Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal. 22 r

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Coach-Z
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20. jul 2014, 18:26
Interesser: løb, min hund
Geografisk sted: Næstved
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 1 time

Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal. 22 r

Indlæg af Coach-Z » 20. jul 2014, 18:47

Hejsa... Jeg er sprit ny skytte.. Var ude for første gang for snart et par måneder siden og skyde og det var bare en go oplevelse.

Jeg har indtil videre skudt med klubbens rifler, Feinwerkbau 2602, og de er jo nogle aldeles fremragende rifler efter hvad jeg kan læse mig til.

Jeg er dog begyndt at kigge efter min egen brugte riffel. Mit budget er omkring de 5000,- alt inkl.

Hvilke riffel skal jeg kigge efter med mit budget?
det der skyderi er da meget spas!

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af Bessie4ever » 20. jul 2014, 23:37

Fortsæt med at låne til du finder en billig magen til
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Coach-Z
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20. jul 2014, 18:26
Interesser: løb, min hund
Geografisk sted: Næstved
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 1 time

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af Coach-Z » 21. jul 2014, 20:22

Okay, har kigget på en brugt Anschütz Match 54... Ved ikke hvilken årgang det er... Er det noget jeg skal holde fingrene fra?
det der skyderi er da meget spas!

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af Bessie4ever » 21. jul 2014, 20:28

Minoritet er at man skal vente til man køber den man syntes er aller mest lækker
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af Caspian1911 » 21. jul 2014, 20:34

Coach-Z skrev:Okay, har kigget på en brugt Anschütz Match 54... Ved ikke hvilken årgang det er... Er det noget jeg skal holde fingrene fra?
Anschütz er noget af det bedste, du kan få fingrene i. Næsten ligegyldigt hvor gammel den er, burde der ikke være nogle bekymringer.

Du skal naturligvis altid prøveskyde våbnet inden køb. Aftræk og skudbillede skal være i orden.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Coach-Z
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20. jul 2014, 18:26
Interesser: løb, min hund
Geografisk sted: Næstved
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 1 time

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af Coach-Z » 21. jul 2014, 21:14

Okay, det er også hvad andre i klubben har sagt, selv om flere af dem sværger til Feinwerkbau..

Jeg kigger på den i næste uge, så må vi se om den er pengene værd.
det der skyderi er da meget spas!

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af K.M. » 22. jul 2014, 23:33

Velkommen til forum :welcome:

Du går hverken helt galt i byen med Anschütz eller Feinwerkbau. At sværge til det ene eller andet som "ikke-eliteskytte" er vel mest en religionsting. Når man får sin egen er det mest om at få den tilpasset sig selv, og det kan man fint med begge.

Nu har jeg ikke nogle personlige erfaringer med Feinwerkbau, men de forskelle der kan være, er ting som vægtfordeling, bredde af skæfte, følelse af aftræk osv. Præcision er rigtig god i begge.

Personligt har jeg kun erfaring med Anschütz og Sauer vekselsæt (da jeg primært skyder langdistance, skyder jeg med vekselsæt på kortdistance så det er samme aftræk, skæfte osv.), og de er til gengæld meget forskellige på de ovennævnte punkter, men når man ikke har skudt så længe, er det jo nemmere at vænne sig til noget nyt, når man så ved at det er det man skal skyde med fremover.

Held og lykke med jagten :smile:
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Coach-Z
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20. jul 2014, 18:26
Interesser: løb, min hund
Geografisk sted: Næstved
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 1 time

Re: Sv: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af c

Indlæg af Coach-Z » 22. jul 2014, 23:42

Okay...

Jeg skal i den kommende uge til Fjerritslev og kigge på den Anschütz Match 54 links riffel han har til salg.

Billede

Billede

Hvordan ser det diopter ud i jeres øjne? Jeg kender kun det på klubbens Feinwerkbau 2602, det er fint til mig, er det her lige så godt?
det der skyderi er da meget spas!

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af K.M. » 22. jul 2014, 23:57

Selvom det ser lidt ældre ud, er det stadig et godt diopter. Jeg ved ikke hvor meget Feinwerkbaus diopter stiller pr. klik, men du kan måske opleve at den der stiller lidt mere pr. klik, da det er et 10-kliks diopter (10 klik til en omgang - Anschütz fås også i 20 og 24 kliks så vidt jeg husker, de stiller så tilsvarende mindre pr. klik så det er det samme pr. omgang). Det er dog stadig helt klart fint nok til at finindstille riflen til krydstieren, det er faktisk ikke nødvendigvis en dårlig ting at man ikke skal klikke en hel masse.
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Coach-Z
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20. jul 2014, 18:26
Interesser: løb, min hund
Geografisk sted: Næstved
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 1 time

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af Coach-Z » 23. jul 2014, 00:21

Okay... Jamen så er jeg fortrøstningsfuld...

