1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Krung » 4. okt 2013, 09:04

Med alle de tråde, der er om lyddæmpere, er det alligevel ikke lykkedes mig at finde et kvantitativt svar på problematikker om at bruge en lyddæmper til flere kalibre.

Da jeg tilsyneladende bruger alle min penge på vekselpiber, må man jo spare andre steder. Når lyddæmpere bliver mulige at få tilladelse til, hvad er så realistiske forventninger til dæmpningen, hvis man bruger 1 lyddæmper til flere kalibre?

Specifikt tænker jeg på 2 situationer:
1) 1 lyddæmper til .22LR or .17HRM og
2) 1 lyddæmper til .243W og 6,5x55.

Det jeg er interesseret i, er hvor meget dæmpning man går glip af, ved at bruge dæmper som er hhv. .05” og 0.5 mm for ”stor”. Er det f.eks. 50% dæmpning eller er det kun f.eks. kun 5% man går glip af? Nogen, der har et bud i dB? Er kan man udglatte tabet af dæmpning ved at gå op i volumen på dæmperen eller andre krumspring?

- Kasper
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Stillekaj
Banned
Banned
Indlæg: 145
Tilmeldt: 6. apr 2012, 14:43
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 12 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Stillekaj » 4. okt 2013, 10:47

Køb 1 dæmper til hver våben.
Når der endeligt bliver åbnet for tilladelser, vil prisen for en dæmper i mange tilfælde være billigere, end du skal betale en bøssemager for at lave gevind på piben.
Det kan let dreje sig om 50% dårligere dæmpning ved at gå 1mm op i hulstørrelse (reel skadevirkning på hørelsen, svarende til 2-4dB)

Dog gælder, at en halvdårlig dæmper monteret, er mange gange bedre end en super dæmper, som sidder på en anden riffel, en den riffel du bruger.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Tony Rosgaard » 4. okt 2013, 11:30

Det optimale er selvfølgelig at have en dæmper der er tilpasset den kaliber man skyder med, men der er ellers ingen umiddelbar hindring for at du kan ”Mikse” mellem de kaliber som du nævner ovenfor og stadig opnå en ganske glimrende dæmpning – Det vigtigste er faktisk at finde den rette ammunition til din dæmper.
Herunder er 3 af mine som alle bliver brugt til 22, 223, 22-250, uagtet at den i midten og den til højre er til større kaliber - De giver alligevel mærkbar dæmpning (Har dog ikke fået DB målt dem)
Vedhæftede filer
Dæmp.jpg
Dæmp.jpg (45.16 KiB) Vist 9619 gange
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Sierra13 » 4. okt 2013, 18:01

Stillekaj skrev:Køb 1 dæmper til hver våben.
Når der endeligt bliver åbnet for tilladelser, vil prisen for en dæmper i mange tilfælde være billigere, end du skal betale en bøssemager for at lave gevind på piben.
Det kan let dreje sig om 50% dårligere dæmpning ved at gå 1mm op i hulstørrelse (reel skadevirkning på hørelsen, svarende til 2-4dB)

Dog gælder, at en halvdårlig dæmper monteret, er mange gange bedre end en super dæmper, som sidder på en anden riffel, en den riffel du bruger.

arhh er du nu sikker på de dæmper priser, de koster da lidt knapper, en hausken står hurtigt i 3000nkr og jeg kan godt nok få lavet meget gevind for 3000kr

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 286 times
Been thanked: 248 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Radis » 4. okt 2013, 20:07

Krung skrev:Med alle de tråde, der er om lyddæmpere, er det alligevel ikke lykkedes mig at finde et kvantitativt svar på problematikker om at bruge en lyddæmper til flere kalibre.

Da jeg tilsyneladende bruger alle min penge på vekselpiber, må man jo spare andre steder. Når lyddæmpere bliver mulige at få tilladelse til, hvad er så realistiske forventninger til dæmpningen, hvis man bruger 1 lyddæmper til flere kalibre?

