Problem med klikkere :what:

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Halling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 391
Tilmeldt: 24. feb 2010, 19:03
Interesser: Jagt og naturen
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Problem med klikkere :what:

Indlæg af Halling » 26. apr 2013, 20:44

Nu har jeg har jeg langt om længe fået tid til at komme på skydebanen og få trænet med riffelen inden bukkejagten går ind. Var helt godt tilfreds med resultatet af dagens skydning, men jeg begyndt at få en del klikkere sidst på dagen.

Jeg har selvfølgelig skudt riffelen ind med jagt ammunitionen først og så brugte trænings ammunition efter følgende. Til træning har jeg Remingtons UMC, dem har jeg ingen problemer med, dog havde jeg lige glemt at pga den lavere vægt sidder skudene noget højere oppe.
Ligger så også inde med 100 stk sellier & bellot i 180 grain som jeg fik sidste år. Og det er disse som driller ret kraftigt.

Kan sagtens skyde en af dem af og genlade med en ny men den klikker bare på den. Hvilket undre mig en del. Smider jeg så en remington i så går skudet fint igen som normalt. Jeg kan så smide en S&B i, skudt går, igen en S&B i og den klikker.


Jeg sidder nu hjemme og undre mig en hele del over hvad der kan være galt og hvad jeg skal gøre ved det.

Tænker på om der er en måde man måske kan få slagstiften til at slå 1 tiende del eller 2 dybere så jeg måske kan slippe ud af dette problem.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Problem med klikkere :what:

Indlæg af Lassescout » 26. apr 2013, 21:21

Jeg havde samme problem med Sellier & Bellot da jeg på et tidspunkt var nødt til at købe det crap (boede i Nuuk, det var det eneste jagtammunition de havde på hylderne). Når jeg brugte Norma og Sako ammunition fungerede alle patroner, men skiftede jeg til Sellier & Bellot klikkede hver 5. eller deromkring. Jeg tror de kører med større tolerancer.

Heldigvis havde jeg en Steyr Scout dengang. Steyrs SafeBoltSystem er så viseligt indrettet at slagfjedertrykket kan justeres. Så jeg indstillede den bare til at slå en smule hårdere, så fungerede det fint igen. Da jeg fik ordentlige patroner med skibet, stillede jeg slagfjederen lettere igen, så blev repeteringen lidt blødere og mere flydende som den helst skal være.

MIn anbefaling til dig er: glem alt om at justere på slagstiften. Du vil ikke have den slår for dybt, og risikerer at punktere fænghætterne. Men stop brugen af Sellier & Bellot ammunition. Livet er for kort til den slags ærgrelser.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Problem med klikkere :what:

Indlæg af Boerge » 26. apr 2013, 22:16

Men pas på med klikkere - der KAN forekomme forsinket tænding - så hold for guds skyld løbet i en sikker retning efter en klikker, og vent lidt med at åbne låsen!!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Problem med klikkere :what:

Indlæg af Kleth » 26. apr 2013, 22:20

Jeg har lige haft samme problem med min .223. Det var en slatten slagfjeder og et slagstift hoved, der var blevet lidt for flad.
Når den klikkede ventede jeg 20-30s og tog ladegreb uden at repetere, så gik skudet fint.

Fænghætter med forsinkelse er grimt, har prøvet nogle der gik efter omkring et sekundt og det vil man ikke have mellem fingrene.

Jeg træner med billig ammo, så kan jeg træne det jeg har lyst til, og til 2,5kr/skud i forhold til min 5kr/skud til .308w, har jeg "financieret" min skyder efter 1400 skud :fun: for jeg ser min bane riffel som et forbrugsgode.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2906
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: Problem med klikkere :what:

Indlæg af Trotyl » 27. apr 2013, 20:48

Halling skrev:Til træning har jeg Remingtons UMC, dem har jeg ingen problemer med, dog havde jeg lige glemt at pga den lavere vægt sidder skudene noget højere oppe.
Lad os lige slå fast med syvtommersøm, at fordi en given kuglevægt er lettere end den man sædvanligvis bruger, så er det altså ikke ensbetydende med at træfningen skal sidde højere. Der er alt alt for mange andre parametre der har indflydelse på det..... Det er netop derfor at enhver, der er sit ansvar bevidst, indskyder med nøjagtig den ammunition som påtænkes anvendt på næste jagt, og intet andet. Jeg har i mine efterhånden mange år i en jagtbutik netop mødt spørgsmålet: "Hvordan sidder de her så i forhold til dem jeg skal bruge på jagt".
Det spørgsmål kan ikke besvares - det skal erfares.. Selv i to helt ens rifler, kan forskellen mellem to ammunitionstyper udarte sig forskelligt. :blink:

Derudover kan de fleste moderne slagstifter godt indeholde for lidt punch til at tænde f.eks. militærammunition med Berdanfænghætter (her sidder ambolten jo i hylsteret og kræver et større smæk end hvor ambolten er en del af fænghætten som i dem af Boxertypen) Jeg er ikke klar over om det er tilfældet i dine Sellier & Bellot patroner - men netop det mærke har en anden tolerance end de fleste andre fabrikater.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Besvar