Nu jeg har fat i folk der tydeligvis ved noget, hvad er så proceduren for at få lov til at købe sin egen riffel?


Jeg kan forstå at jeg skal have en såkaldt SKV godkendelse og jeg skal godkendes af min formand i klubben.

Optimalt ville jeg gerne opbevare våbnet derhjemme, det kræver et fastboltet våbenskab formoder jeg.

Så skal våbnet transporteres til træning i bilen, det kræver vel en transport tilladelse.

Hvordan foregår den procedure jeg skal igennem, skridt for skridt, indtil jeg har min riffel i hånden herhjemme?
det der skyderi er da meget spas!

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal. 22 r

Indlæg af Kruffe » 23. jul 2014, 00:36

Når du har fået fat i info vedr riflen, du vil købe - dvs mærke, model, kaliber, længde, våbennummer mv...så udfyldes en SKV2 ansøgning - denne udfyldes oftest af formanden (skal underskrives af formanden - kald det formandens godkendelse). Denne formular (3 stk papir) sendes til SKV, der først spørger politiet om din vandel - hvis du godkendes af politiet, så udsteder SKV en tilladelse til dig. Tilladelsen giver dig tilladelse til at besidde, bære (transportere) og anvende riflen i forbindelse med godkendte skydeaktiviteter.

Riflen skal opbevares i et fastboltet våbenskab (mindst skafor blå klasse).

En transporttilladelse er kun en midlertidig tilladelse, som formanden eller et bestyrelsesmedlem kan udstede til dig, således du kan transportere et våben i foreningen, som du ikke har SKV tilladelse til. Så hvis du får din egen SKV tilladelse til riflen, så har du ikke noget at anvende en transporttilladelse til.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af K.M. » 23. jul 2014, 00:44

Prøver en skridt for skridt så godt jeg kan huske det :-)

1) Du hører i din forening om du vil kunne købe våben. De skal skrive under på at de godkender dig, og nogle foreninger vil gerne kende deres medlemmer i et stykke tid, før de giver våbenpåtegning.
2) Når du har tilsagn fra foreningen: Du finder det våben du vil købe, prøveskyder det osv. og bestemmer dig for at det er det du vil have.
3) Du aftaler pris osv. med sælger så han ikke kommer til at sælge det til andre mens papirarbejdet foregår. Du får også alle informationerne der skal på SKV2 blanketten af sælger (fabrikat, model, kaliber, våbennummer, løbslængde, totallængde, ladesystem, CPR/CVR nummer på sælger (afhængig af om du køber privat eller i forretning) samt navn og adresse på sælger). Det er også en fin ide at tage blanketten med når man skal prøve våbnet, så kan man udfylde den med det samme hvis det er det våben man vil have.
4) Du udfylder en SKV2 blanket (kan downloades på http://www.skytten.dk/Default.aspx?ID=1548) med informationerne fra sælger samt informationerne om dig selv og skriver under (hvis du ikke gjorde det i punkt 3 :smile: )
5) Du afleverer SKV2 blanketten til din forening, som udfylder deres del, og sender den ind til SKV (Skytteforeningernes Våbenregistrering), og så går det slag i slag derfra.
6) Du modtager efter et stykke tid din våbenpåtegning med posten (lille gult plastickort i kørekort/dankort størrelse)
7) Du henter våbnet, som du nu har tilladelse til og betaler det hvis det ikke allerede er sket. Husk våbenpåtegningen - den er din transporttilladelse :-)

Transport er nem, for når du har våbenpåtegning til den, er det din og du må transportere den til og fra skydebaner hvor som helst, der skal ikke udfyldes noget hver gang. Du skal bare medbringe din våbenpåtegning!
Husk også at anskaffe dig et etui (blødt eller kuffert alt efter smag og behag), så du kan transportere den så diskret som muligt - og så beskytter den jo også!

