Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Elbæk » 24. mar 2015, 19:47

Jeg skød, siddende, fra en tripod.

Jeg kan ikke lide at ligge ned og skyde, da jeg synes at jeg har svært ved at kontrollere min vejrtrækning i den stilling - eller det havde jeg i hvert fald for 10 kg siden.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af KenP » 24. mar 2015, 20:15

Fra en som ikke har jagttegn (og skal heller ikke have det), hvilken afstand er den Skive på? Og er det med kikkert.. Blot for at vurdere om de blot skal træne mere... For når jeg og knægten hygger lidt på 200 og 300 meter plejer vores spredning maks at være 16 cm (på en dårlig dag.. Men er uden kikkert)

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Elbæk » 24. mar 2015, 20:19

Det er på 100 meter - og såfremt man har trænet op og ikke løber ind i tekniske problemer, så bør det være en smal sag at sætte alle seks skud inden for 20 cm.

Jeg bestod med kun fem skud i skiven, pga. en tripod som sank i underlaget :mad:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af KenP » 24. mar 2015, 20:23

:
:thumbup:

Tekniske problemer kan man aldrig gardere sig imod :-) (kommer fra ham som måtte løbe fra skydebanen 3 gange under DM for at reparer en riffel.... Endte med at låne en med 12 minutter tilbage, indskyde, og nappe de gældende skud... Inden for tidsfristen, men endte i øverste halvdel)

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Mosc5 » 24. mar 2015, 20:29

Vi brugte alle liggende skydestilling da jeg var til riffelprøve. Jeg brugte en jagttaske med en fiberpels som støtte.
Jeg havde trænet flittigt på skydebanen op til prøven. Satte da også 6 træffere pænt samlet midt i træf-området. :smile:
Men ud af de 6-7 mand jeg var til prøve med, dumpede et par stykker, og de 2 nærmest mig bestod med hver 5 træffere, strøet tilfældigt rundt på skiven :thumbdown: samt en grim anskydning hver..
De fortalte, at de lige havde været en enkelt gang forbi skydebanen og skyde 6 skud på bukkeskiven, med 5 træffere :freak: ( :giggle: Den ene havde iøvrigt hilst på kikkerten).
En af dem skulle afsted på bukkejagt ugen efter :wall: DET ER FANDME USERIØST.

På jagt har jeg kun en enkelt gang kunne ligge ned og afgive et velplaceret skud på 160m.
Ellers stående, eller siddende med skydestok. (tillader forholdene at jeg kan ligge ned, så vil jeg altid tilstræbe det.)
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Elbæk » 24. mar 2015, 20:42

Da jeg var til riffelprøve sidste efterår, var det "sidste chance" i Ulfborg. Det var før de annoncerede at de, grundet mange på venteliste, ville afholde ekstraordinære prøver.

Jeg skal ikke være hellig, jeg præsterede ikke mesterskydning til min prøve (på trods af at jeg har skudt med riffel siden jeg var 11) - men jeg kan kun tilslutte mig Mosc5 i dennes undren over hvor mange som, helt erklæret, mødte op til prøven med kun en eller to gange på skydebanen under bæltet. Jeg kom i god tid - og jeg ved ikke hvor mange gange jeg hørte variationer over sætningen "Jamen, der er så langt til en skydebane der hvor jeg bor..."
Den attitude kan godt pisse mig af - for at citere en schweisshundefører som handler i butikken; "Det er den slags jægere som giver os (schweisshundeførere) overarbejde..!"
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af PSindrup » 24. mar 2015, 22:45

HappyNanoq skrev: Så min jagtrelevante skydestilling vil med 99% sikkerhed være liggende skydning. :sniper:
Ellers tager jeg bare ikke skuddet, hvis det ikke er optimalt.
God stil!! :thumbup: :razz: :numberone:

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af PSindrup » 24. mar 2015, 22:54

Mosc5 skrev: ...: samt en grim anskydning hver..
De fortalte, at de lige havde været en enkelt gang forbi skydebanen og skyde 6 skud på bukkeskiven, med 5 træffere :freak: ( :giggle: Den ene havde iøvrigt hilst på kikkerten).
En af dem skulle afsted på bukkejagt ugen efter :wall: DET ER FANDME USERIØST.
Det er bare slet, slet ikke i orden!! :evil: :thumbdown:

Sådan et par useriøse klaphatte skulle aldrig have lov at blive sluppet løs på en riffeljagt!! :thumbdown: :thumbdown:
Hvad fanden tænker de dog på? :???:

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af PSindrup » 24. mar 2015, 22:58

Elbæk skrev: "Jamen, der er så langt til en skydebane der hvor jeg bor..."[/i]
Den attitude kan godt pisse mig af - for at citere en schweisshundefører som handler i butikken; "Det er den slags jægere som giver os (schweisshundeførere) overarbejde..!"
De burde kunne få inddraget deres jagttegn, af jagtetiske grunde!!
Tænker de slet ikke på det ansvar der påhviler dem? Tror de at dyrene er en skydeskive i et skydetelt? :shame:

Peter

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Elbæk » 24. mar 2015, 22:59

Jeg trøster mig ved at de, første gang de befinder sig i en jagtsituation i selskab med erfarne jægere, vil få justeret deres attitude med en middelsvær rørtang.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Kleth » 25. mar 2015, 06:23

Elbæk skrev:Jeg trøster mig ved at de, første gang de befinder sig i en jagtsituation i selskab med erfarne jægere, vil få justeret deres attitude med en middelsvær rørtang.
Jeg har nu oplevet erfarne jægere, der mener at det er "godt nok" når 2/3 skud sidder i træfområdet.
Som allerede nævnt må vi antage at de har moral til at undlade at skyde i situationer og på afstande, som overgår deres evner.

