Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Raptor357 » 26. mar 2015, 21:38

Skød liggende med støtteben på riflen. 6 ud af 6.
Jeg var en af de useriøse der kun lige havde skudt riflen ind om morgenen inden prøven.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Superliga » 26. mar 2015, 21:43

Liggende med støtteben, indskudt på samme bane dagen før, samling på 3-5 cm. Skød min første buk dagen efter, siddende med skydestok :numberone:
Kunne sikkert også have bestået prøven både stående og knælende, men der har jeg ikke behov for at vise at jeg kan det. Jeg skulle bare have sat de 6 skud i brystet på en papbuk, så jeg kunne få mit riffeltegn. :smile:

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af dksith » 27. mar 2015, 06:13

Brugte en rygsæk med et tæppe i, i liggende stilling... 6 ud af 6...

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af PSindrup » 27. mar 2015, 09:26

Reloadere skrev:jeg skød liggende til prøven og havde 8 skud indenfor :biggrin:

det havde naboen ikke :giggle:
Det er go' gas! :giggle:

Det var da venligt af naboen at han gjorde sig den ulejlighed faktisk at sætte sine skud indenfor cirklen. :thumbup:

Det får mig til at tænke på at man faktisk kan få en riffeltilladelse - helt uden at kunne skyde - bare man kan finde to skydekammerater til at ligge på banerne ved siden af, som kan sætte skuddene for en. :rolf:

Peter

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Kleth » 27. mar 2015, 09:52

PSindrup skrev:Det får mig til at tænke på at man faktisk kan få en riffeltilladelse - helt uden at kunne skyde - bare man kan finde to skydekammerater til at ligge på banerne ved siden af, som kan sætte skuddene for en. :rolf:
Ja, fruen havde lidt svært ved riffelprøven og jeg skød lige ved siden af hende, så jeg havde da overvejet at sætte et skud i hendes skive.
- Men jeg er glad for at jeg ikke gjorde det, for det holdt hende til ilden med at få trænet og nu skyder hun rigtigt fint.
Det er helt sort for mig at man kan bestå riffelprøven med synligt andres skud i skiven en ens egne eks. en anden kaliber.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af PSindrup » 27. mar 2015, 11:46

Kleth skrev:
PSindrup skrev: Det er helt sort for mig at man kan bestå riffelprøven med synligt andres skud i skiven en ens egne eks. en anden kaliber.
Hvis nu du skyder med samme kaliber som skytterne på banerne ved siden af dig, så ville det jo, på den anden side, også være helt urimeligt hvis de kunne være årsag til at du dumper.
Så skulle man da, som minimum, have mulighed for at skyde om (alene)

Peter

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Kleth » 27. mar 2015, 12:03

PSindrup skrev:Så skulle man da, som minimum, have mulighed for at skyde om (alene)
De som skyder på en anden skive er dumpet, så de som har for mange huller i deres skive burde skyde om i et opsamlings heat.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Lasse68 » 27. mar 2015, 12:19

Hvis man har 8 træffere inden for ringen er det vel ligemeget at der er 2 for mange. Så er de 6 gældende skud jo gode nok.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Kleth » 27. mar 2015, 12:27

Ikke hvis de 2 er dine og de andre 6 er naboens
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Holten101 » 27. mar 2015, 12:37

Liggende med riflen hen over en rygsæk....og to fingre på kikkerten for at holde den fast i de defekte ringe.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af PSindrup » 27. mar 2015, 13:18

Lasse68 skrev:Hvis man har 8 træffere inden for ringen er det vel ligemeget at der er 2 for mange. Så er de 6 gældende skud jo gode nok.
Da ikke, hvis kun 4 af dem er dine egne ... :giggle:

Peter

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af AirPellet » 27. mar 2015, 13:43

Så vidt jeg ved, så sorterer de fra når der er synlig forskel på kaliberen. Men lur mig om ikke 90% af dem der går op til riffelprøve skyder med noget 7.62 og så er det jo svært. Ofte er der flere prøver efter hinanden, hvilket kan betyde et stramt program. Derfor syntes jeg at nuværende ordning er meget fair, det er jo heller ikke den skytte som har for mange huller i skivens skyld, at sidemanden har skudt på hans skive.