Nogle foreninger tilbyder opbevaring i foreningens boks hvis man ikke selv har våbenskab, men vil du have den derhjemme er der regler for opbevaringen:
- Våbenskab i min. klasse "Skafor blå" (det hedder noget andet nu, men det bliver stadig brugt i vid udstrækning af sælgerne)
- Våbenskabet skal være fastboltet til fast bygningsdel (ikke gipsvæg :smile: ) med 4 bolte, mener der er nogle regler for hvor store og hvor lange, men kan ikke huske dem... Vist nok min. 10 mm bolte 100 mm ind i fast bygningsdel eller sådan noget.
- Nøglen skal opbevares så den ikke kan findes i tilfælde af indbrud (lomme eller bankboks :smile: ) - kodelås er et hit, men det koster lidt mere!

Til gengæld må du så opbevare våbnet samlet i skabet, og der må også være ammunition i skabet, så du kan have det hele samme sted. Når du har våbenpåtegning, må du også besidde ammunition i de kalibre du har våbenpåtegning til. Så kan du købe i lidt større portioner, og måske få lidt mængderabat.

Våbenpåtegning er betinget af medlemsskab af en skytteforening, så hvis du ikke gider at skyde mere på et tidspunkt og melder dig ud af foreningen, skal du af med riflen. Riffel kræver dog ikke aktivitet, så man kan blive ved med at betale sit kontingent, og så have riflen i skabet uden at bruge den. Pistol kræver derimod minimum 4 skydninger (eller 4 gange "foreningsaktivitet") om året for at måtte beholde sin våbenpåtegning.

En våbenpåtegning koster så vidt jeg husker 250,- kr. og er gældende i 5 år, så skal den fornyes (hvilket så koster 250,- kr. hver gang)

Edit: Jeg var for langsom til at skrive, det blev også et halvlangt indlæg :-)
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Coach-Z
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20. jul 2014, 18:26
Interesser: løb, min hund
Geografisk sted: Næstved
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 1 time

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af Coach-Z » 23. jul 2014, 06:50

Tak for de rigtigt gode svar, det er skisme da til at forstå.

Jamen så er der jo ikke meget andet at gøre, end at vente, det skulle da lige være at komme ud og prøve nogle rifler, så jeg får prøvet lidt forskelligt af det der er på markedet.
det der skyderi er da meget spas!

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af 5317 » 23. jul 2014, 23:31

Coach-Z skrev:Hejsa... Jeg er sprit ny skytte.. Var ude for første gang for snart et par måneder siden og skyde og det var bare en go oplevelse.

Jeg har indtil videre skudt med klubbens rifler, Feinwerkbau 2602, og de er jo nogle aldeles fremragende rifler efter hvad jeg kan læse mig til.

Jeg er dog begyndt at kigge efter min egen brugte riffel. Mit budget er omkring de 5000,- alt inkl.

Hvilke riffel skal jeg kigge efter med mit budget?

der er næsten hele tiden både nyere og ældre 22'ere til salg på denne hjemmeside:

http://programmer.skytten.dk/marked/skyttensmarked.asp
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Brugeravatar
Coach-Z
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20. jul 2014, 18:26
Interesser: løb, min hund
Geografisk sted: Næstved
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 1 time

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af Coach-Z » 23. jul 2014, 23:49

Skulle måske nævne at det er en Links jeg skal bruge... Men der går under alle omstændigheder noget tid før jeg handler, så der kan sagtens nå at dukke noget op til den tid.

Skal det være Anschütz, så kigger jeg primært efter match 54 systemet... Er det en fejl, er den billigere '64' (tror jeg nok det hedder) ligeså godt for en rookie som mig?
det der skyderi er da meget spas!

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af KenP » 27. jul 2014, 16:04

Om man vil have det ene eller andet er meget smag og ens pung...

Jeg har en:
Match 54 fra engang i 60'erne
1903 som den ælste skyder med
1907 som den mellemste skyder med

Det som er den største forskel på dem er indstillings mulighederne på skæfte, og aftræk.

1903 er magen til match 64 i lås og aftræk.
Match 54 er magen til match 64 i aftræk, men bedre lås. ( der findes nyerer men den du ser på er magen til min) som matcher den som er på 1907.

Sigtet kan man enten lidt eller ej... Jeg syntes de små skruer er skide irriterende, når man lige skal justerer på dem, så er ved at forsøge at få skiftet mine til nogle stører så det er nemmere..

Men justeringen af den er 10 klik pr. Rotation, den flytter 2,2 mm pr. Klik på 50 meter og 0,6 mm på 15 meter. Et 20 klik er så tilsvarende mindre.