Specifikt tænker jeg på 2 situationer:
1) 1 lyddæmper til .22LR or .17HRM og
2) 1 lyddæmper til .243W og 6,5x55.

Det jeg er interesseret i, er hvor meget dæmpning man går glip af, ved at bruge dæmper som er hhv. .05” og 0.5 mm for ”stor”. Er det f.eks. 50% dæmpning eller er det kun f.eks. kun 5% man går glip af? Nogen, der har et bud i dB? Er kan man udglatte tabet af dæmpning ved at gå op i volumen på dæmperen eller andre krumspring?

- Kasper
En 17hmr kræver en bedre dæmper/mere voulume for at være effektiv, kontra 22lr. Som du selv er inde på så taber man effekt ved at mundingen på dæmperen er for stor, kontra den kaliber som den egentlig er beregnet til.

Så jeg ville anbefale at du køber en til hver kaliber.
Er du indstillet på kun at skulle have 1 dæmper, så køb den som er bedst til 17hmr - og som samtidig er stor nok i mundingen til at kunne anvendes til 22lr!

:razz:

Stillekaj
Banned
Banned
Indlæg: 145
Tilmeldt: 6. apr 2012, 14:43
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 12 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Stillekaj » 4. okt 2013, 21:06

Morten273 skrev:
Stillekaj skrev:Køb 1 dæmper til hver våben.
Når der endeligt bliver åbnet for tilladelser, vil prisen for en dæmper i mange tilfælde være billigere, end du skal betale en bøssemager for at lave gevind på piben.
Det kan let dreje sig om 50% dårligere dæmpning ved at gå 1mm op i hulstørrelse (reel skadevirkning på hørelsen, svarende til 2-4dB)

Dog gælder, at en halvdårlig dæmper monteret, er mange gange bedre end en super dæmper, som sidder på en anden riffel, en den riffel du bruger.

arhh er du nu sikker på de dæmper priser, de koster da lidt knapper, en hausken står hurtigt i 3000nkr og jeg kan godt nok få lavet meget gevind for 3000kr
priser er noget sjovt noget.
Se linket til Jakt &Friluft i Norge, de sælger S&L s topdæmper til 495kr en tmd 45
Den må kunne skaffes billigere herhjemme, når man kan slippe for både Norsk importør, og at alting ofte er markant dyrere i Norge, end herhjemme.
http://www.jaktogfriluft.no/

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af 308 W » 4. okt 2013, 21:34

Hardcore 45 mener jeg koster omkring 2k her hjemme.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk 4

Stillekaj
Banned
Banned
Indlæg: 145
Tilmeldt: 6. apr 2012, 14:43
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 12 times

Re: Sv: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Stillekaj » 4. okt 2013, 21:58

308 W skrev:Hardcore 45 mener jeg koster omkring 2k her hjemme.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk 4
Med de priser de sælges til i Norge, tror du så den Danske pris holder en meter, når der kommer gang i salg og samme konkurrence som har presset dem i Norge

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Sierra13 » 5. okt 2013, 10:10

Stillekaj skrev:
Morten273 skrev:
Stillekaj skrev:Køb 1 dæmper til hver våben.
Når der endeligt bliver åbnet for tilladelser, vil prisen for en dæmper i mange tilfælde være billigere, end du skal betale en bøssemager for at lave gevind på piben.
Det kan let dreje sig om 50% dårligere dæmpning ved at gå 1mm op i hulstørrelse (reel skadevirkning på hørelsen, svarende til 2-4dB)

Dog gælder, at en halvdårlig dæmper monteret, er mange gange bedre end en super dæmper, som sidder på en anden riffel, en den riffel du bruger.

