Grej til Long Range Skydning
: 6. aug 2013, 08:06
Indledning
Jeg bliver tit spurgt om, hvad der kræves af grej for, at komme til og skyde lang distance skydning og selvfølgelig behøver man ikke fare ud og købe en Accuracy International, meget mindre kan gøre det.
Der er i sagens natur rigtig mange riffel- og kikkerter producenter at vælge imellem og mange af dem laver nogle rigtig fine og fornuftige ting, som er til at betale. I indlæget vil jeg først forsøge at give nogle grundlæggende råd og derefter skrive lidt om hvad JEG synes virker. Nu er jeg ikke det alt vidende orakel inden for lang distance skydning, så hvis jeg ikke lige nævner en specifik riffel eller dims, betyder det ikke at den ikke kan bruges, det er måske bare noget jeg ikke har erfaring med.
Grundlæggende råd/tanker
Det man skal have for, at være godt skydende ud til de magiske 1.000m er
Riffel
Der er mange gode kalibre at vælge imellem, men hvis det ikke skal være så avanceret/dyrt kunne man vælge en 6.5x55, den er fladt skydende, billig i ammunition og let tilgængelig. Alternativt er der 308Win som også er rigtig fin. Fordelen er at rigtig mange jagtrifler er i disse kalibre og der findes en masse producenter der laver god/billig trænings ammunition til dem, de er ikke optimale til 1.000m men det kan godt lade sig gøre, jeg vil umiddelbart sige at 800m er grænsen med fabriksladet ammunition.
Da man typisk skyder mange skud på bane, er det vigtigt at piben er af en hvis tykkelse. På almindelige jagtrifler er piben ikke særlig tyk, hvilket også er lige meget da man ikke skyder så mange skud i streg på jagt, men baneskydning er noget anderledes. Her kan man sagtens skyde 5-10 skud i streg og her vil den tykke pibe ikke blive nær så varm, som piben på en almindelig jagtriffel. På en jagtriffel vil skudende typisk begynde og ”vandre” da piben bliver sindssygt varm allerede efter 3 skud.
For at få en større overflade og en pibe der køler hurtigere ned, ser man på nogle piber det der hedder flutninger, de er samtidig også med til at give en lettere riffel. Jeg har haft piber både med og uden flutninger og ved sgu ikke rigtig hvad jeg skal synes om dem, nogle synes det ser fedt ud og jeg kan da godt have en tendens til og give dem ret, men om de køler hurtigere ned ved jeg nu ikke rigtig :-)
Aftrækket er selvfølgelig også vigtigt, men jeg har vist aldrig skudt med en riffel hvor jeg syntes at aftrækket var decideret dårligt, det er som regel også noget man altid kan få justeret, dog ville jeg overlade jobbet til en bøssemager der ved hvad han gør.
Skæftet har også en del og sige, jo tungere riffel, jo mindre rekyl og jo mere rolig kan man håndtere skyderen. Skæfter fås i et utal af varianter og materialer, dog ville jeg gå efter et laminat skæfte hvis det absolut skulle være et træskæfte, da ”normalt” træ har det med og arbjede efter vejr og vind. Mest optimalt er nok et skæfte i et glasfiber/komposit materiale.
Kikkert
Her bliver man nød til og få en kikkert med kliktårne, det er simpelthen et must, da det ikke er optimalt og ligge på 600m og holde så og så meget over målet, en mere professionel måde er og finde ud af hvordan ens ammunition skyder og så kompensere for det i kikkerten ved at klikke efter afstanden. Kikkerter i dag klikker i enten MOA eller MIL, MOA er den amerikanske standard der arbejder i tommer/yards, hvor MIL er den europæiske der arbejder i cm/m. Jeg har haft begge systemer og begge virker upåklageligt, men det er nu engang nemmere at arbejde i cm/m når man er dansker.
