Nyt Let Maskingevær til Forsvaret

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Nyt Let Maskingevær til Forsvaret

Indlæg af Superliga » 16. mar 2014, 01:46

Helt ærligt forstår jeg ikke hvorfor pokker de ikke valgte den israelske Negev NG7, den var med i de indledende test. Når jeg lige umiddelbart læser om den, lyder den til at være de fleste andre kandidater overlegne. Og lad os bare indse det, israelsk grej styrer, når man er omringet af lande der ser en fjernet fra landkortet, så laver man noget grej der virker når det brænder på. :nutkick:
http://world.guns.ru/machine/isr/negev_ng7-e.html

Slettet bruger

Re: Nyt Let Maskingevær til Forsvaret

Indlæg af Slettet bruger » 16. mar 2014, 11:56

Superliga skrev:Helt ærligt forstår jeg ikke hvorfor pokker de ikke valgte den israelske Negev NG7, den var med i de indledende test. Når jeg lige umiddelbart læser om den, lyder den til at være de fleste andre kandidater overlegne. Og lad os bare indse det, israelsk grej styrer, når man er omringet af lande der ser en fjernet fra landkortet, så laver man noget grej der virker når det brænder på. :nutkick:
http://world.guns.ru/machine/isr/negev_ng7-e.html
Enig, Israel kan deres kram & Negev NG7 virker som den kunne have været et godt valg,, jeg tror så at der allerede fra starten har været et ønske om en skudkadence på 400-600 skud/min,, det sorterer jo nogle fra,, personligt så havde jeg valgt H&K 121,, men der er sikkert en del faktorer som vi ikke kender, modkøb osv... BAKSIS..Måske...

Min yndlings motor bøsse er jo selvfølgelig Jomfru Madsen,, finmekanik, stil.. Samt :danish:
Vedhæftede filer
madsen_1896.jpg
madsen_1896.jpg (17.31 KiB) Vist 5852 gange

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Nyt Let Maskingevær til Forsvaret

Indlæg af Sierra13 » 16. mar 2014, 20:00

Pneumaten skrev:
Superliga skrev:Helt ærligt forstår jeg ikke hvorfor pokker de ikke valgte den israelske Negev NG7, den var med i de indledende test. Når jeg lige umiddelbart læser om den, lyder den til at være de fleste andre kandidater overlegne. Og lad os bare indse det, israelsk grej styrer, når man er omringet af lande der ser en fjernet fra landkortet, så laver man noget grej der virker når det brænder på. :nutkick:
http://world.guns.ru/machine/isr/negev_ng7-e.html
Enig, Israel kan deres kram & Negev NG7 virker som den kunne have været et godt valg,, jeg tror så at der allerede fra starten har været et ønske om en skudkadence på 400-600 skud/min,, det sorterer jo nogle fra,, personligt så havde jeg valgt H&K 121,, men der er sikkert en del faktorer som vi ikke kender, modkøb osv... BAKSIS..Måske...

Min yndlings motor bøsse er jo selvfølgelig Jomfru Madsen,, finmekanik, stil.. Samt :danish:

Om i vælger israelsk eller amerikansk er vel et fedt? De er begge bygget for amerikanske penge, ofte på amerikansk bestilling, og lavet til at amerikanerene også kan bruge det. Og sommetider af amerikanske ingeniører

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Nyt Let Maskingevær til Forsvaret

Indlæg af Oscar123 » 16. mar 2014, 21:16

Pneumaten skrev:...Min yndlings motor bøsse er jo selvfølgelig Jomfru Madsen,, finmekanik, stil.. Samt :danish:
Yep, M/48 Madsen var skam en fin skyder. Jeg havde selv fornøjelsen (æren) af at være blandt de sidste, der blev uddannet som instruktør på den i 1977 (SVN var de sidste til at udfase M/48 til fordel for M/62). Eneste problem var, at den sparkede som en hest. Kombinationen af 30-06 og forholdsvis kort rekylgang medførte mange skuldre i morsomme farver :giggle: . Men en fin skyder med meget høj driftssikkerhed – selv de udslidte eksemplarer vi havde fornøjelsen at lege med…

