Grej til Long Range Skydning

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 101 times
Been thanked: 130 times

Re: Sv: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Saze » 7. aug 2013, 18:08

kelle skrev:Billeder af grupper tilgår :blink:

Nu ved jeg ikke hvordan i gør på Sjælland, her i Jylland er der masser af steder og skyde langt, så det er da bare og tage sin bil og så komme afsted :blink:

Kelle
Du må da meget gerne dele ud af dine guldkorn på hvor man kan finde steder på Jylland at skyde langt? :-)

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
Living to enjoy life!

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Senserazer » 7. aug 2013, 18:15

Tak for svar Kelle! :razz: Tænkte nok det var begrænset med remington kloner i EU... SÅ må man jo bare igennem besværet...

Har også selv kigget på de Ashbury Precision stocks. De koster en ny riffel. Vanvittigt dyre, og tror ikke man får mere end man gør ved eksempelvis AI..
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Kelle » 7. aug 2013, 18:30

Det gør man sikkert heller ikke men fede er de :-)

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Lyhne
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 22. jul 2008, 17:06
Interesser: Jagt, Sportsskydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Lyhne » 7. aug 2013, 20:41

Ulfborg har 600m Kongsberg (elektronisk markering)

Borris har 600m Kongsberg, 1000m, 1300(1000)m og 1600m baner.

Sidst vi (Mildot) var i Borris så skød vi alle de nævnte baner.
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af The Yeti » 7. aug 2013, 21:28

En artikel jeg bliver ved med at vende tilbage til er den om hemmeligheden om Huston Warehouse. Her handler det ikke om langholdsskydning, men om hvordan de forskellige kaliber klarer sig.

http://www.angelfire.com/ma3/max357/houston.html





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 616
Tilmeldt: 5. aug 2013, 19:55
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 27 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af 007 » 7. aug 2013, 22:02

Lyhne skrev:Ulfborg har 600m Kongsberg (elektronisk markering)

Borris har 600m Kongsberg, 1000m, 1300(1000)m og 1600m baner.

Sidst vi (Mildot) var i Borris så skød vi alle de nævnte baner.
Jeg vil rigtig gerne med næste gang. Har også skrevet til CO hvis han er den rigtige at tilmelde sig hos :)
Mvh

MIg

Lyhne
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 22. jul 2008, 17:06
Interesser: Jagt, Sportsskydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Lyhne » 7. aug 2013, 22:11

Ja CO er den rigtige at gå igennem. Han er formand (jeg er kasserer)
Sportsskytteklubben Mildot

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Rixen » 7. aug 2013, 22:21

Er i overhovedet aktive?

Der står sådan cirka ingenting på jeres website. :???:


Hvad koster det at være medlem? Optager i nye medlemmer? Hvor ofte kan man forvente at der vil være skydninger?

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 616
Tilmeldt: 5. aug 2013, 19:55
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 27 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af 007 » 7. aug 2013, 22:30

Rixen skrev:Er i overhovedet aktive?

Der står sådan cirka ingenting på jeres website. :???:


Hvad koster det at være medlem? Optager i nye medlemmer? Hvor ofte kan man forvente at der vil være skydninger?
Nu handler tråden ikke om det :cry: , men :razz:
Mvh

MIg

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Hurricane » 7. aug 2013, 22:59

kelle skrev:Nu er en 6.5x55 på ingen måde en dårlig kaliber, men det er nu et faktum at en 6.5x47 er mere præcis. I benchrest hvor de går fuldstændig amok i små skudgrupper, der er det 6mm br, 6.5x47 og 6mm creedmoor der er de facto standarden, jeg er sikker på der er en grund til det :-)

Jeg er ikke ekspert ud i udvikling af kalibere, men jeg fik engang fortalt at de små hylstre, hvor man har en god fyldningsgrad af krudt og de stejle skuldre på hylstret, skulle give en mere ensartet forbrænding fra skud til skud og deraf en større ensartethed i skudene.

Kahles er fine kikkerter til jagt, jeg ville bare ikke overveje dem til LR skydning, men det er bare min holdning.


