Kalibervalg til baneskydning?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Bob Lee Swagger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 94
Tilmeldt: 1. mar 2008, 14:27
Interesser: Våben, genladning og jagt
Geografisk sted: StorKøbenhavn

Re: Kalibervalg til baneskydning?

Indlæg af Bob Lee Swagger » 16. feb 2014, 19:52

Det ville nok være at overdrive lidt men 350 stk røg der gennem riflen det ene år....


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Kalibervalg til baneskydning?

Indlæg af Kruffe » 17. feb 2014, 01:16

Explorer skrev:
sbfp skrev:Hvis man bruger 30-06 på jagt, kan det så betale sig at investere i en af de andre til banebrug?
Hvem bruger lige mere en 1000 riffelskud pr år? her vil besparelsen kun være sølle 1200,- årligt.
Jeg bruger meget, meget mere end 1000 skud :-D

100-200 skud, som du nævner, er ikke meget, hvis man skal blive en rutineret riffelskytte...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Kalibervalg til baneskydning?

Indlæg af Kruffe » 17. feb 2014, 01:21

Explorer skrev: ...kan du skyde pistol så kan du også skyde riffel :razz:
Ah' hva' - beklager, men det er det værste vrøvl, jeg længe har hørt...
Senest rettet af Kruffe 17. feb 2014, 12:24, rettet i alt 1 gang.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Kalibervalg til baneskydning?

Indlæg af K.M. » 17. feb 2014, 01:43

OP nævner "ugentlig skydning" - hvis man skyder 20 skud hver uge, bliver det lige omkring 1000 skud på et år. Og man kan nemt komme et stykke over 20 skud om ugen hvis man skyder ugentligt :-)

Jeg kan kun anbefale 6mm BR, super lækker kaliber at skyde med, men den er bare lidt halvdyr hvis man skal købe fabriksammunition. Desuden kan man ikke skyde med den under DGI skydning.

Hvis den ugentlige skydning skal lægges ind under DGI skydning (og når man først får begyndt kunne det måske endda være at man fik lyst til at tage til stævner?) er klart det nemmeste (og nok også billigste i længden) at anskaffe sig en Sauer STR 200 baneriffel i 6,5 x 55 - Sauerne er ofte til at få til en ganske rimelig pris, og 6,5 x 55 patroner er ikke blandt de allerdyreste :-)
Som nogen tidligere har nævnt, er der under DGI skydning regler for hvilke våben der må skydes med - der er en slags "positivliste". Lægger man skydninger under skytteunionen skal den dog bare overholde målene for hhv. standardriffel eller fririffel, men der er ikke ret mange stævner under DSU i forhold til DGI, hvis det er det man gerne vil. Vil man bare gerne afsted en gang om ugen hver tirsdag aften, er der dog noget mere frit valg, så kan man jo finde masser af steder hvor man kan skyde på bane med rifler "indregistreret" til jagt, eller man kan vælge at anskaffe en baneriffel, men det er helt op til hvad man har lyst til.
Explorer skrev:Hvis du eksempelvis bruger 5000 skud på træning om året vil du kun spare 6000,- årligt ved at gå fra 30.06 til den billigste 6,5 og der skal man da skyde nogle år før der er sparet op til bane setup
Der er godt nok ikke så mange sauere lige nu på skyttens marked, men jeg fandt da en til 5.500,- samt en til 9.000,- inkl. cal. .22 vekselsæt. Så kan man spare 6.000,- om året er den da tjent ind på et år (men okay, de færreste skyder nok 5.000 skud på et år...)
Explorer skrev:kan du skyde pistol så kan du også skyde riffel :razz:
Du har ikke den store erfaring med pistolskytter vs. riffelskytter, har du? Jeg kender adskillige pistolskytter der ikke kan skyde 170 med albuer og geværstøtte på DGI skydnings 15 m skive...
Improvise, adapt, overcome!

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Kalibervalg til baneskydning?

Indlæg af Explorer » 17. feb 2014, 04:09

K.M. skrev:Du har ikke den store erfaring med pistolskytter vs. riffelskytter, har du? Jeg kender adskillige pistolskytter der ikke kan skyde 170 med albuer og geværstøtte på DGI skydnings 15 m skive...
Jeg har skudt meget pistol og lidt 200m riffel, og vi var et par pistol skytter sagtens kunne følge med riffelskytterne når vi var på 200m banen

Brugeravatar
1407
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 124
Tilmeldt: 27. apr 2013, 12:45
Interesser: Jagt og Historiskskydning
Geografisk sted: sydvest jylland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Kalibervalg til baneskydning?