Der findes et utal af fancy/taktisk trådkors, nogle er rent lir og andre kan man bruge til og estimere afstand med. Et meget kendt sigte er mil-dot sigtet, som de fleste nok kender. Alt i alt vil jeg sige at det er fint nok og have muligheden, men jeg må indrømme at jeg aldrig bruger det, da det er nemmere bare og bruge sin laserafstandsmåler.
Trådkorsene fås i første fokalt plan (FFP) eller andet fokalt plan (SFP), det betyder egentlig bare om korset er medforstørrende, dvs. når man skruer op på forstørrelsen, så ændre trådkorset sig med forstørrelsen (FFP). Det har den fordel, at man kan afstandsbedømme på alle forstørrelser, men den ulempe at trådkorset kan blive ”meget tykt i det” og man risikere at dække for små mål på de lange hold, hvor man bruger den store forstørrelse. I SFP har man ikke dette problem, men skal huske og stille kikkerten på en bestemt forstørrelse, hvis man vil afstandsbedømme med den.
Mht. forstørrelsen er det nok lidt forskelligt, hvad folk foretrækker og hvad skal man så vælge? Man skal gøre sig klart at kikkerter med kraftig forstørrelse ikke nødvendigvis er super gode i alle sammenhæng, jo større forstørrelse, jo mere markant bliver alle rystelser i kikkerten og det kan endvidere være svært at finde målet igen når man har skudt. I ”gamle dage” var 10x fast forstørrelse de facto standarden, f.eks. brugte USMC med stor succes Unertl 10x fast forstørrelse i mange år på deres M40A1 rifler.
Man skal også være opmærksom på at kikkerter med variabel forstørrelse ikke er lige så gode, som kikkerter med fast forstørrelse, det har simpelthen noget med det tab og gøre, som lyset mister når det skal gennem flere linser.
Når alt det så er sagt, er der sket rigtig meget med coatningen på linserne de senere år og det er da bestemt dejligt og kunne se skiven klart og tydeligt på 600m, lige pt. er der rigtig mange producenter der laver kikkerter i zoom området 5-25, eller noget i den stil, og her er man dækket rigtig godt ind til det meste.
Montage
En ordentlig kvalitets montage er et must hvis kikkerten skal sidde ordentligt på riflen og ikke gå ud af indskydning. Montagen består typisk af en base (det der sidder på riflen) og et sæt ringe (det der sidder på kikkerten). Basen kan man få, hvor der er indlagt en hældning på f.eks. 20MOA, det betyder egentlig bare, at hvis man har en kikkert der ikke er så mange klik i, kan man ”hente” noget her og nå lidt længere ud.
Basen kan fås i en one piece, hvilket vil sige at den er fræset ud af et stykke metal i hele låsens længede, fordelen ved denne løsning skulle være et bedre/stivere fundament. På dyre rifler er basen nu om stunder fræset direkte i låsestolen og det må siges og være den mest optimale løsning.
Riffel producenter
Jeg har altid haft en forkærlighed for remington, da man kan købe alt i aftermarked tilbehør til dem og de er forholdsvis billige (8.000 kr - 10.000 kr) endvidere skyder de ret godt out of the box. En anden rigtig fin løsning kunne også være en Sauer 200 STR i 6,5x55, den har matchpibe, 5 skuds magasin og kan vel findes til en 6.000 kr
Der ud over er der alle de andre, Tikka Tactical, Mauser, Blaser osv. osv.
Hvis man går efter en færdig deluxe løsning kunne man overveje
Sako TRG http://www.sako.fi/sakotrg.php
Blaser LRS http://www.blaser.de
Unique Alpine TPG-1 http://www.unique-alpine.org/
DSR Nr. 1 http://www.dsr-precision.com/
Accuracy International AW www.accuracyinternational.com
DTA SRS-A1 www.deserttacticalarms.com
Byg en riffel fra bunden
Hvis man går med en drøm om og bygge en super lækker riffel lige så stille, og som økonomien tillader det, så vil jeg anbefale en remington 700 platform, man kan simpelthen få ALT til den lås og der er også rigtig mange firmaer der laver deres egen klon af den, bare bedre men også væsentlig dyre. Man ender sikkert op med en riffel i 40.000 kr klassen, men hvis det sker over en årrække, er det måske mere ”spiseligt” for mange. Jeg har prøvet og liste det, i den rækkefølge jeg ville skifte komponenterne.