Kelle
Jeg har også læst, at konstruktionen skulle gøre bl.a. 6,5x47 til et kaliber med stort præcisionspotentiale... og på et par amerikanske BR sites, omtaler mange 6,5mm som idealet - mens andre mener, at nogle af kalibrene i 6mm er bedre op til 600 yards. Gad vide hvor stor forskellen er i praksis? :freak:

Mine personlige valg er faldet på 6,5x55SM/SKAN samt 6,5x55AI bl.a. ud fra de argumenter Lasse fremfører. Nu kommer der sandsynligvis også en 6 mm BR Norma i skabet. Så må tiden vise, hvad den kan levere med Lapua' L ammo... men forventninger skorter det ikke på :biggrin:

Så vidt jeg husker, vandt Kahles i 2012 en Svensk (Long Range relateret) test. Men valg af optik er vel, når det kommer til stykket, ligesom med så meget andet en smag-sag. :inspect:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af BentxBetjent » 7. aug 2013, 23:57

The Yeti skrev:En artikel jeg bliver ved med at vende tilbage til er den om hemmeligheden om Huston Warehouse. Her handler det ikke om langholdsskydning, men om hvordan de forskellige kaliber klarer sig.

http://www.angelfire.com/ma3/max357/houston.html





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk
Spændende læsning, ærgerligt de ikke gjorde mere ud af 2-300 yards når de havde muligheden..... Men der er selvfølgelig længere når der skal skiftes skiver... :giggle:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Senserazer » 8. aug 2013, 10:01

kelle skrev:Det gør man sikkert heller ikke men fede er de :-)

Kelle
Det er de sateme :rock:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Mauser1943
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 30. jan 2011, 00:53
Interesser: Våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Mauser1943 » 8. aug 2013, 23:28

kelle skrev:
Kahles er fine kikkerter til jagt, jeg ville bare ikke overveje dem til LR skydning, men det er bare min holdning.


Kelle

Hvorfor vil du ikke overveje Kahles til LR skydning ?

Kahles har deres professionelle serie, der bla. omfatter Kahles 624I.

Jeg har selv en Kahles 624I på min Sako TRG42.
Jeg valgte den frem for en S&B PM II pga. dens unikke måde hvorpå parallaxen er placeret.

Jeg har været med i test ud til 1.600 meter og den er fuldt ud på højde med en PM II.

Læs evt. testen af Thomas Hauhgland.

Mvh

Rex

Remie12
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13. feb 2012, 02:35
Interesser: Jagt, skydning, våben
Geografisk sted: Roskilde

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Remie12 » 9. aug 2013, 03:48

Hej Kelle.
Hvad var der tilbage af den LTR når man havde skiftet alle de før omtalte dele

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Kelle » 9. aug 2013, 06:30

Rex: De er sikkert fine, men der er sgu for lidt MILITÆR over dem til min smag ;-) De laver nogle rigtig fine og elegante kikkerter til et jagtvåben, men jeg synes deres design og byggemåde er lidt for tøset til en fuldblown finskytteriffel :-) no offence...det er som sagt bare min holdning...

Der var vist ikke meget tilbage af den LTR hvis man vælger og gå hele vejen, men det behøver man jo ikke, man kunne også bare skifte skæftet og så holde der, det er der jo masser der gør. Eksemplet var mere et oplæg til hvad man evt. kunne gøre :-)

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Mauser1943
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 30. jan 2011, 00:53
Interesser: Våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Mauser1943 » 9. aug 2013, 07:21

kelle skrev:Rex: De er sikkert fine, men der er sgu for lidt MILITÆR over dem til min smag ;-) De laver nogle rigtig fine og elegante kikkerter til et jagtvåben, men jeg synes deres design og byggemåde er lidt for tøset til en fuldblown finskytteriffel :-) no offence...det er som sagt bare min holdning...

Kelle
Nu har den danske hær indkøbt x antal Kahles 624I, så jeg har svært ved og kalde den "for lidt MILITÆR".

