ENERGI = MASSE x HASTIGHED^2
Så er massen det samme, men våbnets hastighed bliver fordoblet ved at man trykker to skud af på samme tid... dermed bliver energien firdoblet da regnestykket siger "hastigheden i anden potens".


Det var den bedste illustration jeg lige kunne give :)
Er ikke så stærk i det, men det stemmer rimeligt overens med engang jeg selv trykkede to gange 36gram Federal af i min Jaguar o/u jeg havde engang.

Føj jeg hadede det gevær derefter hehe.
Vedhæftede filer
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg (58.98 KiB) Vist 10688 gange
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af Raptor357 » 25. mar 2013, 22:20

36g er 554grains.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af TheDarkSide » 26. mar 2013, 01:00

Jeg har prøvet to 36 grams patroner i en 12'er på 2900 gram på en gang. Det var satme sjovt, men også noget voldsomt! Det er vel også lige over 150 joules rekylenergi og en rekylhastighed på 10 m/s :shock: En 6,5x55 har en rekylenergi på ca. 10-12 joule..

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af Holmux » 1. apr 2013, 23:17

Hej Alle på listen

Jeg har gået en del på jagt med slugs i USA, der er en del stater hvor man ikke må benytte riffel, men hvor Slugs er den eneste
mulighed foruden pistol eller bue.

Jeg bruger en halvautomatisk 12 med rifle løb, slugsne ligger normalt imellem 18 og 28 gram, de giver et rimeligt spark, men er
super effektive, Hornady laver nogle 18 gram man kan skyde ind på omkring 200 meter, de har en fantastisk anslags energi.

/Holmux
Holmux

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af Slettes3 » 3. apr 2013, 22:39

Min tungeste kugle til min kal 10 er 1100grains. Hive begger aftrækkere = 2200grains. Har ikke prøvet det...og skal heller ikke :giggle:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af Timber » 3. apr 2013, 22:56

Rigbymauser skrev:Min tungeste kugle til min kal 10 er 1100grains. Hive begger aftrækkere = 2200grains. Har ikke prøvet det...og skal heller ikke :giggle:
Pivskid..... :twisted:


:giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af Rahan » 4. apr 2013, 09:33

Timber skrev:
Rigbymauser skrev:Min tungeste kugle til min kal 10 er 1100grains. Hive begger aftrækkere = 2200grains. Har ikke prøvet det...og skal heller ikke :giggle:
Pivskid..... :twisted:


:giggle:

Hej Rigbymauser.

som jeg læser det, så vil Timber gerne prøve at hive i begge aftrækkere på din cal 10 !!

Hvis det er korrekt forstået, så håber jeg, at du vil sælge billetter til forestillingen :biggrin:

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3739
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 650 times
Been thanked: 660 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af BentxBetjent » 4. apr 2013, 09:37

Og jeg vil gerne videofilme..... :rolf:
Både "fullbody" og ikke mindst Timbers ansigt i nærbillede under skudafgang.... :twisted:

PerNielsen skrev:
Timber skrev:
Rigbymauser skrev:Min tungeste kugle til min kal 10 er 1100grains. Hive begger aftrækkere = 2200grains. Har ikke prøvet det...og skal heller ikke :giggle:
Pivskid..... :twisted:


:giggle:

Hej Rigbymauser.

som jeg læser det, så vil Timber gerne prøve at hive i begge aftrækkere på din cal 10 !!

Hvis det er korrekt forstået, så håber jeg, at du vil sælge billetter til forestillingen :biggrin:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af Timber » 4. apr 2013, 16:19

Baaaahh.. Med mine størrelse 45 mandesko solidt placeret i den jyske muld, eller hvor det nu bliver, bør da ikke være noget problem..... Og så ellers godt med kampvægt...



Jeg skal bare sørge for at stå med ryggen til Møn. Hvis jeg er heldig, så sørger rekylen nok for at jeg kommer hurtigere hjem end ud.... :giggle: :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af Slettes3 » 4. apr 2013, 20:17

Timber skrev:
Rigbymauser skrev:Min tungeste kugle til min kal 10 er 1100grains. Hive begger aftrækkere = 2200grains. Har ikke prøvet det...og skal heller ikke :giggle:
Pivskid..... :twisted:


:giggle:
Lige der vil jeg gerne være en piveskid...en dengse ligefrem :giggle: .