Jeg ville nok starte med en remington LTR i 308, det er en fantastisk lækker lille riffel og den kommer som standard med et rigtig lækkert skæfte fra HS Precision og en tyk 20” fluted pibe.
Det første jeg ville opgradere var montagen og ringene til kikkerten, hvor jeg ville vælge en one piece base med 25MOA hældning samt ringe fra Near Mfg. i rustfrit stål (http://www.nearmfg.com). Alternativt samme sæt fra Badger Ordnance (http://badgerordnance.com).
Dernæst ville jeg udskifte grebet på bundstykket med en Tactical Bolt Knob fra Badger Ordnance, da jeg synes at grebet kommer meget tæt på kikkerten og jeg får sgu altid mine fede fingre i klemme mellem kikkerten og bundstykket med det alm. greb, med den nye bliver bundstykket forlænget lidt og repeteringen bliver så meget nemmere og hurtigere. I dag er der også rigtig mange bøssemagere der laver de greb selv til fornuftige penge.
Så ville jeg udskifte det faste magasin og tilføje en magasinbrønd til riflen, så jeg kunne benytte AI’s 5 og 10 skuds magasiner. Der er flere der laver en rigtig fin løsning bla. Badger Ordnance, men i de senere år er vi også kommet rigtig godt med i DK og man kan efterhånden få et nyt bundmetal for 1.500 kr komplet monteret, det er sgu billigt. Alternativt kan man købe et bundmetal fra HS Precision som laver en rigtig lækker løsning, her skal man dog være opmærksom på, at man skal bruge de magasiner som HS Precision laver til systemet og de er lidt dyre end AI’s standard magasiner. Fordelen ved HS Precision’s løsning er at magasinet ikke ”rager” ud fra bunden af riflen.
Så ville jeg opgradere skæftet til et McMillan A-4 (www.mcmillanusa.com), det vil give mig en tungere og mere rolig riffel i skudøjeblikket og helt klart have en gunstig effekt på præcisionen.
Så ville jeg opgradere piben til en svær 26” fluted pibe fra Krieger (www.kriegerbarrels.com) eller Border (www.border-barrels.com) alt efter hvad der lige var nemmest og skaffe. Kaliber valget ville nok blive en 6.5x47 Lapua, da jeg så kunne beholde bundstykke, magasin osv.
Så ville jeg opgradere aftrækket til et two stage match fra Jewell Triggers Inc.
Til sidst ville jeg skifte lås/bundstykke ud med en lås fra Surgeon Rifles (www.surgeonrifles.com) Derved kunne jeg så sætte min remington 700 lås, og Near base til salg, da Surgeon låsene i dag kommer med en integreret rail fræset direkte i låsestolen.
Sideløbende ville jeg opgradere kikkerten, en rigtig fed ”starter” kikkert kunne være en Leupold Mark 4 (www.leupold.com) i zoom området 6,5-20. Hvis man er lidt heldig kan den findes brugt, eller til fornuftige penge i USA, hvis man kan få lusket den med hjem.
Når/hvis den skulle udskiftes, ville jeg overveje følgende producenter:
Hensoldt
Schmidt & Bender (www.schmidtbender.com)
Premier Reticles (www.premierreticles.com)
U.S. Optics (www.usoptics.com)
Nightforce (www.nightforceoptics.com)
Ud over riffel, kikkert og montage ville jeg købe en Harris Bipod (www.harrisbipods.com) men i den sammenhæng er det jo en lille billig ting :-)
Kelle
Jeg bliver tit spurgt om, hvad der kræves af grej for, at komme til og skyde lang distance skydning og selvfølgelig behøver man ikke fare ud og købe en Accuracy International, meget mindre kan gøre det.