Da jeg nu lader selv, har jeg nu helt andre krav til min ammunition, før syntes jeg 50-80mm grupper med givent trænings FMJ var OK med mit udstyr.
Det overrasker mig meget, hvor ukritisk nogle jægere køber og anvender fabriks jagtammunition, uden at sætte sig ind i energi og ballistik, bare det rammer "godt nok" på 100m.

Jeg tror jeg trætter mange med min ævlen/rablen (også) om ammunition og om at kende sin ammunition [emoji39]
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af PSindrup » 25. mar 2015, 09:34

Kleth skrev:
Elbæk skrev: Som allerede nævnt må vi antage at de har moral til at undlade at skyde i situationer og på afstande, som overgår deres evner.
Hvis de havde det, så tvivler jeg på at de ville have afgivet de skud til jagtprøven, der missede træfområdet. :taser:

Peter

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Kleth » 25. mar 2015, 09:37

Endnu værre, nogle så erfarne at de har lov til riffeljagt uden riffelprøve.
Og det var ikke til riffelprøve, bare på skydebanen før bukkejagt.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af PSindrup » 25. mar 2015, 09:39

Kleth skrev:Endnu værre, nogle så erfarne at de har lov til riffeljagt uden riffelprøve.
Og det var ikke til riffelprøve, bare på skydebanen før bukkejagt.
:puke: :taser: :shame:

Peter

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Bowman76 » 25. mar 2015, 13:52

Dengang jeg tog riffelprøven i 1992 var det 6 skud, hvoraf de 5 skulle ramme indenfor den hvide skive. Såvidt jeg husker måtte kun 2 (eller var det 4 ?) af de 6 skud være liggende. Resten skulle være, enten siddende, eller stående.

Der er sket meget siden da. Men nu har jeg så heller ikke gået på jagt eller skudt med haglsprøjte eller riffel siden 2003.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Rulab » 25. mar 2015, 14:05

Jeg tog den liggende og bestod da også med 6 træffere ligesom resten af holdet også gjorde, hvilket vist var første gang det skete den dag. Jeg glemmer dog aldrig en fra holdet før mit.
En ældre herre med pengepungen i orden og ny Sauer riffel den bedste Zeiss kikkert og før prøven havde han tralvt med at fortælle at det var det eneste der fungede og andre godt kunne pakke sammen med deres billige skrammel. Han skulle da også bare lige bestå prøven, for han havde allerede bestilt og betalt en jagtrejse ugen efter. Han ramte da også med 5 ud 6 skud ....... i naboens skive :rolf: og var knap så kæphøj bagefter :giggle: Vist især fordi der ikke var flere prøver i mellemtiden inden jagtrejsen.

Brugeravatar
Bissen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 921
Tilmeldt: 8. maj 2006, 18:58
Interesser: Airbrush og våben.
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Bissen » 25. mar 2015, 14:13

Liggende med bipod og monopod + S&B PMII 5-25.. hehe.. skudene var i et hul og hun blev sur på mig fordi hun ikke kunne se om der var 6 skud :giggle:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af PSindrup » 25. mar 2015, 15:00

Simon-ms skrev:Jeg tog den liggende og bestod da også med 6 træffere ligesom resten af holdet også gjorde, hvilket vist var første gang det skete den dag. Jeg glemmer dog aldrig en fra holdet før mit.
En ældre herre med pengepungen i orden og ny Sauer riffel den bedste Zeiss kikkert og før prøven havde han tralvt med at fortælle at det var det eneste der fungede og andre godt kunne pakke sammen med deres billige skrammel. Han skulle da også bare lige bestå prøven, for han havde allerede bestilt og betalt en jagtrejse ugen efter. Han ramte da også med 5 ud 6 skud ....... i naboens skive :rolf: og var knap så kæphøj bagefter :giggle: Vist især fordi der ikke var flere prøver i mellemtiden inden jagtrejsen.
Hovmod står for fald!! :rolf: :giggle:

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af PSindrup » 25. mar 2015, 15:01

Bissen skrev:Liggende med bipod og monopod + S&B PMII 5-25.. hehe.. skudene var i et hul og hun blev sur på mig fordi hun ikke kunne se om der var 6 skud :giggle:
Så må du lære at fordele skuddene lidt mere, hvis du en anden gang skal op til skydeprøve ... :giggle:

Hvis man kan skyde 4 skud, så de kun udgør et samlet hul, så kan man nok også sætte det femte og det sjette ... :DancingBanana:

Peter

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Tonnytot » 25. mar 2015, 15:09

Sako75 skrev:...Har aldrig rigtigt set formålet i den prøve da jeg ikke mener den gør folk til bedre riffelskytter. Vil man kunne ramme ordenligt med en riffel er det træning der gør det og ikke en meget simpel riffelprøve...
Om ikke andet, så sorterer den de allerdårligste fra.