Sendt med fede fingre på en lille skærm
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Reloadere
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 475
Tilmeldt: 21. maj 2010, 20:27
Interesser: genladning
Geografisk sted: østfyn
Has thanked: 108 times
Been thanked: 21 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Reloadere » 27. mar 2015, 17:16

Kleth skrev:
PSindrup skrev:Det får mig til at tænke på at man faktisk kan få en riffeltilladelse - helt uden at kunne skyde - bare man kan finde to skydekammerater til at ligge på banerne ved siden af, som kan sætte skuddene for en. :rolf:
Ja, fruen havde lidt svært ved riffelprøven og jeg skød lige ved siden af hende, så jeg havde da overvejet at sætte et skud i hendes skive.
- Men jeg er glad for at jeg ikke gjorde det, for det holdt hende til ilden med at få trænet og nu skyder hun rigtigt fint.
Det er helt sort for mig at man kan bestå riffelprøven med synligt andres skud i skiven en ens egne eks. en anden kaliber.
nu var det jo nemt at se forskel på mine kugler fra en 8x57 js og naboens 222 rem :giggle:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af PSindrup » 29. mar 2015, 21:49

Reloadere skrev:
Kleth skrev:
PSindrup skrev:Det får mig til at tænke på at man faktisk kan få en riffeltilladelse - helt uden at kunne skyde - bare man kan finde to skydekammerater til at ligge på banerne ved siden af, som kan sætte skuddene for en. :rolf:
Ja, fruen havde lidt svært ved riffelprøven og jeg skød lige ved siden af hende, så jeg havde da overvejet at sætte et skud i hendes skive.
- Men jeg er glad for at jeg ikke gjorde det, for det holdt hende til ilden med at få trænet og nu skyder hun rigtigt fint.
Det er helt sort for mig at man kan bestå riffelprøven med synligt andres skud i skiven en ens egne eks. en anden kaliber.
nu var det jo nemt at se forskel på mine kugler fra en 8x57 js og naboens 222 rem :giggle:
:giggle: :thumbup:

Peter

Slettet bruger

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Slettet bruger » 30. mar 2015, 20:52

Liggende uden anden støtte end hænderne og armene da tasken jeg havde med var for lav, jeg tænkte nå ja så bliver det håndholdt. Skød 6,5x55 kan sku ikke huske spredningen men den har.Ikke været stor, det var ikke svært og det var 6 træffere. Tog prøven ca 1 måned efter jeg fik mit jagttegn. Men havde skudt flere år luft i haven og 1 år pistolforening inden.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af C-X » 30. mar 2015, 21:02

Slettet bruger skrev:Liggende uden anden støtte end hænderne og armene da tasken jeg havde med var for lav, jeg tænkte nå ja så bliver det håndholdt. Skød 6,5x55 kan sku ikke huske spredningen men den har.Ikke været stor, det var ikke svært og det var 6 træffere. Tog prøven ca 1 måned efter jeg fik mit jagttegn. Men havde skudt flere år luft i haven og 1 år pistolforening inden.
Erfaringsmæssigt giver skydning med luftgevær rigtig meget til træningskontoen :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Jensor
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 27. maj 2010, 15:51
Interesser: Jagt og dimser
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Jensor » 30. mar 2015, 22:28

Liggende med riflen over en rygsæk fyldt med tøj. Det regnede og jeg havde ingen linsebeskytter så der røg et stykke plastikpose og en elastik på. Sidemanden grinte men jeg ramte 6/6 med min gamle mauser og han fik 5/6. Jeg har skudt 5 bukke, hvor 4 er skudt liggende og den sidste fra knælende stilling. Jeg er heldig at have fantastisk kuglefang fra min favorit plads men terræn varierer jo en del.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af PSindrup » 31. mar 2015, 09:51

C-X skrev:
Slettet bruger skrev:Liggende uden anden støtte end hænderne og armene da tasken jeg havde med var for lav, jeg tænkte nå ja så bliver det håndholdt. Skød 6,5x55 kan sku ikke huske spredningen men den har.Ikke været stor, det var ikke svært og det var 6 træffere. Tog prøven ca 1 måned efter jeg fik mit jagttegn. Men havde skudt flere år luft i haven og 1 år pistolforening inden.
Erfaringsmæssigt giver skydning med luftgevær rigtig meget til træningskontoen :thumbup:
:thumbup:

Jeg tror at jeg vil lave en super seriøs indskydning af mit luftgevær i påsken. Liggende med fast anlæg og 30 meters afstand.

:beback:

Peter

Besvar