Tilbage til emnet. Der er ingen tvivl om at M/60-E6 er et godt valg til ny LMG. Når man i materielverdenen foretager sådanne valg (and I know…) er der en række faktorer, der indgår. Det vigtigste er naturligvis, at de operative brugerkrav bliver opfyldt. Og i den aktuelle sag har de taktiske ørne i Hæren (bl.a. fra Hærens Kampskole) været dybt involveret i hele processen. Derudover er der en række andre parametre man vurderer på. Prisen er blot én af disse – og den er ikke altid den væsentligste. De forskellige producenter af sådant udstyr har et rimelig godt indtryk af hvordan markedet ligger – og hvad de (og konkurrenterne) kan tillade sig at forlange. Andre vigtige forhold er bl.a. risici – er der tale om et udviklingsprodukt eller er den allerede i operativ tjeneste out there? Der ses også på virksomhedens økonomiske soliditet. Det er jo ikke særlig heldigt om de går konkurs kort efter kontraktindgåelse. Endelig er der forhold som ”follow on support”. I de gode gamle dage indkøbtes altid et stort antal reservedele som beredskab. I dag er holdningen den, at vi ikke er interesseret i at have for mange penge bundet i ”døde” reservedele på lager – men i stedet indgå bindende beredskabskontrakter med virksomheden, hvor de forpligter sig til at kunne levere reservedele med et passende kort varsel. Forhold, der ikke indgår i overvejelserne er graden af modkøb (off-set). Her er forholdene ganske enkle. Den sælgende virksomhed skal tilfredsstille Erhvervsstyrelsens krav om industrisamarbejde (hvad de måtte beslutte sig til) som en forudsætning for at handlen kan gennemføres. De materielanskaffende myndigheder i FSV (in casu: FMT) bliver ikke indblandet i disse drøftelser.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Slettet bruger

Re: Nyt Let Maskingevær til Forsvaret

Indlæg af Slettet bruger » 18. mar 2014, 11:39

Hej igen Oscar,,, Jeg tro at det vi begge håber på, at det ikke bliver noget som ender med at hedde let maskingevær M/ -IC4.
Der tror jeg så at et Amerikansk LMG er et godt valg, US ordnance, får vistnok ikke penge i forskud, ( modsat Italienske togproducenter, samt leverandøre af IT-systemer til staten, ) ,, ( jeg går ud fra at til prisen, der er der der stumper med,, ).. Skulle US Ordnance dreje nøglen efter at leveret orderen,, så findes der så mange,, der laver stumper,,, til m-60 serien, at det skulle ikke være et problem..

Jeg bliver helt misundelig på dig,, uddannet på Madsen, oveni købet som instruktør, :bowdown: :bowdown: .
Var den så slem i 30-06 ????
Jeg linkede et klip,, hvor det er i 7 mm Mauser, der ser det ikke så slemt ud..

https://www.youtube.com/watch?v=kNV4pWy4EJU

Jeg kan også se at der er kommet mange videoer med Madsen LMG, på youtube, glæder mig...
:razz:

Fra 1896 til 2010, det er da ganske godt gået,, Viva El Madsen.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Nyt Let Maskingevær til Forsvaret

Indlæg af HappyNanoq » 13. apr 2015, 06:03

Jeg fandt lige denne video. :)

https://www.youtube.com/watch?v=NIIicHWwFQo

Det ser ud til at nogen er gået shop-amok....
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Nyt Let Maskingevær til Forsvaret

Indlæg af Caspian1911 » 13. apr 2015, 07:41

HappyNanoq skrev:Jeg fandt lige denne video. :)

https://www.youtube.com/watch?v=NIIicHWwFQo

Det ser ud til at nogen er gået shop-amok....
Den er godt nok blevet sprød i forhold til originalen. :respekt:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Nyt Let Maskingevær til Forsvaret

Indlæg af Holten101 » 13. apr 2015, 07:53

Sært at vi i så markant grad er gået fra at læne os op af tyskerne mht. udstyr og våben, til nu at være næsten 100% orienteret mod USA....det afspejler lidt skiftet i vores aktivistiske paratvillighed.