Det tøsede kan jeg nu heller ikke få øje på, selv ikke når den ligger ved side af en PM II.
Desuden er kvaliteten i top og jeg er ligeglad om den så har små blonder på siden.
Det jeg går op i er at får den bedst mulige kikkert til min LR riffel uanset udseende.

Billede

http://www.kahles.at/fileadmin/kahles/D ... gl_new.pdf

Mvh

Rex

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Kelle » 9. aug 2013, 07:56

Om så selveste supermand havde en, fik jeg aldrig en Kahles kikkert, så heller en Premier eller U.S. Optics som aldrig har lavet andet end kvalitet optik 100% rettet mod taktisk anvendelse.

Kahles er lidt mere i mine øjn, nogle der altid har lavet gode jagtkikkerter og så set der var et markede for den militære del og tænkt, hey vi tager vores standard jagtmodel, sætter kliktårne på og kalder den et eller andet "taktisk" :-) (jeg ved godt jeg er grov :-)

S&B laver også civile produkter, men deres PMII serier er efterhånden battelproven og bliver brugt af rigtig rigtig mange, samme gør sig gældende for Hensoldt, der som bekend er produceret af Zeiss.

S&B 5-25x56 PMII i Afghanistan, den sidder på en 105mm artilleri kanon, hvor mange Kahles har du set der gør det :blink:
Billede


Bare fordi FSV har købt et antal af dem, gør dem jo ikke nødvendigvis noget særligt, det kan være de bare var billigst i udbud og sagsbehandleren ikke havde styr på en skid, det er set før, hvorfor tror du soldater selv køber en masse grej ;-) Nu er det ikke noget jeg gider og skændes om og jeg har ALDRIG sagt at det var et dårligt produkt, jeg får bare aldrig en, hvis folk gerne vil købe sådan en kikkert, så lad dem da det.

Meopta i CZ laver også kikkerter, ville du drømme om og sætte sådan en på din riffel? Nej vel, hvad så når jeg fortæller de også laver yderst avanceret optik der bruges i atomubåde!!!

Kelle
Senest rettet af Kelle 9. aug 2013, 13:34, rettet i alt 1 gang.
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af S200 » 9. aug 2013, 13:00

Kelle har skrevet endnu en super artikel - som man fornemmer mange herinde " suger til sig". Selvom jeg ikke selv er den "taktiske type", så læser jeg altid Kelles indlæg med stor fornøjelse. Engang i mellem kan selv gamle cirkus-heste lære nye tricks...

Med jægerhilsen!
:razz:
Senest rettet af S200 9. aug 2013, 14:23, rettet i alt 1 gang.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Lassescout » 9. aug 2013, 13:24

Min første kvalitetskikkert var en Kahles 3-12 x 56.( Før den havde jeg troet, jeg kunne bruge Fontaine og Tasco - det kunne jeg ikke :puke: !). Jeg købte den Kahles brugt,det var vel i 1991, og ud fra specifikationerne skulle den jo være meget meget lysstærk. Så min skuffelse var stor da jeg kom til Polen på natjagt efter svin, og jeg ikke kunne se en sk#d i den kikkert, lige så snart solen gik ned.

Derfor fik jeg en ordentlig kasse sigtekikkerter med hjem fra Korsholm for at afprøve dem mod hinanden mens det blev mørkt. Der var ingen tvivl om, at Zeiss var bedst den gang, men S&B var meget meget tæt på at være lige så god. Derefter var der et tydeligt spring ned til de andre. På det tidspunkt kunne man få en S&B for 5.000 kr. mens Zeiss kostede tæt på 10.000, så jeg valgte S&B som bedst til prisen, og det har jeg aldrig fortrudt.

Siden da, er Kahles vist nok blevet bedre til det med lystransmissionen, men jeg har det bare sådan, at det må de jo selv ligge og rode med, jeg interesserer mig ikke for dem mere. Til gengæld er S&B kommet med op i pris, men det er en anden historie.