Der er i sagens natur rigtig mange riffel- og kikkerter producenter at vælge imellem og mange af dem laver nogle rigtig fine og fornuftige ting, som er til at betale. I indlæget vil jeg først forsøge at give nogle grundlæggende råd og derefter skrive lidt om hvad JEG synes virker. Nu er jeg ikke det alt vidende orakel inden for lang distance skydning, så hvis jeg ikke lige nævner en specifik riffel eller dims, betyder det ikke at den ikke kan bruges, det er måske bare noget jeg ikke har erfaring med.
Grundlæggende råd/tanker
Det man skal have for, at være godt skydende ud til de magiske 1.000m er
Riffel
Der er mange gode kalibre at vælge imellem, men hvis det ikke skal være så avanceret/dyrt kunne man vælge en 6.5x55, den er fladt skydende, billig i ammunition og let tilgængelig. Alternativt er der 308Win som også er rigtig fin. Fordelen er at rigtig mange jagtrifler er i disse kalibre og der findes en masse producenter der laver god/billig trænings ammunition til dem, de er ikke optimale til 1.000m men det kan godt lade sig gøre, jeg vil umiddelbart sige at 800m er grænsen med fabriksladet ammunition.
Da man typisk skyder mange skud på bane, er det vigtigt at piben er af en hvis tykkelse. På almindelige jagtrifler er piben ikke særlig tyk, hvilket også er lige meget da man ikke skyder så mange skud i streg på jagt, men baneskydning er noget anderledes. Her kan man sagtens skyde 5-10 skud i streg og her vil den tykke pibe ikke blive nær så varm, som piben på en almindelig jagtriffel. På en jagtriffel vil skudende typisk begynde og ”vandre” da piben bliver sindssygt varm allerede efter 3 skud.
For at få en større overflade og en pibe der køler hurtigere ned, ser man på nogle piber det der hedder flutninger, de er samtidig også med til at give en lettere riffel. Jeg har haft piber både med og uden flutninger og ved sgu ikke rigtig hvad jeg skal synes om dem, nogle synes det ser fedt ud og jeg kan da godt have en tendens til og give dem ret, men om de køler hurtigere ned ved jeg nu ikke rigtig :-)
Aftrækket er selvfølgelig også vigtigt, men jeg har vist aldrig skudt med en riffel hvor jeg syntes at aftrækket var decideret dårligt, det er som regel også noget man altid kan få justeret, dog ville jeg overlade jobbet til en bøssemager der ved hvad han gør.
Skæftet har også en del og sige, jo tungere riffel, jo mindre rekyl og jo mere rolig kan man håndtere skyderen. Skæfter fås i et utal af varianter og materialer, dog ville jeg gå efter et laminat skæfte hvis det absolut skulle være et træskæfte, da ”normalt” træ har det med og arbjede efter vejr og vind. Mest optimalt er nok et skæfte i et glasfiber/komposit materiale.
Kikkert
Her bliver man nød til og få en kikkert med kliktårne, det er simpelthen et must, da det ikke er optimalt og ligge på 600m og holde så og så meget over målet, en mere professionel måde er og finde ud af hvordan ens ammunition skyder og så kompensere for det i kikkerten ved at klikke efter afstanden. Kikkerter i dag klikker i enten MOA eller MIL, MOA er den amerikanske standard der arbejder i tommer/yards, hvor MIL er den europæiske der arbejder i cm/m. Jeg har haft begge systemer og begge virker upåklageligt, men det er nu engang nemmere at arbejde i cm/m når man er dansker.
