Lyddæmper - hvad køber i?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af AHSV » 11. apr 2015, 10:03

Jeg har både Sonic 45 og en ASE Utra SL5. Der er for mig ikke den store forskel på dæmpningen. De har hver deres fordele og ulemper. AU er bare lille, handy, lettere og mere solid mens Sonic er billigere, mere fleksibel og med bedre balance.

Mvh
Anders

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af Senserazer » 21. apr 2016, 15:54

Poster lige i denne tråd, i stedet for at starte en ny.

Jeg skal have mig en dæmper til en riffel i .223 Remington, og tror det bliver en ASE Ultra.

Jeg har kigget på SL5i, som er til alle .22 centerfire kalibre, og dæmper omkring 22-24dB, og SL7i som er til alle .30 kalibrem og dæmper 26-28dB.
Jeg vil gerne have størst mulig dæmpning, og den ekstra længde og vægt på SL7i gør mig ikke noget, men har jo større gennemgang, så vil den overhovedet have større effekt end SL5i? :???:

Jeg har også overvejet deres jet-Z CQB-BL, som ser ud til at være den der dæmper aller mest, men deres BoreLock modeller er noget dyrere, så der vil jeg gerne have lidt input også.

Derudover, hvem forhandler ASE Ultra i Danmark? :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af CQB » 21. apr 2016, 16:08

Senserazer skrev:Poster lige i denne tråd, i stedet for at starte en ny.

Jeg skal have mig en dæmper til en riffel i .223 Remington, og tror det bliver en ASE Ultra.

Jeg har kigget på SL5i, som er til alle .22 centerfire kalibre, og dæmper omkring 22-24dB, og SL7i som er til alle .30 kalibrem og dæmper 26-28dB.
Jeg vil gerne have størst mulig dæmpning, og den ekstra længde og vægt på SL7i gør mig ikke noget, men har jo større gennemgang, så vil den overhovedet have større effekt end SL5i? :???:

Jeg har også overvejet deres jet-Z CQB-BL, som ser ud til at være den der dæmper aller mest, men deres BoreLock modeller er noget dyrere, så der vil jeg gerne have lidt input også.

Derudover, hvem forhandler ASE Ultra i Danmark? :razz:
jeg har selv købt" jet-z-cqb" uden borelock og der er en fin dæmper den er købt her http://benelli.dk/styled/styled-4/index.html

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af Kleth » 21. apr 2016, 16:10

Senserazer skrev:Derudover, hvem forhandler ASE Ultra i Danmark? :razz:
ASE Utra forhandles bl.a. af:
Vaabensmeden
Østjysk Våbenhandel
hgfirearms

Du får ikke nok ud af at købe en bedre dæmpende lyddæmper, som ikke passer helt til kaliberen, så går den dyrkøbte ekstra dæmpning noget i fløjten.
Du skulle prøve en Sonic 35, max 6mmm den dæmper .223Rem rigtig godt. Men selvfølgeligt, så hvis din næste riffel er en 8x57IS, skulle du overveje en Sonic 45, 55 eller Sonic Ghost 40/50.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af Senserazer » 21. apr 2016, 16:15

CQB skrev: jeg har selv købt" jet-z-cqb" uden borelock og der er en fin dæmper den er købt her http://benelli.dk/styled/styled-4/index.html
De normale CQB går tilbage ind over piben ikke sandt? Det tror jeg nemlig desværre ikke går på min!
Kleth skrev: ASE Utra forhandles bl.a. af:
Vaabensmeden
Østjysk Våbenhandel
hgfirearms

Du får ikke nok ud af at købe en bedre dæmpende lyddæmper, som ikke passer helt til kaliberen, så går den dyrkøbte ekstra dæmpning noget i fløjten.
Du skulle prøve en Sonic 35, max 6mmm den dæmper .223Rem rigtig godt. Men selvfølgeligt, så hvis din næste riffel er en 8x57IS, skulle du overveje en Sonic 45, 55 eller Sonic Ghost 40/50.
Sonic dæmperne er også teleskop ikke sandt? Det går ikke på min riffel tror jeg, da forskæftet går meget langt frem.