Da jeg var til prøve var der en aldrende herre, der gentagne gange gjorde alle opmærksomme på hvor langt ude det var med en riffelprøve.
På nær 1 person bestod vi alle med glans. Gæt hvem den ene person var. :smile:

Personen der dumpede havde 3 ud af 6 skud i skiven. Liggende med støtte. Det er ikke imponerende.
Jeg håber at det var trodsig, manglende forberedelse (som gav stof til eftertanke), der var skyld i dette, for hvis man ikke kan slå 6 søm i en lort, så står det meget slemt til.
Frihed frem for alt

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af PSindrup » 25. mar 2015, 15:54

Tonnytot skrev:
Sako75 skrev:...Har aldrig rigtigt set formålet i den prøve da jeg ikke mener den gør folk til bedre riffelskytter. Vil man kunne ramme ordenligt med en riffel er det træning der gør det og ikke en meget simpel riffelprøve...
Om ikke andet, så sorterer den de allerdårligste fra.

Da jeg var til prøve var der en aldrende herre, der gentagne gange gjorde alle opmærksomme på hvor langt ude det var med en riffelprøve.
På nær 1 person bestod vi alle med glans. Gæt hvem den ene person var. :smile:

Personen der dumpede havde 3 ud af 6 skud i skiven. Liggende med støtte. Det er ikke imponerende.
Jeg håber at det var trodsig, manglende forberedelse (som gav stof til eftertanke), der var skyld i dette, for hvis man ikke kan slå 6 søm i en lort, så står det meget slemt til.
Og den persom det trodsigt mener at det er lagt ude med en riffelprøve og kun kan sætte 3 ud af 6 skud, mener ikke at det er langt ude at skyde mod levende dyr med de skydefærdigheder?!?
DET er langt ude! :taser:

Peter
Senest rettet af PSindrup 25. mar 2015, 20:28, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af HappyNanoq » 25. mar 2015, 16:02

PSindrup skrev:
Bissen skrev:Liggende med bipod og monopod + S&B PMII 5-25.. hehe.. skudene var i et hul og hun blev sur på mig fordi hun ikke kunne se om der var 6 skud :giggle:
Så må du lære at fordele skuddene lidt mere, hvis du en anden gang skal op til skydeprøve ... :giggle:

Hvis man kan skyde 4 skud, så de kun udgør et samlet hul, så kan man nok også sætte det femte og det sjette ... :DancingBanana:

Peter
Ja, så laver man da lige en smiley af en sådan størrelse, at den lige nøjagtig IKKE kan dækkes af et skiveplaster. :giggle:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Sierra13 » 26. mar 2015, 12:12

HappyNanoq skrev:
PSindrup skrev:
Bissen skrev:Liggende med bipod og monopod + S&B PMII 5-25.. hehe.. skudene var i et hul og hun blev sur på mig fordi hun ikke kunne se om der var 6 skud :giggle:
Så må du lære at fordele skuddene lidt mere, hvis du en anden gang skal op til skydeprøve ... :giggle:

Hvis man kan skyde 4 skud, så de kun udgør et samlet hul, så kan man nok også sætte det femte og det sjette ... :DancingBanana:

Peter
Ja, så laver man da lige en smiley af en sådan størrelse, at den lige nøjagtig IKKE kan dækkes af et skiveplaster. :giggle:
Du ond isbjørn... meget ond! :rolf: :rolf:

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 903
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Bemoni1 » 26. mar 2015, 14:13

Morten273 skrev:
HappyNanoq skrev:
PSindrup skrev:
Bissen skrev:Liggende med bipod og monopod + S&B PMII 5-25.. hehe.. skudene var i et hul og hun blev sur på mig fordi hun ikke kunne se om der var 6 skud :giggle:
Så må du lære at fordele skuddene lidt mere, hvis du en anden gang skal op til skydeprøve ... :giggle:

Hvis man kan skyde 4 skud, så de kun udgør et samlet hul, så kan man nok også sætte det femte og det sjette ... :DancingBanana:

Peter
Ja, så laver man da lige en smiley af en sådan størrelse, at den lige nøjagtig IKKE kan dækkes af et skiveplaster. :giggle:
Du ond isbjørn... meget ond! :rolf: :rolf:
Eller lave et fint V, som jeg gjorde...... bare for sjov. :biggrin:
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
Reloadere
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 475
Tilmeldt: 21. maj 2010, 20:27
Interesser: genladning
Geografisk sted: østfyn
Has thanked: 108 times
Been thanked: 21 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Reloadere » 26. mar 2015, 21:04

jeg skød liggende til prøven og havde 8 skud indenfor :biggrin:

det havde naboen ikke :giggle:

Besvar