arhh er du nu sikker på de dæmper priser, de koster da lidt knapper, en hausken står hurtigt i 3000nkr og jeg kan godt nok få lavet meget gevind for 3000kr
priser er noget sjovt noget.
Se linket til Jakt &Friluft i Norge, de sælger S&L s topdæmper til 495kr en tmd 45
Den må kunne skaffes billigere herhjemme, når man kan slippe for både Norsk importør, og at alting ofte er markant dyrere i Norge, end herhjemme.
http://www.jaktogfriluft.no/
Det var da godt nok billigt, men den er også sat 75% ned, det skal der også lige tages højde for, men uden tvivl billigt. Noget billigere end jeg havde forventet

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af 458hunter » 5. okt 2013, 15:31

Den er sat 75% ned, så før prisen er også 2.000 i Norge.

Grunden til den billige pris er at det er alu dæmpere som S&L laver. Skal man have en dæmper der kan klare en del skud indenfor kort tid anbefales stål eller titanium dæmpere. De er lidt dyrere.

Jeg kan godt se en ide i at have en dæmper der kan sider på flere piber, da jeg eller skal ud og have en del. X gange 2-4.000 kroner løber hurtigt op. En del dæmpere kan fås så de skruer på en mundingsbremse/flashhider. Man kan derfor bruge samme dæmper selv om piberne har forskelligt gevind - det er da smart :mrgreen:

Stillekaj
Banned
Banned
Indlæg: 145
Tilmeldt: 6. apr 2012, 14:43
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 12 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Stillekaj » 5. okt 2013, 15:49

Chrstn_Olsen skrev:Den er sat 75% ned, så før prisen er også 2.000 i Norge.

Grunden til den billige pris er at det er alu dæmpere som S&L laver. Skal man have en dæmper der kan klare en del skud indenfor kort tid anbefales stål eller titanium dæmpere. De er lidt dyrere.

Jeg kan godt se en ide i at have en dæmper der kan sider på flere piber, da jeg eller skal ud og have en del. X gange 2-4.000 kroner løber hurtigt op. En del dæmpere kan fås så de skruer på en mundingsbremse/flashhider. Man kan derfor bruge samme dæmper selv om piberne har forskelligt gevind - det er da smart :mrgreen:
Hvor mange skud skal en dæmper kunne klare i rap. Er det tilstrækkeligt at den kan klare nok til at piben får tryksprækker helt ud i mundingen????
Rækker 30 skud indenfor 2 minutter med en 6,5, eller er der væsentlig behov for flere skud i rap??????
Efter det jeg har set, har man de sidste 6 måneder kørt tilbud med 50% rabat, nu har man så øget rabatten til 75%.

Hvis man skal have flashider på riflen, for at montere en dæmper, hvad gør man så når man skal skyde på bane uden dæmper, da der er en del skydninger, hvor man ikke må bruge flashider/mundingsbremse.??????
Hvor mange rifler har man så lige med denne knaldforstærker, i næsten ens kalibrer???

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af 458hunter » 5. okt 2013, 16:32

En 338 skyder jeg under alle omstændigheder ikke af uden bremse, så der er systemet da smart. Man kan jo også bare vælge en almindelig flash hider version istedet, så man ikke får alle ulemperne med en bremse.

Du lyder lidt agressiv i din måde at stille spørgsmål på - der er jo ingen der tvinger dig til at bruge systemet eller være enig med mig i at det er smart. Jeg syntes det er genialt.

Så vidt jeg ved dur en alu dæmper ikke til at skyde mængdetræning med magnum kalibre, men ret mig gerne..

Stillekaj
Banned
Banned
Indlæg: 145
Tilmeldt: 6. apr 2012, 14:43
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 12 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Stillekaj » 5. okt 2013, 16:46

Olsen
Det er ikke meningen at lyde aggressiv.
Jeg prøver blot at finde en mening. Specielt en mening for folk med interesse for dæmpere til jagt.
Mener du at du ville bruge samme dæmper på din 338LM og din 223 Saiga????