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af HappyNanoq » 4. apr 2013, 20:22

Rigbymauser skrev: Lige der vil jeg gerne være en piveskid...en dengse ligefrem :giggle: .
Og lige dér kan en "pivskid" vel kræve at de andre beviser det. Så må de selv tage stand og vise hvordan det håndteres :thumbup:

Jeg ville også stille mig afventende, og har ingen trang til at være #1 eller #2 i dén kategori. :nolisten:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af Timber » 4. apr 2013, 20:35

Rigbymauser skrev:
Timber skrev:
Rigbymauser skrev:Min tungeste kugle til min kal 10 er 1100grains. Hive begger aftrækkere = 2200grains. Har ikke prøvet det...og skal heller ikke :giggle:
Pivskid..... :twisted:


:giggle:
Lige der vil jeg gerne være en piveskid...en dengse ligefrem :giggle: .
Ok ok... Når sandheden nu skal frem, så har jeg rent faktisk aldrig set en kal. 10'er i virkeligheden.. Så jeg aner ikke et dyt om hvor meget den sparker... Men jeg kunne godt forestille mig at det var bedst med bagkappe i træskoene når man rykker sådan en af... :giggle:

Og så har jeg da forøvrigt prøvet at blive blevet sendt en tur i bunden af min skydepram, da min gamle trofaste Lanber lige valgte at drøne begge skud af... Og det er jo "kun" kal. 12...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af Slettes3 » 4. apr 2013, 21:26

Jeg kan sagtens skyde 20-30 skud med 10ern fordelt som et enkelt skud afgangen. At affyre 2skud ved at rykke i begge aftrækkere vil medføre fingre der forstuves i aftrækkerbøjlen, forvredet håndled og måske en hane der rammer een i hovedet med hele riflens vægt(6,5kg) bag sig. :blink:
Sortkrudts ladningerne er dem der rekylere mest.

Generelt er en 980grain kugle der lades med en lille ladning røgsvagt a la 60grain Blue dot ganske hyggelig. Den møffer lidt og lader sig vide at den ka´nøj..hwis dæn wil :giggle:
Senest rettet af Slettes3 4. apr 2013, 21:32, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

!!

Indlæg af Boerge » 4. apr 2013, 21:32

BentxBetjent skrev:Rekylen vil føles som 4 gange rekylen fra ét løb... :rolf:
Det regnestykke holder ikke vand efter min mening. 1+1=2. Altså to skud = dobbelt kraft mod skulderen.

Hvis du nu forestiller dig, at våbnet hænger fri i luften, så vil det med 1 skud affyret bevæge sig baglæns med en vis hastighed.

Din påstand er så, at med to skud bevæger det sig dobbelt så hurtigt, og dermed energien fire x så stor.

Men det gør det ikke, fordi for at fordoble hastigheden på våbnets tilbageslag, skal du jo jfr. din egen formel forøge kraften fire gange - men den er jo kun fordoblet - så derfor!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: !!

Indlæg af TheDarkSide » 4. apr 2013, 22:01

Boerge skrev:
BentxBetjent skrev:Rekylen vil føles som 4 gange rekylen fra ét løb... :rolf:
Det regnestykke holder ikke vand efter min mening. 1+1=2. Altså to skud = dobbelt kraft mod skulderen.

Hvis du nu forestiller dig, at våbnet hænger fri i luften, så vil det med 1 skud affyret bevæge sig baglæns med en vis hastighed.

Din påstand er så, at med to skud bevæger det sig dobbelt så hurtigt, og dermed energien fire x så stor.

Men det gør det ikke, fordi for at fordoble hastigheden på våbnets tilbageslag, skal du jo jfr. din egen formel forøge kraften fire gange - men den er jo kun fordoblet - så derfor!
Rekylenergien fire-dobles, da kuglevægten fordobles, men våbenvægten forbliver den samme. Rekylenergien afhænger af hvor meget våbnet vejet.
Se denne beregner: http://www.358mag.dk/calculator6.htm

Fordobles BÅDE våbenvægten og kuglvægten, så fordobles rekylenergien. Fordobles kuglevægten alene, så fire-dobles rekylenergien.
Bemærk: Aktion og reaktion, som i newtons 3. lov omhandler kraft/impuls og ikke energi.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3739
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 650 times
Been thanked: 660 times

Re: !!

Indlæg af BentxBetjent » 4. apr 2013, 22:05

Boerge skrev:
BentxBetjent skrev:Rekylen vil føles som 4 gange rekylen fra ét løb... :rolf:
Det regnestykke holder ikke vand efter min mening. 1+1=2. Altså to skud = dobbelt kraft mod skulderen.

Hvis du nu forestiller dig, at våbnet hænger fri i luften, så vil det med 1 skud affyret bevæge sig baglæns med en vis hastighed.

Din påstand er så, at med to skud bevæger det sig dobbelt så hurtigt, og dermed energien fire x så stor.

Men det gør det ikke, fordi for at fordoble hastigheden på våbnets tilbageslag, skal du jo jfr. din egen formel forøge kraften fire gange - men den er jo kun fordoblet - så derfor!
Nej, den er altså god nok.... :biggrin: ... 1 skud >> riffel 10 km/t bagud >> 2. skud >> 20 km/t bagud Og da E=½m * hastigheden i anden >> 4 dobles følt rekyl.