Jeg tror måske sådan en SL5i er sagen, også et okay prisleje den ligger i! :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af Kleth » 21. apr 2016, 16:25

Jeg er overbevist om at du ikke bliver skuffet over ASE Utra, jeg har to bl.a. En .30 SL5 her set på min .300 AAC Blackout
Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af CQB » 21. apr 2016, 17:04

Senserazer skrev:
CQB skrev: jeg har selv købt" jet-z-cqb" uden borelock og der er en fin dæmper den er købt her http://benelli.dk/styled/styled-4/index.html
De normale CQB går tilbage ind over piben ikke sandt? Det tror jeg nemlig desværre ikke går på min!
Kleth skrev: ASE Utra forhandles bl.a. af:
Vaabensmeden
Østjysk Våbenhandel
hgfirearms

Du får ikke nok ud af at købe en bedre dæmpende lyddæmper, som ikke passer helt til kaliberen, så går den dyrkøbte ekstra dæmpning noget i fløjten.
Du skulle prøve en Sonic 35, max 6mmm den dæmper .223Rem rigtig godt. Men selvfølgeligt, så hvis din næste riffel er en 8x57IS, skulle du overveje en Sonic 45, 55 eller Sonic Ghost 40/50.
Sonic dæmperne er også teleskop ikke sandt? Det går ikke på min riffel tror jeg, da forskæftet går meget langt frem.

Jeg tror måske sådan en SL5i er sagen, også et okay prisleje den ligger i! :razz:
jet-z-cqb går kun tilbage og dækker gevindet

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af Senserazer » 21. apr 2016, 17:13

CQB skrev: jet-z-cqb går kun tilbage og dækker gevindet
Okay! Det var bare deres specifications på hjemmesiden, som forvirrede mig så! :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Slettet bruger

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af Slettet bruger » 21. apr 2016, 19:23

Jeg går og venter på en Sonic ghost 50. Ansøgningen er sendt

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: RE: Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af 308 W » 21. apr 2016, 19:25

Senserazer skrev:Poster lige i denne tråd, i stedet for at starte en ny.

Jeg skal have mig en dæmper til en riffel i .223 Remington, og tror det bliver en ASE Ultra.

Jeg har kigget på SL5i, som er til alle .22 centerfire kalibre, og dæmper omkring 22-24dB, og SL7i som er til alle .30 kalibrem og dæmper 26-28dB.
Jeg vil gerne have størst mulig dæmpning, og den ekstra længde og vægt på SL7i gør mig ikke noget, men har jo større gennemgang, så vil den overhovedet have større effekt end SL5i? :???:

Jeg har også overvejet deres jet-Z CQB-BL, som ser ud til at være den der dæmper aller mest, men deres BoreLock modeller er noget dyrere, så der vil jeg gerne have lidt input også.

Derudover, hvem forhandler ASE Ultra i Danmark? :razz:
Hvad skal dæmperen sidde på?

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af Senserazer » 21. apr 2016, 19:32

Troy pump riffel

Sendt fra min HTC One mini 2 med Tapatalk
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af 308 W » 21. apr 2016, 19:55

Troede at den skulle sælges?

Jeg ville bruge en ASE Utra SL 5.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af Senserazer » 21. apr 2016, 21:13

308 W skrev:Troede at den skulle sælges?

Jeg ville bruge en ASE Utra SL 5.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Ja det troede jeg også, men så kom der en og overbeviste mig om at jeg da sagtens bare kunne have flere rifler :rolf: Så deeet.... :wall:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

KK-308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. jun 2018, 16:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordens port
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af KK-308 » 28. jul 2022, 14:44

Jeg genopliver lige denne gamle tråd.
Da jeg kan se det er en del år siden dette blev berørt - og der derfor sikkert er nyt på markedet.

Jeg leger med tanken om en Browning T-bolt .17 HMR.
Mit spørgsmål til alle kaliber .17 ejere eller med erfaring - Hvilken dæmper bruger i, eller kan anbefale? Jeg har ingen personlig erfaring med dæmpere - har aldrig ejet en. Jeg ønsker den bedst mulige dæmpning, helst uden påvirkning af farten på kuglen (hvis dette overhovedet forekommer ved dæmper på denne kaliber).

Da jeg personligt syntes dæmpere ser horribelt ud på en riffel, er æstetikken meget vigtig for mig - og den må gerne være så lille som muligt, men kvaliteten af dæmperen er klart vigtigst for mig.