Fra GD til Hummer, G3 til AR, M62 til M60

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Nyt Let Maskingevær til Forsvaret

Indlæg af LFuppen » 13. apr 2015, 08:19

Holten101 skrev:Sært at vi i så markant grad er gået fra at læne os op af tyskerne mht. udstyr og våben, til nu at være næsten 100% orienteret mod USA....det afspejler lidt skiftet i vores aktivistiske paratvillighed.

Fra GD til Hummer, G3 til AR, M62 til M60Cheers
Et spørgsmål at hvem man helst vil kysse i bagdelen, ikke hvad der bydes på af kvalitet på grejet åbenbart :nolisten:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Nyt Let Maskingevær til Forsvaret

Indlæg af Refraktorius » 18. sep 2015, 16:46

Nu har jeg prøvet at plinke SAAB-mål med det nye M/60.

Jeg kan kun beskrive skyderen som: "Den er saftsuseme lækker, jeg vil ha' en!"
:eek:
Særdeles håndterlig, gennemført og gennemtænkt design af stumperne, nem at betjene, føles kun som om den er den halve længde af M/62 og med en særdeles håndterlig rekyl.

Man kan uden problemer skyde stående med den og ramme det man sigter på.
9,3 kg er ikke noget letvægtsgevær (M/10 vejer svjh 3,7 kg), men så er det heller ikke værre.

Man kan godt se på udførelsen, at det her er resultatet af udviklingsarbejde siden 1957.

Det er gået overraskende stærkt, så de optiske sigter fra M/62 er ikke ombygget endnu. I stedet var der et nuttet lille Aimpoint på størrelse med en tommelfinger på motorbøssen. Det fungerede glimrende, og da det på et tidspunkt pisregnede og optikken var våd, kunne man skyde med begge øjne åbne, så målet kunne ses med venstre øje og prikken med højre.... og så legede man bare "1. generations kollimatorsigte" og skiverne væltede som korn for leen.

Ulemper?
Der skal være noget galt!
- nogle af alu-delene skulle være eloxeret "sandfarvede". De er nærmere "gyldne" :giggle:
- sikringen vender MODSAT af den på M/95 familien. Hvis folk både bruger M/95 og M/60, så kan det give en udfordring. I det mindste har FMT ikke lavet et millionprojekt for at lave deres egen ombyggede aftrækkermekanisme.
- Den er kort! Man kan ikke, som med M/62, stå mageligt op og ned med støttebenene i jorden og betjene den. Enten må man knæle, eller svinge den som en riffel.


Enhver husholdning burde have mindst en!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Nyt Let Maskingevær til Forsvaret

Indlæg af Langenge » 18. sep 2015, 16:50

Ja, sønnen og jeg fik lov at pille en del ved den, i forskellige udførsler, på Flyvestation Aalborg, her for nogle måneder siden.
Den er sgu lækker :numberone:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Nyt Let Maskingevær til Forsvaret

Indlæg af Refraktorius » 19. sep 2015, 21:37

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Nyt Let Maskingevær til Forsvaret

Indlæg af Lasse68 » 19. sep 2015, 23:52

...og fine kommentarer til det danske indkøb.

P.S. Fik jeg fortalt at Larry Vickers i en periode havde et billede af min M/95 - Diemarco C7 som sit coverfoto på facebook.... ;)


Sent from my iPhone using Fat fingers
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Nyt Let Maskingevær til Forsvaret

Indlæg af Refraktorius » 20. mar 2017, 14:45

Jeg er nødt til at sige det:

Nu har jeg igen ofret en dag på Rigets forsvar ved at hygge mig med Motorbøsse M/60.

Det var nu med det organisatoriske sigtemiddel, og jeg står ved min tidligere anmeldelse af den.
Det er en fremragende skyder!

:biggrin:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar