Projektil sidder fast i kammerhalsen - hvad gør jeg?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Projektil sidder fast i kammerhalsen - hvad gør jeg?

Indlæg af Scout » 21. aug 2014, 16:12

Nicolasd skrev:
Det er vel bare fordi, at du ikke anerkender denne måde at fjerne en squib på som et "ærværdigt formål"? Andre synes måske, at det er lige så sjovt for dem, som trykjagt er for dig, og derfor er de villige til at løbe lidt risiko for at gøre det, ligesom du er villig til at løbe noget risiko på trykjagt. Og risikoen ved trykjagt virker endda markant større.

Jeg siger ikke, at det er den sikreste eller nemmeste måde at fjerne en squib på - kun at det kan gøres mindst lige så sikkert som alle mulige andre ting, vi bruger vores våben til, og nogle måske synes, at den slags er sjovt.

Men jeg forstår sagtens, hvad du mener. Når du ser det der, så har du det nok ligesom jeg har det, når jeg ser folk køre på motorcykel. Det virker bare så dumt og farligt.
Beklager, men dit indlæg virker som fuldstændig sort snak.

Hvad er højest, Rundetårn eller et tordenskrald!?

Jeg henviser til mit tidligere indlæg, der egentligt meget tydeligt gør rede for mit synspunkt.

Mht dit link og videoen, så lader jeg den lige hvile her.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1904
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 222 times

Re: Projektil sidder fast i kammerhalsen - hvad gør jeg?

Indlæg af Robse » 21. aug 2014, 16:44

Nicolasd skrev:Men jeg forstår sagtens, hvad du mener. Når du ser det der, så har du det nok ligesom jeg har det, når jeg ser folk køre på motorcykel. Det virker bare så dumt og farligt.
Farligt at køre motorcykel?? uha uha, den er næsten værre end at kalde en jæger for en lystmorder.. Javel ja...
hvis man blot fjernede alle klaphattene i madkasserne (der ikke holder øje med noget der er mindre end
deres eget ego) ville det farlig moment nok forsvinde.
Nå - det var så lidt OT, beklager :oops:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Projektil sidder fast i kammerhalsen - hvad gør jeg?

Indlæg af Scout » 21. aug 2014, 17:03

Robse skrev: Javel ja...
hvis man blot fjernede alle klaphattene i madkasserne (der ikke holder øje med noget der er mindre end
deres eget ego) ville det farlig moment nok forsvinde
Ja, så ville uheldene falde drastisk i hvert fald.
Det er skræmmende som bilister kører; jeg ser dagligt folk med telefonen i hånden, nogle SMSer endda. Skræmmende. Enhver form for fornuft endsige oplysningskampagne er gået helt hen over hovedet på disse vanvidsbilister, der hvert øjeblik kan slå en medtrafikant ihjel pga bare et sekunds uopmærksomhed.
Så kommer den totale egoisme oven i og det faktum, at et ubehageligt stort antal bilister kører i deres egen verden/tanker. Pludselige vognbaneskift uden blink er det mindste. For dem eksisterer intet bag ved eller ved siden af dem - kun det lige foran næsen....og i visse tilfælde ikke engang det.

Men ja, det er OT.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9705
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2158 times
Kontakt:

Re: Projektil sidder fast i kammerhalsen - hvad gør jeg?

Indlæg af Bofhenator » 21. aug 2014, 17:39

Scout skrev:
Nicolasd skrev:
Det er vel bare fordi, at du ikke anerkender denne måde at fjerne en squib på som et "ærværdigt formål"? Andre synes måske, at det er lige så sjovt for dem, som trykjagt er for dig, og derfor er de villige til at løbe lidt risiko for at gøre det, ligesom du er villig til at løbe noget risiko på trykjagt. Og risikoen ved trykjagt virker endda markant større.

Jeg siger ikke, at det er den sikreste eller nemmeste måde at fjerne en squib på - kun at det kan gøres mindst lige så sikkert som alle mulige andre ting, vi bruger vores våben til, og nogle måske synes, at den slags er sjovt.

Men jeg forstår sagtens, hvad du mener. Når du ser det der, så har du det nok ligesom jeg har det, når jeg ser folk køre på motorcykel. Det virker bare så dumt og farligt.
Beklager, men dit indlæg virker som fuldstændig sort snak.

Hvad er højest, Rundetårn eller et tordenskrald!?

Jeg henviser til mit tidligere indlæg, der egentligt meget tydeligt gør rede for mit synspunkt.

Mht dit link og videoen, så lader jeg den lige hvile her.
Det som scout sagde...

*mumler noget om guder der kæmper forgæves *
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Nicolasd
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 3. jun 2010, 12:43
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Projektil sidder fast i kammerhalsen - hvad gør jeg?