Men en glimrende riffel, som sagtens kan skyde fuldt hus som den står der. Men det kan være værd at afprøve ammonition for at teste hvad som går bedst i den, hvis mere seriøst (jeg har ikke gjort det, skal dog have fundet noget prisvenligt, som går lidt bedre, ikke sikker på jeg vil bekoste 11/2 pr. Skud ;-)

Men ved match54 kan man sætte direkte over i nyereskæfter som er under system 1607, 1807 eller 1907. Selv har jeg skiftet til et 1907 skæfte, som jeg dog ikke ved om jeg vil bruge fast, eller finde et andet som passer mig bedre)

Brugeravatar
Coach-Z
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20. jul 2014, 18:26
Interesser: løb, min hund
Geografisk sted: Næstved
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 1 time

Re: Sv: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af c

Indlæg af Coach-Z » 27. jul 2014, 16:16

Først vil jeg lige sige at jeg er ret så glad for al den hjælp jeg får af jer erfarne derude, mange tak for det. Jeg skal være helt ærlig og sige at jeg er sprit ny inden for al der gælder skydevåben. Var ikke engang i forsvaret pga et dårligt tikkeværk, så jeg er på komplet bar bund. Kender måske en person der jager, og det er nok det tætteste jeg er kommet på den slags, udover en tur på Bakken en gang i mellem.

Nå, slut med snakken og tilbage til emnet.

Kan du så give en alder på den riffel jeg kigger på, har ladet mig fortælle at det ikke har så meget at sige når det gælder Anschütz, men vil alligevel gerne vide det?

Og skal lige se om jeg har forstået dig korrekt... Et klik på den diopter jeg kigger på, svarer til 2,2 mm på 50 meter bane?
det der skyderi er da meget spas!

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af KenP » 27. jul 2014, 16:30

Slog den lige op på hjemmesiden hvor du har set på den.

Det er en 1807 (match54 system) som er identisk med det nuværende 1907 der er kun sigte og skæfte til forskel, men ville selv fortrække det skæfte på 1807 frem for 1907 (men smag og behag)

Den er fra slut 70'erne til midt 80'erne mere præcist kan man ikke sige ude at kunne se stempler præcist (anschütz kan komme ned på hvilken måned)

Ja det betyder at hvertklik flytter hvor den rammer med 2,2 mm på 50 meter. (Vind har meget mere indflydelse, da ved 5sekund meter flytter skudet helt op til 32 mm)

Brugeravatar
Coach-Z
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20. jul 2014, 18:26
Interesser: løb, min hund
Geografisk sted: Næstved
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 1 time

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af Coach-Z » 27. jul 2014, 17:21

Okay, så selve låsen og piben kan jeg skifte over i et nyere skæfte, skulle jeg ønske det... Og sigtet kan jeg vel også opgradere på et tidspunkt?

Se så er vi i en verden hvor jeg kan lide at være, at købe noget man kan opgradere løbende, som interessen udvikler sig.

Det lyder rigtig godt alt sammen.
det der skyderi er da meget spas!

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af KenP » 27. jul 2014, 18:48

Coach-Z skrev:Okay, så selve låsen og piben kan jeg skifte over i et nyere skæfte, skulle jeg ønske det... Og sigtet kan jeg vel også opgradere på et tidspunkt?

Se så er vi i en verden hvor jeg kan lide at være, at købe noget man kan opgradere løbende, som interessen udvikler sig.

Det lyder rigtig godt alt sammen.
Ja det kan du :) jeg har skiftet skæftet, også iris på mit sigte (men ikke sigtet middel) og jeg ligger da og skyder op til 198-199 med 8-15 xtiere når jeg får taget mig sammen (oftets kun på dage, hvor jeg ikke skal hjælpe børn/unge med deres træning) skyder helt elendigt til stævner, hvis jeg også skal hjælpe børn/unge de dage, så ligger jeg på 191-194....

(når det så er på rigtig gode dage sidder de således)
Vedhæftede filer
skive.jpg
skive.jpg (75.36 KiB) Vist 10516 gange

Brugeravatar
Coach-Z
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20. jul 2014, 18:26
Interesser: løb, min hund
Geografisk sted: Næstved
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 1 time

Re: Sv: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af c

Indlæg af Coach-Z » 27. jul 2014, 19:06

Det er dæleme flot skudt, så godt går det sjældent for mig.. Skød på 50 meter ISSF i torsdags for første gang og nåede Maks 185...

Billede

Tilbage til emnet...

Sælger kan ikke lade mig afprøve riflen inden køb..

