Forskelle på..... Beretta halvauto... Choke

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
CHC
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10. apr 2013, 21:15
Interesser: Haglladning, trækjagt
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Forskelle på..... Beretta halvauto... Choke

Indlæg af CHC » 21. jul 2013, 00:36

Forskelle på Beretta: AL391 Urika, AL391 Urika Optima & AL391 Urika 2 Optima?

Jeg er inde haver af en AL391 Urika Optima syntetick med optima løb. Kender ikke med sikkerhed produktions året.

Jeg leder efter en extended (eller udvendig) choke i Full eller måske en X Full.

Har erfaret at dette er lidt en jungle.
Som skrevet oven over er det Urika Optima med optima løb.
Der er forskel på Urika optima og Urika 2 optima. selv om løbene heder det samme. OB (OverBore Optima Barrels)
chokene passer ikke sammen, der er forskel på diameteren.

Det kan være denne choke jeg leder efter: Optima-Choke Plus (vises lidt ned på siden i nedenstående link)
http://www.tjgeneralstore.com/beretta_choke_tubes.htm

Jeg kan lige ledes læse at Beretta ikke anbefaler choke til stål mere end 1/2 choke.
Spørgsmålet er så... kan jeg med forsvarliged benytte stål patroner 32, 34 eller 35,5 gram med hastigheder på omkring 450 -480 m/s i størrelse 4, 3, 2, og 1.?
Der er tale om hjemmeladet patroner med et tryk på op til 850 bar.

Har i mange år nu brugt købe patroner med samme størrelse hagle og hastighed i 32 gram og 28 gram og op til 500 m/s.
Uden problemer med 3/4 og 1/1 choke.

Kan dog ikke blive enig med med selv om det kan give mig problemer med de efter søgte choke: Optima-Choke Plus i Full (1/1) eller Xfull.
Håber der er en eller flere der har et erfaringer eller som kan hjælpe med nogle svar.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Forskelle på..... Beretta halvauto... Choke

Indlæg af Holmux » 21. jul 2013, 03:11

Hej CHC
Jeg skyder med en AL 391 Teknys Trap og bruger Optima Chokes, jeg bruger normalt "Modified" og nogle gange "Improved modified" jeg har dog aldrig haft min med i skoven og skyder normalt kun købe ammunition til banebrug, så den har aldrig været stresset ud i yderområderne :mrgreen:
Jeg har et 32 tommer Optima-Bore løb og syndes jeg har nogle helt OK grupper med "Modified" og føler ikke jeg vil hente meget ved at gå længere op, så jeg kender ikke rigtig grænsen, jeg har dog skudt lidt med "Full" men det var i USA og med Bly :biggrin:
Jeg tror dog at Optima chokes har en fordel ved at de går langt ned i løbet og har en mere glidende overgang, så der er både choke og løb til at tage belastningen
Du har ret med hensyn til hvilken choke man skal vælge, det er lidt en jungle, mine Optima Chokes kom med kanonen, så jeg har aldrig prøvet andet og kan derfor ikke hjælpe det helt store.
Holmux

Predator
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 559
Tilmeldt: 28. feb 2011, 11:24
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 3 times
Been thanked: 62 times

Re: Forskelle på..... Beretta halvauto... Choke

Indlæg af Predator » 21. jul 2013, 08:36

Jeg har en X-Plor 400 og min erfaring er at Full spreder mere end Modified. Testet på europalle beklædt med pap.Teorien er at stålhagl ikke kan give sig i forhold til hinanden på samme måde som blyhagl kunne/kan.
Stålhaglene kommer derfor ikke så godt igennem forsnævringen og samme forsnævring/choke bremser haglskålen en anelse, hvorved haglene spredes mere end med en lidt mere åben choke.

Brug en ½ time på at prøveskyde de forskellige chokes du allerede har. Jeg har set nogen der skød på en skråtstillet stålplade som blev kalket mellem hvert skud. Pladen hældede mod skytten foroven således at ricochetter slog ned i jorden.

Midt på pladen var der svejset en pind med en 10cm rund skive på spidsen. Denne skive var malet rød, så man havde det samme sigtepunkt hver gang og man kalkede kun selve den store stålplade.

I øvrigt så mærker man rekylen betydeligt kragtigere når man skyder et sigtet skud med en haglbøsse end et kasteskud efter en lerdue.

Hvis du vælger at prøveskyde, vil du så holde os orienteret om resultatet. Jeg er nysgerrig efter om du får samme resultat som jeg. Husk beskyttelsesbriller.
--
mvh.
en Predator

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Re: Forskelle på..... Beretta halvauto... Choke

Indlæg af Deer Hunter » 21. jul 2013, 11:06

Predator skrev:Jeg har en X-Plor 400 og min erfaring er at Full spreder mere end Modified. Testet på europalle beklædt med pap.Teorien er at stålhagl ikke kan give sig i forhold til hinanden på samme måde som blyhagl kunne/kan.
Stålhaglene kommer derfor ikke så godt igennem forsnævringen og samme forsnævring/choke bremser haglskålen en anelse, hvorved haglene spredes mere end med en lidt mere åben choke.