Indlæg af Nicolasd » 21. aug 2014, 20:20

Scout skrev:
Nicolasd skrev:
Det er vel bare fordi, at du ikke anerkender denne måde at fjerne en squib på som et "ærværdigt formål"? Andre synes måske, at det er lige så sjovt for dem, som trykjagt er for dig, og derfor er de villige til at løbe lidt risiko for at gøre det, ligesom du er villig til at løbe noget risiko på trykjagt. Og risikoen ved trykjagt virker endda markant større.

Jeg siger ikke, at det er den sikreste eller nemmeste måde at fjerne en squib på - kun at det kan gøres mindst lige så sikkert som alle mulige andre ting, vi bruger vores våben til, og nogle måske synes, at den slags er sjovt.

Men jeg forstår sagtens, hvad du mener. Når du ser det der, så har du det nok ligesom jeg har det, når jeg ser folk køre på motorcykel. Det virker bare så dumt og farligt.
Beklager, men dit indlæg virker som fuldstændig sort snak.

Hvad er højest, Rundetårn eller et tordenskrald!?

Jeg henviser til mit tidligere indlæg, der egentligt meget tydeligt gør rede for mit synspunkt.
Så lad mig prøve igen.

1. Jeg postede noget for sjov, ikke som et seriøst råd. Det har jeg redegjort for og jeg er fuldstændig enig med dig i, at hvis man bare vil have piben fri, så skal man selvfølgelig bare bruge en pind.

2. Hvis man synes, at det kunne være sjovt at skyde en squib ud, så kan det da sagtens gøres forsvarligt.

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Re: Projektil sidder fast i kammerhalsen - hvad gør jeg?

Indlæg af Ninja_Moose » 21. aug 2014, 21:01

Nicolasd skrev:
Scout skrev:
Nicolasd skrev:
Det er vel bare fordi, at du ikke anerkender denne måde at fjerne en squib på som et "ærværdigt formål"? Andre synes måske, at det er lige så sjovt for dem, som trykjagt er for dig, og derfor er de villige til at løbe lidt risiko for at gøre det, ligesom du er villig til at løbe noget risiko på trykjagt. Og risikoen ved trykjagt virker endda markant større.

Jeg siger ikke, at det er den sikreste eller nemmeste måde at fjerne en squib på - kun at det kan gøres mindst lige så sikkert som alle mulige andre ting, vi bruger vores våben til, og nogle måske synes, at den slags er sjovt.

Men jeg forstår sagtens, hvad du mener. Når du ser det der, så har du det nok ligesom jeg har det, når jeg ser folk køre på motorcykel. Det virker bare så dumt og farligt.
Beklager, men dit indlæg virker som fuldstændig sort snak.

Hvad er højest, Rundetårn eller et tordenskrald!?

Jeg henviser til mit tidligere indlæg, der egentligt meget tydeligt gør rede for mit synspunkt.
Så lad mig prøve igen.

1. Jeg postede noget for sjov, ikke som et seriøst råd. Det har jeg redegjort for og jeg er fuldstændig enig med dig i, at hvis man bare vil have piben fri, så skal man selvfølgelig bare bruge en pind.

2. Hvis man synes, at det kunne være sjovt at skyde en squib ud, så kan det da sagtens gøres forsvarligt.
Jeg er ikke sikker på der er andre end dig selv, der synes det er forsvarligt :blink:
Der er nok også stor risiko for at overtræde straffelovens § 252, hvis man forsøger sig med det "sjove" stunt. :shock:

Brugeravatar
Nicolasd
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 3. jun 2010, 12:43
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Projektil sidder fast i kammerhalsen - hvad gør jeg?

Indlæg af Nicolasd » 21. aug 2014, 23:01

The_Moose skrev: Jeg er ikke sikker på der er andre end dig selv, der synes det er forsvarligt :blink:
Der er nok også stor risiko for at overtræde straffelovens § 252, hvis man forsøger sig med det "sjove" stunt. :shock:
Har du set videoen?

Pistolen er spændt fast og peger lodret nedad, i en sikker retning. Bedre end at der er nogen, som har den i hånden og måske peger den i en usikker retning.
Der er ikke meget krudt i. Meget lavere risiko for død hvis man bliver ramt end hvis der var fuld krudtladning.
Pistolen affyres fra afstand (og måske endda fra dækning). Hvis der skulle komme en kritisk fejl, så sker det ikke i skyttens hånd.

Det er da mere forsvarligt end næsten hvad som helst andet, folk laver med skydevåben.

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Re: Projektil sidder fast i kammerhalsen - hvad gør jeg?