Edit: slået af "Mørket" bare 2 forskellige måder at sige det på.. :razz:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Albani
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 252
Tilmeldt: 4. maj 2005, 06:27
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: !!

Indlæg af Albani » 16. apr 2013, 01:27

BentxBetjent skrev:
Boerge skrev:
BentxBetjent skrev:Rekylen vil føles som 4 gange rekylen fra ét løb... :rolf:
Det regnestykke holder ikke vand efter min mening. 1+1=2. Altså to skud = dobbelt kraft mod skulderen.

Hvis du nu forestiller dig, at våbnet hænger fri i luften, så vil det med 1 skud affyret bevæge sig baglæns med en vis hastighed.

Din påstand er så, at med to skud bevæger det sig dobbelt så hurtigt, og dermed energien fire x så stor.

Men det gør det ikke, fordi for at fordoble hastigheden på våbnets tilbageslag, skal du jo jfr. din egen formel forøge kraften fire gange - men den er jo kun fordoblet - så derfor!
Nej, den er altså god nok.... :biggrin: ... 1 skud >> riffel 10 km/t bagud >> 2. skud >> 20 km/t bagud Og da E=½m * hastigheden i anden >> 4 dobles følt rekyl.

Edit: slået af "Mørket" bare 2 forskellige måder at sige det på.. :razz:
Så hvis 2 ens biler med samme hastighed kører ind i et hus så sker det med 4 gange så meget energi som hvis kun dene ene kører ind i huset? Kan andre end jeg se hvor åndet det lyder?

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3739
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 650 times
Been thanked: 660 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af BentxBetjent » 16. apr 2013, 01:54

Det kan da godt være du synes det lyder åndet, men derfor kan det jo godt være rigtigt. :razz:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: !!

Indlæg af HappyNanoq » 16. apr 2013, 02:23

Albani skrev: Så hvis 2 ens biler med samme hastighed kører ind i et hus så sker det med 4 gange så meget energi som hvis kun dene ene kører ind i huset? Kan andre end jeg se hvor åndet det lyder?
Lige netop dét du siger hænger ikke sammen med rekyl-energien.
Prøv at lege lidt med den hjemmeside jeg smed ind længere oppe i tråden - rekylberegneren.



Det du skitserer op, lyder til at være bil X med 100kmt ind i et hus - holdt sammen med to biler nøjagtig magen til bil X, der samtidig støder ind i samme hus med 100kmt.
Det vil kun fordoble energien afsat i huset.

Ligningen er Energi = Masse x (hastighed x hastighed)

Hvis hastigheden forbliver den samme i begge tilfælde, men massen fordobles, ja så fordobles energien.


Og prøv at lege lidt med rekyl-beregneren.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
CharlieMike
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 344
Tilmeldt: 13. apr 2009, 22:26
Interesser: Skydning, jagt og nørderi
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af CharlieMike » 16. apr 2013, 10:00

Skal vi til det igen? :glasses:

Fire gange så høj rekylenergi, dobbelt så stor rekylimpuls. Wiki siger at rekylen er impulsen, så dermed kun en fordobling. Følt rekyl er mere subjektivt og ikke så let at sætte tal på.

Brugeravatar
MadsF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 560
Tilmeldt: 20. mar 2012, 18:48
Interesser: Jagt, Fiskeri, Outdoor, Teknik
Geografisk sted: Vesthimmerland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 93 times

Re: Energi i slugs?

Indlæg af MadsF » 16. apr 2013, 17:12

Hej KanonKenneth - Du lever op til navnet :blink:

Ved ikke om det er det du spørger efter. Men som jeg kan regne ud, så holder hver blyklump cirka 2588 joule, og det er 5176 joule i alt.

(Udregning: 0,5 * 0,028 * 430 ^ 2 = 2588 joule )


Rekylen er jo Newtons lov om "aktion og reaktion" Hvis et emne bliver påvirket i én retning er der en tilsvarende kraft i modsatte retning. Så geværet bliver udsat for de 5176 joule ligeledes, men våbnet har en vægt, og jo tungere det er jo mindre rekyl vil skytten føle.

Eventuelt nogen der kan supplere med en formel, for udregning af rekyl på kolben?
Harald Skrald PCP / .177 / 3-9 x 40
Weirauch HW 77 / .177 / 3-9 x 40 / Ambitextous
CZ 452 /.22 LR / A-Tec dæmper / 4-16 x 44 / Links
Tikka M590 / .308w / 3-18 x 44 / Links
Tikka T3X Roughtech / .223 / 5-25x56 / Links
Khan Elite / 12/76
Miruko / 12/70 / Links
Escort Magnum /12/76 / Links

Besvar