Hvis du vælger at prøveskyde, vil du så holde os orienteret om resultatet. Jeg er nysgerrig efter om du får samme resultat som jeg. Husk beskyttelsesbriller.
:goodpost:


Det er også min erfaring. Bruger aldrig Full 1/1. Med jagtammo og store hagl bruger jeg aldrig over Modified 1/2
Deer Hunter 5.6

CHC
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10. apr 2013, 21:15
Interesser: Haglladning, trækjagt
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Re: Forskelle på..... Beretta halvauto... Choke

Indlæg af CHC » 21. jul 2013, 15:03

Mit dilemma er at jeg ikke med sikkerhed ved hvilken choke der passer.. ud over de 5 der fulgte med da jeg købte.
Med hensyn til Full choke og store hagl Str. 1 og 2.
Det jeg er en smule bekymret om er ... kan løbet fysiks holde til en Full extendet choke med disse haglstørrelser?

Jeg går næsten udelukkende på strandjagt og træjagt. Gæs, Edderfugl og de mindre svømmeænder.

Jeg har ladet patroner i str. 3 32 gram som går rigtig fornuftigt i 3/4 optima choke på 35 meter afstand. Og tester inden længe med Full optima choke i både str. 1,2 og 3.

Jeg er af den overbevisning at det kan lade sig gøre at designe en patron der kan sætte et godt skudbillede med de store hagl på 35 meters afstand.
Vil dog mene at det vil være bedre med en extendet choke. Hvis jeg da kan finde den rigtig model der passer i mit løb.

Som skrevet oven over, kan løbet holde... uden at skyde choken fast eller lave udposninger på løbet lige før choken? Det er der min bekymring ligger.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

DRS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 185
Tilmeldt: 27. dec 2004, 18:49
Geografisk sted: herning-danmark

Re: Forskelle på..... Beretta halvauto... Choke

Indlæg af DRS » 21. jul 2013, 15:16

Holmux skrev: Jeg skyder med en AL 391 Teknys Trap ,32 tommer Optima-Bore løb .
:savl:
sådan en vil jeg også havde

vh.dan

DRS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 185
Tilmeldt: 27. dec 2004, 18:49
Geografisk sted: herning-danmark

Re: Forskelle på..... Beretta halvauto... Choke

Indlæg af DRS » 21. jul 2013, 15:26

CHC skrev:Mit dilemma er at jeg ikke med sikkerhed ved hvilken choke der passer.. ud over de 5 der fulgte med da jeg købte.
Med hensyn til Full choke og store hagl Str. 1 og 2.
Det jeg er en smule bekymret om er ... kan løbet fysiks holde til en Full extendet choke med disse haglstørrelser?

Jeg går næsten udelukkende på strandjagt og træjagt. Gæs, Edderfugl og de mindre svømmeænder.

Jeg har ladet patroner i str. 3 32 gram som går rigtig fornuftigt i 3/4 optima choke på 35 meter afstand. Og tester inden længe med Full optima choke i både str. 1,2 og 3.

Jeg er af den overbevisning at det kan lade sig gøre at designe en patron der kan sætte et godt skudbillede med de store hagl på 35 meters afstand.
Vil dog mene at det vil være bedre med en extendet choke. Hvis jeg da kan finde den rigtig model der passer i mit løb.

Som skrevet oven over, kan løbet holde... uden at skyde choken fast eller lave udposninger på løbet lige før choken? Det er der min bekymring ligger.

hej

jeg mener, at der er Optima plus chokes i en AL391 Urika Optima syntetick med optima løb,
du kan sende mig et billede af dine chokes
så skal jeg prøve at hjælpe dig.

jeg skyder selv med hjemmeladet i str.1 til 5 i full-xfull og xxfull,
har kun en gang skudt en chokes skæv,
det var en kalkun chokes (xx-full) som ikke var godkendt til stål hagl,
kunne mærket at den gik lidt stram i det, da jeg skulle skrue den ud,
så den røg ud

vh.dan

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Forskelle på..... Beretta halvauto... Choke

Indlæg af Holmux » 21. jul 2013, 22:29

drs skrev:
Holmux skrev: Jeg skyder med en AL 391 Teknys Trap ,32 tommer Optima-Bore løb .
:savl:
sådan en vil jeg også havde

vh.dan
Jeg kan kun varmt anbefale den, Du kan skyde hele dagen uden at blive træt i skulderen, der er simpelthen ingen rekyl i denne skyder :biggrin:
Vedhæftede filer
beretta_Teknys_Gold_Target.jpg
beretta_Teknys_Gold_Target.jpg (6.61 KiB) Vist 5337 gange
Holmux

Besvar