Jeg ved ikke hvad mængdetræning med en 338 betyder, men så vidt jeg har hørt, er der flere aludæmpere som rimeligt klarer 10 skud i rap med denne kaliber.
De skydninger (feltskydninger mv) hvor man ikke må bruge mundingsbremser, må man der godt bruge Flash hider ??

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af HVK » 5. okt 2013, 19:43

At tale om at en dæmper virker 50% dårligere fordi hullet er 1mm større i diameter kan man ikke... Blow by som er den luft der fiser forbi kuglen bliver selvfølgelig større, men det afhænger også af dæmperens længde hvor meget det betyder. Hullerne i forskellige .22 dæmpere varierer fra ca. 7mm og helt op til 10mm. Der er formentlig en målbar effekt - men ikke den store hørbare effekt.

Volumen på dæmperen betyder til gengæld noget. Derfor er jeg ikke sikker på om .22 og .17 HMR kan anvende samme dæmper med succes.

Sørg blot for at få lavet samme gevind i riflerne. Og overvej og du er tilfreds med det ellers normale ½ UNF som ikke er verdens bedste gevind. Ikke når det laves 10mm langt som på de fleste salonrifler. Hvis piberne ikke er ret kraftige - så er der heller ikke plads til ret meget bryst. Og det er ofte brystet der retter dæmperen op (så den ikke hænger) det sidste stykke med ½ UNF. Jeg ville vælge et fin gevind hvis der er pibe nok til det. F.eks. 14x1, 15x1 eller hvis der ikke er plads 12x1.

Hvis du kender en MEGET dygtig maskinarbejder er det ofte mindst lige så godt som en bøssemager...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Stillekaj
Banned
Banned
Indlæg: 145
Tilmeldt: 6. apr 2012, 14:43
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 12 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Stillekaj » 5. okt 2013, 20:01

HVK
har du aldrig tænkt på, at det ikke primært er det du kalder "blow by. Men derimod at udluftningsarealet i selve hullet bliver markant større, og dermed vil kunne udlufte dæmperen hurtigere, og dermed virke dårligere.
Der er mange som har erfaret at samme dæmperstørrelse og konstruktion, virker markant bedre på for eksempel en 270Win, end en 9,3x62. de har næsten samme krudtmængde, men det korrekte hul i dæmperen er næsten kun arealmæssig halvt så stort i 270 dæmperen.

Nu skal der ikke så meget til for at lydenergien reduceres med 50%. det er kun lige hørbar, og bare 3dB

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af HVK » 5. okt 2013, 20:09

Stillekaj skrev:HVK
Men derimod at udluftningsarealet i selve hullet bliver markant større, og dermed vil kunne udlufte dæmperen hurtigere, og dermed virke dårligere.
Hvis skiverne er konstrueret rigtigt skulle gasserne gerne cirkle rundt uden at blive udluftet meget hurtigere.... Baffle design mener jeg har større betydning en arealet af hullet...

Jeg tror gerne at der er forskellige oplevelser med forskellige dæmpere - og jeg siger heller ikke at det er ligegyldigt. Men den praktiske betydning behøver ikke at være stor...

Men du har ret, skal det være helt godt bør hullet være så lille som muligt. Så man kan jo bestille en dæmper der kan adskilles i en lille kaliber, montere den så den løber +/- 0 mm når den er monteret og så bruge den. For de fleste dæmpere er konstrueret så selv den mest berusede bøssemager kan få det til at fungere uden at kuglen rammer skiverne....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Stillekaj
Banned
Banned
Indlæg: 145
Tilmeldt: 6. apr 2012, 14:43
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 12 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Stillekaj » 5. okt 2013, 20:24

Ok HVK
Jeg har bare fra nogle norske bekendte som har samme model og fabrikat, men til forskellig kaliber, hørt at der er markant dårligere dæmpning på dem med de største huller.
Der var også en som fortalte at nogle dæmperproducenter, fremstillede specielle udgaver af deres dæmper når de skulle til test. Det for eksempel A-Tec opnåede ved at levere en kaliber 30 dæmper med 8.4mm hul i stedet for de almindelige 9mm hul, faktisk var en reduktion omkring de 2dB

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af HVK » 5. okt 2013, 20:42

Stillekaj skrev:Ok HVK
Jeg har bare fra nogle norske bekendte som har samme model og fabrikat, men til forskellig kaliber, hørt at der er markant dårligere dæmpning på dem med de største huller.
Der var også en som fortalte at nogle dæmperproducenter, fremstillede specielle udgaver af deres dæmper når de skulle til test. Det for eksempel A-Tec opnåede ved at levere en kaliber 30 dæmper med 8.4mm hul i stedet for de almindelige 9mm hul, faktisk var en reduktion omkring de 2dB
Jo jo men jeg er heller ikke uenig... :razz: Jeg har blot for nogle år siden bygget en del dæmpere (lovligt!) og fundet at der er rigtig mange parametre. Og oplevet at test er vejen frem, fordi logiske beregninger m.m. ikke altid holder vand....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Stillekaj
Banned
Banned
Indlæg: 145
Tilmeldt: 6. apr 2012, 14:43
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 12 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Stillekaj » 5. okt 2013, 20:54

De dæmpere du lavede engang, var det hos S&L, SAI eller Hagelberg????

Håkan Spuhr
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 15. nov 2010, 06:07
Interesser: Vapen, optik, jakt
Geografisk sted: Skåne
Been thanked: 71 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Håkan Spuhr » 5. okt 2013, 22:23

Jag syns ikke det er korrekt og sige at dämparna altid er dårligere för kalibern er fokert.
Jeg har hellre en dämpare av godt kvalitet med en smule för stort hull än jeg har det omvänte.

Jeg har en ASE-Utra SL7bl i kaliber .338 og den bruges og til 6,5x55 AI.
Den er meget god til min 6,5 og accuracy er meget höjre än den är med en del billigare dämpare.

Visse billigare dämpare höjer v0 når de blir varma.
På 100 meter saknar det betydning, men på langdistance har det meget stor betydning.

Vissa dämpare er meget gode, andre skulle jeg icke acceptera ens om jeg fick dem for fri.

Stillekaj
Banned
Banned
Indlæg: 145
Tilmeldt: 6. apr 2012, 14:43
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 12 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Stillekaj » 6. okt 2013, 00:08

Hr Spuhr
Uanset dine literære evner, er der vel næppe diskussion om at samme dæmperstørrelse og dæmperkonstruktion, altid vil dæmpe bedre med mindst mulig hul????
Om du har dårligere præcision med andre dæmpere, tyder det vel på enten asymmetri i de dæmpere du har testet, eller dårlig/skæv montering. Dårlig eller skæv montering kan ofte kompenseres af stort hul.
Højere V0 har vel næppe noget med kvalitet på dæmperen at gøre. Derimod kan det nok være et produkt af lang og tæt pasning omkring kuglen. Fakta er vel at alle dæmpere forhøjer V0 i større eller mindre grad.

Håkan Spuhr
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 15. nov 2010, 06:07
Interesser: Vapen, optik, jakt
Geografisk sted: Skåne
Been thanked: 71 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Håkan Spuhr » 6. okt 2013, 00:50

Naturligtvis har det betydning om hullet är mindre eller större, men ikke så stor som många här tror.

Många dämpare ökar hastigheten efterhand som de blir varme, og därför stiger skotter rakt upp.
En dämpare som jag är förnöjd med på 100 meter og som är godt nock där, er oduglig på 800 meter eftersom den då under 5 skott höjer skotten med 60 cm.

Jeg tror att godt kvalitet på dämparen er viktigare än att hullet är väl tillpassat mot kalibern.
Både för precision og lyd.

Har man höga krav på precision på langt håll så synes det icke vare ett alternativ med lyddämpare för 2000 kr.

Håkan

Stillekaj
Banned
Banned
Indlæg: 145
Tilmeldt: 6. apr 2012, 14:43
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 12 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Stillekaj » 6. okt 2013, 12:09

He Spuhr
Efter hvad jeg har læst, burde du være rimelig kompetent på de tekniske detaljer.
Vis mig venligst et ballistisk program, som kan simulere samme træfpunkt på 100meter, men et 60cm højere træfpunkt på 800m, indenfor en hastighedsforskel som er realistisk forårsaget af en dæmper med højere temperatur.
Dine teorier med at hastigheden øges så meget når en dæmper varmer op, er da en interessant teori, som dog ikke forekommer at være bekræftet fra anden side.
Jeg kan godt fra din hjemmeside og fra det du sælger, se at du elsker at skabe image af at 5 gange dyrere end nødvendigt, er vejen frem. Har du været på markedsføringskursus i Sydtyskland.
Norma ballistik viser at man på en afstand på 600meter, ved en 8,4 grams diamondline, skal øge hastigheden med 50meter pr sekund, for at få et højere træfpunkt på 40cm
Dette vil dog for kugler med højere BC kræve endnu større afvigelse.

Den forøgede hastighed, som andre har målt ved at montere dæmper og skyde, har typisk været i området fra 2-10m pr sekund. Der har oftest været størst øgning i de tilfælde hvor man har haft en meget kort pibe i forhold til det ideelle for kalibret .
Der har været en del målinger som faktisk viser at dæmpere med tendens til "first round Pop" har størst hastighed ved det første skud, hvorefter hastigheden er mere på linje med de hastigheder, som måles uden dæmper, ved de efterfølgende skud.
Du har aldrig overvejet, at problemet kunne være mirrage.

Det virker lidt som om at du bliver meget fokuseret på enkeltteorier, og derefter kalder alt andet ubrugeligt. MOA er efter dit udsagn fuldstændigt ubrugeligt, hvorimod millradiant er guds ottende vidunder. Når alt kommer til alt, er det vel bare en måde at måle på, fuldt på linje med mål angivet i Km/Miles Meter/Yards Cm/tommer eller en vinkelangivelse i forhold til en længde på et ben i en trekant.

Håkan Spuhr
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 15. nov 2010, 06:07
Interesser: Vapen, optik, jakt
Geografisk sted: Skåne
Been thanked: 71 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Håkan Spuhr » 6. okt 2013, 15:12

Jag har inte mätt hastigheten, däremot har jag sett träffarna höjas efterhand som jag skjutit.
Jag är inte heller ensam om att ha gjort den iaktagelsen och det är en del andra som gjort det.
Förmodligen är det just därför man tillverkar olika dämpare för jakt (normalt ut till 200-300 meter) och andra dämpare för prickskytte.

Jag har alls inget emot dämpare för 2000-3000 kr, vissa är bra andra är sämre.
Vissa fabrikat är konsekvent sneda, andra är bättre.
Men att tro att alla dämpare är bra, är ungefär som att tro att alla kikarsikten är bra.......

Jag föreslår att du hålla MOA och MIL diskusionen till tråden det berör, annars blir det lätt väldigt osammanhängande!

Förövrigt vet du helt uppenbarligen väldigt lite om mig!
Jag har i många år skrivit mycket om vapen i svensk press och många gånger skrivit ner dålig kvalitet och höjd upp hög. Jag har oftast rekommenderat folk att köpa begagnade vapen och optik eftersom man får mer för pengarna när man köper begagnat än när man köper nytt.
I min produktion väljer jag att bara tillverka produkter som vi själva har utvecklat och som erbjuder möjligheter och kvalitet som är högre än de flesta andras.
Jag väljer att ha produktionen i Sverige och Danmark istället för att ha den i Kina, det gör givetvis att priset blir högre, men det blir kvaliteten också.