Der findes et utal af fancy/taktisk trådkors, nogle er rent lir og andre kan man bruge til og estimere afstand med. Et meget kendt sigte er mil-dot sigtet, som de fleste nok kender. Alt i alt vil jeg sige at det er fint nok og have muligheden, men jeg må indrømme at jeg aldrig bruger det, da det er nemmere bare og bruge sin laserafstandsmåler.
Trådkorsene fås i første fokalt plan (FFP) eller andet fokalt plan (SFP), det betyder egentlig bare om korset er medforstørrende, dvs. når man skruer op på forstørrelsen, så ændre trådkorset sig med forstørrelsen (FFP). Det har den fordel, at man kan afstandsbedømme på alle forstørrelser, men den ulempe at trådkorset kan blive ”meget tykt i det” og man risikere at dække for små mål på de lange hold, hvor man bruger den store forstørrelse. I SFP har man ikke dette problem, men skal huske og stille kikkerten på en bestemt forstørrelse, hvis man vil afstandsbedømme med den.
Mht. forstørrelsen er det nok lidt forskelligt, hvad folk foretrækker og hvad skal man så vælge? Man skal gøre sig klart at kikkerter med kraftig forstørrelse ikke nødvendigvis er super gode i alle sammenhæng, jo større forstørrelse, jo mere markant bliver alle rystelser i kikkerten og det kan endvidere være svært at finde målet igen når man har skudt. I ”gamle dage” var 10x fast forstørrelse de facto standarden, f.eks. brugte USMC med stor succes Unertl 10x fast forstørrelse i mange år på deres M40A1 rifler.
Man skal også være opmærksom på at kikkerter med variabel forstørrelse ikke er lige så gode, som kikkerter med fast forstørrelse, det har simpelthen noget med det tab og gøre, som lyset mister når det skal gennem flere linser.
Når alt det så er sagt, er der sket rigtig meget med coatningen på linserne de senere år og det er da bestemt dejligt og kunne se skiven klart og tydeligt på 600m, lige pt. er der rigtig mange producenter der laver kikkerter i zoom området 5-25, eller noget i den stil, og her er man dækket rigtig godt ind til det meste.
Montage
En ordentlig kvalitets montage er et must hvis kikkerten skal sidde ordentligt på riflen og ikke gå ud af indskydning. Montagen består typisk af en base (det der sidder på riflen) og et sæt ringe (det der sidder på kikkerten). Basen kan man få, hvor der er indlagt en hældning på f.eks. 20MOA, det betyder egentlig bare, at hvis man har en kikkert der ikke er så mange klik i, kan man ”hente” noget her og nå lidt længere ud.
Basen kan fås i en one piece, hvilket vil sige at den er fræset ud af et stykke metal i hele låsens længede, fordelen ved denne løsning skulle være et bedre/stivere fundament. På dyre rifler er basen nu om stunder fræset direkte i låsestolen og det må siges og være den mest optimale løsning.
Riffel producenter
Jeg har altid haft en forkærlighed for remington, da man kan købe alt i aftermarked tilbehør til dem og de er forholdsvis billige (8.000 kr - 10.000 kr) endvidere skyder de ret godt out of the box. En anden rigtig fin løsning kunne også være en Sauer 200 STR i 6,5x55, den har matchpibe, 5 skuds magasin og kan vel findes til en 6.000 kr
Der ud over er der alle de andre, Tikka Tactical, Mauser, Blaser osv. osv.
Hvis man går efter en færdig deluxe løsning kunne man overveje
Sako TRG http://www.sako.fi/sakotrg.php
Blaser LRS http://www.blaser.de
Unique Alpine TPG-1 http://www.unique-alpine.org/
DSR Nr. 1 http://www.dsr-precision.com/
Accuracy International AW www.accuracyinternational.com
DTA SRS-A1 www.deserttacticalarms.com
Byg en riffel fra bunden
Hvis man går med en drøm om og bygge en super lækker riffel lige så stille, og som økonomien tillader det, så vil jeg anbefale en remington 700 platform, man kan simpelthen få ALT til den lås og der er også rigtig mange firmaer der laver deres egen klon af den, bare bedre men også væsentlig dyre. Man ender sikkert op med en riffel i 40.000 kr klassen, men hvis det sker over en årrække, er det måske mere ”spiseligt” for mange. Jeg har prøvet og liste det, i den rækkefølge jeg ville skifte komponenterne.