Alle råd, erfaringer og input er meget værd :razz: :razz:
Freedom is something that dies unless it's used.
- Hunter S. Thompson. Requiescat in pace.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af C-X » 28. jul 2022, 14:56

Jeg købte en Hausken Mini MD45 til min .22 LR, da den også kan bruges til min .223 Remington. Der står ligeledes en .17 HMR i mit skab. Den larmer da lidt, men jeg bruger den sjældent, og pt. har den skudt godt med alt jeg har prøvet, af god ammunition (CCI og Hornady), så jeg er ked af at skulle skamfere den, med risiko for, at den ikke skyder lige så godt bagefter. Derudover er effekten af en dæmper ret begrænset, pga. den høje hastighed, så jeg har syltet og droppet den idé. Med mindre den er sidste mulighed, for at regulere fugle i byen, så kommer der ikke en dæmper på min.

Måske kan du bruge de betragtninger til noget, måske ikke.

TL;DR: enten køb en dæmper, du kan bruge til flere kalibre (mange .22 LR dæmpere kan ikke holde til det) eller overvej om du virkelig vil gå dén vej (de pynter ikke på ret mange rifler).

Overvej også om du er til dæmpere der går ned over piben, eller frontmonterede. Jeg er personligt til de lidt kortere, mere chubby dæmpere, der ikke holder mundingen varm.
Yderligere, så kan det være en god idé med et budget.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af Peter » 28. jul 2022, 15:17

Jeg har en A-Tec CMM Rimfire på min .17 HMR.
https://www.a-tec.no/silencers/rimfire/ ... -6-rimfire
Det var også min første lyddæmper, da jeg købte riflen for nogle år siden, så mit valg afhang en del af hvad ekspedienten i jagtforretningen foreslog. Om der findes andre der er bedre/billigere, aner jeg ikke, men den dæmper rigtigt fint; der er kun smældet tilbage, når jeg skyder. Tager jeg den af og skyder, er der kæmpe forskel. Den fylder og vejer ikke meget.

Jeg har også været lidt blandet omkring lyddæmpere, da jeg også synes det ser åndssvagt ud, men må indrømme, at jeg siden har anskaffet mig en til større kalibre, selvom det nu primært er for rekylens skyld.

KK-308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. jun 2018, 16:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordens port
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af KK-308 » 28. jul 2022, 15:20

C-X skrev:
28. jul 2022, 14:56
Jeg købte en Hausken Mini MD45 til min .22 LR, da den også kan bruges til min .223 Remington. Der står ligeledes en .17 HMR i mit skab. Den larmer da lidt, men jeg bruger den sjældent, og pt. har den skudt godt med alt jeg har prøvet, af god ammunition (CCI og Hornady), så jeg er ked af at skulle skamfere den, med risiko for, at den ikke skyder lige så godt bagefter. Derudover er effekten af en dæmper ret begrænset, pga. den høje hastighed, så jeg har syltet og droppet den idé. Med mindre den er sidste mulighed, for at regulere fugle i byen, så kommer der ikke en dæmper på min.

Måske kan du bruge de betragtninger til noget, måske ikke.

TL;DR: enten køb en dæmper, du kan bruge til flere kalibre (mange .22 LR dæmpere kan ikke holde til det) eller overvej om du virkelig vil gå dén vej (de pynter ikke på ret mange rifler).

Overvej også om du er til dæmpere der går ned over piben, eller frontmonterede. Jeg er personligt til de lidt kortere, mere chubby dæmpere, der ikke holder mundingen varm.
Yderligere, så kan det være en god idé med et budget.
Tak for det, klart brugbart!
Jeg ønsker egentlig helst ikke dæmper pga. udseendet, men effekten har jeg kunnet læse mig til er god på de mindre kalibre, da de næsten bliver helt lydløse. Om dette i praktis er korrekt er svært for mig at bedømme. Det er selvfølgelig meningen, den skal bruges på jagt, men også træning på marken, hvor den så lydløs som muligt er at foretrække ved mange skud.
Budgettet er der ikke de store begrænsninger, alt er velkomment, men jeg vil selvfølgelig tage riflens pris i betragtning.
Freedom is something that dies unless it's used.
- Hunter S. Thompson. Requiescat in pace.

