løbsvælger ved aftrækker

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Morten28
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. maj 2014, 12:06
Interesser: jagt
Geografisk sted: vestsjælland

løbsvælger ved aftrækker

Indlæg af Morten28 » 12. maj 2014, 16:01

hej jeg har erhvervet mig et brugt franchis alcione s. o/u jagtgevær. men var tæt på ikke at købe det da jeg fandt ud af at Løbsvælgeren sidder ved aftrækkeren. er der nogle der har erfaringer med det?? har aldrig set det før. men har også kun prøvet at skyde med ca 10 forskellige jagtgeværer. er der nogle der ved om det er godt eller noget værre lort?? og hvis det er. om man evt kan få lavet det om hos en bøssemager?? :smile:

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: løbsvælger ved aftrækker

Indlæg af DeVille » 12. maj 2014, 16:13

Skal det forstås som at den sidder inden for aftrækkerbøjlen, eller er det tilsvarende de der sikringer nogle halvautomater har der sidder på siden af geværet lige bag aftrækkerbøjlen? :photo:

Morten28
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. maj 2014, 12:06
Interesser: jagt
Geografisk sted: vestsjælland

Re: løbsvælger ved aftrækker

Indlæg af Morten28 » 12. maj 2014, 16:30

aftrækker.jpg
aftrækker.jpg (7.59 KiB) Vist 1994 gange
hej du har helt ret. ja den sidder lige bagved aftrækker bøjlen.fandt lige ud af hvordan man lagde billeder ind :fun:

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: løbsvælger ved aftrækker

Indlæg af Rixen » 12. maj 2014, 16:37

Jeg har det på min SKB, og det fungerer fint. Men det er godt nok sjældent at jeg bruger det!

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: løbsvælger ved aftrækker

Indlæg af DeVille » 12. maj 2014, 16:37

Det ligner heller ikke noget jeg har set før.
Det er jo kun dig selv der kan vurdere og du kan få det til at fungere. Jeg tror ikke der ligefrem opstår tekniske problemer hvis det er det du er bange for, men jeg kunne nok personligt ikke vænne mig til det.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: løbsvælger ved aftrækker

Indlæg af Senserazer » 12. maj 2014, 18:39

Jeg ville faktisk hellere have den der. Jeg har endnu ikke 'vænnet' mig til nogen placering af løbsvælgeren, men jeg bryder mig ikke om at sikringen har mere end ét job. Desuden vil den altid (bla bla næsten altid) stå på at skyde underste løb af først. :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: løbsvælger ved aftrækker

Indlæg af TheDarkSide » 12. maj 2014, 19:07

Jeg synes det er det mest fornuftige sted at have en løbsvælger.
Jeg har kun oplevet problemer med løbsvælgere i sikringen, både dem hvor man skubber sikringknappen til siden (bl.a. Miroku) og dem hvor der sidder en lille pal, der kan skubbes sideverts (bl.a. beretta). Ved begge udgaver har jeg gentagene gange formået at stille løbsvælgeren i midten (uden faktisk at have ville rørt ved den) og derved misset skudchance, fordi skidtet ikke ville skyde.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: løbsvælger ved aftrækker

Indlæg af Senserazer » 12. maj 2014, 21:42

TheDarkSide skrev:Jeg synes det er det mest fornuftige sted at have en løbsvælger.
Jeg har kun oplevet problemer med løbsvælgere i sikringen, både dem hvor man skubber sikringknappen til siden (bl.a. Miroku) og dem hvor der sidder en lille pal, der kan skubbes sideverts (bl.a. beretta). Ved begge udgaver har jeg gentagene gange formået at stille løbsvælgeren i midten (uden faktisk at have ville rørt ved den) og derved misset skudchance, fordi skidtet ikke ville skyde.
Lige præcis.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Morten28
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. maj 2014, 12:06
Interesser: jagt
Geografisk sted: vestsjælland

Re: løbsvælger ved aftrækker

Indlæg af Morten28 » 13. maj 2014, 11:31

tak for svarene. håber på at komme på skydebane snart så jeg kan få prøvet det rigtigt af :blink:

Morten28
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. maj 2014, 12:06
Interesser: jagt
Geografisk sted: vestsjælland

Re: løbsvælger ved aftrækker

Indlæg af Morten28 » 29. maj 2014, 22:53

så fik jeg prøvet omkring 150 skud igår. fint gevær sådan et franchis. med løbsvælger bagved aftrækker. var lidt i tvivl om hvor hurtig den var til at skifte ved begge skud. men gik fint. men syntes den giver meget rekyl den lave vægt taget i beragtning :smile:

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Re: løbsvælger ved aftrækker

Indlæg af Ninja_Moose » 29. maj 2014, 23:06

Morten28 skrev:så fik jeg prøvet omkring 150 skud igår. fint gevær sådan et franchis. med løbsvælger bagved aftrækker. var lidt i tvivl om hvor hurtig den var til at skifte ved begge skud. men gik fint. men syntes den giver meget rekyl den lave vægt taget i beragtning :smile:
Jo lavere vægt, des mere rekyl. Så hvis du vil have lav rekyl, skal du bare binde nogen mursten fast på geværet :blink:

Forresten hvor mange bruger overhovedet det der løbsvælger til noget i praksis?
Jeg har en haglbøsse med det, hvor den er placeret præcis som din, midt på aftrækkeren, jeg har dog aldrig skiftet om på den, har kun stillet på den, da jeg skulle finde ud af hvordan den skulle stå for at skyde underste løb af først ;-)

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: løbsvælger ved aftrækker

Indlæg af Senserazer » 30. maj 2014, 10:55

The_Moose skrev:
Morten28 skrev:så fik jeg prøvet omkring 150 skud igår. fint gevær sådan et franchis. med løbsvælger bagved aftrækker. var lidt i tvivl om hvor hurtig den var til at skifte ved begge skud. men gik fint. men syntes den giver meget rekyl den lave vægt taget i beragtning :smile:
Jo lavere vægt, des mere rekyl. Så hvis du vil have lav rekyl, skal du bare binde nogen mursten fast på geværet :blink:

Forresten hvor mange bruger overhovedet det der løbsvælger til noget i praksis?
Jeg har en haglbøsse med det, hvor den er placeret præcis som din, midt på aftrækkeren, jeg har dog aldrig skiftet om på den, har kun stillet på den, da jeg skulle finde ud af hvordan den skulle stå for at skyde underste løb af først ;-)
Jeg købte mit første haglgevær i sidste uge, og bare med de nogle og 100 skud jeg har skudt igennem det sidste år, var det første jeg spurgte om efter køb "Hvilken side skal det stå til for underløbet?" *klik* Og den bliver ikke rørt igen :giggle:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: løbsvælger ved aftrækker

Indlæg af TheDarkSide » 30. maj 2014, 11:58

Med kombinationen 1/4 og 1/2 tranboring, som vel er det de fleste skyder med, er det af mest af akademisk betydning hvilket løb man skyder først.

Besvar