Indlæg af Ninja_Moose » 21. aug 2014, 23:27

Nicolasd skrev:
The_Moose skrev: Jeg er ikke sikker på der er andre end dig selv, der synes det er forsvarligt :blink:
Der er nok også stor risiko for at overtræde straffelovens § 252, hvis man forsøger sig med det "sjove" stunt. :shock:
Har du set videoen?

Pistolen er spændt fast og peger lodret nedad, i en sikker retning. Bedre end at der er nogen, som har den i hånden og måske peger den i en usikker retning.
Der er ikke meget krudt i. Meget lavere risiko for død hvis man bliver ramt end hvis der var fuld krudtladning.
Pistolen affyres fra afstand (og måske endda fra dækning). Hvis der skulle komme en kritisk fejl, så sker det ikke i skyttens hånd.

Det er da mere forsvarligt end næsten hvad som helst andet, folk laver med skydevåben.
Jeg har set videoen, det ændrer ikke rigtigt ved min holdning.
Et lille tillægsspørgsmål: Hvor ville du foretage det "sjove" stunt? Mig bekendt må en pistol på SKV tilladelse udelukkende anvendes på en godkendt skydebane. Det er ikke sikkert det bliver nemt at overtale ledelsen på den lokale bane om at det er en god idé :what:

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1904
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 222 times

Re: Projektil sidder fast i kammerhalsen - hvad gør jeg?

Indlæg af Robse » 21. aug 2014, 23:28

Nå .. jeg fik jo aldrig svar på denne, måske nogen udover trådstarter ved besked ?
Robse skrev:
High Standard skrev: Magtech Clean Range
Hvor køber du disse, og hvordan ser de afskudte hylstre ud ?
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Nicolasd
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 3. jun 2010, 12:43
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Projektil sidder fast i kammerhalsen - hvad gør jeg?

Indlæg af Nicolasd » 22. aug 2014, 00:00

The_Moose skrev:Jeg har set videoen, det ændrer ikke rigtigt ved min holdning.
Fint nok, vi taler om noget andet.
The_Moose skrev: Et lille tillægsspørgsmål: Hvor ville du foretage det "sjove" stunt? Mig bekendt må en pistol på SKV tilladelse udelukkende anvendes på en godkendt skydebane. Det er ikke sikkert det bliver nemt at overtale ledelsen på den lokale bane om at det er en god idé :what:
Jeg har ingen pistol, og jeg ved ikke, hvad man må og ikke må med sådan en. Hvis nogen har en pistol og vil prøve, så må det være op til dem at finde ud at gøre det lovligt, eller undgå at blive taget. Hvis det er med risiko for bøde og værre at gøre det, så er det da endelig et godt argument mod at gøre sådan noget.

Og jeg har ikke sagt, at jeg ville prøve selv, eller anbefalet nogen at gøre det. Jeg skrev om og postede en video med et "sjovt stunt" - ikke mere, ikke mindre. Nu er jeg så kommet i en diskussion med nogen, som overdriver risikoen i helt ekstrem grad, men det skal altså ikke misforstås som om, at jeg har planer om at gøre det selv.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Projektil sidder fast i kammerhalsen - hvad gør jeg?

Indlæg af Scout » 22. aug 2014, 10:08

Nicolasd skrev: Jeg har ingen pistol, og jeg ved ikke, hvad man må og ikke må med sådan en. Hvis nogen har en pistol og vil prøve, så må det være op til dem at finde ud at gøre det lovligt, eller undgå at blive taget. Hvis det er med risiko for bøde og værre at gøre det, så er det da endelig et godt argument mod at gøre sådan noget.
Nej, det må ikke være op til dem selv.
Nu er jeg ikke en MOD, men jeg kan ikke forestille mig at NVF vil stå model til at opfordre til slig gerning.
Ej heller formoder jeg, at dette forum vil være et arnested for folk, der opfordrer medlemmer til at gøre tåbelige og ulovlige handlinger med våben 'bare de ikke bliver taget.'
Beklager men våben-sikkerhed er nu engang en af mine kæpheste, derfor alligevel denne 'bonusbemærkning.'
Nicolasd skrev: Og jeg har ikke sagt, at jeg ville prøve selv, eller anbefalet nogen at gøre det. Jeg skrev om og postede en video med et "sjovt stunt" - ikke mere, ikke mindre. Nu er jeg så kommet i en diskussion med nogen, som overdriver risikoen i helt ekstrem grad, men det skal altså ikke misforstås som om, at jeg har planer om at gøre det selv.
Det er evident, at din opfattelse af hvad man bør gøre med revolvere, afviger radikalt fra de fleste andres mening i denne tråd. Da flere af de andre er erfarne revolverskytter, kunne dette måske fortælle dig noget?
Især når du ikke selv har en revolver? Et spørgsmål; har du skudt meget revolver gennem årene og hjemmelader du revolverammunition?
Jeg spørger, fordi dette vil have givet dig indsigt i, hvilke faktorer der er involveret.