KK-308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. jun 2018, 16:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordens port
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af KK-308 » 28. jul 2022, 15:23

Peter skrev:
28. jul 2022, 15:17
Jeg har en A-Tec CMM Rimfire på min .17 HMR.
https://www.a-tec.no/silencers/rimfire/ ... -6-rimfire
Det var også min første lyddæmper, da jeg købte riflen for nogle år siden, så mit valg afhang en del af hvad ekspedienten i jagtforretningen foreslog. Om der findes andre der er bedre/billigere, aner jeg ikke, men den dæmper rigtigt fint; der er kun smældet tilbage, når jeg skyder. Tager jeg den af og skyder, er der kæmpe forskel. Den fylder og vejer ikke meget.

Jeg har også været lidt blandet omkring lyddæmpere, da jeg også synes det ser åndssvagt ud, men må indrømme, at jeg siden har anskaffet mig en til større kalibre, selvom det nu primært er for rekylens skyld.
Tak, den er på listen. Præcis dette du beskriver om effekten jeg ønsker. :razz:
Freedom is something that dies unless it's used.
- Hunter S. Thompson. Requiescat in pace.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af C-X » 28. jul 2022, 15:32

Effekten på små, subsoniske kalibre, er fed!
.17 HMR har anderledes travlt.

Jeg kan dårligt sammenligne mine .223'ere, da den ene er med 20" og normalt skæfte (den dæmper jeg), mens den anden er med 16.5" pibe og kort skæfte (jeg foretrækker den ultra handy, så ingen dæmper på den). Sidstnævnte larmer en del og det føles tæt på ansigtet.

Min egen .17 HMR er med 22" pibe, hvilket gør den til min længste riffel. Fra knald til ansigt er der dermed længere og det føles ikke nær så ubehageligt. Den larmer da, men jeg finder det ikke ubehageligt, når jeg er ude med den.
Hører jeg skud, enten dæmpet eller udæmpet, på regulering, så er der nærmest ingen forskel, da det supersoniske knald er det, der larmer mest, fra et publikum-mæssigt perspektiv - gældende for dén kaliber - i mine ører!

Så kan vi snakke sikkerhed, og uanset, så burde man bruge høreværn. Det kan man så afveje med sig selv og sin fremtidige hørelse, kontra nuværende følelse af behov for frihed.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af Bofhenator » 28. jul 2022, 15:36

KK-308 skrev:
28. jul 2022, 14:44
...helst uden påvirkning af farten på kuglen (hvis dette overhovedet forekommer ved dæmper på denne kaliber).
...
Mundingshastigheden bliver ikke ændret af en dæmper i en grad der kan måles ud over den ændring der kan være fra den ene patron til den næste.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

KK-308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. jun 2018, 16:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordens port
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af KK-308 » 30. jul 2022, 16:44

Jeg er stadig i overvejelserne om det skal være .17 HMR eller .223. Jeg kan se, at der er mange gode egenskaber ved begge kalibre.
Freedom is something that dies unless it's used.
- Hunter S. Thompson. Requiescat in pace.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af C-X » 30. jul 2022, 17:17

Tro mig, med mindre du har nogle særlige behov, som ikke kan dækkes af en .22 LR, så gå udenom .17 HMR og direkte til .223 Remington.

.17 HMR er maksimalt en 150 meter skyder. Efter omkring 175 meter har du ingen ekspansion og skud derefter er uforsvarligt, med mindre det er mus og rotter.
Den er vindfølsom, som tidligere nævnt. Den koster pt omkring 4,- pr knald. Hvis/når vi også kun må skyde blyfri i den, så forvent kortere rækkevidde, mindre anvendelighed og generelt sværere at få ammunition (det laves skam, i en 15,5 gr NTX).

.223 Remington er kun lidt dyrere pr knald til træningen. Der er et solidt udvalg af ammunition, også blyfri. Den kan meget mere. Med blyfri er den heller ikke marginal til råvildt og du kan samtidig lade den ned til noget, der minder mere om en .17 HMR, end en .22 LR, med noget meget let, der kommer helvedes hurtigt derud.

I dag havde jeg nok ikke købt en .17 HMR, og dog, jeg beholder den i hvert fald, fordi jeg har rigeligt med knald til den og den er sjov.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Lyddæmper - hvad køber i?

Indlæg af LJ » 30. jul 2022, 20:55

Fuldstændig enig, gå direkte til .223 uden at se dig tilbage.

Besvar