Indlæg af 1407 » 17. feb 2014, 17:17

hvis du vil skyde "underlagt" skyttebogen, kan du vælge mellem Sauer str 200, Gevær M 58/69, gevær M/63, gevær M/52, gevær M/51, Gevær M/98, svensk 6,5 mm gevær m/96 og 6,5 mm M/38 samt karabin M/94 og gevær M/53(17).
jeg kender ikke alle typer men de gamle mauser 98 låse med S&L pibe, ligger næsten over alt, og kan købes stort set gratis.

mvh 1407
mvh 1407
old soldier never die, they just fade away
Anschütz 1407
Mauser k98k
CarlGustaf 6,5 x 55
Enfield p14 303"
Lanber Norlett 12/70

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Kalibervalg til baneskydning?

Indlæg af K.M. » 17. feb 2014, 19:06

Explorer skrev:Jeg har skudt meget pistol og lidt 200m riffel, og vi var et par pistol skytter sagtens kunne følge med riffelskytterne når vi var på 200m banen
Jeg er bange for at det at du og en kammerat kunne følge med nogle 200 m skytter, ikke helt er nok til at generalisere :-) Riffel- og pistolskydning er temmelig forskelligt, og begge dele kræver træning. Ret få (i hvert fald ikke mange jeg kender til) er lykkedes i at skyde godt med begge våben (og med godt mener jeg at kunne gøre sig gældende i den bedste klasse til konkurrencer, ikke at vinde præmier i klasse 4 på begge våben).
Jeg er selv riffel- og pistolskytte, men kan ikke påstå at jeg er god på begge discipliner. Jeg kan absolut gøre mig gældende på riffel, men pistol er vist mest hyggeskydning - det forhindrer mig dog ikke i at prøve at blive bedre og deltage i konkurrencer.

Nåh, det var vist et sidespring fra emnet, jeg undskylder :-)
Improvise, adapt, overcome!

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Kalibervalg til baneskydning?

Indlæg af Explorer » 17. feb 2014, 22:55

Kruffe skrev:Ah' hva' - beklager, men det er det værste vrøvl, jeg længe har hørt...
Det er muligt men det er faktum, vi var da flere pistolskytter som havde samme syn på sagen :razz:

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Kalibervalg til baneskydning?

Indlæg af Kruffe » 17. feb 2014, 22:56

1407 skrev:hvis du vil skyde "underlagt" skyttebogen, kan du vælge mellem Sauer str 200, Gevær M 58/69, gevær M/63, gevær M/52, gevær M/51, Gevær M/98, svensk 6,5 mm gevær m/96 og 6,5 mm M/38 samt karabin M/94 og gevær M/53(17).
jeg kender ikke alle typer men de gamle mauser 98 låse med S&L pibe, ligger næsten over alt, og kan købes stort set gratis.

mvh 1407
Det er kun hvis der skydes i DGI-regi. Der er mulighed for mange flere i Unionen. Det ser dog ud til, at DGI så småt er ved at vågne op ift. flere typer rifler... Men det er en helt anden historie...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Kalibervalg til baneskydning?

Indlæg af Explorer » 17. feb 2014, 22:57

K.M. skrev:Jeg kan absolut gøre mig gældende på riffel, men pistol er vist mest hyggeskydning - det forhindrer mig dog ikke i at prøve at blive bedre og deltage i konkurrencer.
Nej det er ikke bare sådan lige at skyde pistol men jo øvelse gør da mester :razz:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Kalibervalg til baneskydning?

Indlæg af Bofhenator » 17. feb 2014, 23:00

Explorer skrev:
Kruffe skrev:Ah' hva' - beklager, men det er det værste vrøvl, jeg længe har hørt...
Det er muligt men det er faktum, vi var da flere pistolskytter som havde samme syn på sagen :razz:
Jeg er selv pistolskytte (og skyder riffel til jagtbrug og lidt til klubbens interne stævner) så vi er på den samme side af hegnet (hvis vi lige skal lege dem og os et øjeblik), men at i var flere pistolskytter der havde samme syn på sagen "vi ka sgu da sagtens skyde riffel høhø!", gør det ikke til et faktum.