Hur man än gör blir det fel, producerar man i Sverige och Danmark är man för dyr, och flyttar man produktionen utomlands för att få ner priserna är man ett svin som tar jobben ifrån landet!
Håkan

Stillekaj
Banned
Banned
Indlæg: 145
Tilmeldt: 6. apr 2012, 14:43
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 12 times

Re: 1 lyddæmper til flere kalibre, forventninger?

Indlæg af Stillekaj » 6. okt 2013, 15:49

Håkan Spuhr skrev:Jag har inte mätt hastigheten, däremot har jag sett träffarna höjas efterhand som jag skjutit.Det glæder mig at du erkender ikke at have målt hastighed, og derfor ikke belæg for dit postulat, om at visse varme dæmpere gav øget hastighed

Jag är inte heller ensam om att ha gjort den iaktagelsen och det är en del andra som gjort det.
Förmodligen är det just därför man tillverkar olika dämpare för jakt (normalt ut till 200-300 meter) och andra dämpare för prickskytte. Nu er jeg ikke klar over at der er producenter som bygger dæmpere specielt til langholdsskydning. Jeg er deromod klar over at der er producenter som fokucere på jagtmarkedet, hvor målene er så kort, så let og så effektiv som mulig, til en overkommelig pris. Samtidigt som at der er andre som fokucere på produkter til militært brug, Hr synes at være en lidt anden prioritering. Blandt andet høj skudkardence , nedprioriterede egenskaber er ofte vægt/ydelsesforhold. Og helt uden betydning er pris på produktet. Der er nok også sjældent særligt høje krav til præcision på de almindelige militær dæmpere.

Jag har alls inget emot dämpare för 2000-3000 kr, vissa är bra andra är sämre.
Vissa fabrikat är konsekvent sneda, andra är bättre.
Men att tro att alla dämpare är bra, är ungefär som att tro att alla kikarsikten är bra....... Det er lige så muligt, som at tro at bare fordi et produkt er flere gange dyrere, er det klart bedre. Årsagen kan også måske findes i ineffektiv og forældet produktionsteknologi, uanset så hvilken faglig kompetence der ellers findes

Jag föreslår att du hålla MOA och MIL diskusionen till tråden det berör, annars blir det lätt väldigt osammanhängande!

Förövrigt vet du helt uppenbarligen väldigt lite om mig!
Jag har i många år skrivit mycket om vapen i svensk press och många gånger skrivit ner dålig kvalitet och höjd upp hög. Jag har oftast rekommenderat folk att köpa begagnade vapen och optik eftersom man får mer för pengarna när man köper begagnat än när man köper nytt.
I min produktion väljer jag att bara tillverka produkter som vi själva har utvecklat och som erbjuder möjligheter och kvalitet som är högre än de flesta andras.
Jag väljer att ha produktionen i Sverige och Danmark istället för att ha den i Kina, det gör givetvis att priset blir högre, men det blir kvaliteten också.

Hur man än gör blir det fel, producerar man i Sverige och Danmark är man för dyr, och flyttar man produktionen utomlands för att få ner priserna är man ett svin som tar jobben ifrån landet! Der findes ikke belæg for at et produkt fremstillet i Sverige eller Danmark, behøves at være dyrere end et tilsvarende produkt fremstillet andre steder. Der er dog belæg for, at producenter med manglende eller forældet produktionsteknologi, ofte har svært ved at få produceret til en konkurrencedygtig pris. Hightech produktionsudstyr og teknologi, er ikke markant mere kostbart i Sverige og Danmark, end mange andre steder. De er ofte meget konkurrencedygtige, specielt på små og mellemstore produktionsserier, med relativ høj kompleksitet. Dit udtryk om at være et svin, må stå for din egen regning. Andre vil nok mene at din holdning høre hjemme på et frilandsmuseum.,
Håkan

Låst