Brugeravatar
Nicolasd
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 3. jun 2010, 12:43
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Projektil sidder fast i kammerhalsen - hvad gør jeg?

Indlæg af Nicolasd » 22. aug 2014, 11:06

Scout skrev: Ej heller formoder jeg, at dette forum vil være et arnested for folk, der opfordrer medlemmer til at gøre tåbelige og ulovlige handlinger med våben 'bare de ikke bliver taget.'
Beklager men våben-sikkerhed er nu engang en af mine kæpheste, derfor alligevel denne 'bonusbemærkning.'
Jeg har altså ikke opfordret nogen til at gøre noget. Jeg har postet en sjov video. That's it. Vil du ikke holde op med at påstå, at jeg opfordrer folk til at gøre sådan noget? Hvis jeg postede en Jackass-video hvor de gjorde noget tosset og skrev "damn det ser sjovt ud", ville du så også mene, at jeg opfordrede til det?

Det eneste jeg har argumenteret i forhold til den er, at der er kommet nogle overdrevne bemærkninger omkring sikkerhedsrisikoen ved det.

Våbensikkerhed er også en af mine kæpheste - men det er noget helt andet end lovlighed. Langt, langt det farligste der er beskrevet i denne tråd er i første post. Pistolen afgiver ikke skud, ved afladning kommer der et tomt hylster ud, og så genlades der uden at kontrollere piben først. Hvis det var sket i min skydeklub*, så havde vedkommende ikke håndteret noget skarp ammunition igen før han havde bestået et kursus i sikker våbenhåndtering. Sikkerhedsproblemer kommer fra dårlig våbenhåndtering og der er masser af skytter og jægere, som kan bruge deres våben fuldt lovligt men som simpelthen ikke har rutinen til at gøre det forsvarligt. Omvendt er der masser af ulovlige handlinger, som sagtens kan udføres fuldt forsvarligt.

Når der ikke er sammenhæng mellem loven og hvad konsekvens, som handlingerne har, så stiller jeg mig over på den sunde fornufts og sikkerhedens side. Forholdende kan sagtens være sådan, at det er fuldt forsvarligt at køre 140 km/t på motorvejen, og hvis de vil løbe risikoen for en fartbøde, så er det da ok med mig. Jeg har endda gjort det selv! Men hvis der i glat føre kommer en klaphat med sommerdæk kørende ned af den villavej, min børn leger på, med de lovlige 50 km/t, så er det kun min frygt for straffen, der afholder mig fra at tage sagen i egen hånd - og jeg synes det er moralsk forkert, at vi har et samfund, hvor vi som borgere ikke må håndhæve grundlæggende sikkerhed, når politiet ikke har lov, lyst eller resourcer til at gøre det.

Nå, det blev lidt principielt :) Det var bare vigtigt for mig at få beskrevet, at sikkerhed og lovlighed ikke er det samme.

* altså den hypotetiske situation hvor jeg bestemte i en skydeklub, der er ikke tale om nogen faktisk skydeklub, jeg er medlem af
Scout skrev: Det er evident, at din opfattelse af hvad man bør gøre med revolvere, afviger radikalt fra de fleste andres mening i denne tråd. Da flere af de andre er erfarne revolverskytter, kunne dette måske fortælle dig noget?
Især når du ikke selv har en revolver? Et spørgsmål; har du skudt meget revolver gennem årene og hjemmelader du revolverammunition?
Jeg spørger, fordi dette vil have givet dig indsigt i, hvilke faktorer der er involveret.
Det vil jeg meget gerne høre om. Det kan være svært at vise det på skrift, men det skal ikke forstås sarkastisk, jeg har spurgt til det tidligere. Hvis jeg overser noget, vil jeg meget gerne lære noget nyt.

Jeg har skudt med revolver 1 gang, for ca. 17 år siden. En gammel sag fra 1800-tallet - på en weekendvagt på sergentskolen var der nogle sortskrudtskytter på skydebanen, og vi fik os da lige lusket til at prøve :) Jeg har skudt med pistoler et par gange, til polter abends og på ferier. Jeg har været i hæren og haft jagttegn i 7 år, og jeg har en noget over gennemsnittet interesse i hvordan skydevåben virker, så jeg har da kendskab til emnet. Jeg har aldrig prøvet at hjemmelade.

Jeg håber, det kan spore dig ind på, hvor du skal starte :)

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4087
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 369 times

Re: Projektil sidder fast i kammerhalsen - hvad gør jeg?

Indlæg af Caspian1911 » 22. aug 2014, 11:13

Så er det emne vist kørt af sporet!
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Låst