Det der måske kan være et faktum er, at sådan syntes i det var.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Kalibervalg til baneskydning?

Indlæg af Explorer » 18. feb 2014, 05:57

Bofhenator skrev:"vi ka sgu da sagtens skyde riffel høhø!", gør det ikke til et faktum.
sgu og høhø må du selv stå på mål for :razz:

Men ved pistol viser det sig tydligere hvis ikke du kan dit aftræk end det gør ved riffel, ikke dermed sagt at det ikke har nogen betydning om du kan dit aftræk til riffel

Når pistol og riffel mødtes til leg i klubben så vi bare oftest at en god pistol skytte klarede sig bedre med riffel end omvendt, deraf kommer faktum og ikke noget sgu og høhø :razz:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Sv: Kalibervalg til baneskydning?

Indlæg af Bofhenator » 18. feb 2014, 07:05

Nej , deraf kommer jeres opfattelse. Det gør det ikke til et faktum.

Jeg er enig i at pistol skytter har en fordel ift aftræk, umiddelbart i hvert fald, tror det betyder knap så meget når man er færdig med at bytte skydere for sjov og det begynder at blive hverdag.

Der i mod tror jeg det bliver opvejet af riffelskytternes træning med deres skydestillinger der er knap så intuitive som pistolskydestilllinger (synes jeg, men mon ikke det er fordi jeg skyder mest pistol)

Jeg tror det eneste faktum i det her er at skytter generelt er nogen pralerøve især ift deres egen slags, eller måske er det bare min opfattelse ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Sv: Kalibervalg til baneskydning?

Indlæg af Explorer » 18. feb 2014, 19:15

Bofhenator skrev:Nej , deraf kommer jeres opfattelse. Det gør det ikke til et faktum.
Tja det var tilfældet flere år i træk i min skytteforening, så det du siger er at jeres er = skytteforeningen

Men uanset så har du jo lov at have din opfattelse lige så vel som jeg har lov at have min :razz:

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Kalibervalg til baneskydning?

Indlæg af K.M. » 18. feb 2014, 20:54

Du har nok ret i at sigtet er "nemmere" på riffel, da skiven jo bare skal være i midten af ringkornet. Og kan man aftræk fra pistol, er det ikke svært at ramme med en riffel - hvis man kan holde den stille! Det er til gengæld ikke pisse nemt at flagre rundt med 5,5 kg og ramme den der lille 10'er 15 meter væk (eller mere, efter hvad det nu er for en bane man skyder på)

Så ja, pistolskytter kan sagtens være med når der er "leg i klubben", men så er det formentlig også med albuer og geværstøtte og hele pivetøjet.

Prøv at tage en dygtig riffelskytte og en dygtig pistolskytte og lad dem skyde hver en serie pistol med enhåndsfatning og en serie riffel i fritstående, og fortæl mig så igen at pistolskytten sagtens kunne være med. Og her tænker jeg ikke på en pistolskytte, som også er ivrig jæger og rent faktisk træner med geværer også, men en "ren" pistolskytte.
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Sv: Kalibervalg til baneskydning?

Indlæg af Bofhenator » 18. feb 2014, 21:54

Explorer skrev:
Bofhenator skrev:Nej , deraf kommer jeres opfattelse. Det gør det ikke til et faktum.
Tja det var tilfældet flere år i træk i min skytteforening, så det du siger er at jeres er = skytteforeningen

Men uanset så har du jo lov at have din opfattelse lige så vel som jeg har lov at have min :razz:
Lige netop, min pointe er netop der er forskel på din opfattelse og et faktum.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Sv: Kalibervalg til baneskydning?

Indlæg af Explorer » 18. feb 2014, 22:11

Bofhenator skrev:Lige netop, min pointe er netop der er forskel på din opfattelse og et faktum.
For mig har det ikke ret meget med opfattelse at gøre, når vi i foreningen til vores årlige afslutningsskydninger sammenlignede skydeskiver/resultater for pistolskytter og riffelskytter der skød begge discipliner, men sandheden er jo desværre bare nogle gange ilde hørt

Besvar