Tør man købe sådan en riffel som beset? Eller skal jeg prøveskyde den? Jeg er helt ny, så jeg er ikke engang sikker på hvad jeg skulle kigge på i forbindelse med en prøveskydning?
det der skyderi er da meget spas!

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af KenP » 27. jul 2014, 19:18

DDS og Unions skiven er ikke ens i størrelser...

Så man kan ikke sammenligne dem, med mindre man ligger den oven på eller lige kan mål, også udregne det.. vi er også gået over til elektronisk i vores forening.. kan være jeg skal prøve at sætte den på ISSF skiven.

Edit: vil lige forklare lidt om din samling/spredning

I højreside har du nogle tal s-s (største spredning) er 28 mm (men om det er uderside, inderside eller midt ved jeg ikke)

S-S største spredning
H – højde spredning
B – bredde spredning
X-mid forskydelse fra center (vandret)
Y-min forskydelse fra center (lodret)
X og Y er middeltræfpunktet forskudt i forhold til midten

Så det er altså ikke helt skidt det der :)

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Sv: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af c

Indlæg af KenP » 27. jul 2014, 19:29

Coach-Z skrev: Sælger kan ikke lade mig afprøve riflen inden køb..

Tør man købe sådan en riffel som beset? Eller skal jeg prøveskyde den? Jeg er helt ny, så jeg er ikke engang sikker på hvad jeg skulle kigge på i forbindelse med en prøveskydning?
Reelt ja, det kan du godt, det du kan afprøve det er hvordan aftræk er, samt om låsen åbner/lukker nemt, altså ikke noget med vold og mange kræfter, også ellers se omkring hvordan er rengjort omkring kammer mv. hvis du kan låne i foreningen sådan nogle som man tester lukkeafstand med, så kunne de være praktiske at tage med for at af prøve om det lever op til krav, hvis de altså har det i foreningen.

Det bedste ville selvfølgelig være at kunne prøve skyde den/afprøve om den passer. men jeg ville godt turde købe den som den var. desværre når du har købt, skal du så vente på den tid at det tager SKV at få det igennem (min den sidste tog 8 uger... hvor efter jeg så kunne hente riffel)

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af cal.

Indlæg af K.M. » 27. jul 2014, 21:55

En ting du også kan prøve når du ser den, er at køre en rensestok med en filtprop igennem piben helt stille og roligt i et jævnt tempo. Hvis den lige pludselig giver et nøk fremad, er piben død (der er en lille lomme hvor piben er udvidet), men det er ret sjældent på Anschütz. Det kan dog forekomme på ældre rifler der har skudt rigtig mange skud.
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Coach-Z
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20. jul 2014, 18:26
Interesser: løb, min hund
Geografisk sted: Næstved
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 1 time

Re: Sv: Ny sports skytte leder efter erfaringer om valg af c

Indlæg af Coach-Z » 27. jul 2014, 22:03

Kenp skrev:
Coach-Z skrev: Sælger kan ikke lade mig afprøve riflen inden køb..

Tør man købe sådan en riffel som beset? Eller skal jeg prøveskyde den? Jeg er helt ny, så jeg er ikke engang sikker på hvad jeg skulle kigge på i forbindelse med en prøveskydning?
Reelt ja, det kan du godt, det du kan afprøve det er hvordan aftræk er, samt om låsen åbner/lukker nemt, altså ikke noget med vold og mange kræfter, også ellers se omkring hvordan er rengjort omkring kammer mv. hvis du kan låne i foreningen sådan nogle som man tester lukkeafstand med, så kunne de være praktiske at tage med for at af prøve om det lever op til krav, hvis de altså har det i foreningen.

Det bedste ville selvfølgelig være at kunne prøve skyde den/afprøve om den passer. men jeg ville godt turde købe den som den var. desværre når du har købt, skal du så vente på den tid at det tager SKV at få det igennem (min den sidste tog 8 uger... hvor efter jeg så kunne hente riffel)

Ja jeg er med på at det tager en hel del tid at få en SKV igennem... sådan er det, det hele handler sådan set om at jeg lige i øjeblikket er i køreafstand til sælger og det vil jeg gerne udnytte. Jeg har ingen forhåbninger om at få riflen med hjem i morgen :-).

Ideen er at køre ned og kigge på riflen i denne uge, kigge den igennem og se om jeg kan danne mig en mening om den.

Der er også en anden riffel i Odense jeg ønsker at kigge på, en Feinwerkbau 2700 og så må vi se om den er mere interessant.
det der skyderi er da meget spas!

Besvar