Jeg ville nok starte med en remington LTR i 308, det er en fantastisk lækker lille riffel og den kommer som standard med et rigtig lækkert skæfte fra HS Precision og en tyk 20” fluted pibe.
Det første jeg ville opgradere var montagen og ringene til kikkerten, hvor jeg ville vælge en one piece base med 25MOA hældning samt ringe fra Near Mfg. i rustfrit stål (http://www.nearmfg.com). Alternativt samme sæt fra Badger Ordnance (http://badgerordnance.com).
Dernæst ville jeg udskifte grebet på bundstykket med en Tactical Bolt Knob fra Badger Ordnance, da jeg synes at grebet kommer meget tæt på kikkerten og jeg får sgu altid mine fede fingre i klemme mellem kikkerten og bundstykket med det alm. greb, med den nye bliver bundstykket forlænget lidt og repeteringen bliver så meget nemmere og hurtigere. I dag er der også rigtig mange bøssemagere der laver de greb selv til fornuftige penge.
Så ville jeg udskifte det faste magasin og tilføje en magasinbrønd til riflen, så jeg kunne benytte AI’s 5 og 10 skuds magasiner. Der er flere der laver en rigtig fin løsning bla. Badger Ordnance, men i de senere år er vi også kommet rigtig godt med i DK og man kan efterhånden få et nyt bundmetal for 1.500 kr komplet monteret, det er sgu billigt. Alternativt kan man købe et bundmetal fra HS Precision som laver en rigtig lækker løsning, her skal man dog være opmærksom på, at man skal bruge de magasiner som HS Precision laver til systemet og de er lidt dyre end AI’s standard magasiner. Fordelen ved HS Precision’s løsning er at magasinet ikke ”rager” ud fra bunden af riflen.
Så ville jeg opgradere skæftet til et McMillan A-4 (www.mcmillanusa.com), det vil give mig en tungere og mere rolig riffel i skudøjeblikket og helt klart have en gunstig effekt på præcisionen.
Så ville jeg opgradere piben til en svær 26” fluted pibe fra Krieger (www.kriegerbarrels.com) eller Border (www.border-barrels.com) alt efter hvad der lige var nemmest og skaffe. Kaliber valget ville nok blive en 6.5x47 Lapua, da jeg så kunne beholde bundstykke, magasin osv.
Så ville jeg opgradere aftrækket til et two stage match fra Jewell Triggers Inc.
Til sidst ville jeg skifte lås/bundstykke ud med en lås fra Surgeon Rifles (www.surgeonrifles.com) Derved kunne jeg så sætte min remington 700 lås, og Near base til salg, da Surgeon låsene i dag kommer med en integreret rail fræset direkte i låsestolen.
Sideløbende ville jeg opgradere kikkerten, en rigtig fed ”starter” kikkert kunne være en Leupold Mark 4 (www.leupold.com) i zoom området 6,5-20. Hvis man er lidt heldig kan den findes brugt, eller til fornuftige penge i USA, hvis man kan få lusket den med hjem.
Når/hvis den skulle udskiftes, ville jeg overveje følgende producenter:
Hensoldt
Schmidt & Bender (www.schmidtbender.com)
Premier Reticles (www.premierreticles.com)
U.S. Optics (www.usoptics.com)
Nightforce (www.nightforceoptics.com)
Ud over riffel, kikkert og montage ville jeg købe en Harris Bipod (www.harrisbipods.com) men i den sammenhæng er det jo en lille billig ting :-)
Kelle