P.S. Fedt med det billede af kanonen, det er præcist sådan en kikkert jeg har nu, og det er sammen med Spuhr montagen simpelthen de bedste penge jeg nogensinde har givet ud til jagtgrej :eek: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Kelle » 9. aug 2013, 13:38

S200 skrev:Kelle har skrevet endnu en super artikel - som man fornemmer mange herinde " suger til sig". Selvom jeg ikke selv er den "taktiske type", så læser jeg altid Kelles indlæg med stor fornøjelse. Engang i mellem kan selv gamle cirkus-heste lære nye tricks... :thumbup:

Imidlertid må man være parat til at stå på mål for sine synspunkter på en sober og saglig facon, når man svinger sig op til at rådgive andre omkring hvilket grej som er anvendeligt og hvilket, som er "mindre anvendeligt" til long range skydning. At jeg ikke er enig med Kelle i hans valg af kaliber (6,5-55 vs. 6,5-47 Lapua) eller valg af optik (Kahles vs. andre) er i og for sig sagen uvedkommende. At Kelle ikke kan anbefale Kahles alene på grund af det manglende "militære look", må stå for Kelles egen regning. Imidlertid synes jeg IKKE, det er i orden at skyde Rex andre motiver i skoene end de rent saglige/objektive. Hvis Kelle har saglige argumenter for ikke at kunne anbefale Kahles, så hører jeg dem gerne.....

(For the record: Jeg ejer ikke selv en kahles - men ville ikke tøve med at vælge den til felt og lang distance skydning)

Med jægerhilsen!
:razz:

Ja ja ja godt ord igen, det med det militære look var nu ment i sjov. Jeg gik måske over grænsen, undskyld Rex, og har slettet den sidste bemærkning, jeg giver en flødebolle næste gang vi ses ;-)

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Mauser1943
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 30. jan 2011, 00:53
Interesser: Våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Mauser1943 » 9. aug 2013, 13:48

kelle skrev:
Ja ja ja godt ord igen, det med det militære look var nu ment i sjov. Jeg gik måske over grænsen, undskyld Rex, og har slettet den sidste bemærkning, jeg giver en flødebolle næste gang vi ses ;-)

Kelle

Bare rolig, der skal nu mere til at gøre mig sur ... jeg er bare selv lige så påstående som du er :-)

Mvh

Rex

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Kelle » 9. aug 2013, 13:59

Puha det var godt :-)

Jeg foreslår at næste gang vi mødes, så skændes vi om det på et barnligt plan og tramper hårdt i jorden og til sidst smider os ned og hyler, ind til den anden forhåbentlig giver sig....du kan godt høre jeg har en datter på 3 år ikke ;-)

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Mauser1943
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 30. jan 2011, 00:53
Interesser: Våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Mauser1943 » 9. aug 2013, 14:01

kelle skrev:Puha det var godt :-)

Jeg foreslår at næste gang vi mødes, så skændes vi om det på et barnligt plan og tramper hårdt i jorden og til sidst smider os ned og hyler, ind til den anden forhåbentlig giver sig....du kan godt høre jeg har en datter på 3 år ikke ;-)

Kelle
Nu er jeg mere ovre i "fu** dig" , OMG , WTF m.m. , da jeg har to teenager tøser på 13 og 16 år :-)

Mvh

Rex

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af HappyNanoq » 9. aug 2013, 14:06

Må vi hyre Tony til at tage billeder.??? :numberone: :giggle:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Grej til Long Range Skydning

Indlæg af Kelle » 9. aug 2013, 14:16

Mauser1943 skrev:
kelle skrev:Puha det var godt :-)

Jeg foreslår at næste gang vi mødes, så skændes vi om det på et barnligt plan og tramper hårdt i jorden og til sidst smider os ned og hyler, ind til den anden forhåbentlig giver sig....du kan godt høre jeg har en datter på 3 år ikke ;-)

Kelle
Nu er jeg mere ovre i "fu** dig" , OMG , WTF m.m. , da jeg har to teenager tøser på 13 og 16 år :-)

Mvh

Rex
16 siger du :-)
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Besvar